wat kan een konijnemaatje vervangen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

haan

wat kan een konijnemaatje vervangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:24

Helaas heb ik vandaag afscheid moeten nemen van een van mijn konijnen. De andere (echt maatjes) zit nu alleen in het hok en gaat straks vast de eenzaamheid voelen.
Wat kan ik doen om het konijn een minder gevoel van eenzaamheid te geven ? Ik wil geen konijn erbij, want dan moet ik opnieuw koppelen en heb geen zin om het konijn over de toeren te jagen als het niet lukt.
Na dit konijn wil ik ook geen konijnen meer houden, ik zou graag een oplossing willen bedenken om dit konijn nog een leuk leven te gunnen.
Wie heeft er tips ?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: wat kan een konijnemaatje vervangen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:32

Hoe oud is je andere konijn? Als deze nog niet hoogbejaard is, zou ik het naar een opvang brengen. Want er is maar 1 antwoord mogelijk op jouw vraag, namelijk NIKS. Het zijn hele sociale groepsdieren en er bestaat gewoon geen vervanging voor een soortgenoot. Over de toeren jagen met koppelen doe je niet, die stress is niet zo verkeerd, het is zeer tijdelijk. De chronische stress die het dier kan krijgen door alleen te moeten zitten is vele malen erger.
Ik heb een voedster gehad die na het overlijden van haar maatje stopte met eten. Zo extreem kunnen ze het missen dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:34

Als het een ouder konijn betreft en je wilt echt geen nieuwe erbij (of het konijn afstaan), dan zou ik hem binnen gaan houden.

Dit heb ik enkele jaren terug met een cavia gedaan, deze was de laatste van de groep en al oud.
Hem heb ik de laatste half jaar binnen gehad waardoor hij meer aandacht kreeg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:34

Ik heb nu een voedster die alleen zit, die eet ook heel slecht. We gaan zodra we zeker weten dat haar vriendje niet terug komt (a.s donderdag) zo snel mogelijk een nieuw maatje vinden.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:37

Is er bij jou in de buurt geen kinderboerderij of zorgboerderij die hem willen opvangen?
Een cavia aanschaffen als maatje is zeker ook geen optie?
Of je moet een konijn kunnen vinden die van de zelfde leeftijd is, dat ze samen hun laatste jaren kunnen slijten.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:39

... een konijn is eenzaam in zijn eentje... een knuffel of een ander soort dier kan daar weinig aan veranderen (en dan heb je een ander soort dier..dan heb je toch hetzelfde probleem als een nieuw konijn)
Ik zou ook een opvang bellen... misschien dat je een pleegkonijn kan krijgen die je dan weer terug brengt als je eigen konijntje overlijd.

Vorig jaar hier onze voedster gekoppeld bij de opvang aan een gecastreerd rammetje nadat haar eerste partner was overleden... was bijna geen stress. Was in kwartiertje goed, en toen thuis nog een dag samen op neutraal terrein (zodat ik hun gezamenlijke villa ook goed schoon kon maken) en sindsdien zijn ze samen gezellig.

Als je vooral wil dat ze geen stress hebben zou ik het konijntje niet naar een kinderboerderij of iets dergelijks brengen... dat is pas stress van die grijpende kinderhandjes.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:47

Niks kan een konijnen maatje vervangen. Het zijn groepsdieren, dus zonder maatje is het geen konijn waardig leven....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:53

Ik heb mijn laatste konijn naar de opvang gebracht.
Maar een andere optie is eventueel een ouder konijn zoeken bij de opvang. Hoe oud is jouw konijn?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:07

Mijn konijn is 6 jaar en ik wil jullie bedanken voor de reacties.
Ik snap heus wel dat een konijn alleen ook verpietert, maar ik wil hierna gewoon geen konijnen meer hebben. Ik ga op zoek naar een konijnenopvang die een konijn tijdelijk wil 'uitbesteden' dank voor de tip Evelijn, hier was ik nog niet opgekomen.
Weg doen gaat me veel te ver, en zeker niet naar een kinderboerderij ik heb het beste met het beestje voor en ik wil haar nog een leuk leventje geven.

Je woont in mijn regio Evelijn, waar komt jouw konijn weg ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:12

Zou de opvang dan benaderen heb je een dame of een heer? , een konijnenmaatje is niet te vervangen voor iets anders. Ze horen gewoon samen :)

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:14

het is een vrouwje, ik ben al aan het googelen

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:15

Wij hebben dit zelfde gehad. Omdat het winter was en ook erg koud hebben we het konijn in huis gehaald.
Zij heeft twee jaar in huis rondgehobbeld en sloot vriendschap met de hond, met ons en vijandschap met de kat :D
We hebben een leuke tijd gehad en ik had niet het idee dat ze eenzaam of sneu was.
Wel ging ze steeds meer delen van het huis toe-eigenen en was ze steeds meer nadrukkelijk aanwezig in de zin van eisen stellen. Als wij koffie dronken eiste zij een nootje, als we aan tafel zaten ging ze tegen je benen of voeten aan stoten, als ze beledigd was plaste ze ergens in huis.
Ze was leuk, maar ik zag haar toch liever weer buiten.
We hebben haar laten koppelen bij een konijnenopvang en haar en haar vriendje weer mee naar huis genomen. Ze wonen nu buiten,ze is minder op ons gericht, maar wel zeer gelukkig met haar vriendje.
Bij de konijnenopvang zeiden ze ook dat een konijn alleen best kon, mits ze in huis zijn en een deel van je gezin mogen zijn...en dat hebben wij ook zo ervaren.
Misschien is dat dat bij jou ook kan?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:16

amy_luna schreef:
Is er bij jou in de buurt geen kinderboerderij of zorgboerderij die hem willen opvangen?
Een cavia aanschaffen als maatje is zeker ook geen optie?
Of je moet een konijn kunnen vinden die van de zelfde leeftijd is, dat ze samen hun laatste jaren kunnen slijten.

Kinderboerderij is lang zo fijn nog niet hoor.
Ook de tip van een cacia slaat kant nog wal.
Hebben andere behoeftes, zelfs het voer verschild

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:20

6 is ook nog niet zo oud hoor, konijnen kunnen 12 worden.

In Groningen heb je Konijnenopvang Joy en in Steenwijkerwold heb je Konijnenopvang Konijnenparadijs, zij zit ook op bokt.

Ook menselijke aandacht kan nooit de band tussen twee konijnen vervangen.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:20

1 van onze konijnen is ong 15 geworden

elfje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:27

Je kunt bij knaagdierenopvang Snuitje en informeren. Ze zijn tijdelijk even niet open maar je kunt ze wel mailen of bellen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 12:38

Ik heb 3 opvangcentra een mail gestuurd :-)

Binnenhouden wil ik liever niet, ze heeft een heel mooi groot buitenhok met uitloop ren dus aan ruimte komt ze niet te kort.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:09

Ik heb mijn konijnen bij http://www.konijnenparadijs.com/ vandaan.. werd hier al genoemd.
Daar kan je de konijnen die je bij haar weg hebt altijd weer terugbrengen als er iets gebeurt waardoor je niet meer goed voor ze kan zorgen. Koppelen en dergelijke ging ook heel prettig... maar best nog stukje rijden... er zijn wel meer goede konijnenopvangen in de buurt.
Succes met zoeken naar een goed maatje voor haar. Er zitten in de opvang ook oudere konijntjes dus zou toch best een leuke partner voor haar bij zitten.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:17

Ik heb hier 2 cavia broertjes. Als eentje overlijd wil ik de andere of koppelen aan een ander mannetje of caatreren en een vriendinnetje geven. Maar ts zo iets had je van te voren kunnen bedenken he. Grote kans dat eentje eerder heen gaat dan de ander.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:25

Lekkere reactie van je Cas123 dank voor je aanvulling, daar heb ik wat aan :wave:

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:26

Evelijn schreef:
Ik heb mijn konijnen bij http://www.konijnenparadijs.com/ vandaan.. werd hier al genoemd.
Daar kan je de konijnen die je bij haar weg hebt altijd weer terugbrengen als er iets gebeurt waardoor je niet meer goed voor ze kan zorgen. Koppelen en dergelijke ging ook heel prettig... maar best nog stukje rijden... er zijn wel meer goede konijnenopvangen in de buurt.
Succes met zoeken naar een goed maatje voor haar. Er zitten in de opvang ook oudere konijntjes dus zou toch best een leuke partner voor haar bij zitten.

dank je wel, ik ga ze een mailtje sturen, dat ze wat verder weg zitten is geen probleem ik rij er graag even heen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:28

Had ook even op haar site gekeken (ze maakt altijd erg leuke foto's van haar konijnen ;) ) en daar zitten op het moment ook aantal oudere mannen dus misschien zit er wel goede match bij.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:32

haan schreef:
Lekkere reactie van je Cas123 dank voor je aanvulling, daar heb ik wat aan :wave:

Waarheid is hard ts. Maar jij zegt dat je geen konijnen meer wilt na deze. Dan laat je je konijn toch niet alleen zitten. Zoek een maatje of anders een ander huisje. Beetje flauw van je. Je kan ze gewoon koppelen bij een opvang. Maar goed jij staat er niet voor open om zo iets te horen prima hoor.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 13:34

als je goed had gelezen, dan had je kunnen zien dat ik reeds 3 opvang centra een mail had gestuurd, ik ben druk bezig om een leen-konijn' te regelen en dat heeft niks met 'de waarheid is hard te maken'.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:03

Cas123 schreef:
haan schreef:

Waarheid is hard ts. Maar jij zegt dat je geen konijnen meer wilt na deze. Dan laat je je konijn toch niet alleen zitten. Zoek een maatje of anders een ander huisje. Beetje flauw van je. Je kan ze gewoon koppelen bij een opvang. Maar goed jij staat er niet voor open om zo iets te horen prima hoor.

Als je geen zin hebt om het topic goed door te lezen en alleen maar kort door de bocht reacties kunt plaatsen kan je beter niets zeggen.
Laatst bijgewerkt door annepaardoes op 30-03-15 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt