Kweken met Chinese Dwergkwartels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

baszo17

Kweken met Chinese Dwergkwartels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 11:41

Hallo,

Ik heb op dit moment 2 koppeltjes chinese dwergkwartels zitten.
- Wildkleur man x Witte vrouw
- Donkerwildkleur man (split voor Roodborst) x wildkleur vrouw

het bovenste koppeltje zit in een voliere met veel schuilmogelijkheden.
Het onderste koppeltje zit in een kweekkooi waar volgende week een broedplekje bij komt.

De kwartels in de voliere beginnen veel te roepen en doen dit ook samen. Zijn er nog meer voortekenen van het begin van het broeden? Ze leggen nog geen eieren maar het lijkt me leuk om een nestje te kweken. Iemand tips om het te stimuleren of hier ervaring mee??

Laptopmuis

Re: Kweken met Chinese Dwergkwartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 11:47

Chinese kwartels leggen meestal wel veel eieren, maar er is maar een kleine kans dat ze ze zelf gaan uitbroeden. Veel schuilmogelijkheden geven.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-15 19:46

Zoals je in mijn openingspost kon lezen staat er dat de veel schuilplekken hebben. :-)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 12:11

In de voliere ja, maar in de kweekkooi had je die niet. Wat heb je eigenlijk voor een kweekkooi? Want die voor vogels zijn niet geschikt om kwartels in te huisvesten

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:31

Laptopmuis, ik denk dat je mij verkeerd hebt begrepen. Ik ben ervaren in het houden van vogels en het houden van kwartels. Ik heb altijd gekweekt met kuif en boom kwartels. Dit is een ander soort en ben alleen opzoek naar tips voor het kweken van de chinese dwergkwartels aangezien er wisselende informatie op internet staat en site's zich tegen spreken. Ik ben dus NIET opzoek naar iemand die wil weten hoe ik mijn kwartels huisvest en mij wil verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat mijn dieren het goed hebben. Als je nog wel tips hebt hoor ik het graag! :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:34

Broedmachine niet makkelijker?

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 15:36

Dat klopt Vuurneon!! het resultaat is dus dat veel kwartels niet meer kunnen broeden uit zich zelf.
Als de jongen uit natuurbroed komen kunnen ze zich zelf beter redden en zelf voor nageslacht zorgen. Dit wil ik stimuleren om de natuur zn gang te laten gaan. Vandaar dat ik het natuurlijk laat gaan ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 15:45

Ben benieuwd of het lukt :j zou mooi zijn!

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 19:19

ik ook!! lijkt me gaat om de bonte mutatie te kweken!! die zijn nog vrij onbekend!! :)

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:31

Mijn wildkleuren hebben vorig jaar wel gelegd en had er 8 stuks, helaas heb ik een marterachtige in mijn voliere gehad waardoor dat alles is gesneuveld. Deze zijn zelf vrij snel begonnen met het maken van nesten middels hooi zodat ze een mooi holletje konden maken.

nu een wildkleur en twee witte. De wildkleur begint mooi te roepen maar de witten maken nog geen aanstalten om nesten te maken, weet ook niet of het mannetjes of vrouwtjes zijn omdat alles wit is. Wil er eigenlijk nog wel weer een wildkleur vrouwtje bij maar ja momenteel lastig te vinden in de buurt.

Ik wil je in ieder geval succes wensen en hopelijk komt er iets moois uit !

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:13

Gaaf Deflin!! Hoe kan je zien dat ze beginnen te kweken?
Ze roepen wel heel veel!! ook het vrouwtje roept!! heb het mannetje er nog niet boven op gezien maar ze zijn wel erg klef:P

Ik zal morgen ff een foto update doen van mn koppeltjes :)

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:32

ik heb verleden jaar ook 8 jongen gehad in de buitenvoliere van een wildkleur vrouwtje en een witte man, kwamen wildkleur en witte jongen uit zo groot als een hommel, erg leuk, helaas geen bonte, heb wel de ruimte kleiner moeten maken want de ouders liepen te ver van de jongen weg, ze begonnen trouwens ook met veel roepen en de man ging er steeds op, zo vaak dat ze een hele kale kop had, ouders zijn ook natuurbroed!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:47

Ik zag ze eerst heel mooi een nest bouwen en vervolgens leggen ze ongeveer 10 eieren en dan pas gaan ze broeden heeft even geduurd voordat ze er eindelijk waren, ze zijn idd super schattig en ontsnappen zo uit je voliere hihi. Had 6 wildkleur en twee gele?? Helaas hebben die twee gele nooit tot volwassen kunnen ontpoppen want ik was erg nieuwsgierig hoe ze eruit zouden komen te zien.

Durf eigenlijk zo niet te zeggen hoe je het kan zien, die van mij heb ik nooit bovenop zien zitten.

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:33

Ik heb ze ook jaren gekweekt , gaat heel simpel. Gewoon veel en afwisselend voeren en eitjes laten liggen. Ik ben zelf niet zo van wit x wildkleur. Komen hele lelijke jongen uit. Wit x Zilver is wel mooi en Zilver x Wild ook. Maar moet je zelf weten. Broedmachine hoeft niet. Wel zou ik per man nog 1 of 2 vrouwtjes extra doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:43

Ik kweek ze niet zelf maar ik heb gehoord dat als je een kuiltje maakt in de grond en daar een stuk of wat eitjes bij elkaar legt, dat dit de broeddrang van de hennetjes vergroten kan :) Ik heb ze zelf wel gezien in Denemarken, waar ze in de volieren in de grassen gingen broeden.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 16:10

RashjaShanti schreef:
Ik heb ze ook jaren gekweekt , gaat heel simpel. Gewoon veel en afwisselend voeren en eitjes laten liggen. Ik ben zelf niet zo van wit x wildkleur. Komen hele lelijke jongen uit. Wit x Zilver is wel mooi en Zilver x Wild ook. Maar moet je zelf weten. Broedmachine hoeft niet. Wel zou ik per man nog 1 of 2 vrouwtjes extra doen.

jij zegt dus 1 man met 2 a 3 vrouwtjes?? :)

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:38

Ik heb zelf Japanse kwartels ( hen en haantje ).
Ze zitten pas sinds een maand of 3 bij elkaar en de haan is nog vrij jong dus of ze ooit jongen gaan krijgen geen idee zie het vanzelf wel.

Heb in het verleden Chineese kwarteltjes gehad en van een kweker begreep ik dat je het beste resultaat hebt als de ouders ook natuurbroed zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 11:24

Ik lees even mee.

Wil binnenkort ook kwartels aanschaffen weer :)

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:20

ik heb nu ook 1 haan en 1 hen zitten maar moet er 1 of 2 hennen bij kopen want je kan niet kijken of hij zit er boven op, arm beest!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:27

Iemand een idee waar ik natuurbroed kan vinden?

Mijn vader is 13 april jarig. En morgen word de binnen volière gebouwd. Hebben al 27 zebravinken en 2 diamant duiven.

Maar lijkt mij een leuke verrassing voor hem.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 13:30

Ik.heb Chinese en Japanse kwartels. Zelf allemaal uit de broedmachine. Zijn nu net weer begonnen met leggen.
Ik stop eigenlijk altijd alles in de machine. Geeft toch een betere uitkomst.
Ik.heb Chinese in wild, wit, bont, zilver, koekkoek en darth vader. Japanse heb ik alleen nog kaneel en willekeur bont.
Heb nu eieren van de Japanners onder mijn kip liggen. Die was broeds maar mijn grote haan dekt haar niet.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 15:34

love_western schreef:

Mijn vader is 13 april jarig. En morgen word de binnen volière gebouwd. Hebben al 27 zebravinken en 2 diamant duiven.

[ [url=m/YhmgUv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/13uNDV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fn2iDT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie collectie!! Vooral met die blackface zebravinken is het leuk om te kweken.
Ze zijn erg makkelijk en als ze mooie zwarte wangen hebben leveren ze een mooie prijs op!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 15:49

baszo17 schreef:
love_western schreef:

[ [url=m/YhmgUv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/13uNDV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/fn2iDT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie collectie!! Vooral met die blackface zebravinken is het leuk om te kweken.
Ze zijn erg makkelijk en als ze mooie zwarte wangen hebben leveren ze een mooie prijs op!!

blackface is idd mooi.

Hier zitten wel aantal bij met kleurfouten of te klein.

Maar iig een beginnetje. Gaan van najaar kijken voor goede koppels.

En ik zat even rond te neuzen op mp en zag ik in de buurt dat iemand Chinese kwartels te koop had staan. Dus nu 3 kwartels rijker.

Afbeelding

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-15 16:41

Natuurbroed is dus erg moeilijk te vinden... De meeste vogels worden verkocht als natuurbroed maar achter af blijkt het gewoon machine werk te zijn...
Het is inderdaad een stuk makkelijker wanneer je natuurbroed vogels hebt, maar met goede omstandigheden wil het een pop ook wel lukken.

Dit is mijn 1e koppeltje (Wit pop x wildkleur man)
Afbeelding

Deze vogels zijn nu een half jaar samen. Vrouwtje is erg vluchtig. Mannetje is erg rustig en komt zo naar je toe. altijd oppassen wanneer je de voliere in gaat want hij zit al bij de deur als je er voor staan hahah

Mijn 2e koppel (wildkleur pop x donkerwildkleur man) de man lijkt me split voor roodborst vanwege de vlekken in het verenpak... Ze zitten tijdelijk in dit hok.
Afbeelding

Daarnaast heb ik in mijn voliere een wildkleur koppel Zebravinken die dit Seizoen al 4 jongen hebben gehad. op dit moment hebben ze er 1.
Afbeelding

Ook zit mijn koppen diamantduiven (Bruin gepareld man x grijsgepareld pop) op 1 ei en 1 jong.
Afbeelding

Onlangs heb ik nog een koppel rijstvogels gekocht. Beide van 2013. Dit zijn 2 prachtexemplaren en ik hoop dat er dit seizoen nog wat gaat gebeuren voor nageslacht. Helaas is er nog niks van te merken haha :')

En niet te missen in elke voliere heb ik 3 kanaries. (Waterslager man x Gele kanarie pop x gladkop pop)
De waterslager bewijst duidelijk dat hij een man is. de gele pop zit al op 4 eitjes en de gladkop is ook bezig met nestmateriaal. De gladkop is een rustige en vrolijke vogel. ze zit altijd voor het gaas en gaat rustig op je hoofd zitten! Leuk beestje
Afbeelding

als laatste heb ik een koppel Mexicaanse roodmussen.
Die hebben de jongen 4 jongen van de zebravinken vermoord... Ze zitten apart in een kweekkooi.
Mijn vader wil ze houden maar ik vind het vreselijke zenuwpezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 16:46

Waar ik ze vandaan heb, doet hij hij een zooi in broedmachine. En andere eitjes worden natuurlijk uitgebroed.