Goed / zeer groot konijnenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eline_di

Goed / zeer groot konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 13:34

Ik heb een nest jonge konijnen, super leuk. Maar over enkele weken kunnen zij niet meer bij mama blijven en zullen ze een eigen onderkomen moeten krijgen.

Het lijken op dit moment 8 jongen te zijn, die ik graag allemaal zelf een thuis wil bieden.
Uiteraard worden ze indien nodig gecastreerd end.

Nu ben ik op zoek naar een groot konijnenhok. Het mag een hok met of zonder vaste ren zijn.
Ik wil uit dit topic inspiratie opdoen en kijken naar de mogelijkheden. Foto's van zelfgemaakte verblijven zijn ook welkom. Mijn vriend en ik zijn redelijk handig.
Het liefst ervaringen met prijzen en eventueel het verkooppunt.
Overigens ben ik best bereid wat te investeren.

Ik ben op zoek naar grote hokken omdat ik ze minimaal per koppel wil houden, maar eigenlijk per 4.
Daarnaast wil ik een zo groot mogelijk hok zodat ze altijd ruimte hebben, ook als ze even niet in een losse ren kunnen om welke reden dan ook. Daarnaast wil ik zowel het hok als de vasteren overdekt in onze kapschuur zetten, zodat de bunnies en het hok niet in de volle wind/regen staan. Hierdoor is een groot stuk afzetten (zoals in een tuin) geen optie.
De voorkeur gaat ook uit naar een houtkleurig hok.

Ja ik weet het, ik ben lastig.

Dit zijn twee voorbeelden die ik heb gezien:

http://www.grootplezier.nl/konijnenhokk ... uitloopren

http://www.grootplezier.nl/konijnenhokk ... 9x75x104cm

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:56

Ik heb er zelf 2 gebouwd, 3 jaar geleden.. Afmetingen zijn 200 bij 180 bij 70 cm. 1 verdieping is ca 65cm hoog.
Afbeelding

Inmiddels heb ik de onderste verdieping omgebouwd. 1 deel gaas heb ik eruit gehaald, een ren erom heen gezet en nu leeft daar een groep van 7 konijnen samen :)

Mocht je willen weten hoe de hokken precies in elkaar zitten, zie ik graag een pb tegemoet :)

eline_di

Re: Goed / zeer groot konijnenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 15:12

Mooi hok, je krijgt een PB!

Ik zag ook deze site, wel prijzige hokken.
dierverblijven-methorst.nl

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 10:18

Makkelijkste is gewoon een tweede hands hondenhok en daar een ren aanbouwen :). Genoeg plek voor de konijnen, makkelijk schoon te maken (als dak opengaat tenminste).

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 11:59

Zoals het er nu uitziet ga ik voor een flat.
Alleen twijfel ik tussen een bestaande (die niet mijn ideale maten heeft, maar goed betaalbaar is) of op maat gemaakte (prijzig).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:20

Is zelf bouwen geen optie? Want in principe moet je rekenen met 1m2 per konijn, dus bij een groep van 4 is dat al 4m2, zelfs over 2 verdiepingen verdeeld (waarbij je de trapruimte eraf moet halen 2x) heb ik nog nooit een dergelijke maat flat gezien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:25

Wat ik destijds gedaan heb is een groot nachthok gemaakt met daarom heen een hek (140 hoog) en wel ingegraven.
Overdag liepen ze lekker los en in de nacht zaten ze in het hokje. (wat 2 meter lang was en 1 meter diep. er zaten 2 dwergjes in)

Schrikdraad erom heen tegen de katten.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:27

https://www.petsplace.nl/knaagdier/dier ... 3cm~880301

deze is er en je hebt ook de kunststof die heet grande lodge. De kunststof heb ik.

Ideaal in schoonmaken, in de zomer gooi ik de konijnen buiten(winter overdag de vrije loop in tuin) en spuit hem na boenen met spons gewoon af met de tuinslang, ideaal !

Scheelt ook dat je het dak niet hoeft te vervangen, hout is er niet dus rot ook niet, en alle onderdelen zoals bv keer nieuwe la is los te bestellen !
dat is deze :

https://www.petsplace.nl/knaagdier/dier ... 3cm~940053

Ik heb er in de winter een dek overheen voor regen en harde wind, dan ziet het er zo uit met de ren:

Afbeelding

Overdag lopen ze vrijwel altijd los in de tuin.

Laura12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:31

Ik had ook 2 keer een nestje en die van ons liepen gewoon los in de tuin en als ze naar hun hok wouden konden ze er gewoon in...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 12:33

Overigens is bij de ferplast t dak die open kan, de lades onder en boven en deuren onder en boven. Dus je konijnen kunnen zelf er in en eruit lopen. De onderste deur zit aan de voorkant, maar omdat ik de ren aan zijkant wilde heb ik de zijkant eruit geschoven, gaat heel makkelijk ! en zo kunnen ze in iedergeval 24/7 in de ren voor als ze niet naar buiten kunnen door het weer.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:11

Mizora schreef:
Is zelf bouwen geen optie? Want in principe moet je rekenen met 1m2 per konijn, dus bij een groep van 4 is dat al 4m2, zelfs over 2 verdiepingen verdeeld (waarbij je de trapruimte eraf moet halen 2x) heb ik nog nooit een dergelijke maat flat gezien.

Uhm het is eigenlijk fout... Één vierkante meter is te weinig. Je moet twee vierkante meter voor een konijn op z'n minst. Een groep van vier wordt dus ongeveer 8 vierkante meter. Je kan hondenrennen kopen op het internet, dat is het goedkoopst. Ook gedaan. Of van houten palen en een paar rollen van 10m lang gaas bij Geels. Even een middagje bezig en dan klaar :-) is best handing dat he been we nu.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:15

Vind 1 m2 ook wel klein... hier heb ik een ren gekozen die al klaar was, maar daar zijn ze in als ze niet rondlopen in onze tuin van heel groot :)

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:17

https://www.petsplace.nl/knaagdier/dier ... 3cm~880301
Deze vind ik te klein.
Omdat ik ze overdekt wil hebben is een ren eraan niet mijn ideaal. Ik zet ze liever dagelijks in de aparte mega ren.
Na de 2e nestcontrole blijken het 6 jongen te zijn die ik in koppels wil gaan houden. Het zijn overigens kleine soort konijnen.

Ik heb nu 2 flats op het oog (flats omdat ik liever ruimte in de hoogte gebruik dan in de breedte).

Flat 1:
- Tweedehands
- 3 verdiepingen
- Per verdieping 1.60m breed / 40 cm hoog / 40 cm diep
- €100,-

Flat 2:
- Nieuw en op mijn verzoek gemaakt
- 3 verdiepingen
- per verdieping 1.75m breed / 50 cm hoog / 75 cm diep
- €345,-

Het prijsverschil is aanzienlijk. Maar ook de ruimte. Flat 2 is 2x zo groot qua grondoppervlak dan flat 1.

Zelf maken kan, maar mijn vriend en ik hebben gisteren gekeken naar de kosten van alleen het hout voor deze afmetingen (o.a. betoxplex) gerekend via de bouwmarkt en dan kom je al rond een bedrag van €275,-. Gaas, schroeven, hang/sluitwerk end. niet meegerekend.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:21

Vraag me wel even af, als ik het zo lees. Blijven ze allemaal alleen in het hok 24/7? Je zet ze liever in een aparte mega ren, maar ze hebben meer beweging nodig dan een hok van 160 breed. Ze hebben hogere hoogte nodig, ze moeten wel dagelijks kunnen rennen en springen...

En je wilt ze in koppels houden? Wel de mannen geholpen? Aangezien ze vroeg kunnen dekken en de man op een gegeven moment de vrouw ernstig kan verwonden, of andersom, met ernstige wonden tot gevolg...

Ja konijnen zijn duur, althans als je een goede ruimte wil hebben die geschikt is, en een goed hok..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:28

Ik zag dat je zei trouwens dat 1 groep samenleeft, is dat geen optie ook met deze ? Dat je nog een grote ren bouwt en daarin kijkt of de groep als mannen geholpen zijn samen kunnen leven ?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:31

Zoals in de OP aangegeven worden ze inderdaad geholpen.

Ik wil het hok zo dat ze daar goed de ruimte hebben als ze niet in de ren kunnen. Overdag komen ze dus in een losse ren. Maar hier kunnen ze niet dag en nacht in. Tevens kan deze (gezien de indeling van de ruimte) er niet aan vastgekoppeld worden. Deze blijft dus los.

We hebben nog even overlegd en voor de hokken is de ruimte in de breedte te klein om 1 groep te vormen, vandaar nu de keuze voor koppels en ruikte in de hoogte dmv een flat.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:33

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 13:38

De ren waar ze overdag toegang toe krijgen is vele malen groter dan enkele van deze gekoppeld.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:41

Ik heb een grote ren met daar aan een kunststof hondenhok met hooi erin.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:42

Oke dus elk gaat afwisselend er wel in? Maar als die er al is is dus alleen t hok nog zoeken.

Flat zelf laten bouwen is duur, klopt. Heb al eens gekeken voor zoiets alleen dan wel dat ze ook zelf beneden en boven konden, dus niet 1 hok per verdieping.

Tweedehands is marktplaats soms wat te vinden, maar is ook risicovol ivm ziektes die er mogelijk inzitten, verrot, beschadigd of dergelijke. Is ook soms opknap klus..

Ja lastig zeg...
Standaard hokken gaan meestal maximaal tot en met 140cm. Heb je al eens op kippen hokken gezocht of op fretten buiten hok?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 13:42

Wij betaalden 100 euro voor alles bij geels. Is nu een ren van 360 bij 180

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 14:10

Het gaat inderdaad nu nog puur om het hok.

Kippenhokken zijn vaak met ren, dus vooral breed maar eigenlijk weinig oppervlakte.

De 2 opties die ik eerder genoemd heb is hetgene waar ik nu over twijfel.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:11

Kan je geen twee kippenhokken dan misschien met beetje klussen groter maken ?

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-15 14:39

Dan ga je weer de breedte in ipv de hoogte.
Het hok mag best 2m breed zijn bijv. maar geen 3/4m. En dat krijgt je dan vaak.

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 14:43

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dan wel geen hok maar ons zelfgebouwde ren. Onder de grond lopen buizen naar het nachthok