Vrouwtjes konijn op mannetjes konijn, waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Celess

Vrouwtjes konijn op mannetjes konijn, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 14:10

Hoi,

Mijn mannetjes konijn heeft sinds de zomer een vriendinnetje, eerst ging dit niet goed, maar later is de koppeling 100% gelukt (echt een verliefd stelletje <3 ).
Maar sinds een paar weken begint het vrouwtje vervelend te doen, ze wilt de hele tijd op het mannetje, deze vind dat niet leuk en loopt er onder uit.
Eerst dacht ik dat het paren was maar mijn mannetje is gecastreerd en ik las op internet dat het mannetje dan op het vrouwtje moet.
De rede dat ik hier een topic over aanmaak is omdat ik het echt sneu voor mijn mannetje vind, hij ziet er nu best wel gehavend uit.
Van het vrouwtje weet ik niet hoe oud ze is, ze komt uit het asiel waar ze met de dierenambulance is beland. Het asiel maakte een schatting tussen de 1 en de 5, daar hebben we wat aan :+
Als het vrouwtje op het mannetje zit zie ik haar staartje heen en weer gaan.

Maar waarom denken jullie dat ze dit doet? Ik denk aan pubertijd, rangorde (maar die is al lang bepaald, mevrouw is de baas) of paren/lentekriebels. En wat kan ik er aan doen? Moet ik er wel iets aan doen?

Groetjes, _Celess

Stef_Alinde

Re: Vrouwtjes konijn op mannetjes konijn, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:21

dat doen ze nou eenmaal.. hier ook hoor de 2 meiden een paar keer per dag op elkaar..
Dit doen ze ook om rangorde te bepalen, ze moeten steeds laten zien dat ze nog steeds boven de ander staan, daarnaast kan het aan de hormonen van je vrouwtje liggen, ze zeggen dat dit stopt als je het vrouwtje ook zou laten steriliseren.
Of het echt werkt weet ik niet mijn vrouwen zijn dat niet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:21

Dit is meer rangorde, dominantie. Doet mijn vrouw ook bij mijn man en ook andersom. Kan ook prima op de zijkant of kop zijn hoor. Het heeft niks met dekken te maken verder :). Is er een duidelijke rangorde bij je konijnen? Is er een duidelijke baas van de twee? Anders is dit dat ze dit willen bepalen.. Zolang er geen bloed bij komt kijken zou ik er niks aan doen.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 14:25

Dank voor jullie reacties. Er is naar mijn idee wel duidelijk dat Jessie (het vrouwtje) de baas is, met eten enzo grist ze het soms voor Snoopy (het mannetje) weg.

hier een filmpje: View My Video (geen idee of hij het doet..)
Ik was wel iets te laat met filmen maar je ziet het eind

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:27

Puur dominantie ;) Kan en zou er niks aan doen, dat is gewoon omdat de vrouw de dominante wil zijn en dus de baas. En dit even wilt laten herinneren aan de ander. Helemaal niks mis mee hoor, kan er vreemd uitzien maar is heel normaal ! Zolang er geen bloed bij komt kijken, niks aan doen ! Anders kan je alleen maar erge ruzies veroorzaken.

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-15 14:32

Bedankt!

Vraag me dan wel af waarom ze dit toen de koppeling eenmaal gelukt was niet deden en nu ineens wel?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 14:33

Omdat misschien toen al duidelijk was dat mevrouw de baas was. Nu wil de vrouw de dominantie in stand houden bij elke keer laten weten "ik ben de baas". In t begin is het vaak wennen, leren kennen en plekje zoeken onder elkaar en kan dit soms even duren, heel normaal hoor !

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-15 23:47

Nee joh dit is geen rangorde, dit is hormonen van de voedster. Tenminste die kans is veel groter bovendien is het ook voorjaar aan het worden en dan krijgen konijnen daar nog extra last van. Wedden dat als je je voedster laat helpen het probleem is opgelost. Juist omdat de koppeling eerst geslaagd was en de ram dit toelaat is het geen rangorde want die ram heeft al lang geaccepteerd dat zij de baas is.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:42

Ik wilde net zeggen, dit zijn echt hormonen waar voedsters wel eens last van hebben. Zeker als het voorjaar wordt. Rangorde is allang duidelijk. Ik heb mijn voedster laten castreren, dus ze heeft gelukkig geen last van hormonen, anders zou ze het leven van Frummel echt een hel maken ben ik bang :|

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:46

Dominantie en/of hormonen. Mijn vrouwtje doet het ook nog weleens, zeker de laatste tijd. Heb nu een plekje waar mannetje wel op past (hij is kleiner) en vrouwtje niet. Als hij het vervelend vindt, maakt hij daar ook gebruik van :)
Laatst bijgewerkt door Eske_B op 01-04-15 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:47

Lijken mij ook de hormonen. Is normaal hoor in het voorjaar! Als het echt de spuigaten uitloopt, dan kan je ervoor kiezen je voedster te castreren.

Anniek22

Die Van mij doen het ook heb twee koppels zitten hier.. De twee voedsters zitten op de twee rammen en vorig jaar was de ram bijna kaal op zijn rug omdat de voedster een nest wou maken :') . Maarja, als het zomer is hebben ze er niet last van normaal gesproken. En als ze het blijft doen toch langs de dierenarts en har laten castreren..

Anniek22

Wat is er eigenlijk gebeurt met de smileys..? :-O

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:48

Anniek22 schreef:
Wat is er eigenlijk gebeurt met de smileys..? :-O

1 april grap =:)

barrymuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:50

saskiakefie schreef:
Nee joh dit is geen rangorde, dit is hormonen van de voedster. Tenminste die kans is veel groter bovendien is het ook voorjaar aan het worden en dan krijgen konijnen daar nog extra last van. Wedden dat als je je voedster laat helpen het probleem is opgelost. Juist omdat de koppeling eerst geslaagd was en de ram dit toelaat is het geen rangorde want die ram heeft al lang geaccepteerd dat zij de baas is.

Dit dus zit maar 1 ding op voedster laten helpen (is ook beter voor de voedster naar de toekomst toe)
Ik heb dat ook gehad bij mijn vlaamse reus voedster en ram (zij 7 kg hij 10 kg het was geen gezicht maar ze bleef doorgaan) zelfs zo erg dat het op ruzie uit draaide tussen die 2 terwijl ze normaal onafschijdeijk waren.
Zodra zij in de buurt kwam ging hij al in de aanvalshouding zitten of stoof weg en kwam bij mij zitten
Voedster laten helpen (wat al in de planning stond) en nu is er weer vrede en rust.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 16:51

Ahaa :-)

NMS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:26

Daarom houd ik mijn konijnen lekker apart.Koppels kunnen heel schattig zijn maar ze kunnen het elkaar ook verdomd lastig maken.Zeker als eentje continue belaagt word en kaal gekrabt.Die heeft op dit moment echt geen tof leven met een voedster die maar 1 ding wil.Steriliseren kan een oplossing zijn maar vergis je niet in de kosten van zo'n operatie.Dat moet je er wel voor over hebben(of kunnen betalen).

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:31

saskiakefie schreef:

Dit kan absoluut een kwestie van rangorde/dominantie zijn. Mijn voedster is wel geholpen en die zit toch ook zo nu en dan op mijn mannetje.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 07:33

NMS schreef:
Daarom houd ik mijn konijnen lekker apart.Koppels kunnen heel schattig zijn maar ze kunnen het elkaar ook verdomd lastig maken.Zeker als eentje continue belaagt word en kaal gekrabt.Die heeft op dit moment echt geen tof leven met een voedster die maar 1 ding wil.Steriliseren kan een oplossing zijn maar vergis je niet in de kosten van zo'n operatie.Dat moet je er wel voor over hebben(of kunnen betalen).

Wel jammer dat je daarom je konijnen apart houdt. Over het algemeen, als je een koppel hebt dat goed klikt, dan zit dat voor de rest van de tijd gewoon goed.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:14

Ik vind het een rangorde ding, mijn vrouw doet dit het gehele jaar, dan zou ze het gehele jaar last hebben van hormonen?

@nms als je de juiste match hebt, soms even zoeken, dan heb je geweldig paar voor t leven ! Mannetje laten helpen is vaak al voldoende

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:15

Konijnen blijven niet steeds opnieuw de rangorde uitmaken of je moet wel een heel onstabiel koppel hebben en dan is het de vraag of ze wel geschikt voor elkaar zijn......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:16

_Celess schreef:
Eerst dacht ik dat het paren was maar mijn mannetje is gecastreerd en ik las op internet dat het mannetje dan op het vrouwtje moet.
Heb je dat echt op moeten zoeken op internet? _O-

Je ziet het ook vaak bij koeien. :j

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:17

Nouja ik snap het wel ik stond ook zeer verbaasd te kijken toen ik een keer zag dat een merrie op een ruin (of het was een merrie) ging..

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:20

Haha om sommige reacties moet ik stiekem wel een beetje lachen :') Maar oke, ter zake:

Dit gedrag kan twee oorzaken hebben:
1. Rangorde (het hele jaar door zit de voedster af en toe op de ram. Zij is dominant)
2. Hormonen.

Als ik het goed begrijp is de voedster niet gecastreerd (en de ram wel). Dat betekend dat de voedster nog een hormoonhuisvesting heeft en in deze periode (lente it is :D ) gieren die hormonen door haar lijfje. Het is heel 'normaal' (lees: veel voorkomend) gedrag dat ook voedsters dan op andere konijnen gaan rijden/dekken.

Dus niks om je heel druk over te maken TS.
Wat je wel kunt doen is een groter verblijf bieden (in wat voor een hok/ren zitten ze nu?), zodat de ram kan ontkomen van de dominante/hormonale voedster.

@NMS: konijnen mogen niet apart gehuisvest worden. Zie Wet Dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 10:22

Nog 1 ding; weet je zeker dat het een vrouwtje is?
Ik heb voor jaren terug een konijntje gekocht in de dierenwinkel als vrouwtje verkocht, bleek een mannetje te zijn met alle gevolgen van dien.