Teef steriliseren... ineens twijfels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Teef steriliseren... ineens twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:18

Mijn allerliefste Cinna )chihuahua, 3,35 kilo, 10 maanden) is voor het eerst loops... :D Ik heb altijd geroepen dat ik haar zou laten helpen, 3 maanden na haar eerste loopsheid... en nu het moment daar is, dat ze loops is dus, twijfel ik ineens... moet ik haar wel laten helpen?

Voors:
* veel minder kans op tumoren
* veel minder (of zelfs geen) kans op bmo

Tegens:
* bang voor de narcose, dat ze er niet meer uitkomt (weet het... niet echt een reële angst)
* bang dat Cinna me na de operatie niet meer vertrouwt... ze is gevoelig, ze is eenkennig... en ik ben bang dat ze na de operatie mij niet meer wil kennen...
* extra aanleg om (te) dik te worden

Cinna wordt in een kliniek geopereerd waar ze een inleidend narcoseprikje krijgt (en op mijn verzoek zonder ketamine), daarna gaat de narcose verder op iso... ze wordt geïntubeerd en ligt tijdens de operatie aan de hartbewaking en zuurstof, dus alles is eigenlijk heel veilig.
Zijn er meer mensen die hun teef bewust niet hebben laten steriliseren? Wat is jullie reden om het niet te laten doen? Of andersom: waarom hebben jullie je teef wel laten steriliseren?

bello2005

Re: Teef steriliseren... ineens twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:23

Hier beetje zelfde 'probleem'.

Ik wil mijn teefje graag laten helpen omdat het gewoon echt niet uit te houden is als ze loops is :(

Maar zoals jouw hondje is die van mij ook heel erg op mij gericht. Ik ben ok veel te bang dat er iets mis gaat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:25

Ik heb sterk getwijfeld om mijn teef te laten casteren (zoals het officieel heet). Ook op het laatste moment nog getwijfeld maar besloten het wel te doen omdat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Ik was ook bang dat mijn teef veel zou veranderen maar het enige waarin ze is veranderd is dat ze iets rustiger is geworden.

Met betrekking tot het gewicht kunnen eigenaren daar imo de vinger in de pap houden door goed te letten op hoe het dier eruit ziet en zo nodig meer beweging/minder voer te gaan geven.

Persoonlijk vind ik het sneller aankomen na castratie geen geldig reden om het niet te doen omdat je dat zelf in de hand kunt hebben.

plutolover

bang voor narcose hoeft je niet te zijn, kans is klein dat ze in blijft hangen.
Ze zou je heus wel vertrouwen een hond legt geen link met jou en operatie. Daarbij zodra je haar weer lekker geeft komt (als ze goed uit narcose is, en klein beetje) vertouwt ze je wel weer. Tenslotte ben jij geen vreemde voor haar, en is ze eerder blij om je te zien. Want jij hoort bij haar.

Ze hebben ind extra aanleg om dik te worden. Dat ik kwetsie van minder voeren en meer bewegen.

Ik neem liever het risico dan haar mamatumoren of onstekening.

Ik heb bij een dierenarts gewerkt en daar kwam een hondje binnen met een baarmoederonsteking. De dierenarts heeft nog nooit zo dikke ontsteking gezien. Dier had niet 2 dagen later moeten komen.

En daar bij, hoevaak gebeurt er wel niet een oeps nestje, Als je daar niet op zit te wachten zou ik gewoon steriliseren.

8nnemiek

Ik heb eigenlijk nooit een dier meegemaakt wat na de castratie geen vertrouwen meer had in de eigenaar. Het enige wat ze er van mee krijgen is de prik. Daar zou ik me niet te druk om maken :)

Die van mij is niet gecastreerd omdat ze binnenkort hopelijk gedekt wordt via haar fokkers, en omdat ik wel eens shows loop met haar, en door een castratie de kwaliteit van de vacht flink achteruit gaat. Maar verder worden alle dieren hier gecastreerd. Zonder hormonen zijn dieren veel stabieler in hun gedrag.

NZ92

Denk dat die twijfels logisch zijn, het is natuurlijk een ingreep en die brengt altijd risico's met zich mee. Maargoed je teef in tact laten ook.
Mijn hengst is pas geleden gecastreerd en ook de dag voor de operatie had ik ineens ook weer hele erge twijfels... toch doorgezet. En ben nu erg blij dat het achter de rug is en hij toch gecastreerd is!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:28

8nnemiek schreef:
en door een castratie de kwaliteit van de vacht flink achteruit gaat.

Dit komt vaker voor maar is niet standaard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:33

Bij veel honden zal het weinig uitmaken, zeker kortharige honden bijvoorbeeld, maar ik heb wel eens een gecastreerde afghaan gezien.. := daar waag ik me liever niet aan. Het wordt ook haast niet gedaan bij het ras. Zo'n lange vacht wordt echt onhandelbaar schijnt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:34

Geen ervaring met dat ras. Met veel andere rassen wel en daar komt het weleens bij voor maar (gelukkig) niet standaard.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:37

Ik vind dat er maar 1 echt nadeel zit aan castratie bij teven, en dat is inderdaad de vacht. Lang, sluik haar wordt echt dramatisch en vergt heel veel onderhoud (ondervacht plukken, vrijwel dagelijks borstelen). Ik heb het gemerkt bij mijn teckel en heb dit van te voren echt onderschat. Bij kortharen heb je hier echt vrijwel geen last van en zou ik het niet eens benoemen als nadeel.

De voordelen zijn wel heel duidelijk: (vrijwel) geen kans op mammatumoren, geen kans op baarmoederontstekingen, geen kans op oepsnestjes, geen loopsheden meer, stabieler karakter door stabiele hormoonspiegel.

Ik zou altijd adviseren de castreren. En echt, liever een jonge gezonde hond onder narcose, dan wachten op het moment dat ze een baarmoederontsteking heeft en doodziek onder het mes moet.

Succes met je keuze!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:42

ik laat de teven altijd castreren,nu heb ik kortharige honden,en vachtproblemen zijn hier niet aan de orde....

ook nog nooit een hond gehad die uit welke narcose ook ( honden worden hier nog wel eens geopereerd) en die daardoor achterdochtig geworden zijn,sterker nog de eerste uren als je ze gehaald hebt na een operatie zijn ze een beetje zielig en willen ze het liefst alleen maar getut worden...

maar mijn redenen:
-minder kans op mammatumoren en baarmoederontstekingen
- ik heb hier over het algemeen volle reuen lopen en scheiden zie ik echt helemaal niets in,en gezondheids technisch zitten er meer voordelen aan een teef castreren als aan reuen.
- teven zijn niet hormonaal in de war,merk echt wel dat teven in een loopsheid periode veranderen en dat is in een grote roedel niet wenselijk.
- ik fok niet met de honden verder,dus zie geen voordeel in volle teven
-geen schijnzwangerschappen,ook iets wat ik totaal onnodig vind honden te laten ondergaan als je er toch niet mee fokt.

en dan is er nog 1 fijne bijkomstigheid en dat is dat onderzoek heeft aangetoond dat gecastreerde rottweilerteven langer leven als ongecastreerde..

nou...dat maakt het plaatje eigenlijk wel af :D

nee zie geen enkel voordeel hier intacte teven te hebben...

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:42

Mijn Duitse Herder teef was 3 toen ik haar kreeg, en heeft bij de vorige eigenaar een nestje gehad. Omdat er super papieren achter zitten, en omdat ik met de vorige eigenaar (vrienden van me) nog half de afspraak had dat zij wellicht nog een keer een nest van haar zouden fokken, heb ik haar niet laten helpen. Ze is nu bijna 10 en is vorig jaar toch gesteriliseerd. Ze had voor de 2e maal tumoren bij haar melkklieren en toen ze toch weer onder het mes moest hebben we haar direct gesteriliseerd. Geen problemen gehad met gewicht (gewoon lekker flink bewegen en ze krijgt sindsdien wel wat minder voer), geen kans meer op baarmoederontstekingen, stabieler qua karakter ennnnnnn niet meer loops! Loopsheid is echt verschrikkelijk: knorrige hond, continue achtervolgd worden door geile reuen en elke periode 1 a 2 weken 'lijnarrest' om ongelukjes te voorkomen. Lekker laten helpen zou ik zeggen!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:43

Onze kleine rat is gekastreerd met ook gas. Zij is heel erg eenkennig en heeft heel erg last van angstagressie door ervaringen bij de vorige baas. Zij moest vanwege haar gedrag wel geopereerd worden omdat schijndracht voor haar en haar omgeving een ramp waren en ze door de loopsheidsprik heen brak steeds.

De operatievoorbereiding en het bijkomen zouden voor flinke gedragsproblemen kunnen zorgen dus daar zijn extra maatregelen voor genomen. Thuis kalmering gehad via een pil, eenmaal daar de eerste inleidende prik met muilkorfje maar ze was al best duf ook. Toen ze half onder zeil was maar niet veel meer meekreeg is de voorbereiding gedaan.

Ik ben er bij gebleven zodat ze bij het wakker worden mij weer als eerste zag, het was wel meteen duidelijk dat anderen niet bij haar in de buurt konden komen veilig. Ondanks alles heeft ze er geen extra trauma aan over gehouden.

Ik zou zelf het risico wel durven nemen, kort haar dus weinig kans op vachtproblemen (ken of heb ook geen hond die daar last van heeft gekregen), zelfde geldt voor dik worden, dat heb je met voeding in beweging zelf in de hand. Voor haar eenkennigheid regel dat je erbij kunt zijn bij het wakker worden.

Overigens hebben we meer erg angstige of agressieve honden laten opereren en in alle gevallen waren we bij het bijkomen voor het geval dat.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:49

Ik heb stage gelopen op een praktijk en daar komen er wel eens oude honden met een baarmoederontsteking, nou dan wil je haar echt wel castreren! Aangezien die honden wat ouder waren was het risico met de narcose vele malen groter dan als het dier nog fit en jong is, en de kans op een baarmoederontsteking is best aanwezig oo latere leeftijd. Bij een was de baarmoeder al geknapt, hadden we net optijd geholpen anders was die nu dood geweest.
Kan je wel wat foto's sturen per pb? Zijn hele fietsbanden die eruit komen :=

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:54

mijn eerste rottweiler heeft ooit haast het loodje gelegd door een baarmoederontsteking,die kreeg ik toen ze 2 was,werd heel kort daarop loops en een paar maanden na die loopsheid werd ze ziek...heel ziek,diezelfde avond moest ze met spoed geopereerd worden,en dán zitten er pas echt risico's aan narcoses...

nee dat hoef ik niet meer mee te maken :n

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:55

Wij hebben onze teef wel gesteriliseerd, ook omdat wij vonden dat de voordelen wel echt de moeite waard waren om te krijgen. Vooral was het erg voordelig dat er ook geen ongelukjes meer kunnen gebeuren, mijn zusje van 7 toen liep ook wel eens met de hond en dat was dan niet zo handig als ze loops zou zijn :) Nadelen hebben wij eigenlijk niet gehad, ze was alleen de dag erna nog niet helemaal 100% fit, maar het ging wel beter daarna. Litteken zie je ook bijna niet meer. We hadden haar nog niet zo lang toen we besloten haar te steriliseren, maar we merkten wel dat ze gelijk wat aanhankelijker werd en ook rustiger dan de eerste tijd.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:59

Misschien geeft dit je een geruststelling. Ik werk op het moment op een dierenartsenpraktijk.

Ik heb niet overdreven nu zo'n 100derden operaties gezien en bij ons is er nog nooit een hond tijdens narcose dood gegaan. (tuurlijk, de kans bestaat maar die is heel klein, maar de kans is groter bij hele oude honden met gebreken bijvoorbeeld.)

Tuurlijk zijn ze wat wankel en duf als ze wakker worden, maar daar blijft t meestal bij.
Uit mijn ervaring zijn de honden juist dolblij als hun baas hun weer komt ophalen. Je hoeft je echt geen zorgen te maken dat ze je niet meer zal kennen. Hij zal blij zijn dat jij hem weer ophaalt. Sommige gaan echt uit hun dak zodra ze hun baasje weer zien. Heel leuk.

En aanleg om dik te worden heb je zelf in de hand.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:03

Ik heb hier een teefje dat zich gruwelijk hangt voor mij en voor niemand anders. Heb d'r weggebracht voor castratie, voornamelijk omdat ze een baarmoederontsteking had, maar ze werd sowieso gesteriliseerd. Kwam uit het asiel en 3 weken later mocht ze onder het mes.
In karakter is ze niks veranderd, ik ben nog steeds haar beste vriendinnetje.

En aanleg qua dik worden is in je eigen hand. Minder voeren of meer beweging ;)

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:09

Ik zou gaan voor de sterilisatie.
Gewoon voor de rust van het hondje en het gemak van jezelf.
Voor een operatie, hoe groot of hoe klein ook wordt het dier nog altijd goed nagekeken, om zoveel mogelijk risico uit te sluiten.
Dit is bovendien een relatief kleine ingreep waardoor ze niet lang onder narcose zijn.

Ik snap heel goed dat je het éng vind!!!!
Moest afgelopen jaar ook de tanden laten schoonmaken bij mijn oude kat en dat was ook zo een dubieuze keuze......maar ik heb het destijds ook te kennen gegeven bij de dierenarts en de assistente en die zijn daar héél zorgvuldig en goed mee om gegaan, zodat ik "rustig " de stap durfde te zetten!!!

Dieren ervaren zo een ingreep heel anders dan mensen.
Al mijn katten zijn gesteriliseerd, en je wil niet weten wat die allemaal wel niet kunnen......goed een dag uit narcose en de hechtingen nog in hun buikjes.
Daar kan menig ziekenhuispatiënt nog een voorbeeld aan nemen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:10

Mijn hondje is ook gesteriliseerd en langhaar. Haar vacht is gewoon hetzelfde gebleven. Zei is op haar 3e gesteriliseerd

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:31

Wij hebben zelf onze Jack Russel laten helpen. Ze vond het allemaal prima, en we deden het in Noorwegen waar we toen woonden. Ze kende de taal niet echt heel goed ofzo maar toen ze wakker werd was ze heel vrolijk en had nergens pijn ook niet toen de narcose was uitgewerkt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 18:14

Dank jullie voor de reacties... :)

Normaal ben ik heel nuchter met steriliseren... En heb al 3 honden "eerder" laten helpen... maar nu het voor Cinna dichterbij komt kan ik niet meer helder denken... Voel me net een overbezorgde mama... :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:17

Banjer schreef:
* bang dat Cinna me na de operatie niet meer vertrouwt... ze is gevoelig, ze is eenkennig... en ik ben bang dat ze na de operatie mij niet meer wil kennen...

Die hond komt zo verdwaasd uit de operatie dat die echt de eerste dag niet eens meer weet dat ze leeft :+
Die is het daarna allang vergeten, niet druk om maken. En om die narcose al helemaal niet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:22

Ik mocht er bij blijven tot ze sliep, en als ik ze op kwam halen was ze alleen maar blij me te zien.
Een teef laat ik altijd helpen omdat de voordelen nu eenmaal groter zijn als de nadelen.

Een reu laat ik alleen helpen als het nodig is.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 18:25

beatje schreef:
Ik mocht er bij blijven tot ze sliep, en als ik ze op kwam halen was ze alleen maar blij me te zien.
Een teef laat ik altijd helpen omdat de voordelen nu eenmaal groter zijn als de nadelen.

Een reu laat ik alleen helpen als het nodig is.

Pure nieuwsgierigheid.
Waarom??