genoeg uitgelaten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shettiessx

genoeg uitgelaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 19:15

ik vroeg me af of mijn malteser genoeg beweging krijgt per dag, heeft ze genoeg aan;
-sochtends 15 minuten
-tussen de middag 10 minuten
-s middags 20 minuten tot 40 minuten
-na het avondeten weer 20 minuten/half uur
en dan om 11 uur savonds een klein rondje.

in het weekend gaan we s middags een uur ongeveer weg. tussendoor speelt ze vaak als het lekker weer is lekker in de tuin.

Nessah

Re: genoeg uitgelaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:18

Waarom vraag je je dat af? Vertoont ze gedrags problemen of is ze juist moe? Vaak is het een kwestie van goed naar je hond kijken.

Ik loop meer dan het dubbele dan jij loopt, maar heb ook totaal andere type honden. Als ik een uur per dag zou lopen dan zou ik gek worden van 2 stuiterballen ;)

Het is een kwestie van goed naar je hond kijken en zijn gedrag. daarnaast heb je lopen en lopen. Loopt ze los? Speel je spelletjes ( tak bal oid) of is ze aangelijnd en loopt ze naast je.

Heeft ze naast deze rondjes ook nog andere dingen te doen overdag? Doe je speurspellen in huis, heeft zij botten en speeltjes? Word zij dus ook mentaal uitgedaagd?

Je beschrijving is te kort, waardoor ik geen antwoord kan geven op je vraag :)

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:23

Je hebt je hond genoeg uitgelaten als hij het overgrote deel van de dag ligt te slapen en geen gedragsproblemen vertoond.
Als dat voor jouw hond 10 minuutjes per dag is, heeft hij weinig beweging nodig. Voor mijn hond is dat zo'n 2 uur per dag. Anders gaat ze janken, drentelen in huis, achter je aan lopen, en dan moet ik zeker niet van huis weggaan want dan tref ik bij thuiskomst gesloopte spullen aan.

Zo verschilt het voor iedere hond en ras.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:28

In principe zullen de meeste maltezers hier voldoende aan hebben, mits ze hierbij voldoende aan een lange lijn of los kunnen lopen. Maar je moet kijken naar je eigen hond. Over het algemeen raad ik bij gezelschapshonden een uur per dag lopen aan, waarvan de helft los of aan een 8-10m lijn (flexi's zijn er tot 8m, als je de 12kg-variant neemt).

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 19:42

zij loopt smiddags om 4 uur los en gooien we met de stok. thuis spelen we 1 keer per dag een denkspel. ze slaapt wel veel maar heeft ook tijd om lekker in huis te spelen met haar speeltjes.
geen gedragsproblemen ofzo.
dit wil dus zeggen dat ze voldoende beweging krijgt als ik jullie reacties zo lees? :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:43

Ik denk dat je een heel tevreden heb als ik haar gedrag lees en lees wat je met haar doet. Helemaal top!

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 19:48

oke fijn! was er even benieuwd naar , je hoort zo veel verschillende dingen!

zijn net uit geweest en ze heeft lekker gegeten en ligt nu heerlijk uit te rusten met haar knuffelbeer <3

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 19:49

Ik denk dat je voor jouw soort hondje heel prima voldoet kwa beweging. Toen onze teckel jonger was kreeg ze ook zoiets. Nu houdt ze dat niet meer vol. Ik zie mensen om me heen die een heel stuk minder tijd in hun hond steken. Dus goed bezig, ga zo door en dan moet je vast een gelukkig hondje hebben!

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-15 20:45

oke prima! :j

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:55

Ik vind het persoonlijk wat weinig, ik vind voor 's morgens een half uur wel het minimum en dat rondje 's middags zou ik ook zeggen minimaal een half uur tot 3 kwartier.
Maar het ligt ook aan je hond, hoe energiek die is en hoe oud ze is en of ze bv thuis veel alleen is.
Als je geen problemen hebt met haar lijkt mij dat ze niet perse meer nodig is.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 22:57

Mijn hond krijgt ook die hoeveelheid beweging. Is dan ook wel al wat ouder en de ochtend en avondrondjes ligt hij liever te slapen. Toen hij jonger was kreeg hij wel wat meer beweging.
Mag ik je wel waarschuwen vor het spelen met stokken en adviseren met iets anders te spelen. Er kunnen vreselijke ongelukken gebeuren door het spelen met stokken. Van stokken die doorschieten richting gehemelte of strot. Mocht je hond nou een echt stokken gek zijn, er bestaan "nep stokken" als speeltjes. Mijn hond is er gek op.

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 07:15

anneliesdj schreef:
Ik vind het persoonlijk wat weinig, ik vind voor 's morgens een half uur wel het minimum en dat rondje 's middags zou ik ook zeggen minimaal een half uur tot 3 kwartier.
Maar het ligt ook aan je hond, hoe energiek die is en hoe oud ze is en of ze bv thuis veel alleen is.
Als je geen problemen hebt met haar lijkt mij dat ze niet perse meer nodig is.

ze vertoont inderdaad geen gedragsproblemen, ze heeft ook altijd toegang tot de tuin waar ze lekker kan spelen

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 07:16

annepaardoes schreef:
Mijn hond krijgt ook die hoeveelheid beweging. Is dan ook wel al wat ouder en de ochtend en avondrondjes ligt hij liever te slapen. Toen hij jonger was kreeg hij wel wat meer beweging.
Mag ik je wel waarschuwen vor het spelen met stokken en adviseren met iets anders te spelen. Er kunnen vreselijke ongelukken gebeuren door het spelen met stokken. Van stokken die doorschieten richting gehemelte of strot. Mocht je hond nou een echt stokken gek zijn, er bestaan "nep stokken" als speeltjes. Mijn hond is er gek op.

bedankt dat je dit even zegt!
ik heb zo'n nepstok liggen dus die zal ik voortaan wel gebruiken

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:30

Mijn honden zouden het kot afbreken als ik ze zo "weinig" uitliet, maar als je hond geen gedragsproblemen vertoont, dan is het goed hoor! :)
Die van ons wandelen min 4 uur per dag, waaronder ook joggen en echt heel actieve wandelingen. Ik denk dat die van mij gewoon geen "uit" knop hebben :')

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 07:36

FjordHorse schreef:
Mijn honden zouden het kot afbreken als ik ze zo "weinig" uitliet, maar als je hond geen gedragsproblemen vertoont, dan is het goed hoor! :)
Die van ons wandelen min 4 uur per dag, waaronder ook joggen en echt heel actieve wandelingen. Ik denk dat die van mij gewoon geen "uit" knop hebben :')

wat voor honden heb je dan als ik vragen mag?

in het weekend heb ik sowieso meer tijd en gaan we zoals ik al zei lekker 1-1,5 uur naar een losloopgebied, en als ik door de weeks een middagje vrij heb fiets ik meestal met haar

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 07:36

Dit is meer dan genoeg :) je hond zal vast blij zijn met zo'n baasje

Ik liet mijn hond s'ochtens smiddags en s'avond uit dus 3x per dag, en dan stond de achterdeur ook nog de heledag open ( behalve als het koud was of regende )

shettiessx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 07:38

ja ze heeft ook bijna de hele dag toegang tot de tuin waar al haar speeltjes liggen :)

zoef123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:41

Dat lijkt mij prima, het is echt verschillend per hond. Zo heeft mijn hond al genoeg aan
5-10 min in de ochtend
15-30 min eind van de middag
5- 10 min eind van de avond

Lijkt zo echt heel weinig maar voor mijn hond echt voldoende.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:43

shettiessx schreef:
FjordHorse schreef:

wat voor honden heb je dan als ik vragen mag?

in het weekend heb ik sowieso meer tijd en gaan we zoals ik al zei lekker 1-1,5 uur naar een losloopgebied, en als ik door de weeks een middagje vrij heb fiets ik meestal met haar

Jack Russell :D Heerlijk ras, maar niet moe te krijgen :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:52

Onze hond is echt intens lui en die vind 3 uur per dag wandelen prima (maar niet 's ochtends 8)7 ) maar wat jij aan houdt daar komen wij soms ook niet aan. En beide gebeuren wel eens. Maar ze blijft ook vaak genoeg op de oprit staan zo van bekijk het maar. En wij wonen in het bos en ze loopt altijd los. :+

Honden geven vaak zelf precies aan wat ze willen en wat ze niet willen. :j

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:57

Borisje schreef:
Je hebt je hond genoeg uitgelaten als hij het overgrote deel van de dag ligt te slapen en geen gedragsproblemen vertoond.
Als dat voor jouw hond 10 minuutjes per dag is, heeft hij weinig beweging nodig. Voor mijn hond is dat zo'n 2 uur per dag. Anders gaat ze janken, drentelen in huis, achter je aan lopen, en dan moet ik zeker niet van huis weggaan want dan tref ik bij thuiskomst gesloopte spullen aan.

Zo verschilt het voor iedere hond en ras.

Hahahahaha hoe herkenbaar. Als ik de mijne even te weinig tijd/beweging heb gegeven dan gaat hij me ook achtervolgen. Als ik dan even een boodschap moet doen dan kom ik terug en heeft hij de vuilnisbak omgetrokken.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:03

Klinkt prima hoor!
Hier 'maar' twee echte wandelingen per dag. Eentje 's ochtends van een half uur, aan de riem. Mijn man loopt dan echt stevig door, dus hond heeft geen tijd om rustig te snuffelen ofzo (naast zijn plasje en poepje natuurlijk).
En 's middags ga ik altijd naar het bos/park. Daar mag hij los en lopen we zo'n uur ongeveer. Hij rent dan lekker rond, speelt met de honden die hij tegen komt, snuffelt als een dolle en vaak gaan we ook nog even naar het strandje waar hij zich heerlijk uitleeft in het zand en water :D
Uiteraard wordt hij tussendoor nog even uitgelaten voor zijn plasje maar dat is 5 minuten.
Hij kan altijd in de tuin en de kinderen spelen en knuffelen vaak nog met hem. Hij is in huis heel erg rustig dus ik ga ervan uit dat het voldoende is zo.
Wel denken we na over nog een hond, dat zal een ander ras worden (weet nog niet wat) dus hoop dat dat voldoende blijft zo. We hebben nu een labradoodle trouwens.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 09:57

zoef123 schreef:
Dat lijkt mij prima, het is echt verschillend per hond. Zo heeft mijn hond al genoeg aan
5-10 min in de ochtend
15-30 min eind van de middag
5- 10 min eind van de avond

Lijkt zo echt heel weinig maar voor mijn hond echt voldoende.

Ik moet hier toch even op reageren, ook op het feit dat iedereen zegt dat als je geen problemen hebt met je hond het oké is. (ja dat heb ik zelf ook gezegd, maar lees de context)

Mijn reu kan wel toe met 's morgens 5 minuten en 's avonds 5 minuten, hij is namelijk super zindelijk en als hij in huis is en ik zeg hem op zijn plaatst te gaan dan doet hij dat en dan blijft hij daar ook (de hele dag als ik dat zeg). Hij is goed opgevoed en heeft dus ook geen last van gedragsproblemen.
Is dit voldoende voor mijn hond? ;)

Je moet het zien in de context, een hond kan best toe met 2x 10 minuten als het een ras is wat weinig nodig heeft en hij gaat verder overal mee naartoe, of wanneer hij veel speelt met soortgenoten. Maar wanneer een hond overdag alleen thuis is heeft hij al meer nodig, of wanneer hij nooit kan loslopen, of wanneer je geen of een heel kleine tuin hebt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:25

Ik heb een type hond die in huis heel rustig is. Als ik te weinig met hem loop merk ik vooral dat hij buiten iets slechter luistert. Dus 'geen gedragsproblemen' vind ik ook wel een erg lage maatstaaf.

Ik ben persoonlijk meer van iets minder, maar dan langere wandelingen.
Ik vind zelf 1,5u wandelen per dag echt het minimum voor een doorsnee hond. En dan heb je natuurlijk ook nog verschil of dat de hond los loopt of aan de riem. Wel of geen mentale uitdaging krijgt etc. En inderdaad of hij de rest van de dag in gezelschap in de tuin kan spelen of alleen in de bench zit.

Ik kijk dan ook vooral naar spieropbouw. Ik wil namelijk dat mijn hond zo lang mogelijk mee gaat en een goed gespierde hond met een mega conditie zal nu eenmaal gezonder oud worden dan een vloerkleed. (Denk ook aan gewrichtsproblemen op latere leeftijd, hoe meer spier de hond heeft, hoe minder last van de gewrichten)

Rondjes van 15 min loop ik dan ook nauwelijks en staat bij mij gelijk aan een klein rondje.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 10:30

Voor een gemiddelde hond (even de doorgefokte mopshondjes bijvoorbeeld daargelaten) is beweging 1 van de belangrijke basisbehoeftes net als sociaal contact en leiderschap (duidelijkheid dus) Dat staat naast eten, drinken, plassen en poepen.

Een hond die min 25 min (even het lijstje ergens boven mij) en max 50min per 1440 minuten is echt heel erg weinig.

Uitlaten doe je niet zozeer om te poepen en te plassen dat doe je om je hond beweging te geven, te laten spelen, met andere honden contact laat hebben, etc