HELPP!! Mijn hond is te dun... wat moet ik doen???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saphyra

HELPP!! Mijn hond is te dun... wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 09:07

Beste mensen....

dit is mijn hond luna van ruim 1.5 jaar oud..

Afbeelding

Deze foto is van een week of 3 geleden.

Op de foto valt het nog al mee.. maar ik krijg haar niet DIK!! Wat moet ik doen?
Luna is een goede eter,, eet zo goed als alles! Ik wil wel op droogvoer blijven.. Vers vlees heb ik niet de vriezer voor.. haha..
Ze is erg actief en licht alleen s'avonds een dutje te doen.. Je kan haar ribben altijd zien, haar buik is ingevallen en haar heup botten zijn ook goed te zien,, Luna is wel GI-GAN-TISCH gespierd.. Luna kan geen geperste brokken eten. Hiervan gaat ze braken/overgeven. Ook heeft ze snel last van diarree als je haar overvoerd... Ik hoor vaak: geef haar wat meer brok, dan wordt ze snel dikker.. NOT!! Alleen spetterpoep krijg ik er voor terug. Op dit moment voer ik Happy-dog Fit & well ACTIVE. Hoorde later ook weer dat ze hier alleen drukker van werd. En helaas niet dikker.. Ze is ook volledig nagekeken door DA. Kerngezonde hond, hij ziet liever een RR zo als 10 Kg te waar, wat ook vaak voorkomt bij RR. Ze weegt rond de 35 kg.. maar een kilo of 5 / 7.5 mag er van mij altijd wel aan. Ik ben WEL heel tevreden over Happy-dog... Ze heeft niet meer gespuugd en prima ontlasting. 1/2x per dag en geen dunne... Ik zou nu graag overgaan op de happy dog natur corq lijn. Te vinden bij zoo plus.

Ik heb geen verstand van samenstellingen etc etc.. Hoop op een goed advies van jullie??

HELLUPPP??!

Liefs.

Sophie.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:14

hebben ze ook sportbrok in de lijn? anders even vragen om een meer energierijke variant, hoef je minder van te voeren om dezelfde voedingstoffen binnen te krijgen, is voor lichaam minder werk om te verteren dus kan er meer energie verbruikt worden voor de beweging, en kan je er meer van voeren zodat er meer overblijft om dikker van te worden. In beetje jip en janneke taal uitgelegd.

Seven

Re: HELPP!! Mijn hond is te dun... wat moet ik doen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:21

Zo op de foto een slanke goed gespierde jonge hond maar snap wel dat je dr niet dunner wil.

Een optie is inderdaad naar een sport of high energie brok te kijken. Dat geven we de werkers hier naast het vlees ook.

Daarnaast ga meer rust momenten in schakelen, want als ze haar lichaam geen tijd geeft eten rustig te verteren kan je voeren wat je wil zonder dat het helpt. Dus overdag ook rust momenten met evt een bot of ander iets wat haar nog wat bezig houd mocht ze haar rust niet vinden

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 09:23

speurneusc schreef:
hebben ze ook sportbrok in de lijn? anders even vragen om een meer energierijke variant, hoef je minder van te voeren om dezelfde voedingstoffen binnen te krijgen, is voor lichaam minder werk om te verteren dus kan er meer energie verbruikt worden voor de beweging, en kan je er meer van voeren zodat er meer overblijft om dikker van te worden. In beetje jip en janneke taal uitgelegd.

Bedankt voor je uitleg.. Ik voer nu de Happy Dog Supreme Fit & Well Adult Sport Hondenvoer. dus sportbrok.. Dit is de beschrijving van de brok:

Premium droogvoer speciaal voor honden met verhoogde energiebehoefte va 11 kg, 16% vetgehalte met waardevolle omega-3 & -6, met Nieuw-Zeelandse groenlip mossel & L-Carnitine, lichtverteerbare proteine

Happy Dog Supreme Fit & Well Adult Sport is een droogvoer, wat speciaal op de behoefte van volwassen honden vanaf 11 kg met een verhoogde voedingsbehoefte aangepast is. Dit kan voor zowel sport- en opleidingshonen zijn als voor zwangere en zeugende honden. Deze dieren hebben een duidelijk verhoogde energiebehoefte, desalnietemin moet overmatig voeden vermeden worden, omdat dit ook weer belastend voor het dier kan zijn.

Ik dacht ooit ergens gezien te hebben ongeveer 4500 calorieën per dag.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:23

Als je hond verder gezond en actief is zou ik proberen het dik krijgen los te laten.
Liever een afgetraind(want zo ziet ze er uit) hondje dan een hond waar een laag spek aan hangt
Je hond is ook nog vrij jong, Dikke kans dat als ze straks echt volwassen is dat ze nog wat voller word.

Het enige wat je op dit moment kunt betekenen is zorgen voor goed voer wat hoog genoeg in de calorieen zit zodat ze voldoende binnen krijgt zonder dat de porties te groot worden en het er weer uit komt.

ik zie op de foto's in ieder geval geen ondervoede/magere hond, ze is niet vet idd, maar als ze echt tekort zou komen dan zaten er niet zulke spieren op.

Verder idd wat Seven ook aangeeft, als het een hond is die zichzelf geen rust gunt zul je haar daar bij moeten helpen(rustmomenten inplannen)
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 30-03-15 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:24

Ooo wat een gave hond!! <3
Maar ze is niet mager hoor, ik snap dat jij liever haar ribben niet zou zien, maar eigenlijk ziet ze er super uit! Ze glimt, is mega gespierd en je ziet het figuur goed, de achterste 2 ribben zien is juist goed. En ze is nog jong, dan is dit beter. Als ze ouder wordt zal ze wel iets dikker worden.

Je zou kunnen kijken naar een brok waar meer in zit maar je geeft al energybrok, dus ik denk niet dat dat meerwaarde heeft. Zoek eens op satinballs http://www.barfplaats.nl.
En let op dat ze wel haar rust krijgt, een hond die altijd maar bezig is verteerd zijn eten ook niet goed.

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:29

Ook ik zie een super slanke hond. De hond is nog jong en heeft tijd nodig om uit te zwaren.
Persoonlijk zie ik een hond liever zo mooi slank dan iets te dik.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:34

NUTRO natural choice ;)
mijn hond is een sportieve, werkwillende hond die dus flink wat meters vanuit zichzelf maakt en in opdracht van de baas ;)
Haar rust kent ze zeker ook als ik dit haar aangeef. Zelf zal ze nog 10x de wereldrondrennen als ik niet op een begeven moment plaats zeg...

een tijdje terug precies hetzelfde probleem gehad..
ze was niet meer wat voller te krijgen.
ik wil geen dikke hond, maar een slanke hond die niet te mager is.
Op de foto zie ik ook een hondje waar toch net wat meer op mag, helemaal voor een actieve hond, die mag toch net wat meer 'reserve' hebben dan zo.. Maar zo als de hond op de foto qua glim-vacht etc. eruit ziet is het niet ernstig hoor. inderdaad liever zo dan té vol!
maar ik vind wel als het de afgelopen weken erger is geworden..dat er dan inderdaad wel wat verandering nodig is
zoals op de foto mag, maar dunner zou ik niet willen..

Ik ben ermee gestart op advies van een dierenarts en na een week merkte ik al verschil bij mijn hond.
ze is nu mooi gebouwd, sportief gebouwd maar niet vol. gewoon het slanke goede postuur :)

ze hebben allerlei varianten en ze werken echt super!
ikzelf geef nu s' avonds brok van hun en sochtends vlees.
de dierenarts zelf zei al dat je ook eventueel sochtends je oorspronkelijke brok kunt aanhouden :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:37

Waarom moet een actieve hond dikker zijn dan een luie hond?

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:38

Mooie hond hoor, prachtig gespierd en zeer zeker niet té mager.
Maak je niet druk, mijn Boem is net zo slank en ook zo actief. Hem wil ik niet eens dikker hebben i.v.m. zijn HD.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:41

Mais, tarwemeel, tarwe, gerst, gevogeltevleesmeel, havermeel, rijstmeel, gevogeltevet, rundervet, vismeel, hemoglobine (gedroogd), suikerbietenpulp, appelpulp (gedroogd), dicalciumfosfaat, calciumcarbonaat, Hüttenkäse (gedroogd, 0,8%), natriumchloride, wortel (gedroogd, 0,1%), gist (geëxtraheerd, 0,1%), spinazie (gedroogd, 0,08%), hopklaver (gedroogd, 0,08%). 

Dit is de samenstelling van Happy Dog Naturcroq... Wat het eerste staat zit het meeste van in. Imo valt dit niet onder de noemer hondenvoer :+

Als je geen vers vlees wil voeren, ga dan op zoek naar een brok met een hoog vleesgehalte. Ook te vinden op zooplus. Hoor positieve dingen over Taste of the Wild.

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:44

Afbeelding
mijn hond (koningspoedels) is ook niet dik maar wel mooi gespierd net als de jouwe ik zou der niet veel dikker maken,

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 09:45

anneliesdj schreef:

Ik zeg niet dat een luie hond 'dunner' moet zijn als een actieve hond.
Ik vind wel als je een hond hebt die altijd vanuit zichzelf een bezige bij is het 'veiliger' is als je deze toch net wat meer 'reserve' moet geven als een hond waar niet vol actief mee gewerkt wordt.
Werkhonden en heel actieve honden switchen namelijk enorm in hoeveel energie ze op welke dag gebruiken en ik vind persoonlijk dat slank zeker daarbij hoort. ik noem dan 'net wat meer reserve' nogsteeds onder het mom slank.. Ik merk zelf vaak dat als er hele energieke dagen zijn, waar ze veel doet, ze qua gewicht (weeg haar om de twee dagen) toch zakt. een hond die net-aan op gewicht is, kan dit minder hebben..

Zoals mijn hond anders in het jachtseizoen echt wel in gewicht zakt omdat ze meegaat.. dan liever slank maar niet té slank, zodat ze dit kan 'compenseren' dan dat ze na een drukke periode wegzakt..

Uiteraard ligt dat wel aan wat voor manier actief je hond is.
als je precies weet dat 7dagen lang, elke maand je hond dezelfde energie verbruik heeft.. zeg ik pure onzin om een actieve hond net wat voller te laten zijn.. dan kan die ook precies aan slang zijn ;)

Tja, en luie honden voller vind ik gewoon jammer.
een hond moet uiteindelijk een balans vinden tussen krijgen en verbruiken en op maat blijven qua gewicht/spierbouw etc.etc..
waarom je meer zou geven dan nodig? niet dus..

(overigens zoek bij een brok niet persee naar hoog vleesgehalte! maar naar hoog gedroogd vleesgehalte! het is namelijk zo dat er wel 35% kip kan opstaan, maar dat uiteindelijk na het verwerken tot brok en het eruit halen van vocht etc. maar 7% is... in de diervoeding mag je namelijk de grondstof meten.. en is het niet het percentage nadat het product is samengevoegd tot het eindproduct..

bij Nutro natural choice is het altijd gedroogd vlees wat wordt aangegeven en zijn de percentages dus sws eerlijk qua wat ze zeggen op de verpakking..

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:29

anneliesdj schreef:

omdat sommige werkzaamheden nu eenmaal heel veel energie vragen, dus eigenlijk te veel dat het lichaam heeft dus dat wegtrekt bij andere dingen die een normale hond nu eenmaal nodig heeft bv van de werking van de organen of spieren. Wat als resultaat geeft dat de hond dus meer tijd nodig heeft om te herstellen van de inspanning als een andere hond, dus eigenlijk ben je hem in zo'n geval telkens wat aan het overbelasten, en over is nooit goed. Daarom liever iets meer overhebben door iets voller te hebben dan goed op gewicht zijn en elke keer net te weinig hebben.

Dit soort dingen sluipen er nu eenmaal in omdat deze overactieve werkhonden vaak doorgaan zonder dat ze er erg in hebben, ze nemen zich zelf niet in acht en je zult vaak dan ook pas merken wanneer ze echt moe of oververmoeid zijn wanneer ze klaar zijn met werk(sport) en thuis tot rust komen, eerder merk je niet dat ze moe zijn of oververmoeid.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:31

Ik snap de redenatie wel, maar als je erover nadenkt slaat het eigenlijk nergens op.

Als de hond op stabiel gewicht blijft en er verder goed uit ziet en actief is, zou ik me geen zorgen maken. Ze is nog jong ;)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:40

Mooie hond hoor! ik snap net als mijn voorgangers wel dat je er wat vlees bij aan wil en dat kan vast en zeker geen kwaad! Ze is echter nog hard in de groei en mooi gespierd. Als ze goed eet, goed poept en vrolijk en energiek is zou ik er nog niet teveel zorgen over maken. Je zou evt wat schapenvet kunnen bijvoeren of wat vaker een beloningsbrokje (gedroogd vlees bijv.) kunnen geven. Ik zou, als dit voer bevalt, niet direct ander voer proberen.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 10:48

Ik zie geen schokkend magere hond, maar wellicht vertekend de foto. Snap in elk geval dat je haar niet magerder dan dit wil hebben.
Ik ben overigens wel benieuwd naar het aantal voerbeurten op een dag, aangezien je aangeeft dat ze van meer voer aan de dunne gaat.
En inderdaad verplichte rustmomenten inbouwen, desnoods even met een lekker bot in de bench, zodat het lichaam toch wat rust krijgt.

saphyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 10:57

amy_leftover schreef:
Ik zie geen schokkend magere hond, maar wellicht vertekend de foto. Snap in elk geval dat je haar niet magerder dan dit wil hebben.
Ik ben overigens wel benieuwd naar het aantal voerbeurten op een dag, aangezien je aangeeft dat ze van meer voer aan de dunne gaat.
En inderdaad verplichte rustmomenten inbouwen, desnoods even met een lekker bot in de bench, zodat het lichaam toch wat rust krijgt.

Ja de foto vertekend toch wel een beetje.. ze is dunner als op de foto lijkt denk ik. Ik voer op dit moment 2 keer per dag. Smorgens om 7:30. Ik werk van 8 tm 12 uur.. Die tijd gaat ze ook in de bench. En ik voer haar om 5 uur. In de middag is ze constant aan het lopen, blaffen naar voorbijgangers. 100 rondjes in de tuin aan het rennen. Misschien kan ik haar ik deze tijd een lekker bot gaan geven. S'avonds tegen een uur of 8 gaat ze op de bank en raakt ze in diepe coma, dan slaapt ze tot s'morgens door. :P

Manon_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 13:30

Erg mooie gespierde hond, ziet er goed uit! Ik heb geleerd op mijn opleiding dat je de ribben niet mag zien maar wel hoort te voelen. Ik zie ook niet echt duidelijk ribben op de foto? Nutro is zeker een aanrader en je moet idd kijken naar gedroogde kip (vlees). Heb je meer aan dan wanneer er alleen kip op staat. Dat is namelijk een hele kip en bestaat net als mensen meerendeel uit vocht.

Verder zou ik ook niet echt weten hoe je haar dikker krijgt na het lezen van alle tips hier. Soms adviseren we wel eens puppy voer als een hond moet aankomen maar dat waren voornamelijk hondjes die alleen maar beetje wandelden en niet zo actief is als jouw hond.

Succes iig, vind aankomen altijd erg lastig bij honden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 14:18

saphyra schreef:
amy_leftover schreef:

Ja de foto vertekend toch wel een beetje.. ze is dunner als op de foto lijkt denk ik. Ik voer op dit moment 2 keer per dag. Smorgens om 7:30. Ik werk van 8 tm 12 uur.. Die tijd gaat ze ook in de bench. En ik voer haar om 5 uur. In de middag is ze constant aan het lopen, blaffen naar voorbijgangers. 100 rondjes in de tuin aan het rennen. Misschien kan ik haar ik deze tijd een lekker bot gaan geven. S'avonds tegen een uur of 8 gaat ze op de bank en raakt ze in diepe coma, dan slaapt ze tot s'morgens door. :P

Ik mis even het stukje zinnige dagbesteding voor de hond. Krijgt ze ook mentale uitdaging?

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 17:26

Ik vind de samenstelling van dit voer niet super..Er zit vrij veel graan in en met gevoelige darmen zou ik zowiezo gaan voor iets waar zowiezo geen granen in zitten..Wat bij mijn hondje erg goed ging was voer van Simpsons voor zijn darmen...Zooplus waar ik het voer bestel heeft zowiezo veel keus in graanvrije brokken..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:02

Mensen zijn gewoon veel te veel gewend honden met overgewicht te zien.
Ga met eerdere posters mee, je hond ziet er prachtig uit TS.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:08

Zou je niet kunnen proberen je brok te weken in bouillon? Extra calorieën en braakt ze het misschien niet uit?

Ik vind haar nét een tikje te mager, maar 5 kilo wel erg veel. Zou eerder voor 3 of max 4 gaan.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:17

Misschien kan je eens zalmolie of schapenvet proberen

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 22:21

Allereerst denk ik dat het mede de leeftijd is..
ze is gewoon nog niet uitgevuld..

ik weet ook niet of ze gesteriliseerd is of dat je haar hebt voor de fok.. maar sterilisatie zal zeker wat helpen als ze over een jaar nog onder gewicht zou zijn..

maar ik denk echt dat ze gewoon nog in moet vullen..

mijn parsson jack heeft de eerste twee winters met een gevoerd dekje gelopen, want daar was ook geen vet op te krijgen.. het derde jaar had ze ineens een gezond vetje op haar ribben rond de buik.
(ok, nu is ze bijna 13 en zou er wel iets af mogen, kilootje of anderhalf (heb een zeer grote parsson, dus haar gezonde gewicht is 11.5-12 en ze zit nu op 13))

klein scheutje olie over de brokken kan op zich geen kwaad.. is net een beetje extra calorieën en 'warmte'.. en is ook niet slecht voor de vacht.. persoonlijk nam ik zelf gewoon altijd zonnebloemolie, was prima