Blaffende honden bijten niet,maar zijn wel lastig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Blaffende honden bijten niet,maar zijn wel lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 14:55

Voor de buren ...

Ik open dit topic enerzijds nav een probleem, anderszijds nav een hersenspinsel waar ik al even mee bezig ben.

Ras: tsjechoslowaakse wolfhond, 1 jaar, teefje

Vrij stressgevoelig, heeft moeite met alles te kanaliseren, kan heel moeilijk alleen zijn. Alleen laten in huis = dingen kapot.
Dus overdag zit ze in een buitenkennel, zo kan ze geen meubels kapot maken, ze heeft iets te zien (we wonen op drie hoog, ze kan autos horen en zien passeren, zit in de buitenlucht, etc)
Als we thuis zijn zit ze bij ons binnen.
Ik werk vn woe tem zaterdag.
Concreet wil het zeggen dat ze op zondag,maandag en dinsdag zoveel mogelijk overal mee naartoe gaat. Op woe tem vrijdag zit ze in de kennel van 8-19 ( ten langste, vaak is vriend vroeger thuis). Op woensdag komt schoonmoeder een uurtje wandelen en nog uurtje gezelschaphouden, op donderdag komt er iemand drie uur poetsen, en op vrijdag komt mijn moeder er soms een paar uur bij zitten. Op zaterdag is vriend vaak thuis.

Echter hebben we nu klachten gehad dat ze constant zou zitten huilen. Het lijkt me sterk,maargoed, het kan. Een blafband werkt in zo een geval niet.

Wat mij opvalt is dat ze in haar autokennel wel prima een aantal uur kan zitten zonder te janken of som te doen, uiteindelijk gaat ze slapen. In de buitenkennel is ze constant bezig aan het weg en weer lopen en door het raam kijken of we al thuis zijn .
Als ik thuis ben ligt ze de hele dag te slapen. Enkel als ze mee moet is ze actief.
Savonds zit ze vaak buiten, zolang de deur niet dicht is. Deur dicht is kijken om naar binnen te mogen.
Helaas is een gewone bench niet bestand tegen haar, maar ik vraag me af of zon type hond zich niet beter zou voelen in een bench. Wel lekker in de huiskamer. Beperkte beweging dus ze moet zich wel gaan neerleggen. En in huis jankt ze in principe niet.
Mss is er buiten teveel prikkels/teveel stress voor haar?
Anderszijds wil dit wel zeggen dat ze 8 uur per dag in de bench zit (max) en we wel een plasprobleempje zouden kunnen hebben.

Wat denken jullie?

Ik wil er wel even op wijzen dat ik hier een nette discussie wil. Het is een gedachtengang, ik zet niemand aan tot hond constant in de bench te houden, en ga ze nu zelf ook niet direct gaan opsluiten. Ik ben gewoon benieuwd naar andere meningen!

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 14:59

Ik denk dat zo'n hond meer ruimte en meer aandacht nodig heeft dan dat het nu heeft.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:05

Ik vermoed dat dit nog een typische honden-hond is die ontzettend dicht bij de natuur staat en daarom echt een functie in een roedel en de veiligheid van een roedel nodig heeft om goed te functioneren. Ik zou denken een hond erbij en daarnaast veel trainen en actief met het dier bezig zijn. Van 8.00-19.00 is imo ook veel te lang alleen. Ik weet niet wat jullie nu doen op de dagen dat jij werkt met de hond?

Over het algemeen geld dat geestelijke uitdaging ervoor zorgt dat het dier zich prettig voelt en inderdaad een groot gedeelte van de dag slaapt waardoor de hond ook de woonkamer niet zal slopen. Tevens is slopen natuurlijk iets wat afgeleerd kan worden.
Laatst bijgewerkt door Xjosee op 16-02-15 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:05

quera schreef:
Ik denk dat zo'n hond meer ruimte en meer aandacht nodig heeft dan dat het nu heeft.

We hebben hier 1100 vierkante meter waar ze dagelijks mag op spelen. Op mijn vrije dagen gaat ze overal mee naar toe, incl op wandeling met mijn ouders honden, op buitenrit met paard en gaan fietsen.
Voor en na het werk wordt er mee gespeeld of gewandeld. Op woensdag komt schoonmoeder wandelen, op donderdag mag ze de poetsvrouw terroriseren en op vrijdag mag ze soms bankhangen met mijn moeder.
Het maakt geen verschil in gedrag of ze 15 minuten alleen zit, of een hele dag. Ik denk dat ze kwa aandacht en beweging niet echt te kort komt...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:06

Ik snap niet dat als je zo weinig tijd voor je hond hebt dat je er één genomen hebt.En zeker één van dit ras.Maar goed dat zal het foute antwoord zijn.

Ik vind het niet eerlijk een hond zo te houden.
Ik denk het herplaatsen van de hond naar iemand die er wel tijd voor heeft beter zou zijn.Een andere oplossing kan wezen hem naar een dagopvang te brengen, of een uitlaat dienst of oppas voor de hond te voorzien .

Ik snap dat het antwoord pijnlijk kan zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:06

Lijkt mij ook dat deze hond veel meer ruimte en aandacht nodig heeft. Drie dagen lang van 8 uur 's ochtends t/m 19:00 uur 's avonds in een kennel is veel te weinig mentale en fysieke stimulans voor een Tsjech. Daarnaast is het natuurlijk een roedeldier en alleen zitten kan ervoor zorgen dat ze gaan janken inderdaad. Het slopen zal een vorm van botvieren van de frustratie zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:10

Oei, het is waarschijnlijk niet wat je wilt horen, maar ik gooi de knuppel toch maar in het hoenderhok: Waarom heb je een hond (en zeker dat ras) genomen met zo weinig tijd en ruimte voor het dier? Zeker omdat ze alleen is lijkt het me dat ze zich vreselijk verveeld en zowel mentaal als fysiek niet aan haar trekken komt.
Is een uitlaatservice of dagopvang geen optie?

(Edit: Zie dat er gelukkig al meer soortgelijke antwoorden gegeven zijn.)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:12

Xjosee schreef:
Ik vermoed dat dit nog een typische honden-hond is die ontzettend dicht bij de natuur staat en daarom echt een functie in een roedel en de veiligheid van een roedel nodig heeft om goed te functioneren. Ik zou denken een hond erbij en daarnaast veel trainen en actief met het dier bezig zijn. Van 8.00-19.00 is imo ook veel te lang alleen. Ik weet niet wat jullie nu doen op de dagen dat jij werkt met de hond?

Over het algemeen geld dat geestelijke uitdaging ervoor zorgt dat het dier zich prettig voelt en inderdaad een groot gedeelte van de dag slaapt waardoor de hond ook de woonkamer niet zal slopen. Tevens is slopen natuurlijk iets wat afgeleerd kan worden.

Het probleem is inderdaad het alleen zijn. Het is echter niet gezegd dat het met een andere hond zal opgelost zijn. En als het niet opgelost is, zit ik wel met een extra hond opgescheept.

Voor ik ga werken wordt ze moe gemaakt door te wandelen of te spelen (maar sochtends heeft ze daar niet echt zin in). Maar dit is een type hond die 20 km kan gaan fietsen, een halfuurtje gaat slapen en klaar is voor het volgende rondje.

Ze zit ook niet van 8-19 alleen, ik ben van die tijden weg. Vriend is meestal rond 17-18 thuis, en op woensdag zit ze met 2 uur gezelschap ertussen en op donderdag een drietal uur. Vrijdag wisselt vaak wel eens.

Zo weinig tijd voor een hond? Ze zit maar drie dagen in de week alleen, waarvan er min 2 met tussenuren. Iedereen die hier honden heeft is hele dagen thuis bij hun hond?

Maargoed, mijn hond is nu enkel een praktijkvoorbeeld waardoor ik verder gaan brainstormen ben over het wel of geen gebruik van de bench. ik ben benieuwd hoe andere mensen er tegenover staan om een prikkelgevoelige hond misschien meer rust in het kopje te kunnen geven in een beperktere bewegingsvrijheid omgeving. Dan uiteraard wel met de voldoende uitdaging voor en na.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:14

Heb je de mogelijkheid om het is op te nemen? Misschien een laptop of iets van uit binnen naar de kennel richten?

Dan kan je wat concreter zeggen wat ze doet. En vooral waarom. Want dan kan je houding en gedrag beter beoordelen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:17

Ik ga mee met Quera.. Hond heeft veel meer afleiding nodig, en ik vind het wel een beetje schandalig dat ze 'ten langste' 11u in een bench moet zitten, vooral voor zo'n jong beest en dat ras, maar soit, soms kan het eenmaal niet anders. Zoiets hoef ik bij mijn honden iig niet te proberen, als ik ze al langer dan twee uur alleen laat beginnen ze de boel al te slopen. Snap eigenlijk ook niet dat mensen die zoveel uren van huis zijn een hond nemen, voor jou is dat 'maar' 3 dagen in de week, maar een hond denkt zo niet.

Kan je geen uitlaatdienst regelen? Een vriendin van me laat in haar dorp de honden van mensen uit die slecht te been zijn/weinig tijd hebben en verdient daar aardig wat mee. Honden worden dagelijks uitgelaten en krijgen sociaal contact met andere honden.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:18

Ik vraag me dan wel een beetje af hoe die kennel is ingericht en in hoeverre je de hond ook een beetje geleerd hebt dat het een prettige plek is?
Kan ze in de kennel nu niet gewoon weg van die prikkels dan, is er geen "schuilplekje"?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:21

Duhelo schreef:
ik ben benieuwd hoe andere mensen er tegenover staan om een prikkelgevoelige hond misschien meer rust in het kopje te kunnen geven in een beperktere bewegingsvrijheid omgeving. Dan uiteraard wel met de voldoende uitdaging voor en na.

Goed, ik heb hier een (prikkel)gevoelige hond die het inderdaad goed doet in een prikkelarme omgeving. Als wij weg zijn zitten de honden (hij is dus niet alleen) in de 'tussenhal' hier, in het midden van het huis. Dat is een ruimte ongeveer 7 vierkante meter en alleen bovenin raampjes, dus van buiten hoort en ziet hij weinig en zo houdt hij rust.
Groot verschil echter met jouw situatie: Onze hond is niet alleen, we hebben twee honden. Ook zijn ze nooit langer dan 4,5 uur alleen thuis. Ook zit hij niet in een bench, het is toch verschrikkelijk als een dier niet even een rondje kan lopen, lekker uitgestrekt kan liggen etc.?

Dus ja, een prikkelarme omgeving kan voor prikkelgevoelige honden werken. Echter denk ik dat dit niet het probleem (en dus de oplossing) voor jouw hond is: Het probleem is te weinig beweging, ruimte en mentale en fysieke uitdaging. Zoals je zelf al schrijft:
Duhelo schreef:
Maar dit is een type hond die 20 km kan gaan fietsen, een halfuurtje gaat slapen en klaar is voor het volgende rondje.

Als je dit niet kunt/wil bieden is deze hond niet op haar plek bij jullie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-02-15 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:23

Hoe groot is de buitenkennel?
Zit er een "hol" in?

Als ik het goed begrijp zit ze van woe 08.00 tot 12.00 en van 14.00-17.00, do minder en vrij ook ong deze tijden in een kennel?
Weet je toevallig ook of er joelende schoolkinderen langskomen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:23

Nogmaals: kwa ruimte wonen we in een appartement die ruim 250 vierkante meter groot is (de living is 11op 6, ruim genoeg?). We hebben twee terrassen, waarvan een de kennel (15*3 m) en de ander terras waar ze op kan als we thuis zijn ( 15*6)
Daarnaast hebben we nog 1100 meter omheinde parking war ze min een keer per dag kan gaan renne, spelen, etc. Daar staan er ook hindernissen (gestapelde palletten etc, ) waar we spelletjes mee doen om over, onder en op te gaan.

En kwa tijd. Drie dagen per week alleen,met op min twee dagen tussen uren is niet bepaald veel. Nogmaals. De tijd dat ze alleen zit is geen verschil.gedrag is idem na 10 min als na 4 uur. Het alleen zitten op zich vind ze een probleem.

Smurfje: opnemen zit idd in het plan. Vroegere filmpjes geven aan dat ze vooral probeert binne te raken.
Eenmaal binnen is ze wel meer op haar gemak, en dan huilt ze niet. Echter is het dan wel leuk om alles te doen wat ze niet mag doen (sofa opeten, chinchillakooien uit elkaar halen, kabels door bijten)
Hier ook geen verschil na 10 min of 2 uur.
Vandaar dat ik ergens dacht aan. Een binnenhuiskennel, ze zit in de omgeving dat ze wil, maar vormt geen gevaar voor zichzelf. Het gaat echter wat tegen mijn principe in om ze in een veredelde bench op te sluiten, als ik ze bewegingsruimte kan bieden in een buitenkennel. Vandaar dat ik graag eens wilde brainstormen met andere mensen :)

Snollygoster: haar " bench"is 15 m op 3 m

Liedje: staat in de beginpost. Er staat een hondenhok in (we gaan er nog een deel van overkappen en de zijkanten dicht doen zodat ze idd daar meer beschutting heeft.) buiten de kennelpanelen is er een houten omheining van 4 m hoog. Daar zitten kieren in waar ze door kan kijken,maar ze krijgt niet het volle geweld op zich af. In de kennel heeft ze een hele bak vol met speelgoed. Ze krijgt haar voer in de kennel,in een kong en voederbal.daarnaast liggen er kauwbeentjes, oren, maak ik een snuffelemmer (emmer met snoepjes en speeltjes erin) en krijgt ze vaak stukken pens of runderstrot om te kauwen)
Als we wel thuis zijn gaat ze vaak buiten in haar kennel gaan kijken naar de auto's.
Er staat een oude bench in dat ze mag slopen, en autobanden die zo staan dat ze eronderdoor,of erover moet.
Dekens of,matten liggen er niet, die trekt ze naar buiten en plast er op...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:24

Je hoort het wel vaker inderdaad. Als een bench niet hondproof is, is een kamerkennel misschien een idee. En deze dan wel zo zetten dat ze alsnog niet overal heen kan kijken.

http://www.dierenverblijf.eu/kamerkenne ... 400_23_558

Deze heb ik ooit opgezocht voor iemand die een hond had die geen uitdaging zag in de spijlen van een gewone bench. Hij is goed bevallen.

Dat zij alleen zit is waarschijnlijk een flink deel van het probleem. Wolfhonden kunnen zelden goed alleen zijn, ze hebben echt een roedel nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:28

Duhelo schreef:
En kwa tijd. Drie dagen per week alleen,met op min twee dagen tussen uren is niet bepaald veel.

Vind jij. Ik vind het veel te veel, je hond schijnbaar ook.

Duhelo schreef:
Nogmaals. De tijd dat ze alleen zit is geen verschil.gedrag is idem na 10 min als na 4 uur. Het alleen zitten op zich vind ze een probleem.

Ja, logisch toch voor een roedeldier? Zeker voor zo'n oerhond. Ik zou echt overwegen een tweede hond er bij te nemen.

minikatje

Re: Blaffende honden bijten niet,maar zijn wel lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:29

En playdates?
Heb je vrienden met honden waar ze kan "logeren"?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:32

Een hond telt niet in dagen of uren, dus ja, die 3 dagen is gewoon veel teveel.
Je hond probeert je iets duidelijk te maken, maar in plaats daarvan vind jij het gedrag 'lastig'.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:36

minikatje schreef:
Hoe groot is de buitenkennel?
Zit er een "hol" in?

Als ik het goed begrijp zit ze van woe 08.00 tot 12.00 en van 14.00-17.00, do minder en vrij ook ong deze tijden in een kennel?
Weet je toevallig ook of er joelende schoolkinderen langskomen?

Schoolkinderen niet echt. We hebben een vrij drukke weg, maar niet echt menselijke passage. Huis ligt drie verdiepen hoog, dus ze kan van bovenaf alles beloeren zonder frontaal geconfronteerd te worden.

De tijden kloppen ongeveer idd. Verlof plannen we meestal zo dat we zo,vaak mogelijk thuis zijn.(maar als we bv met twee twee weken verlof hebben, dan is ze vaak echt stout en lastig. Ergens heeft ze het blijkbaar wel nodig om haar ritme en tijd zonder ons te hebben)

Haar schuilhok in de kennel weigert ze trouwens te gebruiken. Mevrouw zit liever in de gietende regen dan dat ze schuilt. Vandaar dat we gaan een overkapping maken met afgeschermd stukje.

@redpassion: dankjewel, dat is ook waarom ik principieel tegen een bench ben.
Kwa beweging, ik geloof echt niet dat ze tekortgedaan wordt. Deze voormiddag heeft ze in de hangar geholpen met mijn schoonvader, en dan mee naar de paarden in de weide gelopen. En nu ligt ze languit te snurken in de sofa. Ze moet straks weer mee, en ik ga ze echt moeten porren om mee te willen gaan.
Het is een type dat tevreden is als ze bij ons is, gaan we 20 km fietsen, fijn! Blijven we hele dag thuis, ook goed. In gedrag zie je geen verandering, behalve dat ze savonds wat vroeger vraagt om te gaan slapen na een drukke dag ...

Een tweede hond is momenteel helaas echt geen optie, we hebben er het budget niet voor om een tweede hond in te calculeren, de toestemming van de huisbaas, hebben katten warmee het moet klikken, ik zie absoluut geen pup zitten, en geen idee welke match we moeten uitzoeken (actief? Rustig?meeste honden zijn niet zo gecharmeerd van onze wildebras)
Zodra we een eigen huis hebben komt er zeker een tweede, maar dat is helaas nog niet aan de orde.

Die kamerkennel ziet er fijn uit!
De bench is hier snachts geen probleem, ze gaat er zelf in (doet deurtje open zelfs) en blijft erin tot we opstaan. Slapen we op zondag uit tot 11 uur, ze geeft geen kik.
Als ze er echter uit wil (al paar keer gehad dat ze diarree had dat we het niet door hadden) dan plooit ze dat ding simpelweg dubbeltoe.
Dus geen optie om effe een dagje te proberen en gedrag te filmen. Ik wil niet dat ze zichzelf bezeert.

Geen optie tot playdates helaas. Meeste mensen hun huis zijn niet wolf of uitbraakproof...
Het probleem is lastig omdat ik mijn hond zo gelukkig mogelijk wil houden. Als ik het echt lastig zou vinden was ze al lang weg of steek ik ze gewoon buiten met een muilband aan. Dan kan ze niet huilen en is het probleem opgelost.
Ik zou het apprecieren om niet aangevallen te worden. Ik sta hier openminded, sta open voor advies, maar hoef niet beticht te worden dat ik,mijn hond gewoon maar lastig vind en de gemakkelijkste oplossing wil kieaen. Dan zou ik dit hele topic niet geopend hebben, en ik wil vooral brainstormen over stressgevoelige honden in een prikkelarme omgeving te zetten. Ik had mss beter de info over de hond uit mijn post gelaten...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:38

minikatje schreef:
En playdates?
Heb je vrienden met honden waar ze kan "logeren"?

Op dit moment ook niet. De meeste mensen werken ook gewoon. Eventueel,is een gezelschapshond die naar hier komt wel een optie, mits het klikt
Mijn schoonmoeder heeft nu een erg oude hond, dus naar daar kan ze niet, de oude hond kan er niet meer tegen. Grof gezegd zal het van die hond wss niet zo heel lang meer lukken, dus dan kan ze eventueel wel daar gaan spelen (schoonma werkt van thuis uit).
Maar dat is nu ook nog geen oplossing

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:39

Uhm.

Je zou eventueel via een hondenluik buiten met binnen kunnen verbinden. En dan binnen uit laten komen in een kamer kennel. Niet het mooiste, maar misschien de tussen weg.

De ruimte buiten is groot zat. Maar misschien wat te groot? Ze word misschien wat over prikkelt.

Duhelo

Re: Blaffende honden bijten niet,maar zijn wel lastig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:42

Hondenluik is jammerlijk genoeg niet mogelijk. Huurbaas zal het volgens mij niet apprecieren als we zijn muur uitbreken :D
In een toekomstig huis is het de bedoeling om een kamerkennel te maken voor haar met verbinding naar buiten. Maar wederom, toekomstmuziek...
De kennel zit op het terras aan de voorkant, en enige verbinding is via een raam.

Kwa ruimte dacht ik ergens ook dat het te groot is. Maar als we inperken in ruimte dan hou ik ze liever binnen in een kleinere kennel. Hier in de living hebben we in principe mogelijkheid voor een kamerkennel van 2op 1 m te maken (de grootste uit de link)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:43

Maar TS, wat wil je dan horen? :)
De informatie over je hond is heel relevant, het is een type hond met net wat meer oerinstinct dan de meeste andere rassen. Daarnaast hebben de meeste (jonge) honden veel beweging en mentale uitdaging nodig. Belangrijkste is echter dat het roedeldieren zijn en dat ze eigenlijk niet (lang) alleen horen te zijn. Jouw hond geeft dit ongenoegen ook duidelijk aan door te slopen en/of te huilen. Dan kan je wel een prikkelarme omgeving gaan maken, maar dat is in dit geval wel symptoombestrijding. Dat is wat iedereen hier probeert aan te geven. Niet om jou aan te vallen, wel om je hond en jou te helpen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 15:45

Gezelschapshond klinkt ook goed :)
En als ze een 2x een morgen of middag komt spelen bij schoonmoeder of dat je schoonmoeder bij jullie komt werken?
Op donderdag is er de schoonmaakster, zit ze een halve dag alleen.

Het is voornamelijk snijden in de tijden dat ze alleen zit.
Ze heeft een uitdagende buitenkennel als ik het zo lees :)
Eventueel oproepje plaatsen voor logeerhond?

Misschien zijn doggy puzzels wat voor haar, dit zijn toch honden die een taakje willen en een kudde schaapjes op het balkon wordt hem denk ik ook niet. ;)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 15:48

RedPassion schreef:
Maar TS, wat wil je dan horen? :)
De informatie over je hond is heel relevant, het is een type hond met net wat meer oerinstinct dan de meeste andere rassen. Daarnaast hebben de meeste (jonge) honden veel beweging en mentale uitdaging nodig. Belangrijkste is echter dat het roedeldieren zijn en dat ze eigenlijk niet (lang) alleen horen te zijn. Jouw hond geeft dit ongenoegen ook duidelijk aan door te slopen en/of te huilen. Dan kan je wel een prikkelarme omgeving gaan maken, maar dat is in dit geval wel symptoombestrijding. Dat is wat iedereen hier probeert aan te geven. Niet om jou aan te vallen, wel om je hond en jou te helpen.

Ik wil opties horen, en ik vond het fijn dat er gegeven worden. Maar de optie: laat je hond niet alleen, is gewoon niet haalbaar.
Herplaats je hond doen we ook niet.
Een tweede hond is op dit moment ook niet haalbaar. Noch kwa geld,tijd,plaats en toestemming.
Ik kan ook alleen maar antwoorden geven op hetgeen dat voorgesteld wordt he :)

Kudde schaapjes wordt barfen vrees ik :D
Ik zal proberen om mijn cavias een caviaflat te geven net buiten haar kennel, mss is cavia tv ook een fijne afleiding.
Schoonmoeder heeft haar praktijk aan huis, dus hier werken lukt niet echt. Daarnaast kan haar oude hond nu ook niet lang alleen zijn (dementie door medicijnen)
Doggy puzzels zijn een idee. Moeten enkel sloopproof zijn :D
Op zich houdt ze zijn fijn bezig met haar kong en voederbal enzo,maar die zijn ook binnen een uurtje ofzo leeg...