Hoeveel speling tussen enting hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Hoeveel speling tussen enting hond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 16:25

28 februari verloopt de enting van mijn hond, nu kom ik hier nogal laat achter, stom maar een les voor de volgende keer. Nu is het zo dat bij 'mijn' dierenwinkel eens in de zoveel tijd een DA 'aan huis' komt en je dan voor een zeer voordelig tarief kan laten enten. Ze komt alleen pas weer 18 april.

De man van de dierenwinkel zei dat dat geen probleem is omdat de enting niet meteen op de dag zelf verloopt maar dat je twee maanden speling hebt, klopt dit?

Angelaa2

Re: Hoeveel speling tussen enting hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:31

Bel de dierenarts anders even?

Ik denk zelf dat het niet zoveel kwaad kan, maar ik ben geen DA :D . Welke enting gaat het om?

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:31

Weet dat paarden je geen dag te laat mag zijn. Hoe dit bij honden zit weet ik niet. Anders even da bellen met deze vraag?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:35

Hoe oud is je hond en wat is haar voorgeschiedenis qua vaccinaties? Train je daarbij bij de hondenschool of doe je aan shows(aangezien daarbij volgens schema enten wel als belangrijk wordt gezien? Als de hond ouder is en altijd netjes geënt zou ik er persoonlijk minder moeite mee hebben. Maar bedenk wel dat wanneer je bij de dierenarts een enting gaat halen je hond ook klinisch gecontroleerd wordt. Daar is vaak geen sprake van wanneer je je hond laat vaccineren bij een dierenarts die is uitgenodigd op locatie voor zo'n vaccinatieactie.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:40

het is idd niet zo dat het lichaam met volle weerstand denkt, oh oliebol, enting verlopen gelijk alle weerstand tegen deze ziekten overboord gooien..

net zomin dat het pak melk dat tot 20-02-2015 houdbaar is, om klokslag 00.00h op de 21 denkt, oops ik moet nu zuur worden..

Het is een glijdende schaal..

Je hond is nu steeds minder beschermd en na die twee maanden is ongeveer alle bescherming weg..

----

persoonlijk zou ik de entingen niet zover laten verlopen, zeker niet als je veel of graag met je hond naar de bossen wilt, of naar het park of iedere andere plek waar veel honden komen. puur om het risico te vermeiden.. Immers als je het voor die paar euro moet uitstellen, dan zit je niet te wachten op een behandeling voor een ziekte door stomme pech.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:51

elenaMM77 schreef:
Je hond is nu steeds minder beschermd en na die twee maanden is ongeveer alle bescherming weg..

Na twee maanden al? Zal ook aan de ziekteverwekker liggen. Bij mensen zie je vaak dat ze na 1 enting (of 1x ziek geweest te zijn) voor de rest van hun leven beschermd zijn. Andere entingen moeten een paar keer geboost worden voor ze langere tijd effectief zijn.

Op de datum is vooral als je met de hond (of paard) ergens naartoe wilt. Niet vanwege goede / slechte bescherming maar omdat de organisatie graag een niet-verlopen enting wil zien (en ook wel terecht eigenlijk).

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 16:51

Oh slim plan daar heb ik nog helemaal niet overga gedacht wat stom.

Hond is volgens paspoort een jaar en drie maanden (zeker weten doe ik het niet want het was een straat hondje, inmiddels al wel 8 maanden bij mij. ) Hond is 28-02-2014 geent voor Rabies, Parvo/Weil dit is gebeurd op Kreta. Verder heeft hij in Nederland in juni nog kennelhoest enting gehad.

Ik doe geen shows, wel hondenclub. Bij de DA bij de dierenwinkel zit ook een gezondheidscontrole :j

Het is natuurlijk geen pure noodzaak om het uit te stellen, maar als het verder toch niet uitmaakt. Tot wanneer zou het dan nog wel kunnen? En zijn hier geen eenduidige lijnen voor?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:53

elenaMM77 schreef:
het is idd niet zo dat het lichaam met volle weerstand denkt, oh oliebol, enting verlopen gelijk alle weerstand tegen deze ziekten overboord gooien..

net zomin dat het pak melk dat tot 20-02-2015 houdbaar is, om klokslag 00.00h op de 21 denkt, oops ik moet nu zuur worden..

----

persoonlijk zou ik de entingen niet zover laten verlopen, zeker niet als je veel of graag met je hond naar de bossen wilt, of naar het park of iedere andere plek waar veel honden komen. puur om het risico te vermeiden.. Immers als je het voor die paar euro moet uitstellen, dan zit je niet te wachten op een behandeling voor een ziekte door stomme pech.

minder beschermd?Ik laat alleen pups 2x enten en verder hun hele leven niet meer.Wij laten ons toch ook niet ieder jaar enten?Dit is echt een idee van dierenartsen om geld in het laadje te laten brengen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:54

Het hangt af van de enting en eigenlijk verschilt het ook per hond hoe lang een vaccinatie mee gaat. De vaccinatie tegen leptospirose gaat niet lang mee en daartegen vaccineren is optijd zijn wel belangrijk. Bij de andere kan je hond gewoon nog beschermt zijn maar dat is niet te garanderen zeg maar.

Doe je aan shows, gaat je hond regelmatig mee op training of naar een pension, dan moeten de entingen op tijd op orde zijn.

Er zijn geen eenduidige lijnen te geven hoe lang een enting werkzaam is. Elke hond heeft een ander afweersysteem en het 'geheugen' van dat syteem is ook anders bij elke hond.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:55

Rex_Rolfo schreef:
elenaMM77 schreef:

Na twee maanden al? Zal ook aan de ziekteverwekker liggen. Bij mensen zie je vaak dat ze na 1 enting (of 1x ziek geweest te zijn) voor de rest van hun leven beschermd zijn. Andere entingen moeten een paar keer geboost worden voor ze langere tijd effectief zijn.

Op de datum is vooral als je met de hond (of paard) ergens naartoe wilt. Niet vanwege goede / slechte bescherming maar omdat de organisatie graag een niet-verlopen enting wil zien (en ook wel terecht eigenlijk).

als er aangeven wordt dat er een rek in zit van twee maanden, dan kun je er het beste van uit gaan dat het na twee maanden wel ongeveer op is met de rek.

dat zal zeker per ziekte verwekker gelden.. maar de tijd tussen de inentingen is niet voor niets gesteld natuurlijk..

Een pak melk kun je ook rustig 2 dagen over de houdbaarheidsdatum drinken zonder dat je iets proeft. maar 4-5 dagen zou ik toch echt niet meer proberen, dan is het nog net geen vaste massa.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 16:56

geerke schreef:
elenaMM77 schreef:

----

minder beschermd?Ik laat alleen pups 2x enten en verder hun hele leven niet meer.Wij laten ons toch ook niet ieder jaar enten?Dit is echt een idee van dierenartsen om geld in het laadje te laten brengen.

Ben ik het niet helemaal mee eens. Wel is het zo dat veel entingen langer mee kunnen dan een jaar. Wat tegenwoordig wel kan en ook goed is, is meer gericht enten. Je kan dan de antilichaam titer bepalen voor het antigeen waar je tegen ent. Als die hoog genoeg is, is enten inderdaad niet nodig. :) Wordt steeds populairder om te doen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:10

geerke schreef:
elenaMM77 schreef:

----

Niet iedere inenting is ieder jaar nodig.. rabies is bijvoorbeeld pas na vijf jaar weer nodig..

Dat bepaalde inentingen levenslang zijn bij de mens is correct..
echter de inentingen die je je pups geeft, zijn niet levenslang beschermend.

Bij mensen is ook niet iedere vaccinatie levenslang beschermend..
denk maar eens aan tetanus.. dan moet je toch echt kijken wanneer je laatste enting was als je een wond oploopt. Terwijl je als kind toch echt tetanus entingen krijgt.. Die zijn dus vanaf een bepaalde leeftijd niet meer werkzaam.

even van de GGZ

DTP: 1 vaccinatie 10 jaar bescherming
Gele koorts: 1 vaccinatie 10 jaar bescherming, werkt na 10 dagen.
Cholera: Vaccinatiestempel soms nodig, geldig 1/2 jaar
Hepatitis A: 1e vaccinatie 1 jaar, 2e vaccinatie 25 jaar bescherming
Buiktyfus: 1 vaccinatie 3 jaar bescherming; werkt na 2 weken.
Meningococcen: 1 vaccinatie 3 jaar bescherming, werkt na 10 dagen
Hepatitis B: na serie van 3 vaccinaties levenslang
Hondsdolheid [rabies]: serie van 3 vaccinaties, geeft geen 100% bescherming. Bij een beet zijn er alsnog injecties nodig. Na een eerste serie van 3 vaccinaties 2 jaar bescherming. Na een 4e injectie na 12 maanden 5 jaar bescherming.
Teken encefalitis: na 2 vaccinaties 1 jaar bescherming, na een 3e vaccinatie 3 jaar bescherming
Japanse encefalitis na 3 vaccinaties 2 jaar bescherming
Tuberculose [BCG] 1 vaccinatie; levenslang werkzaam, maar geen 100% bescherming.
Pneumokokken 1 vaccinatie; 5 jaar bescherming

dat dit puur is om de farmacy te spekken is natuurlijk totaal niet waar.

Net zo min als voor onze dieren..

echter je kunt besluiten voor jezelf dat je een afgewogen risico wilt nemen voor je hond..
Bijvoorbeeld kennelhoest, de grote uitbraken daarvan komen vooral vanwege het feit dat mensen denken dat puppy entingen levenslang geldig zijn.. Dit wordt makkelijk in de open lucht doorgegeven van zieke hond op gezonde hond.. Niet voor niets willen kennels ook een geldige enting zien..

als entingen toch levenslang geldig zijn, waarom al die eisen van kennels dan?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:12

Yipee schreef:
Ben ik het niet helemaal mee eens. Wel is het zo dat veel entingen langer mee kunnen dan een jaar. Wat tegenwoordig wel kan en ook goed is, is meer gericht enten. Je kan dan de antilichaam titer bepalen voor het antigeen waar je tegen ent. Als die hoog genoeg is, is enten inderdaad niet nodig. :) Wordt steeds populairder om te doen.

klopt, maar hier is daar niet voor gekozen.. als je dat pad inzet, dan is dat effectief.. hier gaat het echter om een algemene vaccinatie, niet na gericht enten.

De entingen die langer mee gaan als een jaar, hoef je ook niet jaarlijks te herhalen..
Neem aan dat TS wel weet welke entingen ze laat zetten?

ging hier namelijk uit van juiste entingen en niet overbodige.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:16

overigens ben ik niet iemand die zegt:
persee enten..

zelf heb ik mijn oude kat jarenlang niet meer geent, pas nu haar weerstand minder is geworden en ze wel graag nog buiten komt, heb ik de entingen vernieuwd.

echter ik had wel een apart potje om eventuele behandelingen te kunnen betalen, want ik wist dat ik een overwogen risico nam.. de kans dat ze ziek zou worden was echter tamelijk klein, dus ik liet het erbij.

ik spreek dus niet vanuit, de letters zeggen, dus braaf volgen (voor het geval dat mensen dat zouden denken).. maar vanuit: 'als je besluit, niet of (te) laat te enten, moet je je wel bewust zijn dat je meer risico's loopt dan met tijdig enten'.

voor diegene die overigens hier zeggen, enten is niet meer nodig, puur farmacy spekken.. Waarom enten jullie je paarden dan wel?

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:27

Als je hond tot nu toe alleen zijn puppy entingen heeft gehad zal hij niet genoeg entstoffen hebben. Wat ik hier zie bij honden die getiterd worden, dat dit vaak pas iets oplevert als hij al een paar jaar met goede regelmaat geent wordt.

Ik zou persoonlijk geen risico willen lopen, wat als hij per toeval wel ziek wordt? Zeker leptospirose is op het moment weer wat rond aan het gaan, en leptospirose moet écht ieder jaar geent worden.

Ik zou er zelf voor kiezen om naar een dierenarts te gaan en dan wat meer (en meer service) te betalen. Daarnaast, als hij wat last krijgt na zijn enting kun je je dierenarts nog opbellen, dat gaat niet bij een arts die langsgaat.
Overigens is een rabies-enting 3 jaar geldig, en is het advies om binnen 1 maand na verlopen opnieuw te enten, als hij nog niet vaak geeent is. Anders is het advies om hem na 1 maand te boosteren (wat niet zal gaan bij een arts die langsgaat op praktijken).
Zoals je wellicht kan zien ben ik geen voorstander van artsen bij dierenwinkels. Ik persoonlijk neem geen risico met de gezondheid van mijn hond, daar is ze te belangrijk voor. ;)

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 17:39

Het gaat er niet om dat ik niet meer zou willen enten. Ik heb daar geen keuze in gezien ik op een hondenclub train en mijn hond regelmatig mee naar het buitenland gaat. Het gaat hier om de feiten, ik weet dat de entingen niet precies op 28-02 zal aflopen en mijn hond ziek zal worden. Daar ben ik ook niet zo zeer bang voor, ik wil geen last met verlopen entingen etc. ik wil puur weten of de info die mij is verstrekt klopt.

Seni, wat je nu zegt kan misschien in jouw geval waar zijn, echter is dit geen willekeurige dierenarts die ergens vandaan wordt geplukt. Maar ook een dierenarts die je altijd kunt bellen en altijd langs huis komt.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 17:47

Ik denk dat je voor jouw geval het beste even bij de hondenclub kunt navragen welke politiek zij er op na houden. Als de club accepteert dat de laatste enting 14 maanden geleden was, prima. Willen ze een enting van max 12 maanden oud zien dan even afspraak met de DA maken.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 17:51

Bedankt voor je tip Rex! Ik heb de DA en de hondenclub een email gestuurd, ik ben benieuwd wat er uit komt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:16

_Micha_ schreef:
Oh slim plan daar heb ik nog helemaal niet overga gedacht wat stom.

Hond is volgens paspoort een jaar en drie maanden (zeker weten doe ik het niet want het was een straat hondje, inmiddels al wel 8 maanden bij mij. ) Hond is 28-02-2014 geent voor Rabies, Parvo/Weil dit is gebeurd op Kreta. Verder heeft hij in Nederland in juni nog kennelhoest enting gehad.

Ik doe geen shows, wel hondenclub. Bij de DA bij de dierenwinkel zit ook een gezondheidscontrole :j

Het is natuurlijk geen pure noodzaak om het uit te stellen, maar als het verder toch niet uitmaakt. Tot wanneer zou het dan nog wel kunnen? En zijn hier geen eenduidige lijnen voor?

Is hij toen naast de Rabiës enkel geënt voor PARVO en Weil? Niet voor hondenziekte(Distemper) en leverziekte (HCC)?(De para-influenza zou dan hier in Nederland in de grote cocktail zitten, maar aangezien de hond in juli is geënt tegen kennelhoest is dat dus nu niet van belang)
Honden die ouder zijn, zeg vanaf een jaar of 6, en altijd netjes volgens het inentingsschema's geënt zijn zal het inderdaad niet veel uitmaken als de enting een keer wat later is. Jonge honden, in jouw geval, die dus in hun leven nog niet veel entingsstoffen binnen hebben gehad zou ik het niet op gokken. De uitspraak van de dierenwinkelmedewerker is in die situatie dus sterk in twijfel te trekken.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-15 19:25

Nee, niet enkel daar voor. Om precies te zijn Vanguard Da2Pi & Vanguard CPV-Lepto.

Dit vond ik:
Citaat:
NAAM VAN HET DIERGENEESMIDDEL

VANGUARD* DA2Pi-CPV-Lepto

KWALITATIEVE EN KWANTITATIEVE SAMENSTELLING

Samenstelling per dosis (1 ml):

Gelyofiliseerde fractie: Vanguard DA2Pi
• Verzwakt levend virus van de ziekte van Carré van de hond , stam N-CDV:
niet minder dan 103.0 CCID50*
• Verzwakt levend hondenadenovirus, type 2, stam Manhattan:
niet minder dan 103.2 CCID50
• Verzwakt levend honden parainfluenza virus, stam NL-CPI-5:
niet minder dan 106.0 CCID50

Vloeibare fractie: Vanguard CPV-Lepto
• Verzwakt levend honden parvovirus (CPV), stam NL-35-D, low passage:
niet minder dan 107.0 CCID50
• Geïnactiveerde Leptospira canicola : niet minder dan 40 HPU
• Geïnactiveerde Leptospira icterohaemorrhagiae: niet minder dan 40 HPU

Daar staan die twee die jij noemt alleen niet bij?

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 19:43

De ziekte van Carré is hondenziekte ookwel Distemper en de enting voor het hondenadenovirus is voor besmettelijke leverziekte (HCC: Hepatitis Contagiosa Canis). De parainfluena staat er ook bij. Dus de hond heeft een "grote cocktail" gehad een jaar geleden. Deze enting wordt bij puppen gegeven wanneer ze 12 weken zijn en herhaald op 12 maanden leeftijd (dus 40 weken/9 maanden na de 12 weken enting). Dus volgens het vaccinatieschema dat tegenwoordig in Nederland gehanteerd wordt had je hond eigenlijk rond 28 november de grote cocktail moeten hebben. (Gezien je hond als pup op 28-02-2014 de 12 weken enting heeft gehad). Dus mijn advies is om nu bij je eigen dierenarts een afspraak je maken om je hond te laten vaccineren en niet langer te wachten.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:18

Voor de meeste honden geldt dat als ze de puppyentingen gehad hebben en de enting met 1 jaar dat ze voor een aantal jaren goed beschermt zijn.
Je kunt je honden laten titeren om het aantal antistoffen te laten bepalen. Als je hond nog voldoende antistoffen heeft dan 'doet' hij niks met de enting, hij gaat niet nog meer antistoffen aanmaken. Je spuit dan dus onnodig vanalles in je hond.
De herhalingstermijn voor de cocktailentingen staat sowieso al op 3 jaar tegenwoordig.
De weil enting is een rotenting voor je hond en beschermd maar tegen een heel beperkt aantal van de verschillende varianten. Bovendien werkt deze enting maar heel kort, de schatting is 3 maanden. Als je zorgt dat de hond als het warm is niet in stilstaande kleine watertjes komt dan beperk je kans op weil meer dan wanneer je 'm laat enten..
Dat hondenscholen het nog steeds eisen is omdat ze er niet over nadenken, ze denken zo bescherming te bieden aan de honden die komen. Bij mijn hondenschool accepteer ik ook titeruitslagen en vraag geen weil of kennelhoest. Kennelhoest is niet meer dan een griepje waar ze een paar dagen hangerig van zijn. Net of honden alleen wat oplopen op een hondenschool, hoe zit het op de uitlaatveldjes?

Mijn paard laat ik nog enten omdat het moet van de stal, als ik het zelf in de hand had dan liet ik 'm niet meer enten. Influenza is ook een griepje waar de meeste paarden ook zelf weer overheen komen na een paar dagen. Tetanus is wel belangrijk, die enting werk 2-3 jaar, dus zou ook niet jaarlijks hoeven.

In geval van TS zou ik de hond nog wel een keer laten enten en over 3 jaar als de enting afloopt laten titeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-15 22:32

Je kunt ook laten titeren, dat scheelt onnodig enten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:40

Esther schreef:
..
Dat hondenscholen het nog steeds eisen is omdat ze er niet over nadenken, ze denken zo bescherming te bieden aan de honden die komen. Bij mijn hondenschool accepteer ik ook titeruitslagen en vraag geen weil of kennelhoest. Kennelhoest is niet meer dan een griepje waar ze een paar dagen hangerig van zijn. Net of honden alleen wat oplopen op een hondenschool, hoe zit het op de uitlaatveldjes?

In geval van TS zou ik de hond nog wel een keer laten enten en over 3 jaar als de enting afloopt laten titeren.

ik sprak ook over uitlaatveldjes..
En over kennelhoest moet ik je toch teleurstellen, als dat goed heerst kunnen honden echt doodziek ervan worden.

ik had een best sterke gezonde hond, en een vader met dezelfde insteek.. al die entingen, overbodig.. hij heeft bijna het loodje gelegd bij een epidemie die uitbrak en in het park overgedragen werd. Sindsdien onderschat ik zulke geintjes echt niet meer..

daarnaast.. iemand die een hond met een mindere weerstand heeft, zijn hond netjes heeft laten enten kan behoorlijk de dupe worden van een ander die denkt 'ach, het is maar een beetje kennelhoest, daar ent ik niet voor'.

dat het dieren zijn en niet mensen is het enige dat mij tegenhoud om niet de discussie Amerika en het niet inenten van kinderen erbij te trekken hier. daar zijn immers de effecten van niet enten inmiddels een pijnlijke discussie aan het worden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:55

De antistoffen zullen idd niet plotsklaps foetsie zijn als je niet op dezelfde datum vaccineert. 2 maanden is wat lang maar je hebt idd wel een paar weken 'speling'.

Wat belangrijker is voor TS is de administratieve kant. Je gaat vaak naar het buitenland? Zit Engeland daar ook bij? Want als er 1 voorbeeld is van een koppig halsstarrig cijfertjeskijkend land wat administratie betreft dan is het het Verenigd Koningkrijk wel. Honden die niet correct (as in op de dag precies) geent zijn komen het land gewoon niet in. Niet vlak voor de reis ontwormd, idem, zelfs als hond maandelijks het kanaal over en weer gaat, moet hij maandelijks een ontworming. Niks titeren of gezondheidsoverwegingen, strakke administratie.
En ik kan me voorstellen dat er nog zo'n landen zijn.

Kijk dus vooral goed de regelgeving na. Die staat los van het wel of niet medisch nodig zijn van entingen.