Instructiefilmpje konijn trainen: Targetten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Instructiefilmpje konijn trainen: Targetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 18:29

Voor wie geïnteresseerd is:
Heel simpel en dus goed praktisch toe te passen. ;)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:08

wat ontzettend leuk :)
en wat een schattig konijntje <3

heb jij enig idee hoe duur die clickers zijn??

edit: jouw site (in je onderschrift) komt niet door mijn beveiliging heen, en de mijne is helemaal niet zo goed ;)

Tabaluga12

Re: Instructiefilmpje konijn trainen: Targetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:12

Hahaaa super schattig!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:30

Leuk!
Ik wil dit soort dingen ook gaan doen met een konijn van mij, zij verveelt zich nogal snel namelijk.
Denk je dat dit een beetje lukt terwijl ze samen met haar maatje is? Ze lopen namelijk samen in een kamer en ik haal ze liever niet uit elkaar. Maarja, de concentratie zal wat lastiger zijn denk ik. Ervaring mee toevallig?

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:32

voor een paar minuten kun je ze toch wel uit elkaar halen?? je kunt dit toch niet al te lang achter elkaar doen

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:38

Lienie_F schreef:
voor een paar minuten kun je ze toch wel uit elkaar halen?? je kunt dit toch niet al te lang achter elkaar doen

Zo makkelijk gaat dat niet. Ze lopen dus los in hun eigen kamer en zijn dikke maatjes. Echter haaaaaten ze opgepakt worden (wil ik ook meteen op gaan trainen) dus dan is ze scheiden nog niet zo eenvoudig. Waar de ene is, is de ander ook. Het zal sowieso stress opleveren aangezien haar maatje nogal een asociaal mietje is. Die zal er dus stampend naast zitten en dat zal haar concentratie ook niet verbeteren lijkt me.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:40

Zwerte schreef:
Lienie_F schreef:

Zo makkelijk gaat dat niet. Ze lopen dus los in hun eigen kamer en zijn dikke maatjes. Echter haaaaaten ze opgepakt worden (wil ik ook meteen op gaan trainen) dus dan is ze scheiden nog niet zo eenvoudig. Waar de ene is, is de ander ook. Het zal sowieso stress opleveren aangezien haar maatje nogal een asociaal mietje is. Die zal er dus stampend naast zitten en dat zal haar concentratie ook niet verbeteren lijkt me.

dan is het idd wel lastig.
Kun je apart zijn niet trainen? lijkt me ook wel handig als er ooit eentje ziek is en naar de dierenarts moet oid.
(en verder vind ik het stiekem ook wel schattig dat ze altijd bij elkaar zijn <3 )

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:08

Lienie: Dank je! Die clickers kosten hooguit een paar euro dus daar hoef je het niet voor te laten :)
Je hebt daar wel verschillende soorten in waarvan goedkopere en duurdere. Maar is eigenlijk in elke dierenwinkel wel te krijgen. (hondenafdeling) De site heb ik meteen doorgegeven dus daar wordt naar gekeken, bedankt dat je het even meld!

Tabaluga: Bedankt! :D

Zwerte: Het is heel lastig om een konijn te trainen terwijl de ander erbij is en raad dit toch echt af, ook omdat je traint dmv voedselbeloningen en dan kun je eigenlijk niet de een de hele tijd wat geven en de ander niet, en als je die wel wat geeft is het alsnog onduidelijk en je hebt wel je volle concentratie en aandacht voor het konijn nodig die je traint. Zou het andere konijn niet in een andere kamer kunnen? En anders een rennetje in je kamer opzetten zodat het andere konijn daarin kan? Of je leert hem zelf in een vervoersmandje te lopen en laat hem daar even in zitten (zorg wel dat er wat te eten is in het reismandje zodat die enigszins leuk blijft). Er valt vast een oplossing te verzinnen! :) Op pakken beter niet idd, je kunt dat wel proberen te trainen maar wil niet altijd lukken. (spreek uit ervaring). Wel super leuk dat je wilt gaan trainen!!!! :j

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:13

Jeetje wat leuk! Ga ik ook eens proberen met beide konijnen!
Ze lopen alleen gauw van me weg, hoe hou ik ze bij me? Ze worden namelijk ook liever niet opgepakt dus rennen ze gauw weg.. En beloon je met hun standaardvoer of heb je echt beloningsbrokjes?

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:18

Superleuk! Duidelijk filmpje en uitleg ook :j

Toevallig train ik momenteel een cavia met target (en target volgen), via SMAF methode.

@ Saskiakefie, je site komt bij mij ook niet door de beveiliging heen. Ben wel nieuwsgierig :o

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 15:26

Rubber_Duck: Leuk! Juist door deze oefening aan te leren kun je ze makkelijker bij je houden. Je kunt ipv een targetstick ook je konijn leren je hand aan te raken, verbind daar meteen een commando aan, door bijvoorbeeld in je vingers te knippen, en als je konijn wegloopt, kun je hem meteen weer terug roepen! In het begin is de concentratieboog wat kort maar naarmate je vaker traint wordt die steeds langer. Train dus kort in het begin en zorg dat er zo min mogelijk prikkels zijn waardoor je konijn afgeleid wordt. Ik beloon met hun standaardvoer en een training vervangt een maaltijd. (ze krijgen 2x per dag brok) Succes!

Sabini: Oh daar heb ik niet eerder van gehoord, wat is de SMAF methode? Lukt dat een beetje met je cavia? De site is iets wat ik niet zelf onderhoud/gebouwd heb dus ik moet even afwachten op degene die dat voor mij doet, maar ik zal laten weten als het in orde is!

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 15:52

SMAF is ontwikkeld door R. Abrantes. Ik zal het kort proberen uit te leggen :) SMAF gaat eigenlijk aan de hand van een AP (Actie Plan) van 10 stappen (die je beschrijft voordat je het dier gaat trainen). Voor de duidelijkheid heb ik een aantal stappen van het trainen van mijn cavia hier aan toegevoegd. Mijn cavia heet Crispie (en is een 1 jarige satijn creme cavia).

Stap 1: Bepaal je Gewenst Leerdoel (GL) en beschrijft het in 1 zin.
Stap 2: Bepaal het criterium welke je hanteert om te bepalen dat je GL behaald is. (Een verhoogd aantal correcte herhalingen geeft je een betere meetwaarde. Zet je KC (kwaliteit controle) op een realistisch niveau. Je kunt hem altijd verhogen als dat noodzakelijk kan zijn. Deze initiële KC is je eindresultaat. Er zijn verschillende KC voor iedere PTS (primaire trainings stap).)
Stap 3 (Signaal → Gedrag → Consequentie). Anticipeer op alle signalen, gedragingen en consequenties (reinforcers & inhibitors) die jij denkt nodig te hebben en definieer ze accuraat.
Stap 4 Nu kun je je AP verder ontwikkelen. Je begint met de eerste PTS (primaire trainings stap) en voegt meerdere stappen toe indien noodzakelijk om je GL te bereiken.

Voorbeeld:
PTS 1:
Om afleiding en stress te beperken werk ik met de cavia in zijn kooi. Geluid van de clicker betekend beloning krijgen.
{“Crispie” → G1 (cavia neemt beloning aan) → geluid (clicker)}.

Dit is een eenvoudige GL: 1 signaal → 1 gedrag→ 1 consequentie.

Ik noem de cavia zijn naam en houd een beloning dichtbij de cavia. De cavia kijkt/beweegt in mijn richting en neemt de beloning aan. Op dat moment maak ik geluid met de clicker. Ik doe deze PTS in de kooi van de cavia zodat er weinig omgevingsprikkels zijn. De KC (kwaliteitscontrole) kan afnemen wanneer de cavia onder speciale omstandigheden de PTS1 uit voert. Wanneer ik bijv de aandacht van de cavia wil terwijl deze angstig is vanwege de omgevingsprikkels en niet meer van zijn plek durft te komen is de KC onvoldoende.

PTS 2:
Om de cavia te laten wennen aan de omgevings(prikkels) in het gebied waar G2 en G3 plaatsvinden, train ik met de cavia op een rustige plek buiten zijn kooi.
{“Crispie” → G1 (cavia neemt beloning aan) → geluid (clicker)}

PTS 3:
Ik noem de cavia zijn naam en houd een target in de buurt. De cavia loopt in de richting van de target en raakt deze aan. Op dat moment maak ik geluid met de clicker.
{“Hier” → G2 (cavia loopt naar target en raakt deze aan) → geluid (clicker)}.

PTS 4:
Ik verplaats de target en geef het signaal “volg”. De cavia loopt opnieuw in de richting van de target en raakt deze aan. Op dat moment maak ik geluid met de clicker.
{“Volg” → G3 (cavia loopt opnieuw naar target en raakt deze aan) → geluid (clicker)}.

Stap 5: Als het dier niet doet wat je wilt dan moet je een back-up plan hebben, stap terug doen of alternatief plan. Hierbij ontwikkel je je ATS (Alternatieve trainings stap).

Voorbeeld:
ATS1:
De cavia reageert niet op het signaal en neemt de beloning niet aan. Dus ik herhaal het signaal.
{“Crispie” ~→ “Crispie” → G1 (cavia kijkt naar me en neemt beloning aan) → geluid (clicker) + beloning}.

ATSATS1
De cavia kijkt/beweegt niet in mijn richting na het eerste signaal en nam de beloning niet aan. Als de cavia na herhaling nog niet reageert en de beloning dus ook niet aan neemt, ga ik terug naar PTS1.
{“Crispie” ~→ “Crispie” → ERROR (ga naar PTS1) “Crispie” → G1 (cavia kijkt naar me en neemt beloning aan) → geluid (clicker) + beloning}.

Stap 6: Als je je PTS hebt beschreven, moet je je KC (kwaliteit controle) nog vast leggen. Dit is het aantal keren dat het gedrag correct achter elkaar wordt uitgevoerd.
Stap 7: Je ontwikkeld PTS2 als de voorgaande PTS1. (Deze stap vind ik lastig uit te leggen. Het komt er eigenlijk op neer dat je steeds een stapje verder kan in de training van je cavia. Dus stap 1: imprenting (clicker = beloning). Stap 2: target aanraken. En stap drie: target volgen en aanraken).
Stap 8: In deze stap laat je bijvoorbeeld het geleidende signaal weg (hand met beloning voor zijn hoofd).

Voorbeeld:
PTS3: (rustige plaats, bijvoorbeeld in kooi) {“Crispie” → G1 → geluid → vrij → target plaatsen → “Hier” → G2 → geluid (clicker) + beloning → vrij}./Geen ATS nodig als alles goed gaat. Anders ATS2/.

Stap 9: Nu haal je het hand signaal ook weg. ATS4 geeft aan dat je terug moet naar PTS3. Misschien heb je meerdere herhalingen nodig voordat de het hand signaal kunt weglaten. Het symbool # betekend einde AP je hebt je GL (gewenst leerdoel) bereikt en daarmee je AP (actieplan).

Voorbeeld van # bij mijn cavia:
PTS4: (rustige plaats) {“Crispie” → G1 → geluid → vrij → target plaatsen → “Hier” → G2 → geluid (clicker) + beloning → vrij → target verplaatsen → “Volg” → G3 → geluid + beloning → vrij}.

KC3= G1+G2+G3x15 achter elkaar; als KC3 correct is dan #.

ATSATS3: {“Volg” ~→ “Volg” → ERROR (ga naar PTS3) → G3 → geluid (clicker)}.

Stap 10: Geniet van het resultaat!! (geen idee waarom deze stap erbij zit :') Maar ach, hoort er ook wel een beetje bij natuurlijk ;) ).

Sorry voor mijn lange verhaal. Ik ben zelf ook vrij nieuw met deze methode van leren. Als je mijn hele AP wil hebben mag je me altijd PBen :)

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 21:48

Hoe hebben jullie de dieren aan de clicker laten wennen?
Ik ben echt heel benieuwd naar de site trouwens, hoop da hij het sbel weer doet :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-15 21:58

Sabini: WOW wat ingewikkeld allemaal haha! Maar volgens mij komt het uiteindelijk wel op hetzelfde neer zoals ik train. Alleen met een hoop ingewikkelde termen :P Maar als het voor jouw wel duidelijkheid geeft is dat natuurlijk prima. Maar je trainingsmiddel is in ieder geval wel via positieve bekrachtiging met de clicker als brug, wat ik ook doe.

Lienie_F: Die info staat ook allemaal op mijn site ja :P Maar ik zal even kopieren voor je:

Het eerste wat we gaan doen is het konijn leren de betekenis van de clicker te begrijpen.
Het konijn moet namelijk weten wat dat geluid inhoudt. Dit noemen we: de clicker laden.
Het is eigenlijk heel simpel. Wat je doet is als volgt.

Je zorgt ervoor dat je konijn met zijn aandacht bij jouw is. Je houdt een brokje in je hand, je clickt en je geeft direct het brokje. Dit herhaal je zo een stuk of 10 keer. En je training zit erop! Snel he?
Nouja een training kan je het nog niet echt noemen, maar het is wel een belangrijk onderdeel alvorens je begint met het aanleren van trucjes. Daarom doe je dit een aantal keer.
Als je zo een stuk of 3 / 4 sessies hebt gedaan ga je kijken of de clicker inderdaad is geladen. Ook dit is best eenvoudig na te gaan. Je clickt en je geeft niet direct het brokje. Je wacht even en kijkt wat het konijn doet. Reageert ie erop? Zie je dat hij het geluid herkent? Dat ie zoekt naar het brokje? Dan is het gelukt en is de clicker geladen! Reageert het konijn er niet op of twijfel je? Doe dan nog een paar sessies voor de zekerheid.
Als dit voor elkaar is kun je echt beginnen met het aanleren van trucjes.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 01:16

Eigenlijk zijn er voornamelijk overeenkomsten inderdaad Saskiakefie. Echter is de SMAF een 'naam' voor deze manier van trainen. Elk beestje moet een naam hebben he :+ Tegenwoordig is 'clickertraining' ook zo'n breed begrip.. ;)

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 12:33

Leuk zeg! Ik train mijn konijntjes nu ongeveer een jaar, de afgelopen maanden natuurlijk wat minder, maar ik ga het binnenkort weer oppakken! Wat mijn konijntje nu kan; rondje draaien, hindernisjes springen, hand aanraken en op een emmer/ton gaan zitten. Tip voor de mensen die geen clicker hebben, ik gebruik gewoon een balpen, met zo'n knopje. Werkt prima! Ik ga een kijkje nemen op je site :j

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 15:28

dankjewel voor de informatie :)
ja op je site komen ging een beetje moeilijk :D
staan daar ook nog meer filmpjes op?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 16:07

Ja daar staan filmpjes op, maar ook op mijn youtubekanaal, of op mijn facebookpagina. Instructiefilmpjes zoals deze niet echt, maar als mijn boek straks uit komt en je zou die willen kopen dan krijg je er wel instructiefilmpjes bij, van allerlei verschillende trucs. ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 12:39

Als het goed is doet de site het weer!

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 13:31

Op mijn mobiel doet de site het nog niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 14:01

hmm kan het zijn dat het aan je mobiel ligt? Want wat rond gevraagd en hij doet het verder, en degene die over de site gaat zegt ook dat het niet aan de site ligt.

Pinkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 15:04

Op de computer doet hij het ook niet...
Krijg een melding dat de verbinding niet privé is

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-15 16:37

Oke dat is niet goed := Ik ga dr weer achteraan.

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:45

hier doet hij het ook nog steeds niet

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-15 09:12

Lienie: Is dat alleen op je mobiel of ook op de computer? Degene die over mijn site gaat zegt dat ze er verder niks aan kan doen en dat het niet aan de site ligt, dus ik weet zelf ook even niet zo goed wat ik nu moet := En bij de een doet ie het wel en bij de ander niet. lastig...