Ik zit een beetje met een dilemma, en ik zou graag horen wat anderen er van denken.
EDIT: Allereerst even een aanpassing want volgens mij begrijpt niet iedereen wat ik nu vraag. Ik vraag om tips om te zorgen dat onze buurvrouw geen last meer heeft van onze kat. Opmerkingen als "ik zou daar ook gek van worden" en "poezen moet je lekker binnen houden zodat niemand er last van heeft" daar kan ik niks mee. Het probleem is niet poes in de tuin van de buurvrouw, dat vindt ze niet erg.In tegendeel ze vindt het heel gezellig. Het probleem is dat poes er niet meer uit komt en daardoor overlast veroorzaakt.
Om even de situatie te schetsen:
Wij wonen op de eerste verdieping in een winkelstraat boven de supermarkt en hebben een dakterras (8x9) op het dak van de supermarkt. In ons huizenblok zitten ongeveer 6 woningen die ook een dakterras hebben, naast elkaar. Boven ons zit nog 1 verdieping. Ons huizenblok om het zo maar te noemen staat aan de achterkant haaks op een andere straat, zeg maar als een soort T. Wij kijken dan op de achtertuinen van andere woningen. (volgen jullie het nog?) Om inbraak zo goed mogelijk te voorkomen is op het dak van de supermarkt, waar de dakterrassen eindigen een dievenklauw geplaatst. Onze poes is daar afgelopen zomer in vast komen te zitten met als resultaat een geamputeerde achterpoot. Ze is na een week weer gewoon naar buiten gegaan. Het is een buitenpoes en we willen haar niet binnenhouden omdat we dat niet eerlijk vinden.
Enfin. Poes speelt inmiddels alweer een flinke poos vrolijk buiten, met name op de dakterrassen van ons huizenblok. (overigens heeft niemand daar last van, ik heb dat netjes gevraagd aan iedereen). Maar nu heeft onze poes iets nieuws ontdekt: over de dievenklauw naar beneden op het dakje van de schuur (van de woning daar onder zeg maar). Spannend natuurlijk, een nieuwe omgeving en ze is super nieuwsgierig (ze is ook nog jong, wordt in mei pas 2). Nu is het alleen zo dat de afsprong van het dak naar de schuur ongeveer 1.10 hoog is en onze poes kan niet meer springen.
Resultaat: poes vast in de tuin bij onze "schuin onder buren(?)". Die mevrouw heb ik na de eerste keer mijn telefoonnummer gegeven zodat ze kan bellen als onze poes niet meer uit haar tuin komt. Dit resulteerde er in dat die mevrouw mij de afgelopen twee weken 3 keer heeft gebeld omdat poes niet meer uit haar tuin kwam en mevrouw kreeg haar niet te pakken (poes kan nogal wat angstig zijn naar vreemden). De laatste keer, eergisteren, dus in totaal de derde keer dat poes in haar tuin zat, was die mevrouw zó enorm kwaad dat ik echt met knikkende knieën naar haar huis ben gelopen om poes te halen. Ik voelde me zó gegeneerd en gekleineerd. (We moesten poes maar binnen houden, dit was zielig, poes heeft er zo niks aan dus kan beter binnen blijven en mevrouw had vakantie dus ze had geen zin om ons steeds te bellen omdat poes in haar tuin zat en dat ik hun huis weer in moest.)
Ik ben daar nogal gevoelig voor dus ik voelde me heel naar.
Sindsdien houden wij poes dus binnen. Met als resultaat een klein krijsend monstertje dat constant aan de deur loopt te krassen, miauwen, aan mijn broek trekken, op mijn laptop zitten etc.
Ik vind het enorm sneu, zeker nu het zulk mooi weer is, dat ze binnen moet blijven.
Daarnaast heb ik deze week heel belangrijke tentamens en op deze manier kan ik me echt niet concentreren.
Vriendje is nu een poging aan het doen een soort ladder te maken die we - als poes vast zit - even op het dakje van de schuur kunnen zetten over de dievenklauw heen zodat poes daar misschien op omhoog durft. Dit is dus alleen voor als ze daar zit, en niet permanent. "buurvrouw" wordt daar namelijk (misschien wel begrijpelijk) niet blij van als ze dat op haar schuurdakje heeft staan.
Maar als dit niet werkt, wat doen we dan? Wat raden jullie aan?
Ik ben even moedeloos, kan me niet meer concentreren op mijn leerwerk en het houdt me echt enorm bezig.

Ik zal zo even een foto maken van de situatie, dat is misschien wat duidelijker.
Alle tips zijn welkom!
Groetjes.
Edit: foto's toegevoegd. Het dakje onder de dievenklauw, met de plas er op, is van de "buurvrouw" het zwarte stuk is eigenlijk van niemand. Alle terrassen grenzen daar aan. (als je goed kijkt zie je op de rand van ons dak een rij met ijzeren pinnen, dat is de dievenklauw)

dan sproeit ze ons hele huis onder.