Erfenis: een cavia. Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MarvanTom

Erfenis: een cavia. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 11:35

Mijn paps is 2 weken geleden overleden en mijn mams in 2011.
Ik heb de laatste cavia van mijn mams nu in huis gehaald.

Het is een leuk ding: bont wit/grijs/zwart met plukjes, kruintjes en krulletjes achterop.
Leeftijd: onbekend, maar zeker 5 jaar.
Is vrij levendig, drinkt erg veel vindt ik.
Super grappig: we hebben net door wat de voorkant is, loopt hij/zij/het achteruit het huisje in. :')

Ik houd het voer aan wat de cavia gewend is, verder moet ik de vitamientjes C in de gaten houden.
Wassen en knippen begin ik zelf niet aan, maar lijkt wel nodig.

Wie kan mij verder op weg helpen?

Ariannee

Re: Erfenis: een cavia. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:38

Heb heb verstand van cavia's en voer, maar wil je wel graag sterkte wensen! En gecondoleerd :(:)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:41

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 11:44

Allereerst natuurlijk veel sterkte en gecondoleerd.

Lief van je dat je de cavia in huis hebt genomen! Ik heb niet veel verstand van cavia's, wel van konijnen. Je zegt dat hij veel drinkt, bij mijn (inmiddels overleden) konijntje bleek veel drinken helaas een reactie te zijn op een parasiet. We waren er te laat bij en moesten hem laten inslapen.

Ik raad je aan sowieso even met de cavia langs een dierenarts te gaan. Dan kun je hem laten onderzoeken zodat je weet of hij helemaal gezond is. Ook kunnen ze je daar heel veel vertellen over de verzorging en waarop je moet letten. Een dierenartsbezoekje kost natuurlijk wel wat, maar dan weet je wel zeker of hij geen ziektes heeft en hoe je hem het beste kunt verzorgen.

Succes en veel plezier met je nieuwe huisdiertje!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:16

Eerst natuurlijk gecondoleerd en veel sterkte..

Zou je misschien foto's van de cavia kunnen maken? Er zijn rassen die echt een warboel aan haar hebben, dat zou niet eens echt een probleem hoeven zijn. Tenzij het is gaan klitten dan zou ik het persoonlijk af knippen.

Wat hij/zij/het betreft; cavia geslachtsbepaling is heel makkelijk, je ziet namelijk gewoon de ballen zitten. (en bij een vrouwtje is het daar onder in een 'Y' vorm en bij mannen een 'i' ) Als je het niet ziet zou je ook een foto hier neer kunnen zetten/doorsturen wil ik best voor je kijken.

Wat geef je nu als vitamine C?

Als je de cavia wilt gaan houden is het eigenlijk toch wel raadzaam er eentje bij te halen, cavia's zijn namelijk groepsdieren en kwijnen makkelijk weg als ze alleen zijn.. Hiervoor zou je het best naar een opvang kunnen gaan, maar het ligt eraan wat het geslacht is wat dan het slimst is. Bij een mannetje kun je bijvoorbeeld beter een jong mannetje erbij zetten en bij een vrouwtje is de beste optie een castraat maar vrouwtjes koppelen gaat vaak ook gewoon goed.

Als het knippen dan nodig zou zijn zou je zelfs kunnen vragen of ze dat bij die opvang dan zouden willen doen, ik denk dat de meeste dat voor een kleine vergoeding namelijk best willen :)

Veel drinken hoeft geen probleem te zijn, wel als hij/zij het eerder niet deed maar dat weet je denk ik niet?
Verder altijd zorgen voor hooi in het hok. Wat heb je als bodembedekking? Er zijn allerlei mogelijkheden maar stro zou ik zeker niet gebruiken want dit veroorzaakt makkelijker abcessen door prikken.

Geen idee of het zo een beetje duidelijk is? Ik heb er zelf 8 dus als je vragen hebt mag je altijd een pb sturen!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:37

Ik zou er in dit geval echt geen cavia meer bij nemen. Straks is deze dood en heb je er weer eentje over. Eentje moet de laatste zijn. Hij/zij/het is ook al redelijk op leeftijd lijkt mij.
TS begint nou ook niet bepaald vrijwillig aan een nieuwe hobby. :)

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:40

LindyH schreef:
Ik zou er in dit geval echt geen cavia meer bij nemen. Straks is deze dood en heb je er weer eentje over. Eentje moet de laatste zijn. Hij/zij/het is ook al redelijk op leeftijd lijkt mij.
TS begint nou ook niet bepaald vrijwillig aan een nieuwe hobby. :)

bij veel opvangen ed. kun je een soort 'leencavia' krijgen. deze gaat dan terug naar de opvang als de ander komt te overlijden.

Ts gecondoleerd. ik geloof dat je al goed bezig bent voor het diertje.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 12:45

Ja ik bedoelde eigenlijk ook meer een leencavia, dat heb ik zelf voor mijn konijn ook :) Daarom ook via een opvang dan valt dat wel te regelen.

Een eenzame cavia is imo géén cavia, leeftijd doet er wat mij betreft niet toe want wie zegt dat hij/zij al snel overlijd? Er zijn cavia's die het dubbele halen..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:05

Thanks voor alle antwoorden! +:)+

Deze cavia was mijn mams laatste mogelijkheid om 'diertjes' te kunnen houden ivm haar slechte gezondheid.
Ik heb instructies gekregen wat betreft de cavia's : bij dood gaan cremeren en ze moeten mee naar Vlieland. Duidelijk, maar niet genoeg voor bij in leven zijn. :=

Deze is de laatste van de 4 die ze had, dus een ander erbij zetten is geen optie.
Is ook een vrolijk, levendig en grappig ding.
Ben zelf meer een konijnenmens, maar snap mijn mams wel.
Mijn stomme foon zet de foto wel op FB en op downloads maar vervolgens niet hier.
help?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:12

Waarom is een ander erbij zetten dan geen optie? Ofja, een nieuwe kopen zou ik begrijpen hoor maar als je een leencavia zou kunnen krijgen bij een opvang is dat dan ook geen optie?

Kun je hem via tinypic.com laden? En anders even de afbeeldings-url bij facebook pakken, dat werkt als het goed is ook.
En volgens mij heeft Bokt5 een upload functie rechtstreeks via Bokt die het ook op je telefoon doet, maar ik heb zelf een oudere versie aan staan dus ik weet niet hoe dat precies werkt..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 16:46

Afbeelding
Gelukt!
Hier zie je duidelijk de voorkant van de achterkant!
Leuk ding, maar is volgens mij toe aan de oorspronkelijke coupage.

Een leencavia vindt ik ook zo zielig: ze hechten toch snel, net als konijnen en deze is al minstens 5 jaar.
Ons laatste konijn is net 4 weken geleden overleden en het klinkt misschien hard: wij hebben een uitstervingsbeleid en waren niet bedacht op een cavia, die sowieso al een poos alleen is.

Mijn mams had er 4 en gezien de rouwlinten en de andere crematiepotjes kan ik deze niet 'De Bolle' noemen, omdat ik zeker weet dat dit De Bolle niet is.
Ik noem het maar Pukje. Het is klein. Om een beetje Pluisje, Plukje en Lokje in gedachten te houden.
1 van deze 3 was de Bolle, ik neem het mijn vader ook niet kwalijk, maar wil wel goed voor de cavia zorgen.
Pukje en Puddy de poes gaan onverwacht heel goed samen.
Puddy is een muizen en vogelvangster pur sang.
Puddy ligt veel voor de kooi, maar niet om aan te vallen, eerder om te kijken.
Ze neuzen met elkaar en Puddy springt eerder achteruit bij een onverwachte beweging van Puk dan dat ze aanvalt.
Misschien heeft zij ook moeite met de voorkant en achterkant en al helemal als het achterwaarts het huisje weer inloopt? :')

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:51

Dit lijkt mij een redelijk normaal kapsel hoor. Die hoeft in principe niet geknipt.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:56

Dat moet haast wel een tessel zijn, leuk beestje!
Die hebben over t algemeen wel coupe ontploffing, kwa uiterlijk maar daar hoeft niks mis mee te zijn. Heeft ie klitten? Dan zou ik er gewoon even en flink stuk af knippen, ziet er even niet uit maar het groeit toch weer aan := Maar zo vind ik het er niet slecht uit zien hoor :)

Dat snap ik ook wel ja, en 5 is natuurlijk al een aardige leeftijd.. Zolang je maar goed op let dat hij/zij niet gaat zitten 'janken' of op een andere manier aantoont dat ie echt eenzaam is. Toen die van mij drachtig was zat de andere even alleen (omdat ze oorlog had gehad met dr logee..) en die ging na een paar weken echt gewoon hard janken, klinkt als het gewone piepen/roepen om eten maar dan een heel zeurende variant, echt sneu.

Gelukkig reageert de kat goed!
Maar wat heb je nou als bodembedekking en wat geef je voor vitamine C?
Geniaal dat ie achteruit loopt, dat heb ik nog nooit gezien _O-

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:59

Heb zelf ooit twee cavia's gehad. (was zelf jong, en mijn ouders hadden zich er enigszins in verdiept, maar niet extreem) Heb er zelf dus ook niet veel verstand van, maar als een echte kenner hier aangeeft dat een 'leen cavia' een goede optie zou zijn, zou ik dit zeker in overweging nemen. Onze ene cavia is namelijk 5 geworden, maar de ander heeft tot zijn 8e geleefd.

queenie_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:00

Allereerst heel veel sterkte...
Wat leuk dat je een caafje hebt overgenomen.
Ikzelf heb 2 dezelfde pluizebollen in mijn boekenkast zitten :o
Die van mij zijn Zwitserse Teddy's

Een belangrijk ding bij de verzorging van je cavia is hooi! Ze eten het veel, goed voor de spijsvertering en de tandjes.
Verder krijgen die van mij elke dag verse groente; witlof, paprika, sla en andijvie zijn de favorieten.
Vooral paprika zitten veel vitamientjes in.
Zodra de koelkast open gaat beginnen ze al te gillen :+

Echter als jouw cavia dat normaliter niet kreeg, zou ik het wel opbouwen zodat hij eraan kan wennen.

Een leuke site om eens door te lezen om meer te weten te komen over de cavia: http://www.degrotecavia.nl
Laatst bijgewerkt door queenie_1991 op 23-03-15 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:00

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:04

Helaas moet ik zeggen dat het eigenlijk een must is om er een cavia bij te zetten, dit kan idd doormiddel van een leencavia. Cavia's zijn groepsdieren en kunnen zelfs sterven van eenzaamheid.

Qua voer moeten ze idd genoeg vitamine c hebben, dit maken ze zelf niet aan.
In verse groenten zitten vitaminen. In rode paprika zit veel vitamine c. Ook kan je kruidvat eigen merk vitamine c 60 mg zonder suiker geven, dagelijks 1 tablet.
Het is het beste om een brok te geven waar ze niet in kunnen kiezen om het sorteren te voorkomen en dat ze toch alle voeding die ze nodig hebben binnen krijgen.

Verder moeten ze onbeperkt voorzien zijn van hooi. Dit houd de darmen in werking. Als een cavia even geen eten tot beschikking heeft kunnen binnen enkele uren de darmen stil vallen en is het gedaan met het diertje.

Ik heb cavia's gefokt en houd al heel lang cavia's dus als je vragen hebt?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:10

Thanks melody7!
Mijn mams was van de bijzondere beessies, dus dat zou zomaar kunnen.
Alle cavia's kwamen van een fokker vandaan, dat weet ik wel..

Geen klitten, maar vanavond gaat ie ff op schoot om nader bekeken/geborsteld te worden.
De erfenis is ook mini-borstels en kammetjes, dus na ff laten wennen aan de nieuwe omgeving stond dit al sowieso op het program.

De bodembedekking: tja, wat is dat voor raar spul?
Lijken wel tapijtsnippers?
Werkt voor geen meter, dus we stappen over naar zaagsel; dat had de buuf al die tijd al gebruikt en dat ging goed, eigenlijk beter.
Vitamientjes geef ik in de vorm van andijvie en paprika; ik weet dat mijn ouders dat als mix fijngesneden gaven.
Is dit genoeg?

Echt: dat achteruitlopen is zo raar!
ff kijken of ik dat kan filmen, want dat gebeurt enkele keren per dag.
Vandaar ook onze verwarring qua voor- en achterkant. :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:13

Zaagsel zou ik liever niet doen ivm stof. Ik ben zelf erg fan van hennep; neemt goed op, ruikt niet snel (verschoon de bak maar eens in de week) en stuift ook niet.

Een goede brok is ook belangrijk; Kasper faunafood voor cavia heeft een goedkope brok met hoge vitamine C er in :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 23-03-15 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:14

Andijvie en paprika mogen ze zeker hebben. Maar ze mogen nog veel meer!
Witlof, komkommer, peterselie ( met mate, wel veel vitamine c ) verschillende kruiden, wortel etc etc.
Met fruit uitkijken dat je niet te veel geeft ivb suikers.

Bodembedekking lijkt op tapijt snippers? Toevallig back 2 nature? Die gebruik ik sinds kort ook, ik vind het erg fijn spul en bij dagelijks onderhoud ( keutels en natte plekken weg ) stinkt het niet.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:21

Dat is alvast super! Bij fokker's heb je veel meer kans dat het gewoon gezonde beestjes zijn dan bij een dierenwinkel/boerenbond.

Zaagsel heb ik zelf ook ja, daar kunnen ze prima op. (Dat wat ik heb is ook vrijwel niet stoffig, ben zelf allergisch voor stof maar kan het zonder problemen uitspreiden dus niks mis mee..) Andijvie en paprika zijn prima ja, je zou daar nog pilletjes bij kunnen geven. Ik doe dat zelf pas sinds een paar maanden dus geen idee hoeveel het nou eigenlijk scheelt.. Zijn gewoon potten van het Kruidvat van nog geen 2 euro waar je heel lang mee doet :) Moet je alleen goed bewaren want vitamine C is vluchtig.
Verder mogen ze vanalles hebben, maar je moet altijd goed oppassen met koolsoorten, alles wat gas/kool houdend is is (soms in grote, soms in kleine hoeveelheden) heel gevaarlijk voor cavia's. Ook zure dingen nooit teveel geven, als de mondhoeken gaan irriteren kunnen ze stoppen met eten en een cavia die niet eet gaat dood. En ze moeten zoals eerder gezegd altijd hooi hebben, cavia's hebben niet net als mensen duwende bewegingen in de darmen hierdoor moet het eten de rest dus eigenlijk aanduwen, wanneer dit een tijd niet gebeurd gaan ze er aan..
Wortels moet je trouwens ook mee oppassen, ik weet even niet meer wat daar nou mee was maar dat kan ook slecht uitpakken.

Het klinkt echt heel leuk :') Kan me goed voorstellen dat de voorkant dan niet heel duidelijk is, dat haar kan zo handig vallen :+ Ik heb zelf 2 tessels gehad, die hadden ook echt een heel bos haar!

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:35

Als eerste veel sterkte...

Mooie cavia! Zo op de foto ziet ze er goed uit. Ik zou inderdaad zo nu en dan kammen en alleen knippen als er knopen in komen (of als je het kammen zat bent).

Verder zijn er al goede tips gegeven. Mijn cavia's willen absoluut geen vit. C tabletten hebben (ook niet met een smaakje) dus kijk er niet raar van op als ie het niet lust. Het zou wel fijn zijn als ze het wel lust, dan heb je toch wat meer zekerheid dat ze voldoende binnen krijgt.

Hooi is inderdaad het belangrijkste. Mocht ze het niet goed eten, pak dan een ander merk of soort, hier zit erg veel verschil in :j Ik zou zoveel mogelijk geven wat ze al kreeg, maar mocht dat niet lukken dan is dit een tip.

Succes!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:41

Hoe lang heb je geprobeerd die pilletjes te geven Temeraire?

Ik heb er 8 en er was er maar 1 die ze meteen at, de rest duurde een paar dagen tot een maand maar nu plegen ze er een moord voor. Er hangen er regelmatig in m'n vingers omdat ze allemaal tegelijk willen :') Ze moeten er erg aan wennen omdat het vrij aparte smaakjes zijn voor hun. Ik dacht echt dat die van mij het vies vond, ze bleef het maar uitspugen tot ik het op een gegeven moment in dr mond heb gestopt met mijn vinger ervoor zodat ze een keer kauwde, sindsdien zit ze vooraan :+

Mijn mannen pakken ze niet zelf aan, daarbij doe ik ze achter de voortanden en dan eten ze ze netjes op, duurde een week of 2 voor die het door hadden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-15 17:45

Dank jullie wel voor alle tips en medeleven! ;)
Hier heb ik echt heel veel aan!

Hoe zit dat met nageltjes, want ik vind ze vrij lang.
Die van de konijnen deed ikzelf, maar dat is heel wat anders dan deze imo ieniemienie-cavia.
Ik durf het niet aan...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:47

Net als met het konijn, anders stukje vijlen? :)