Aangelopen kat, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aangelopen kat, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:12

Hallo!

Ten eerste wil ik even duidelijk maken dat we deze kat niet naar binnen hebben gelokt en dat we Amivedi echt heel erg nauwlettend in de gaten houden. Neem dit mee in je reacties en houd het alsjeblieft vriendelijk.

Eergisteravond is er een kat bij ons naar binnen gelopen. Ik woon in een studentenhuis 1 hoog, in een wijk waar bijna geen katten rondlopen (weinig mensen hebben hier katten als het ware). Wij hebben er zelf wel twee, waardoor we ook een kattenluikje in de deur hebben. Deze kan alleen open of dicht, wij hebben hem dan ook altijd open staan omdat we onze eigen katten lekker naar buiten willen hebben. Goed, eergister dus een kat naar binnen gewandeld. Mijn eigen katten reageerden in de eerste instantie nogal gestrest, beetje blazen etc, maar na een paar minuten was deze dame gewoon welkom.

Kat is toen weer weggegaan, gisteravond weer teruggekomen en ligt sindsdien bij ons op de bank. Neemt af en toe een hapje van de brokjes die er staan en gaat dan weer lekker verder slapen. Ze is heel kroelerig duidelijk sociaal, wilt graag met ons knuffelen.

Voor ons is het geen probleem als ze blijft. Of het nou permanent zou zijn of dat ze af en toe aan zou komen waaien, zo lang onze eigen katten er niet van over de zeik raken vinden wij het alleen maar gezellig. Ik zit er echter toch een beetje mee dat dit 'iemands' kat is. Beestje lijkt gewoon gezond en niet ondervoed, wel aan de dunne kant en ze was erg gulzig op het voedsel, maar niet tot op het uitgemergelde. Ze heeft geen bandje en wij hebben dus geen manier om haar eigenaren op te zoeken. Amivedi staat niks in een straal van 20 km, dierenambulance/asiel wel gebeld maar zij willen haar alleen ophalen als wij ervoor betalen.

Eergisteravond hebben we haar naar buiten gezet en het luikje dicht gedaan, maar onze eigen katten vinden dit echt niet prettig en daarbuiten bleef ze gewoon voor de deur zitten. Nou is het luikje dus weer open en kan ze naar binnen en naar buiten lopen, maar ze blijft maar liggen en terugkomen.

Iemand die een soortgelijke situatie heeft gehad en weet wat te doen? Zoals ik al zei is het voor ons geen probleem als ze hier blijft totdat haar baasjes boven water komen (door een flyer in de wijk of via Amivedi), ik weet namelijk ook niet zo goed wat wij anders zouden moeten doen. Als ze hier over een week nog is gaan we in ieder geval met haar naar de dierenarts om te kijken of alles in orde is en of ze een chip heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:18

Ik zou inderdaad het diertje even laten checken op een chip (al acht ik die kans vrij klein), en een flyer in de buurt op hangen dat jullie graag in contact zouden komen met de eigenaar. Ik persoonlijk zou toch graag willen weten waar mijn dieren uithangen als ze bij anderen op visite gaan.

Mijn volgorde zou overigens eerst de flyer zijn, en als daar geen reactie op komt even laten checken op een chip.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:19

ik zou eerder naar de da gaan om te kijken of ze een chip heeft.Misschien is iemand haar serieus kwijt?Dan kun je haar nu beter weer teruggeven dan over een week.
Ik zou mij er dan zo aan hechten dat ik haar niet meer kwijt wil.
(heb dat een keer gehad met een hond :+ )

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:21

Even checken op een chip en wat je ook zou kunnen proberen is een bandje omdoen met kokertje in de hoop dat ze bij de eigenaar naar binnen wandelt en ze er naar kijken. Of dat lukt weet je niet, maar misschien een poging waard.

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:23

Is er in jou regio geen gevonden vermiste dieren pagina? Dat je de kat daar opzet. En ga zo snel mogelijk naar de DA om te checken of de kat gechipt is.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:24

Shanna schreef:
Ik zou inderdaad het diertje even laten checken op een chip (al acht ik die kans vrij klein), en een flyer in de buurt op hangen dat jullie graag in contact zouden komen met de eigenaar. Ik persoonlijk zou toch graag willen weten waar mijn dieren uithangen als ze bij anderen op visite gaan.

Mijn volgorde zou overigens eerst de flyer zijn, en als daar geen reactie op komt even laten checken op een chip.

Hoezo is die kans vrij klein?
Onze kat is ook eens een straat verderop naar binnen gelopen en ze heeft geen bandje omdat ze die steeds stukmaakt/kwijtraakt, maar wél een chip. Hoezo zou dat bij deze kat niet kunnen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:25

jilleroo schreef:
Even checken op een chip en wat je ook zou kunnen proberen is een bandje omdoen met kokertje in de hoop dat ze bij de eigenaar naar binnen wandelt en ze er naar kijken. Of dat lukt weet je niet, maar misschien een poging waard.

Dit is idd de volgende stap die we willen gaan ondernemen?

Misschien een hele banketstaaf vraag en snap dat het heel verkeerd kan overkomen, maar kost het geld om een chip te laten lezen bij de DA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:28

Ik persoonlijk ken best een hoop mensen met katten, maar tot nu toe heeft niemand die ik ken zn kat gechipt terwijl dat bij de hond wel zo is. Bij mij persoonlijk ook, hond is wel gechipt maar de (binnen)katten niet.
Ik zeg niet dat het niet kan, maar de meeste katten zijn (helaas) nog niet gechipt. Daarom zou ik het eerst op een andere manier proberen, als dat ik gelijk geld in het diertje zou stoppen om zn baasje te zoeken. Grote kans ook dat als het diertje gechipt is, de gegevens van de eigenaar niet up to date zijn.. Komt vaak genoeg voor helaas..

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:29

volgens mij als je even belt... moet dat geen geld kosten... ze hebben gewoon een chiplezer liggen die zo bij de balie gebruikt kan worden.. is een handeling van 5 seconden..

ze moeten toch ook blij zijn dat de kat weer een huis heeft.. mijn da rekent er geen consult voor..

ik heb twee binnenkatten, ik heb ze wel gechipt.. gewoon voor als ze toch ooit een keer wat ontsnapt. (ik heb ze ook weleens uit logeren gehad toen ik 2 weken weg was.)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:30

Daar heeft alleen je dierenarts een antwoord op en die zou ik gewoon eerst bellen, misschien is het beest daar wel bekend.

Anoniem

Re: Aangelopen kat, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:34

Ik heb ook nog nooit gehoord van iemand die z'n kat liet chippen, maar weet ook niet zo goed wat we anders moeten doen. Kijk ze kan hier best blijven wonen en chillen als de eigenaar dat goed vindt, maar ik wil dan wel contact met de eigenaar.. Ga niet opdraaien voor dierenartskosten van een kat die niet van mij is. Kijk, wij zijn ook maar studenten en katten zijn super leuk, maar ja. Lastig.

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:35

Controle op chip kost meestal niets. Gewoon even bellen en navragen.
Heb je haar al aangemeld op Amivedi en mijndieriszoek.nl ? Ook flyers in de buurt en bij de dierenarts ophangen.
Zet haar op Facebook (gevonden katten, vermiste dieren, je eigen tijdlijn, gratis in .... enz. enz.

Fijn dat ze gewoon binnen mag.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:39

Stel je eens voor dat een van jullie katten zoiets zou doen.
Amivedi, dierenarts, asiel, dierenambulance kun je informeren en briefjes bij de supermarkt. ....
Ik hoop dat de eigenaar snel wordt gevonden.

cavallo_uomo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:41

Ik zou mijn kat eerst ook niet chippen, maar aangezien een bandje geen optie was moest het wel. Kon haar moeilijk zonder gegevens laten lopen.
Succes met de kat, je kunt misschien flyers ophangen? Zie dat hier vaker.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:44

Op Facebook de kat zetten? :)

Katten zijn over het algemeen niet al te moeilijk met binnen lopen in andermans huis als het eten voor het oprapen is. Mijn bed is ook wel eens fijne slaapplek geworden van een willekeurige buurtkat :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 23:45

senna21 schreef:
Stel je eens voor dat een van jullie katten zoiets zou doen.
Amivedi, dierenarts, asiel, dierenambulance kun je informeren en briefjes bij de supermarkt. ....
Ik hoop dat de eigenaar snel wordt gevonden.

Ja, als mijn katten zoiets zouden doen zou ik ze ook terug willen. Dat is ook de rede dat mijn katten een bandje om hebben met ons adres en telefoonnummers :=

Kijk, nogmaals. Natuurlijk wil ik dat dit beestje terug naar z'n rechtmatige eigenaar gaat, wil niemand z'n kat stelen. Maar wij zijn studenten, midden in onze tentamenweken/vlak voor de deadline van onze scriptie en heb dus gewoon simpelweg niet de tijd om een dagje door de buurt te lopen en te flyeren := Morgen ga ik alle sites even afstruinen in de hoop dat er iemand reageert

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:04

jilleroo schreef:

Dat laatste was ook exact wat ik voor wilde stellen.

Wij hadden het andersom.
Wij hadden een angora witte kater uit het asiel.
We kwamen er achter dat meneer bij verschillende mensen op bezoek kwam voor een hapje.
Beestje was 18 en moddervet.
Dus toen hadden wij ook bedacht om een kokertje aan zijn halsbandje te doen met de tekst dat hij een baasje heeft met telnummer en thuis genoeg te eten kreeg.
Helaas is hij in de zelfde week door ouderdom ziek geworden en niet meer beter geworden. Maar vond dat wel een idee. Dat kan natuurlijk ook andersom.

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:14

Ik zou even een berichtje op Facebook plaatsen, grote kans dat ze uit de buurt komt. Misschien ook even bij je buren langsgaan en vragen of ze weten van wie de kat is?

In ieder geval goed dat je de eigenaren gaat zoeken! Wij waren onze kat ook een maand kwijt, en die kwam thuis met een halsbandje. Langsgegaan bij het adres en ze bleek daar al een halfjaar te wonen, ik was not amused. Deze mensen hadden namelijk geen enkele moeite gedaan om uit te vinden waar ze vandaan kwam. Beest kreeg daar veel lekkers te eten en was inmiddels moddervet, vind je het gek dat ze verhuist. Zou ik ook doen :+
Laatst bijgewerkt door _CP op 24-03-15 00:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:22

Je kan haar melden bij Amivedi. Dat is gratis. Kun je een foto opladen en alles. Ik zou ook even naar de dierenarts gaan om de chip uit te laten lezen. Mijn katten zijn wel gechipt namelijk en dat is natuurlijk de snelste weg om een eigenaar te achterhalen. Verder even dierenartsen en asiels in de buurt waarschuwen. Kan met een belletje of mailtje.

Als de kat er goed gevoerd uitziet zal deze waarschijnlijk wel een eigenaar hebben en misschien zelfs wel iemand in de buurt. Ik zou de kat dan ook niet binnen houden en zeker niet voeren, om die reden.

Ik kan uit je verhaal niet opmaken welk idee je er bij hebt, of het een zwerfkatje is of dat je ook wel het idee hebt dat ze gewoon komt buurten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:29

Ze ziet er niet uit als een zwerfkatje, maar ze ziet er ook niet heel gevoed uit. Ziet er iig uit als een jong beestje, mijn huisgenoot zei ook al dat ze waarschijnlijk nog niet zo lang naar buiten mag en verdwaald is geraakt.

En zoals ik al zei is het niet mogelijk om haar niet binnen te houden. Het is niet dat wij het luikje dicht hebben en haar constant aan het kroelen zijn, we laten haar met rust en het luikje staat gewoon open. Als we het luikje dicht doen raken mijn eigen katten over de zeik, ik kan haar dus ook niet 'buitensluiten'

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:43

Je kunt gewoon naar een dierenarts gaan en vragen of ze de chip uitlezen, dat kost je niets. Meeste dierenartsen nemen ze dan ook aan en zorgen dat ze bij het asiel komen.

Maar je had haar beter meteen weer buiten kunnen zetten. Als een kat eenmaal weet dat er wat te halen valt blijven ze snel plakken, en ik begrijp dat ze al 2 dagen bij jullie binnen heeft gezeten voor je haar buiten hebt gezet, dat heeft dan natuurlijk geen zin meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 00:46

anneliesdj schreef:
Je kunt gewoon naar een dierenarts gaan en vragen of ze de chip uitlezen, dat kost je niets. Meeste dierenartsen nemen ze dan ook aan en zorgen dat ze bij het asiel komen.

Maar je had haar beter meteen weer buiten kunnen zetten. Als een kat eenmaal weet dat er wat te halen valt blijven ze snel plakken, en ik begrijp dat ze al 2 dagen bij jullie binnen heeft gezeten voor je haar buiten hebt gezet, dat heeft dan natuurlijk geen zin meer.

Zoals ik ondertussen al drie keer gezegd heb hebben we haar naar buiten gedaan, maar loopt ze zo weer naar binnen. Wij hebben een luikje dat we niet dicht kunnen doen omdat onze eigen katten dan panisch worden, en als we haar naar buiten zetten loopt ze gewoon weer naar binnen via datzelfde luikje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:06

Ja dat is toch logisch als dat luikje open is en er voer bij jullie binnen staat? Gekke kat die niet gewoon weer binnen zou komen.
Luikje op slot, danwel de kat met wat meer overtuigingskracht naar buiten werken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:09

Ik snap niet waarom er zo lang gewacht wordt met langs de dierenarts gaan om zn chip uit te lezen. Als je het verhaal uitlegt gaan ze je heus niet de hoofdprijs vragen om een simpele chip uit te lezen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 01:11

:)) Katten zijn echt erg goed in het zelf uitkiezen van een nieuwe baas/huis :')
Briefje ophangen, FB berichtje en evt laten scannen op een chip is het enige dat je kunt doen. Zo te horen vind madam zelf het wel prima zo. En jouw eigen katten hebben haar ook wel snel geaccepteerd zeg!

Luikje op slot is niet echt de oplossing hè. Dan kunnen de eigen katten ook niet meer in of uit. En deze dame gaat na 2 dagen een dicht luikje gewoon weer binnenkomen zodra die weer open gaat..