nu heb ik me toch iets raars mee gemaakt..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

whisper7

nu heb ik me toch iets raars mee gemaakt..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 19:18

als aller eerst, sorry als het hier verkeerd staat :=
ik heb een nestje van vier konijntjes. ik heb ook drie kippen. maar nu ik dus vandaag de eieren uit het kippenhok wou halen zat er opeens een klein konijntje in (de konijnen moeten zeker 10 meter lopen om bij het hok van de kippen te komen). ik dacht dus eerst: dat zal dan wel van het nestje zijn. Dus ik ging kijken, maar nee hoor ze zaten er alle vier nog in, en aangezien hij dus ook helemaal bruin was denk ik dat het van een wilde is. Maar hoe die in het kippenhok terecht komt :? . ik heb nu het konijntje dus bij het nest in gestopt, ging er lekker bij liggen, terwijl die lijkt mij al zo'n drie weken ouder is haha :)) . Maar wat denken jullie dat ik moet doen, konijntje gewoon bij mijn nest in laten zitten :o? weet nog niet hoe de moeder er op reageert, die is nog in de buitenren.

Doubtless

Re: nu heb ik me toch iets raars mee gemaakt..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:20

Als leek: Lijkt me op z'n allerminst verstandig om bij het nest te stoppen. Een wild konijn dat zo tam is, gok dat 'ie ziek is...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:21

Slecht idee... Myxomatose heerst op dit moment, en wilde konijnen dragen hele andere dingen bij zich. Maar ben je nu al te laat mee, als t iets is is t nu toch al fout gegaan :)

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:25

Heb je een foto? Dan kan bepaald worden of het een wild konijn is en ongeveer hoe oud. Heeft ie z'n ogen al open?

Bij het nest stoppen is simpel en hard gezegd heel dom. Grote kans dat de moeder het jong (en haar eigen jongen) gaat verstoten omdat het jong niet van haar is en haar eigen jongen nu dus anders ruiken. Als het jong ziek is, is de kans nog groter dat ze ze verstoot.

Weghalen dus.

Als het een wild konijn is terugzetten op de plaats waar je 'm vond, in dit geval buiten het kippenhok natuurlijk. Een wild konijn opvoeden tot volwassen is moeilijk en zelfs illegaal als je geen vergunning hebt. Voortaan lekker laten zitten.

Er heerst myxomatose, maar een besmette vlieg of mug in de buurt van je konijnen is ook al genoeg. Als het dier evt besmet is, die kans bestaat wel, zul je goed op moeten letten of je konijnen ziek worden. Hoe oud zijn ze? Misschien even de DA bellen of je ze kunt laten enten, wat sowieso verstandig is, zeker met wilde konijnen in de buurt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 19:36

Buiten dat het konijntje ziek kan zijn, kan de moeder nu ook het nestje verstoten of dit jong doodbijten

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:25

Heb het konijntje inmiddels erbij weg gehaald, maar om het nu zomaar weer buiten te zetten? Lijkt me wel sneu.. Maar als dat het beste is wat ik kan doen dan moet dat maar :\ hoe kom ik er achter dat de konijntjes ziek worden door die myxomatose? Het konijntje was trouwens niet tam hoor, hij sprong alle kanten op, maar hij zat opgesloten in het hok dus kon hem daarom zo makkelijk pakken.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:27

Ik denk dat je hem nu beter vanavond nog naar een opvang kan brengen, eigen moeder zal hem ook niet meer accepteren

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:30

Als het alle kanten op sprong zou ik het gewoon vrij laten.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:31

Mag ik vragen waarom je het konijntje heb opgepakt? Misschien was het wel gewoon zelf weer weggegaan..
Al helemaal als hij alle kanten op sprong, volgende keer gewoon laten gaan als je zoiets weer mee maakt..
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 17-03-15 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:32

Moeilijk al die verschillende reacties :D ik weet dat er hier wel wat konijntjes los lopen (die zijn ontsnapt van iemand uit de buurt, dus daar kunnen ze ook nog van zijn, dus ga morgen denk ik even de buurt rond..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:32

Mixomatose herken je aan ontstoken oogjes. Als het al wat verder is hebben ze hun oogjes helemaal dicht met dikke rode oogleden. Ze lijken dan heel tam, maar dat is alleen maar omdat ze ziek zijn.
Konijnen die dit hebben moet je afmaken, ze worden nooit meer beter en zijn knoeper besmettelijk voor de rest. Ik heb er in het bos wel eens eentje neer geknuppelt met een eind hout net achter de oren. Het is zieliger om ze maar te laten lopen, blind en al, en wat voelde ik me een beul. Maar het moest toch.

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:34

SindyKaya schreef:
Mag ik vragen waarom je het konijntje heb opgepakt? Misschien was het wel gewoon zelf weer weggegaan..

Hij zat in een hoekje, en ik echt dat hij van mijn eigen nest was, maar dat was dus niet zo :+

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:35

whisper7 schreef:
SindyKaya schreef:

Hij zat in een hoekje, en ik echt dat hij van mijn eigen nest was, maar dat was dus niet zo :+

whisper7 schreef:
ik heb nu het konijntje dus bij het nest in gestopt, ging er lekker bij liggen, terwijl die lijkt mij al zo'n drie weken ouder is haha :)) . .

Dan snap ik deze zin niet zo goed?
Laatst bijgewerkt door Weggebokt op 17-03-15 21:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:36

@mrie konijnen met myxomatose kunnen wel beter worden hoor met de juiste behandeling.

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:36

mrie schreef:
Mixomatose herken je aan ontstoken oogjes. Als het al wat verder is hebben ze hun oogjes helemaal dicht met dikke rode oogleden. Ze lijken dan heel tam, maar dat is alleen maar omdat ze ziek zijn.
Konijnen die dit hebben moet je afmaken, ze worden nooit meer beter en zijn knoeper besmettelijk voor de rest. Ik heb er in het bos wel eens eentje neer geknuppelt met een eind hout net achter de oren. Het is zieliger om ze maar te laten lopen, blind en al, en wat voelde ik me een beul. Maar het moest toch.

Oke bedankt, dit had dat konijntje gelukkig niet :oo goede actie om hem dan maar gelijk dood te maken voor hij het hele konijnenrijk aansteekt..

whisper7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-15 21:38

[/quote]
Hij zat in een hoekje, en ik echt dat hij van mijn eigen nest was, maar dat was dus niet zo :+[/quote]

whisper7 schreef:
ik heb nu het konijntje dus bij het nest in gestopt, ging er lekker bij liggen, terwijl die lijkt mij al zo'n drie weken ouder is haha :)) . .

Dan snap ik deze zin niet zo goed?[/quote]
Hij is natuurlijk eerst wel door het hok heen lopen rennen maar later wel gaan liggen, ik bedoel ook dat de ogen niet dicht waren, hij zag er juist heel gezond uit..

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:39

Kimonoo schreef:
@mrie konijnen met myxomatose kunnen wel beter worden hoor met de juiste behandeling.

Jah, maar dat is een beetje ondoenlijk in het bos.. :+

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:41

Oeh risico genomen door het jong bij het nest te leggen, evengoed had die moeder het jong alle hoeken van het hok laten zien, minstens... En idd gevaar op ziekte overbrengen. Ik zou maar even de dierenambulance bellen. :)

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:42

mrie schreef:
Kimonoo schreef:

Jah, maar dat is een beetje ondoenlijk in het bos.. :+

Haha nee oke, in het bos word dat een beetje moeilijk. Dacht dat je bedoelde dat er sowieso geen behandeling voor was.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:47

Maar zijn er dan tamme konijnen met mixomatose? En hoe komen ze daar dan aan?
Ik ben niet zo ingevoerd in de konijnenwereld. Vraag me ook af of je mix bij tamme konijnen wel moet genezen... Maar daar heb ik gelukkig niks over te zeggen en dat hou ik graag zo.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:52

De kans op genezing bij myx is heel klein. En dat moet je ook niet willen, een vreselijke lijdensweg. Bovendien is dat het laatste stadium, ervoor merk je bijv enkel kleine zwellingen op. Google is your friend

Zet het beestje lekker buiten neer, zal zich vast wel kunnen redden. Zulke actieve diertjes zijn vaak oud en sterk genoeg om zich te kunnen redden. Een opvang voor inheemse diersoorten zal hem ook uitzetten want hij is niet ziek, gewond, jong..
En anders, dat is de natuur. Die dingen gebeuren

Ja, tamme konijnen met myx zijn er zeker. Daarom raad men aan ieder jaar te enten tegen myx en vhs.
Konijnen zijn konijnen, wild of tam, beiden kunnen het krijge n

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:52

mrie schreef:
Maar zijn er dan tamme konijnen met mixomatose? En hoe komen ze daar dan aan?
Ik ben niet zo ingevoerd in de konijnenwereld. Vraag me ook af of je mix bij tamme konijnen wel moet genezen... Maar daar heb ik gelukkig niks over te zeggen en dat hou ik graag zo.

Ja mijn konijn heeft dat gehad, die zat buiten en wij wonen aan de rand van het bos. Maar die is daar toen wel van genezen. Maar hoezo zou je dat niet moeten genezen dan als ik vragen mag :o

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:55

Moeten genezen, tja, of je het wil. Zijn er enkelen die het redden maar het is vreselijk voor het dier. Je moet je meer afvragen of je je dier dat aan wil doen. Imo is het mishandeling

Ziekte is overigens in het laboratorium "geproduceerd" om de konijnenplaag in Australie uit te roeien. Kun je je voorstellen hoe dodelijk en vrijwel ongeneeslijk het is?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:00

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... atose.html

Genezen is mogelijk. De mensen echter die ik ken en die een konijn hadden met myx, hebben deze in laten slapen. Het is dieronvriendelijk om je konijn proberen te redden, als ze het al redden. Ik zou die van mij in laten slapen tenminste, mochten ze het krijgen.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 22:03

Maar is het een tam konijn of een wild konijn?

En nee, met tam bedoel ik geen konijn wat naar je toekomt maar een huisdierkonijn. Met wild bedoel ik wild, uit de natuur. Heb je een foto?