Aquarium: hoe goed laten draaien?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Aquarium: hoe goed laten draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 20:57

Nog steeds tob ik met mijn aquarium, hij draait & er zit leven in (ook jong leven) maar toch ..
Ik blijf een probleem hebben met algen, en na een week is hij gewoon troebel/vuil.
Nu dacht ik altijd dat het moest lukken om bij een stabiel aquarium elke paar weken te verversen, maar misschien moet het toch gewoon standaard 1x per week?

De aquarium zelf is eentje van 60 cm (54l), moet je een kleinere vaker verversen dan een grote?
Qua bezetting zitten er een bende Platy's (met regelmatig jongen) en Japonica-garnalen in. Daarnaast nog 2 otocinclussen en een handvol anatome-slakken. Een ancistrus-achtige die zich heel rustig in zijn grot verschuild en misschien nog 1 steenkruiper, maar ik twijfel eraan (tenzij die in de grot zit bij de andere). Mijn 2e steenkruiper heb ik er gisteren dood uitgehaald -O- Recent ook al een hele bende (waarschijnlijk) dode jongen..

En toch, toch lijkt de bak redelijk ok. Vissen zijn actief, garnalen zijn actief, er komen dus wel jongen (maar misschien te weinig om van een goede bak te kunnen spreken) maar daarnaast ook zoveel alg en viezigheid -O- Ik vind het nu echt niet meer leuk, maar wil 'm toch niet wegdoen.. Wie helpt?

Waterwaarden zijn (volgens stickje) ok, een ienieminie-verkleuring bij NO2/NO3, maar te weinig om echt overeen te komen met de waarde zeg maar. Wel te hoog is het fosfaat (heb ik een aparte test voor), mijn eeuwige probleem (en misschien ook wel de verklaring voor de algen..). Er zitten al fosfaat-verlagende korrels in, heb al planten bij gehaald, maar lijkt allemaal geen verschil te maken ..

Is dat fosfaat mijn probleem? Of moet ik het elders zoeken?
Wat is de (mogelijke) oplossing? Ik wil een mooie aquarium zoals je altijd op foto's ziet..

Nog wat beeld:

Een week geleden
Afbeelding

Nu
Afbeelding

Vuil: http://i.imgur.com/zWjopVL.jpg
Zijkant: http://i.imgur.com/4qoGv91.jpg

Dus kortom: moet er gewoon elke week standaard ververst worden? Wat moet ik met de algen? (normaal als je aquarium goed draait verdwijnen die vanzelf dus vandaar dat ik denk dat er nog steeds iets niet ok is, maar of dat enkel die fosfaat is?). Is letterlijk je hele bak vol planten zetten de oplossing? Nu is het wat minimaal natuurlijk.. Help? :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Aquarium: hoe goed laten draaien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:00

Ik gok overbevolking :). Maar dat is lastig te zeggen zonder een duidelijk beeld van de waterwaardes. Wat is bijvoorbeeld die ieniemienie verkleuring bij No2/NO3?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:04

Een stick is natuurlijk niet helemaal 100% maar laat ons zo zeggen:
0 mg/l is wit, en het verkleurt heel iets, dus dan zou je zitten:
- NO3 : max. 10 mg/l (maar eigenlijk wat minder, omdat het dus niet tot die kleur komt)
- NO 2: max. 1 mg/l (zelfde dus)

Het verkleurt in ieder geval zeker niet roze (dus geen 25 mg/l - 5 mg/l) maar het is ook niet meer wit .. beetje moeilijk te interpreteren in ieder geval..

Komt teveel fosfaat ook door overbevolking?

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:12

Die strips wijken soms heel veel af dus geven nog wel eens een vertekend beeld.

Ik adviseer je water te testen met een druppeltest, en wel een uitgebreide.

Dus PH, GH, KH, Po4, No3, No4, Co², NH4/NH3, FE, etc

Verder nog wat vragen:
Om de hoeveel tijd ververs je het water en hoeveel?
Hoeveel/vaak voer je?
Hoelang branden de lampen per etmaal?
Wat voor planten heb je erin?

Een te hoge fosfaat kan idd komen door overbevolking, maar ook door te veel voeren.
Kan je oplossen door te verversen en extra planten (snelgroeiers) toe te voegen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:16

Over waterwaarden enzo weet ik niet veel, maar ik heb mijn algengroei heel goed onder controle dankzij een algeneter. Je moet wel opletten welke je neemt, want sommige soorten worden veel te groot, maar het werkt echt enorm goed. Mijn water blijft kraakhelder, glas en ornamenten hoef ik niet schoon te maken.. Alleen de grond wordt natuurlijk nog steeds wat vies.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:20

Niet alles gelezen, maar wij hebben zo'n bal erin. Geen mosbal maar een andere (bij de dobey gekocht).
Die vangt bij ons de ergste groene draden en de bakken blijven er langer schoon uitzien.

Kan het zo snel niet vinden. Zal het eens aan mn moeder vragen!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:21

Fosfaat is je probleem niet. Dat kun je laten gaan. Overbevolking kan, je hebt het namelijk over viezigheid, dus dat kan prima vissenpoep zijn. Alles wat rot, scheidt ammonium uit, ammonium is een hoofdbestanddeel van poep, en dat vinden algjes wel fijn.

Dus nogmaals, fosfaat heeft GEEN invloed op je algengroei. Ammonium (o.a.) WEL.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:22

8nnemiek schreef:
Over waterwaarden enzo weet ik niet veel, maar ik heb mijn algengroei heel goed onder controle dankzij een algeneter. Je moet wel opletten welke je neemt, want sommige soorten worden veel te groot, maar het werkt echt enorm goed. Mijn water blijft kraakhelder, glas en ornamenten hoef ik niet schoon te maken.. Alleen de grond wordt natuurlijk nog steeds wat vies.

De bak is te klein voor een knappe algeneter. Oto's zouden kunnen, maar die zetten niet genoeg zoden aan de dijk wat algeneten betreft.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:22

Heb je bij de start van het aquarium alles goed laten indraaien? Misschien een druppeltest gebruiken inplaats van een strip, stripjes zijn niet altijd betrouwbaar qua waarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:25

@ kiki1976 : Ik weet het, maar voor elk dingetje een aparte druppeltest kost wel een pak geld, en het is niet dat ik er geen geld aan wil geven, maar er zit al heel veel in dus probeer het wat te beperken zeg maar :o Enkel fosfaat heb ik dus een aparte druppeltest voor omdat ik weet dat hier problemen mee zijn ..

Heb overigens het water wel al een aantal keer in de winkel laten testen (met druppeltests) en toen was dit allemaal in orde, op de fosfaat na dan .. Dus zou dat nu ineens niet meer zo zijn? Aquarium is altijd zoals nu geweest zeg maar .. Kan natuurlijk altijd nog eens naar de winkel en zien wat zij zeggen, maar dat is doorgaans ook maar de mening van 1 persoon dus was wel eens nieuwsgierig naar de mening van de kenners hier :)

Om de hoeveel tijd ververs je het water en hoeveel?
Ik heb geen standaard tijd, als het vuil is (zoals nu dus) en ik heb tijd dan ververs ik. Laatst zat er meer dan 2 weken tussen, nu ziet het na een week al niet meer uit .. Het verschilt.
Hoeveel = 2 emmers (dus +- 20 l), eerst deed ik maar 1 emmer, wat meer doen was een tip van de winkel en is ook wel nodig om alles goed te kunnen stofzuigen (1 emmer is zo snel vol :+ ).

[/b]Hoeveel/vaak voer je?[/b]
1x per dag (soms sla ik eens een dag over) en hoeveel .. tja.. moeilijk te zeggen. Het gaat in ieder geval vlot op, het is niet dat er voer blijft liggen (behalve het voer voor de oto's, dat gaat in de loop van de nacht op ;) ).

Hoelang branden de lampen per etmaal?
8u

Wat voor planten heb je erin?
Die wat je op de foto ziet :) Vrees dat ik je de namen schuldig ga moeten blijven :o

@ 8nnemiek : dat werkt hier dus niet .. de ancistrus-achtige doet helemaal niks, de oto's heel minimaal, de garnalen doen wel iets maar in verhouding niet genoeg en de steenkruipers zijn heel snel dood gegaan -O- (tenzij die ene er dus nog zou zijn, maar dan moet ik de grot even onder handen nemen om dat te weten, maar dan nog doet die niks :+ ).

Dus ik weet niet wat jij hebt zitten, maar aangezien de meeste algeneters doorgaans helemaal geen algen eten denk ik dat jij gewoon een goedlopend aquarium hebt ;)

@ Angelaa2 : ben benieuwd, nog nooit van gehoord...

@ _San87_ : fosfaat niet? Dacht dat toch overal gelezen te hebben en is mij ook door verschillende mensen vertelt .. Kan teveel fosfaat dan helemaal geen kwaad?

Overbevolking kan op zich wel hoor :j Of in ieder geval hele vuile vissen, daarom niet teveel, maar gewoon vuil ;) Er komt wat uit die Platy's, dat is een feit :j :+

@ Pearlx : jammer genoeg heb ik die kans niet gehad omdat ik mijn aquarium ben gestart omdat onze grote aquarium aan het stuk gaan was .. maar we hebben wel water van daaruit genomen (de winkel zei dat dat prima was). Spijtig genoeg wel een nieuwe filter (achteraf gezien had ik beter gekeken of ik dat filtermateriaal op de 1 of andere manier ook had kunnen overnemen natuurlijk, owv de bacteriën etc.)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:26

Houd ook het licht in de gaten. Teveel licht geeft ook algen.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:28

Je hebt vrij weinig planten en vrij veel beestjes. Beestjes poepen en vervuilen je water. Planten kunnen afval omzetten in meer plant en zuurstof, (samen met de bacterien, als je bak goed is ingedraaid) en dat is weer goed voor je beestjes. Ik zou dus eens proberen wat meer plantjes te plaatsen en kijken wat dat doet voor je waterkwaliteit. Overigens is een kleine bak gevoeliger voor schommelingen in de waterkwaliteit dan een grote bak, dus het is heel goed mogelijk dat je je bak inderdaad nu wat moet 'helpen' door het water vaker te verversen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:29

Te veel is nooit goed. Fosfaat is een belangrijke voedingsstof voor je planten, maar meer fosfaat betekent ook dat je meer CO2 moet toevoegen.

Daarin kan wel een probleem liggen, te weinig CO2. Maar aan de fosfaat ligt het iig niet :). Ik denk zelf echt teveel ammonium :).

En wat Mikey zegt klopt ook, weinig planten en veel voedingstoffen = alg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:32

Ok, bedankt :)
Dus de aquarium echt volzetten zou kunnen helpen? Met dan eventueel tijdelijk wat vaker verversen? Zou echt graag zien dat de aquarium gewoon mooi blijft en ik bv. 1x per maand moet verversen ofzo.. elke week is toch beetje grote opgave voor mijn nek/rug :o

Zouden er nog Platy's moeten "sneuvelen" of zou dit wel moeten lukken als ik er meer planten in zet? Al blijven ze natuurlijk wel kweken ... -O-

En hoe zit dat dan met die CO2? Want dat moet met een bepaalde installatie toch? Of kan dat ook op een makkelijke manier? (moet niet professioneel zijn, gewoon functioneel is goed genoeg ;) ).

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:33

Ik zou er iig wat meer snel groeiende planten in zetten zoals waterpest of cabomba. Algen en planten gebruiken dezelfde voedingstoffen en als er voldoende beplanting in zit die hun voeding uit het water haalt (zeg maar slappe planten, de meeste planten die jij hebt zijn zo te zien bodemvoeders (blijven rechtop staan buiten t water)) dan krijgen de algen minder kans om te groeien.

En ik zou idd wekelijks een deel van het water verversen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:35

Pest & Cabomba heeft erin gezeten en dat is echt nest (sorry :') ). Groeien inderdaad super & snel, kon er hele bossen uithalen en nog zag ik bijna mijn vissen niet zwemmen .. Vond ik dus niet zo'n succes -O- Moest het anders kunnen dan graag :o

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:36

[***] schreef:
Ok, bedankt :)
Dus de aquarium echt volzetten zou kunnen helpen? Met dan eventueel tijdelijk wat vaker verversen? Zou echt graag zien dat de aquarium gewoon mooi blijft en ik bv. 1x per maand moet verversen ofzo.. elke week is toch beetje grote opgave voor mijn nek/rug :o

Zouden er nog Platy's moeten "sneuvelen" of zou dit wel moeten lukken als ik er meer planten in zet? Al blijven ze natuurlijk wel kweken ... -O-

En hoe zit dat dan met die CO2? Want dat moet met een bepaalde installatie toch? Of kan dat ook op een makkelijke manier? (moet niet professioneel zijn, gewoon functioneel is goed genoeg ;) ).

CO2 heb je ook in vloeibare vorm van Easylife. Moet je wel heel voorzichtig doseren, een overdosis is niet al te best voor je pH.

Meer planten is sowieso een goed idee, en dan inderdaad snelgroeiende planten. Je zou ook een filter met een grotere capaciteit kunnen overwegen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:36

Of iig andere snelgroeiende planten :) dat zijn namelijk de planten die de voedingsstoffen uit t water halen, zijn die er niet dan doen de algen het :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:37

Zijn er dan snelgroeiende planten waar je geen leed mee hebt? :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:38

Je kunt Cryptocoryne soorten proberen (Moehlmanni, bijvoorbeeld). Hoewel die ook voeding uit de bodem halen, groeiden die bij mij altijd als kool zonder wat voor bodemvoeding dan ook.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:40

Beter snelgroeiende planten en elke week een beetje snoeien dan iedere week een troebele vieze bak, toch?

Zie het zo TS: je hebt nu geen biologisch evenwicht. Je bak kan het afval van alle beestjes niet verwerken. Planten zijn afvalverwerkers en zetten die rommel om in meer groen. Jij haalt iedere week (of wanneer dat nodig is) het teveel aan greoen er uit en je bak kan verder werken om de vissenpoep om te zetten in plant.

Blijft dat niet werken? Tja, dan zou ik toch overwegen om de bevolkingsdruk wat omlaag te brengen..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:42

Je kan ook kijken voor valisneria, de crypto's zijn ook erg leuk idd

Ik heb gisteren een bosje Mayaca versch. Arten gekocht, ook erg leuk plantje :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:45

Hoe ververs jij het water dan, als je last van je rug krijgt? Ik hing wekelijks de tuinslang erin en liet er een emmer uitlopen. Met een litermaat gooide ik een schone em

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 21:57

Klopt _Mikey_, maar bv. pest & cabomba groeide gewoon mijn hele bak mee dicht, daar was echt geen houden aan (en volgens mij trouwens nog steeds alg .. weet toch dat de pest in ieder geval steeds zwarter werd, en dat is hetzelfde als de alg die ik nu heb). Dan zie ik de vissen niet meer, is voor de vissen zelf ook niet leuk denk ik .. planten ok, maar een oerwoud om door te moeten manoeuvreren... :+

@ truus1970 : laten we voorop stellen dat ik een erg zwakke nek & rug heb (oa) dus dat ligt wat anders dan bij een 'gewoon' mens natuurlijk. Maar de bak staat op niet zo'n handige hoogte, moet teveel mijn armen omhoog brengen om er in te kunnen (is moeilijk uitleggen) en ook bv. de alg van de vensters af poetsen geeft daardoor problemen. Ik stofzuig de bak trouwens, en zo krijg ik mijn 2 emmers vol. Gewoon water laten uitlopen zou het niet zuiverder maken denk ik ;)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:08

Heb je dit aquarium nieuw gekocht of tweede hands? Het je de maten ooit nagemeten en de liters nagerekend?

Platy`s worden zo een 6 cm in lengte en ik vind deze vissen enorm groot ogen in een klein bakkie terwijl je toch aan geeft dat de bak 60 in lengte is?

Wat voor een filter heb je? Een goede filter is heel belangrijk voor een goed en gezond bakkie, externe filters hebben hierbij ook zeker mijn voorkeur. Deze kunnen veel meer bacteriën opslaan en zullen het water net wat beter kunnen filteren ook is de uitstroom belangrijk voor een schone bak en gezonde plantjes.

Water verversen zou ik zeer geregeld doen bij een kleine bak zeker als je een niet zo heel bijzonder binnenfiltertje hebt. Ik heb een 350 liter aquarium staan met een 12 liter filter er op, ideaal is om deze eens in de maand deels te verversen maar er zit geregeld veel langer tussen. In een klein bakje heb je snel de kans dat de afvalstoffen oplopen en je water steeds slechter word, 2 x in de maand verversen lijkt me wel mooi voor zo een bakje.