Hond eet poep

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 12:44

Hoihoi,

Ik heb een labrador van 3 jaar die poep eet. We hebben al vanalles geprobeerd: extra mineralen/vitaminen bijvoeren, ander voer, ananas voeren, ze krijgt voldoende voer en heeft zelfs een elektronische halsband. Maar ondanks alles blijft ze het eten en ze is slim genoeg om te weten wanneer ze de halsband om heeft. Ze is voor de rest compleet gezond, ze stopt alleen niet met poep eten. Het lijkt wel alsof ze het lekker vind.

Nu vind ik het op zich geen probleem (na vanalles geprobeerd te hebben heb ik de moed een beetje opgegeven) maar nu braakt ze vaker binnen na poep gegeten te hebben, wat natuurlijk niet zo prettig is. Als mn vader het haar ziet doen dan straft hij dit af, maar dan schrokt ze het snel op en braakt ze het hierdoor later weer uit. Bij mij doet ze het nauwelijks.

Overigens doet ze het niet tijdens wandelen (te druk met op en neer rennen en zwemmen haha) maar als ze vrij in de tuin loopt samen met de andere hond (die het nu ook is gaan doen door de 3 jarige) en er ligt toevallig poep.

Weten jullie oplossingen ?
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 29-03-15 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Heike
Mede-oprichtster

Re: Hond eet poep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:55

Lastig. Als alles gecontroleerd is dan denk ik dat dit inmiddels aangeleerd gedrag is. Een hond doet vaak iets omdat het wat oplevert. In dit geval vind ze het waarschijnlijk lekker.

Moeilijk af te leren omdat je er niet bij bent.
Vooraf zelf rondje in de tuin lopen en alles opruimen? Kenji poept maar één keer per dag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:59

IMANDRA schreef:
Overigens doet ze het niet tijdens wandelen maar als ze vrij in de tuin loopt samen met de andere hond (die het nu ook is gaan doen door de 3 jarige) en er ligt toevallig poep.

Lijkt me dus een kwestie van simpelweg de tuin schoonhouden.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 12:59

Ik volg even. Heb ook een strontvretende labrador van 3 jaar en ik heb ook alles al geprobeerd |(

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 13:05

Goof schreef:
IMANDRA schreef:
Overigens doet ze het niet tijdens wandelen maar als ze vrij in de tuin loopt samen met de andere hond (die het nu ook is gaan doen door de 3 jarige) en er ligt toevallig poep.

Met 2 en soms 3 honden is dit lastig hoor, ze poepen zon 2 à 3 keer per dag en het is geen doen om het constant te controleren. Bovendien zie je wel eens een hoopje over het hoofd.
Bovendien wordt t probleem ook niet opgelost door enkel de tuin schoon te houden.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 13:12

Tja, mijn labrador is nu bijna 9 en doet het nog steeds. Het is een gepensioneerde labrador dus ik denk niet dat het aan de opvoeding ligt, tegenwoordig laat ik hem uit met een soort muilkorf omdat hij anders telkens zo ziek wordt en elke dag aan het kotsen is.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 16:44

Hmm, een muilkorf lijkt me voor nu niet de oplossing: de honden zitten nu het weer beter wordt vaak hele dagen buiten zodat ze lekker kunnen ravotten enzo. Dan is een muilkorf niet zo leuk voor ze..

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:48

Mijn ervaring is dat dit bij veel labradors voorkomt en dat je er weinig aan kunt doen. Het zijn nu eenmaal allesvreters.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:48

IMANDRA schreef:
Goof schreef:

Met 2 en soms 3 honden is dit lastig hoor, ze poepen zon 2 à 3 keer per dag en het is geen doen om het constant te controleren. Bovendien zie je wel eens een hoopje over het hoofd.
Bovendien wordt t probleem ook niet opgelost door enkel de tuin schoon te houden.

Je zegt dat ze enkel poep in de tuin eten en niet buiten, dus als je de tuin schoon houdt wordt het kennelijk wel degelijk opgelost. Daarbij lijkt een schone tuin me sowieso wel fris, maar dat is een ander verhaal.

Ik neem aan dat je honden uitgelaten worden? Flinke afstanden lopen en de tijd nemen, dan gaan ze vanzelf buiten poepen en niet meer in de tuin. En anders een rondje lopen en de boel schoonhouden is echt zo'n grote moeite niet.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:54

Het lijkt me eigenlijk vrij logisch dat als je je hond voldoende uitlaat en hij dus ook zindelijk is, hij niet in de tuin poept. Het is voor mij heel normaal dat ze dat niet mogen. Ik zou ze dus afleren in de tuin te poepen en ze voldoende uit te laten. Maar dat is nu denk ik lastig omdat je het al zo lang hebt toegestaan.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 11:09

ponycrosserr schreef:
Het lijkt me eigenlijk vrij logisch dat als je je hond voldoende uitlaat en hij dus ook zindelijk is, hij niet in de tuin poept. Het is voor mij heel normaal dat ze dat niet mogen. Ik zou ze dus afleren in de tuin te poepen en ze voldoende uit te laten. Maar dat is nu denk ik lastig omdat je het al zo lang hebt toegestaan.

Als ze overdag een hele dag buiten zitten is dit niet te voorkomen. Bovendien is de andere hond oud, kan niet ver meer lopen en merkt pas dat ze moet als t al bijna 'te laat is'. Bij haar kunnen we niet voorkomen dat ze in de tuin poept.

Rongyos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:13

Laatst bij een dame op bezoek geweest waarvan 1 van de Ierse Wolfshonden poep at. Zij kreeg van haar fokker de tip om Sanofor te geven. Haar hond is gestopt met het eten van poep.
Hierbij een willekeurig online linkje:
http://www.petfoodplaza.nl/sanofor-veen ... tAod7ncA7A

Mijn hond (2 jaar geleden laten inslapen) deed het destijds ook, maar ook met bedorven eten op straat enz. Had het graag willen proberen met Sanofor als ik het had geweten destijds. Ik liet haar dus wel alleen los lopen met een muilkorf, want anders was het na elke wandeling in het bos overgeven of ziek worden. We kregen het haar, 3e hands hond, gewoon niet afgeleerd :-(

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:14

Ik heb precies hetzelfde probleem. 3 Honden die ook weleens in de tuin poepen en 1 labrador van 3 die dit wel schoon wil houden voor mij...
Ik lees mee voor DE oplossing, maar ben bang dat die er niet is.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:16

Sanofor is het proberen waard, lees wel dat dit dan minstens 4 maande achtereen gegeven moet worden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:16

Mijn tjech kon er ook wat van. Sinds ik op vlees overgestapt ben doet hij het niet meer dus denk ergens wel dat het aan een gebrek van bepaalde voedingsstoffen lag.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:22

Gebrek aan iets is het zelden tot nooit, maar kan natuurlijk voorkomen. Het is bijna altijd een gedragsprobleem, heel lastig af te leren en de hond gaat het na een tijd vaak weer doen. Soms werkt het om dingen door de poep te gooien (= niet lekker, niet meer doen) maar dat werkt ook niet altijd. Sommige mensen raden zelfs zout aan, maar dat zou ik zelf niet proberen.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:33

Riraito schreef:
Gebrek aan iets is het zelden tot nooit, maar kan natuurlijk voorkomen. Het is bijna altijd een gedragsprobleem, heel lastig af te leren en de hond gaat het na een tijd vaak weer doen. Soms werkt het om dingen door de poep te gooien (= niet lekker, niet meer doen) maar dat werkt ook niet altijd. Sommige mensen raden zelfs zout aan, maar dat zou ik zelf niet proberen.

Daar ben ik het niet mee eens. Het is geen gedragsprobleem. Het is natuurlijk gedrag. Wij vinden het vies, maar ze hebben echt wel hun redenen om dat te doen. Bij mijn eigen hond werd het opgelost door meer proteïnerijk voedsel te geven. Brokken bevatten ook veel synthetische voedingsstoffen en die worden vaak minder goed opgenomen als natuurlijke. Het is echt niet zomaar dat ze het doen en hoe hard je het ook afstraft als je de oorzaak niet wegneemt zullen ze dit blijven doen, maar voor hun plezier doen ze het niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-15 21:10

betadine schreef:
Riraito schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Het is geen gedragsprobleem. Het is natuurlijk gedrag. Wij vinden het vies, maar ze hebben echt wel hun redenen om dat te doen. Bij mijn eigen hond werd het opgelost door meer proteïnerijk voedsel te geven. Brokken bevatten ook veel synthetische voedingsstoffen en die worden vaak minder goed opgenomen als natuurlijke. Het is echt niet zomaar dat ze het doen en hoe hard je het ook afstraft als je de oorzaak niet wegneemt zullen ze dit blijven doen, maar voor hun plezier doen ze het niet.

Voer wisselen enzo helpt helaas niet, al geprobeerd en supplementen ook. Ik denk dat ze het gewoon lekker vind. M'n zusje straft d'r altijd als ze poep heeft gegeten maar dit resulteert in het feit dat ze de poep dan alleen maar snel opschrokt en dan terug komt lopen (wat weer resulteert in braken). Ik heb ook gelezen dat zout erover strooien erg gevaarlijk kan zijn voor de hond, dus dit wil ik niet proberen.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:35

Toevallig sprak ik laatst een kennis die ook een poepetende Beagle heeft.
Ze had op internet gelezen dat eierkoeken een uitweg zouden zijn, toen dat niet werkte bij haar is ze overgestapt op yoghurt (enkele eetlepels door het voer 's ochtends). Hoewel ze pas begonnen was ermee was ze voorzichtig positief :D

Meer informatie hier: Spijsverteringsstelsel

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:37

Klinkt vies, maar je moet er gewoon geen drama van maken. Het is voor een hond heel normaal om stront te eten, zitten namelijk voor een hond ook veel mineralen in. Voor ons als mens is het vies, maar je kunt dit toch nooit helemaal tegenhouden. Belangrijkste is dat je je hond elke drie maanden goed ontwormd, zodat wormen uit de stront geen kans krijgen.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:24

Makkelijk gezegd om er geen drama van te maken, maar als je hond daarna in huis een bak stront uitkotst, dan vind ik dat vrij dramatisch en vooral zeer smerig!

Ik ga de yoghurt misschien ook maar proberen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:32

Ik vind de muilkorf geen slecht idee. Beter dan binnen houden anders kun je het blijkbaar niet voorkomen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:37

Dan moet je het wel aan alle honden geven want anders helpt het nog niet.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:19

Poep eten is gewoon natuurlijk gedrag. Heeft helemaal geen zin om je hond daarvoor te gaan straffen of te gaan muilkorven :( . Wij als mensen vinden wel meer dingen vies die voor een hond heel normaal zijn. Gewoon de hond goed ontwormen en inenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 20:24

Billy20 schreef:
Mijn ervaring is dat dit bij veel labradors voorkomt en dat je er weinig aan kunt doen. Het zijn nu eenmaal allesvreters.

Blij dat die van mij een uitzondering is.

Eet vrijwel niks van de straat :D Geeneen van de honden die wij hebben of gehad.

Maar vervelend probleem ts. Die van ons at kattenstront. En door eierkoeken te geven, stopte hij.