Het uitzoeken van een goede labrador fokker HELP!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xxrossiexx

Het uitzoeken van een goede labrador fokker HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 21:00

Beste bokkers,

Het spijt me als dit verkeerd staat of dat er al een topic over is.

Na 12 jaar begint de zoektocht naar een nieuwe pup,
Maar help, hoe zoek je nou een goede fokker/pup?

Thuis hebben wij nu een 12 jarige labrador reu, het is dus belangrijk dat hij en de pup overweg kunnen
Wij willen graag weer een labrador reu, een zwarte of bruine, geen blonde.

Nu begint dus onze zoektocht maar hoe zoek je?
Via google kwam ik terecht op de site van de Nederlandse labrador vereniging met daarop een lijst van beschikbare pups.
Maar dan de vraag, zijn fokkers aangesloten bij het NLV betrouwbaar? hoe zie je of een advertentie op marktplaats betrouwbaar is?
Het laatste wat we willen is een pup van een broodfokker.

Daarnaast de vraag, een goede fokker is 1 ding, een goede pup een 2de.
Hoe selecteer je de juiste pup? Bij boris (onze hond) was het voor ons allemaal nieuw en hebben we ons onvoldoende ingelezen over het hele gebeuren,
we zijn naar de eerste beste fokker gereden en hebben de pup gekozen die zielig achterin het hok zat. Niet dat we spijt hebben van deze keuze maar helaas is de gezondheid van boris niet altijd goed geweest (epilepsie, huidziektes, huil ogen etc.). Natuurlijk hoeft dit niet te betekenen dat dit dus al als pup zichtbaar was maar misschien ook wel. Hoe zoek je een pup met het juiste karakter? zo willen wij bijvoorbeeld geen hond met een sterk jachtinstinct.

Kortom een heleboel vragen, waarmee jullie hopelijk kunnen helpen.
Wij kiezen extra voor een Pup en niet voor een volwassen hond of herplaatster, Mijn moeder heeft een herplaatser en dit is ons eigenlijk erg slecht bevallen.
Ik heb het idee dat het een beetje vaag verhaal is geworden maar hoop dat jullie kunnen helpen, mocht er nog wat ontbreken vragen mag altijd!
In ieder geval bedankt!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:10

Is er niets via google te vinden?

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:12

Via de vereniging zijn de fokkers vaak wel betrouwbaar. In ieder geval geen broodfokkers. Kijk op de site of bel waar de fokkers allemaal aan moeten voldoen. Vaak moeten de ouderdieren ook op (erfelijke) afwijkingen worden getest.
Daarbij moeten ze meestal shows lopen waarbij ze gekeurd worden op uiterlijk e.d.
Dan heb je ook per fokker nog verschil. De ene fokker fokt grote labradors de ander kleine, weer een ander fokt op veel jachtinstinct en de ander probeert dat er juist weer uit te krijgen. Dat zal je aan de fokker zelf moeten vragen.
Dus langs veel verschillende fokkers gaan en degene die je het meest aanspreekt daar een pup nemen.
Een goede fokker zal je helpen bij het vinden van de juiste pup bij jou. Vaak gaan ze samen met je opzoek naar de pup die het best bij je past.

Kan je nog veel meer vertellen, maar dan wordt het zo'n lang verhaal dus als je nog meer vragen hebt mag je ze stellen.
Veel succes met de zoektocht!
Laatst bijgewerkt door joyenbeau op 27-03-15 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 21:13

De fokkers van de Nederlandse labrador vereniging moeten aan een aantal eisen voldoen om op die lijst geplaatst te worden. Welke eisen precies, zie de site van de vereniging. Dit zijn dus zeker geen broodfokkers.
'Goede' fokkers laten je vaak ook een keer langskomen vóórdat het nest geboren is om kennis te maken. Zij willen hun pups namelijk ook niet aan de eerste de beste verkopen.

xxrossiexx

Re: Het uitzoeken van een goede labrador fokker HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 22:12

Bedankt voor de reacties!

Google is veel op te vinden, te veel zelfs maar dan weet ik nog niet of het betrouwbaar is.

ik heb inderdaad op de site van het NLV rondgekeken, en zal daar als ik wat verder ben in de zoektocht even contact mee opnemen. Op dit moment staan er geen pups ter aanbieding en is er ook geen geboorte/dekking zichtbaar.

wat ik begrijp kan ik het dus het beste regelen via het VLN?
de zoektocht heeft geen haast dus ik neem alle tijd om alles goed door te lezen voor de keuze gemaakt zal worden.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:15

Twee jaar terug hebben wij onze Labrador gekocht bij een fokker die is aangesloten bij de NLV. Inderdaad moesten we voor de geboorte al op gesprek komen. Naar aanleiding van dit gesprek kregen we te horen dat we in aanmerking kwamen voor een pup. Vanaf het moment dat de pup drie weken oud was, moesten we elke week op bezoek komen. Aan de hand van deze bezoekjes en onze wensen heeft de fokker een match gemaakt.
Mocht je meer informatie over deze fokker willen, dan mag je mij natuurlijk pb'en.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:22

Je oren en ogen de kost geven! Bekijk de websites, ga langs bij fokkers die je aanspreken op hoe ze op je reageren via de telefoon of mail. Stel vragen, beoordeel de dieren en op je af op je gevoel.

Een broodfokker zal niet bij de vereniging aangesloten zijn maar ik weet ook wel dat erkende fokkers ook niet altijd de juiste keuzes maken qua bloedlijnen, wel of niet op karakter letten en dan ook nog de ene eigenschappen belangrijker vinden dan de andere.

Succes en vooral veel plezier bij het uitzoeken van je pup :-).

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:23

Persoonlijk vind ik dat als je een hond wil zonder jachtinstinct, zou je niet een hondenras moeten nemen wat daar eigenlijk voor gemaakt is.
Verder kan je wel via google en marktplaats kijken, maar kijk dan wel of de kennel/fokker die je vindt aangesloten is bij de vereniging. Dat wil niet zeggen dat je geen broodfokker hebt... Natuurlijk zijn er eisen maar daar kan je redelijk makkelijk omheen..
Verder opletten dat de ouders een gezondheidsverklaring hebben. En je hoeft je pup absoluut niet in 1x te kiezen, ga gerust een paar keer heen om te kijken.
Het beste is als je mensen kent die ook een labrador hebben en die je kunnen doorverwijzen naar hun fokker. Succes met je zoektocht!

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:34

Via de nlv kun je een heel eind komen. Wil je geen lab met jacht instinct dan zul je daarop moeten selecteren. Er zijn fokkers die juist meer nadruk leggen op de werk kwaliteiten bij de hond. Een echte goede lab heeft wel dat instinct om te werken en te apporteren.
Mijn lab mist dat wel een beetje. Haha. Komt bij vh oosterhuis weg. Labradors met gouden karakter. Maar ken er een paar die de jachttraining maar niks vinden, waaronder die van mezelf.
Gewoon wat fokkers benaderen .

Mliiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 22:41

Kijks eens bij Fan't detica in Drouwenermond!
Daar hebben wij in september een labrador pup gekocht, erg leuke mensen, bekent bij de nlv als betrouwbaar.
Erg goede honden, waarbij ook een kataktertestt uitgevoerd wordt. Mensen kijken of de hond bij je past.
Pups groeien in huiselijke kring op tot 8 weken waarna ze het nest mogen verlaten.
Regelmatig worden hier honden gekocht die opgeleid worden tot blinde geleiden hond. Ook de puppy uit de page-reclames is door hun gefokt.
Als je meer info wilt mag je pb-en.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:23

Bedankt voor de reacties!
Begrijp me niet verkeerd, ik snap dat we nu kiezen voor een ras met jachtinstict.
Ik weet alleen uit eigen ervaring dat er nog veel verschil in zit qua hond. Boris heeft bijvoorbeeld niet zo'n groot jachtinstict, apporteren komt niet in zijn woordenboek voor terwijl de herplaatser bij mijn moeder zoveel jachtinstict heeft dat hij er zelf gek van wordt. Die hond zijn we in het bos regelmatig kwijt omdat hij weer een konijnenhol uit zit te graven en etc. Om daarin wat duidelijkheid te scheppen, wij wonen deels in het bos. Wij zouden graag de hond zoveel mogelijk los hebben lopen. Dat zo dus ook inhouden dat hij niet achter wild aangaat (of de geur daarvan).

Ik weet dat veel op telossen is met opvoeding maar daarbij vind ik het niet eerlijk om het instinct van een hond te onderdrukken.

Bedankt voor alle info! Ik ben druk aan het rondkijken en informatie aan het verzamelen. Er zijn zoveel fokkers dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Heb ondertussen ook verschillende pb's ontvangen met adresjes daar ben ik ook erg blij mee.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:27

En nee, ook niet alle fokkers die op de site van de NLV staan zijn betrouwbaar helaas. Ik ben zelf fokker van labradors en wil je via pb wel helpen zoeken. Wij fokken meestal geel, dus geen pup van ons.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:30

Arabiansp schreef:
En nee, ook niet alle fokkers die op de site van de NLV staan zijn betrouwbaar helaas. Ik ben zelf fokker van labradors en wil je via pb wel helpen zoeken. Wij fokken meestal geel, dus geen pup van ons.

Ah wat jammer, ja helaas is mijn vader geen fan van een lichte watterrat. (Iets met te snel smerig :') ) en wat jammer dat niet alle fokkers bij het NLV dus betrouwbaar zijn, dacht eindelijk iets van zekerheid te hebben.

Arabiansp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:33

Oh, het zijn tefalhonden hoor, één keer schudden en weer schoon. Lol.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:39

Arabiansp schreef:
Oh, het zijn tefalhonden hoor, één keer schudden en weer schoon. Lol.

:') _/-\o_

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:45

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:46

Helaas doen ze dat schudden vaak wel binnen -O-

Overigens hebben mijn ouders een zwarte die echt altijd smerig is (iets met graag in modderplassen wentelen) en ze hadden een blonde die dat nooit was....

Qua karakter: een lab is in principe een apporteerder en geen zelfstandige jager. Wij hebben, 3 labs later, dan ook nog geen enkele hond gehad die zelfstandig ging jagen.

En verder is het qua fokker ook gewoon een stuk gevoel waar je op af moet gaan. Het moet tussen jullie ook klikken.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:51

gabyfedde schreef:

Goede ervaringen? Of?

lizy29 schreef:
Helaas doen ze dat schudden vaak wel binnen -O-

Overigens hebben mijn ouders een zwarte die echt altijd smerig is (iets met graag in modderplassen wentelen) en ze hadden een blonde die dat nooit was....

Qua karakter: een lab is in principe een apporteerder en geen zelfstandige jager. Wij hebben, 3 labs later, dan ook nog geen enkele hond gehad die zelfstandig ging jagen.

En verder is het qua fokker ook gewoon een stuk gevoel waar je op af moet gaan. Het moet tussen jullie ook klikken.

Ja onze boris zoekt altijd de smerigste plek uit om te gaan zwemmen, dus ik ken het! Toch vallen wij beiden meer voor bruin en zwart op de tweede plek 2 :')

tja ik ben bang dat onze labradors gewoon niet helemaal sporen.... _/-\o_

we gaan inderdaad op zoek naar een fokker waar het voor ons goed voelt.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:53

De zwarte lab van mijn ouders weet zelfs hartje zomer in een periode van droogte nog een modderplas vinden. Het is gewoon knap :')
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 28-03-15 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:54

xxrossiexx schreef:
Hoe zoek je een pup met het juiste karakter? zo willen wij bijvoorbeeld geen hond met een sterk jachtinstinct.

Wel als je geen jachtinstinct wil is het een aardig idee geen jachthondenras te kiezen. Denk ik...

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 23:58

Kuggur schreef:
xxrossiexx schreef:
Hoe zoek je een pup met het juiste karakter? zo willen wij bijvoorbeeld geen hond met een sterk jachtinstinct.

Wel als je geen jachtinstinct wil is het een aardig idee geen jachthondenras te kiezen. Denk ik...

Ik heb het idee dat je mijn andere reacties niet hebt gelezen waar ik meer uitleg in heb gegeven. In ieder geval bedank voor je meedenken. Naar mijn idee zit er een verschil tussen sterk jachtinstinct en geen jachtinstinct.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:02

xxrossiexx schreef:
gabyfedde schreef:

Goede ervaringen? Of?

Geen hond gekocht, maar ik weet dat ze goede honden hebben. Ben er wel meerdere keren geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:06

Ik heb mijn lab gekocht bij fokkers uit Baarn. Achter 't Dijkje.

Gewoon goed rondkijken via NLV. Geen pup via marktplaats.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:16

Hoezo zouden die fokkers niet betrouwbaar zijn?

In principe moeten die fokkers zich aan bepaalde regels en richtlijnen houden, ook wordt er zo gefokt dat de kans op bepaalde ziektes zo klein mogelijk is.

Wij hadden onze labradorpup destijds van een fokker van de labradorvereniging. Geweldig beest. Het is inderdaad van nature een jachthond maar ik denk dat je meer jachtinstinct terug ziet in een Beagle dan in een labrador en vermoed dat dat is wat ts bedoeld?

Ik zou gewoon naar een fokker die aangesloten zit bij die vereniging gaan. Vermoed wel dat je een tijd op een wachtlijst zal komen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 00:21

Ik had het geluk dat ik niet op de wachtlijst hoefde. Nest was al geboren. Maar volgens berekening zou de helft geel moeten zijn. Maar ze waren allemaal zwart (11 stuks)

Dus heel veel hadden afgezegd. En toen had ik eerste keus.

En nu heb ik een schat van een labrador

Afbeelding