hond mankt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

hond mankt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:03

Goededag, gisterochtend was ik nog even met mijn draak aan het spelen met de basketbal. Tot hij naar terecht kwam. Heeft ook niet gepiept of wat dan ook. Maar daarna begon hij te manken.

Heb het even aangekeken. Omdat hij een erg goede aansteller is. Maar na een half uur toch maar training (ipo) afgezegd.

En gisteravond liept ie al stukken beter. Nu mankt hij wel erger als ik er ben en naar hem kijk (geen idee waarom) want als ik uit mijn oog hoeken kijk, loopt ie veel beter.

Helaas is hij ons net perongeluk ontsnapt. En net op dat moment kwam er een motorcrosser langs. En daar ging Djang. Gelukkig naar een flinke brul van hier. Kwam hij terug. Maar mits dat hij terug kwam. Liep er achter mij een pincher. Die ontsnapt 10.000 x en staat altijd bij ons voor thuis te keffen en djang uit te dagen. Dus djang dacht dit is mijn kans.

Gelukkig kon ik hem in zijn nekvel grijpen toen hij langs mij rende. Dus dwerg pincher had geluk (volgende week word wijkangent ook ingelicht. Zijn het spuugzat)

Alleen nu mankt Djang weer erger. Mag aan zijn hele poot en schouder komen. Loopt er ook wel op.

En ik maak mij dus nu ontzettend ongerust. Mijn moeder heeft iets van laat maar paar dagen rusten. Want dat zal de da ook adviseren. En kunnen van de week altijd nog heen gaan. Alleen ik ben er dus niet gerust op.

Dus ik hoop dat jullie mij beetje gerust kunnen stellen.

Groetjes, [***].

anneliesdj

Re: hond mankt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:10

Hij zal een spiertje verrekt hebben, gewoon wat overbelast.
Is het nog een jonge hond?
Laat hem gewoon even aan de riem uit en houd het in de gaten.
Niet nodig om nu halsoverkop naar de dierenarts te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:16

anneliesdj schreef:

Ja dat zegt mijn moeder ook. Ja is jonge mechelaar van bijna 11 maand. Nooit groeipijnen oid gehad en al redelijk goed bespierd.

Aan de riem word hij sowieso uitgelaten ivm jagen en loslopende pinchers.

Ligt nu lekker onder de tafel te slapen.

Watdannog

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:20

Ik zou het ook even aankijken.
Zelf geef ik Traumeel als mijn hond last van zijn pootje heeft ( patella luxatie )
Dit werkt ook heel goed :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:22

Groeipijn kan nog prima bij 11 maanden hoor, ik zou het even aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:34

Traumeel hebben we niet in huis.

Denk niet dat het groeipijnen zijn. Gebeurde echt nadat ie zo raar viel. Kan soms beetje onhandig zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:41

Zou me er nu niet te druk om maken en het even een paar dagen aankijken.
Zoals je zelf al zegt zal je DA er ook weinig aan doen, die zal het hooguit met wat pijnstillers ondersteunen en je adviseren even rustig aan te doen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:45

Even echt rust geven, liefst in een bench als hij niet uit zich zelf blijft liggen en rust neemt.

Uitlaten alleen aangeleind en rechte stukken laten lopen.

Als het met een paar dagen niet beter gaat, dan toch even naar de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 12:52

tiwi1969 schreef:
Even echt rust geven, liefst in een bench als hij niet uit zich zelf blijft liggen en rust neemt.

Uitlaten alleen aangeleind en rechte stukken laten lopen.

Als het met een paar dagen niet beter gaat, dan toch even naar de DA.

Bench is geen goed idee. Word heel onrustig als wij er bij zijn. Ligt het liefst onder de tafel of bij onze voeten. Blijft gelukkig redelijk uit zichzelf liggen.

Uitlaten gebeurd altijd aan de lijn. En gaan dan fietspad/zandpad achteruit. 1 lange lijn :D

Ik ben voorlopig gerustgesteld. En wacht nog paar dagen aan.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:27

Sowieso een paar dagen rust en aan de lijn uitlaten, niet aan de lange lijn(als je dat normaal doet). Gewoon ff rustig, mocht het over een paar dagen niet overgaan even laten kijken.

En als er dan toch wat is moet je alsnog rust houden. :') Ik hoop voor je dat het iets kleins is, lang rust met een jonge hond is niet fijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:33

anneliesdj schreef:

Ik denk hetzelfde, je kan ook te overbezorgd zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:34

MyWishMax schreef:
Sowieso een paar dagen rust en aan de lijn uitlaten, niet aan de lange lijn(als je dat normaal doet). Gewoon ff rustig, mocht het over een paar dagen niet overgaan even laten kijken.

En als er dan toch wat is moet je alsnog rust houden. :') Ik hoop voor je dat het iets kleins is, lang rust met een jonge hond is niet fijn.

Vandaag aan korte lijn uitgelaten. Lange lijn thuis gelaten.

Hij is na 2 dagen rust al behoorlijk vervelend. En aan de lijn behoorlijk onrustig.

En dan helpt het ook niet echt als er een paard in volle draf langs komt en vervolgens een minuut later een fietser met 3 loslopende border collies met die een bloedgang er langs rennen. Maar ondertussen wel uitdagen naar hem.

Maar proberen het verder rustig aan te doen. Gelukkig komende week slechter weer. Dus minder mensen tijdens wandelen.

En thuis ligt hij veel voor de bank bij ons of onder tafel.

Ik hoop idd dat het snel over gaat. Dit is 10 x niks. Beestje snapt er niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:36

Ragdollcat schreef:
anneliesdj schreef:

Ik denk hetzelfde, je kan ook te overbezorgd zijn.

Sorry hoor. Ben afgelopen 2 jaar 3 honden verloren.

En ik heb geen ervaring met mankende honden.

En ik neem liever geen onnodige risicos.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:41

Als jouw moeder zich er niet druk om maakt en hij is na de sprong ineens mank, maar gewoon nog erg druk en vrolijk...........dan weet je voldoende toch.

Aan verstuiking gaat je hond niet dood.

Dat je 2 honden zijn overleden heeft vast een heel andere reden dan het manken na een wilde sprong.
Sterkte nog met het verlies.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 22-03-15 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:42

Ach, ik was ook zo in paniek hoor. Vooral met een jonge hond, er kan zoveel stuk gaan.... Nu liep die van mij echt slecht en ging het steeds iets slechter ipv beter, maar wel druk en vrolijk, niet piepen/gillen, alleen echt zwaar mank. En dat zorgde wel voor 6 weken rust, kleine stukjes lopen en niet spelen. Dus liever te overbezorgd en voorzichtig dan doorgaan en iets chronisch maken.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:45

Een dag aankijken kan geen kwaad, zeker haar moeder zich er niet direct zorgen over maakt.
Naar de dierenarts kan altijd nog de komende dagen, het is geen spoedgeval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:47

MyWishMax schreef:
Ach, ik was ook zo in paniek hoor. Vooral met een jonge hond, er kan zoveel stuk gaan.... Nu liep die van mij echt slecht en ging het steeds iets slechter ipv beter, maar wel druk en vrolijk, niet piepen/gillen, alleen echt zwaar mank. En dat zorgde wel voor 6 weken rust, kleine stukjes lopen en niet spelen. Dus liever te overbezorgd en voorzichtig dan doorgaan en iets chronisch maken.

Bedankt voor het begrip. Hij leunt er nog wel op met lopen. Alleen met zitten tilt ie hem stukje op. Maar na vanochtend liep hij dus wel weer iets manker.

Ik hoop dat het bij hem geen 6 weken gaat duren. Hij heeft nu al te veel energie over. Probeer hem wel wat uitdaging te geven door denkwerk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:49

Ragdollcat schreef:
Een dag aankijken kan geen kwaad, zeker haar moeder zich er niet direct zorgen over maakt.

Moeders heeft hem vanmiddag niet erger zien lopen manken aangezien ze ging werken.

Vorige keer met de berner dacht ze ook dat het meeviel (was ze ook aan het werk) maar schrok zich dood toen ze thuis kwam. En was blij dat ik naar de da ben geweest. Helaas enkele weken later overleden aan vermoedelijk kanker.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:51

Wel een goede oefening dat leren aan de korte lijn lopen.
Even twee weken rustig aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:58

kohtje schreef:
Wel een goede oefening dat leren aan de korte lijn lopen.
Even twee weken rustig aan.

Hij kan prima aan een korte lijn lopen. Maar hij spat zowat uit elkaar van energie.

Hij komt uit een werklijn. Dus moet dagelijks zijn beweging en uitdaging krijgen. En word elke dag ook mee getraind (onder andere appèl)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 18:59

love_western schreef:
Ragdollcat schreef:

Moeders heeft hem vanmiddag niet erger zien lopen manken aangezien ze ging werken.

Vorige keer met de berner dacht ze ook dat het meeviel (was ze ook aan het werk) maar schrok zich dood toen ze thuis kwam. En was blij dat ik naar de da ben geweest. Helaas enkele weken later overleden aan vermoedelijk kanker.

Dat is sneu van die Bernerhond, sterkte! Maar dat hoeft niet zo te gaan met jouw huidige hond, begon toch te manken na die wilde sprong...............dus die is verkeerd neergekomen en dat doet flink zeer en de volgende dag is het altijd erger.........dan is er meer spierpijn.

Een dag aankijken kan geen kwaad, naar de dierenarts kun je nog altijd gaan als het jou morgen nog steeds niet lekker zit......voor jouw gemoedsrust.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:04

is het voor of achter?

achter is het vast knieband, kan zomaar van het uitslaan van de achterpoten met gallopperen al beschadigen zeker als er ook een misstap of gekke sprong bij zit, voorpoot is wat dat betreft iets minder kwetsbaar maar met hond van die leeftijd niet te lang mee sudderen, zeker niet als je er ook de sport mee in wilt, paar dagen rust, pijnstiller paar dagen dan nog niet over dan op de foto dan weet je het zeker

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:07

Een van mijn drie mechelaars heeft zo eens zijn kruisband kapot gehad. Is 2x geopereerd en heeft lang moeten revalideren. Ik zou het even aankijken een paar dagen maar als het niet verbeterd even naar de DA. Mechelaars zijn nogal hard en lopen zelfs op kapotte poten is mijn ervaring. Zou hem wel aan de riem houden voorlopig. Hij went daar wel aan. Energie of niet, soms is het even noodzakelijk dat hij zich rustig moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:11

Het is zijn rechter voorpoot. Heb het idee dat het vanuit de pols komt. Voelt tikkeltje warmer aan. Maar reageert niet als je aan zijn poot komt. Dus durf het niet met zekerheid te zeggen.

Ik weet dat herders behoorlijk hard kunnen zijn. Dus het word sowieso goed in de gaten gehouden.

Aan de riem zit hij altijd. Alleen nu een korte. Normaal ging hij aan lange lijn op zandpad/fietspad. Maar nu dus niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:14

Ik zou ff opletten, mocht het woensdag/donderdag niet over zijn of het erger worden, dan even langs de da. Hier voelde ik ook niks en zodra hij dacht dat we gingen trainen of lopen zag je er niks aan. Ik duim iig voor iets kleins!

En let bij het denkwerk ff op dat hij daar niet bij uit zijn bol gaat. :') Ik had vanalles bedacht waarbij we rustig iets konden doen en hij kon liggen of zitten, maar bij alles ging hij stuiterend door de kamer haha! En dan is die van jou nog iets jonger.