Ik blijf een probleem hebben met algen, en na een week is hij gewoon troebel/vuil.
Nu dacht ik altijd dat het moest lukken om bij een stabiel aquarium elke paar weken te verversen, maar misschien moet het toch gewoon standaard 1x per week?
De aquarium zelf is eentje van 60 cm (54l), moet je een kleinere vaker verversen dan een grote?
Qua bezetting zitten er een bende Platy's (met regelmatig jongen) en Japonica-garnalen in. Daarnaast nog 2 otocinclussen en een handvol anatome-slakken. Een ancistrus-achtige die zich heel rustig in zijn grot verschuild en misschien nog 1 steenkruiper, maar ik twijfel eraan (tenzij die in de grot zit bij de andere). Mijn 2e steenkruiper heb ik er gisteren dood uitgehaald
Recent ook al een hele bende (waarschijnlijk) dode jongen..En toch, toch lijkt de bak redelijk ok. Vissen zijn actief, garnalen zijn actief, er komen dus wel jongen (maar misschien te weinig om van een goede bak te kunnen spreken) maar daarnaast ook zoveel alg en viezigheid
Ik vind het nu echt niet meer leuk, maar wil 'm toch niet wegdoen.. Wie helpt?Waterwaarden zijn (volgens stickje) ok, een ienieminie-verkleuring bij NO2/NO3, maar te weinig om echt overeen te komen met de waarde zeg maar. Wel te hoog is het fosfaat (heb ik een aparte test voor), mijn eeuwige probleem (en misschien ook wel de verklaring voor de algen..). Er zitten al fosfaat-verlagende korrels in, heb al planten bij gehaald, maar lijkt allemaal geen verschil te maken ..
Is dat fosfaat mijn probleem? Of moet ik het elders zoeken?
Wat is de (mogelijke) oplossing? Ik wil een mooie aquarium zoals je altijd op foto's ziet..
Nog wat beeld:
Een week geleden

Nu

Vuil: http://i.imgur.com/zWjopVL.jpg
Zijkant: http://i.imgur.com/4qoGv91.jpg
Dus kortom: moet er gewoon elke week standaard ververst worden? Wat moet ik met de algen? (normaal als je aquarium goed draait verdwijnen die vanzelf dus vandaar dat ik denk dat er nog steeds iets niet ok is, maar of dat enkel die fosfaat is?). Is letterlijk je hele bak vol planten zetten de oplossing? Nu is het wat minimaal natuurlijk.. Help?
Enkel fosfaat heb ik dus een aparte druppeltest voor omdat ik weet dat hier problemen mee zijn ..
).
).
Of in ieder geval hele vuile vissen, daarom niet teveel, maar gewoon vuil
). Groeien inderdaad super & snel, kon er hele bossen uithalen en nog zag ik bijna mijn vissen niet zwemmen .. Vond ik dus niet zo'n succes