Castratie/buikoperatie kat: Medical Pet Shirt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Castratie/buikoperatie kat: Medical Pet Shirt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 09:29

Hey iedereen!

Ik heb mijn kater 10 dagen terug laten castreren. Hij had een balletje wat niet ingedaald was, waardoor dit ook meteen een buikoperatie betekende. Hij heeft hier in totaal 2 wonden aan overgehouden die natuurlijk gehecht zijn. De hechtingen zijn niet zichtbaar, dus ik neem aan dat het onderhuids gehecht is. De hechtingen zijn niet oplosbaar.

We hebben hem na de operatie nergens aan zien bijten of likken, wel hebben we iedere dag zijn wonden gecontroleerd. Die zagen er netjes uit, tot eergisteren. Zijn grote wond, daar had hij een deel van de korst af getrokken. Omdat de hechtingen er eigenlijk toch uit mochten hebben we de dierenarts maar gebeld, dan kon hij ook meteen de wonden inspecteren.

Gisteren langs geweest, op zijn grote wond zat al een klein beetje pus(dus maar goed dat we meteen actie hebben ondernomen...) en zijn kleine wond had hij álle hechtingen uit getrokken. Die stond helemaal open _-:(

Dierenarts heeft de wond schoon gemaakt en antibiotica erin/op gedaan. Daarnaast moet Charlie, de kat dus, 2x per dag medicijnen krijgen. De kleine wond is dicht geniet.

Probleem is dus: hij mag er écht écht niet meer aan komen. Bij die dierenarts kregen we eerst een kap, maar dat vond Charlie echt heel raar. Hij zat helemaal te 'draaien' met zijn hoofd en lichaam, alsof hij iets te veel op had. Toen kwamen ze bij de dierenarts dus met een Medical Pet Shirt, wat hij niet erg leek te vinden. Zo zijn we dus naar huis gedaan.

Vanochtend toen we opstonden had hij het al uit. Weer aangetrokken, binnen 5 minuten uit. Hij had er in geplast, heb het dus even met de hand gewassen en de droger in gegooid. Nu heeft hij het weer aan, maar ik heb nu zijn tuigje(dat is hij gewend) over aan gedaan. Tot nu toe heeft hij het niet uit gekregen, maar ik ben bang dat als ik straks thuis kom van school dat hij het weer uit heeft. Of dat het te strak heeft gezeten. Of dat hij met zijn tuigje ergens is blijven hangen.

Zo ziet het er nu uit:

Afbeelding

Afbeelding

Iemand ervaring met zo'n situatie? Voel me echt rot voor 'm, hij is echt helemaal rusteloos en van streek van alle veranderingen.

Alvast bedankt!

IrishDraught

Re: Castratie/buikoperatie kat: Medical Pet Shirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 09:36

Ach gosie!

Wat je kan doen is even langs de Zeeman of zo en voor 2 euro wat rompers (kleinste maat) halen.
Omdat hij erin geplast heeft wil hij het niet meer aan natuurlijk.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 09:43

friesam schreef:
Ach gosie!

Wat je kan doen is even langs de Zeeman of zo en voor 2 euro wat rompers (kleinste maat) halen.
Omdat hij erin geplast heeft wil hij het niet meer aan natuurlijk.

Bedankt voor de tip! Zal even langsgaan als ik klaar ben uit school! :)

Hij zit nu lekker tegen me op, maar normaal zou hij helemaal uitgestrekt en uitgebreid liggen, haahah. Helaas moet ik zo toch echt weg, hoop dat alles goed gaat als ik weg ben :(

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:09

Heb je niemand in de buurt wonen die tussendoor even kan checken of alles nog goed gaat?

Ik denk dat dit wel de juiste oplossing is, maar ik zou hem "naakt" rond laten lopen als je thuis bent.
Ik denk dat het hij het vreselijk heeft gevonden in het ding te moeten plassen. Als je thuis bent kun je hem wat beter in de gaten houden en is hij wat vrijer met naar de bak gaan e.d.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:13

Wij hadden bij onze poes rompertjes aangetrokken. Deze hield ze keurig aan als wij er waren en 's nachts wurmde ze zich eruit en lag ze keurig ergens te slapen zonder eraan te zitten. Na 2 dagen hebben wij het risico maar gelopen dat ze eraf zou blijven en dat is gelukkig gebeurd.
Lastig dat jouw kat eraan zit, dat maakt het er niet makkelijker op. Ik zou inderdaad als jij thuis bent het shirt uitlaten zolang je het in de gaten kan houden en als je weg bent/gaat slapen het shirt weer aan doen. Lijkt mij voor de wondgenezing ook beter als het aan de lucht kan drogen. :j

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 10:35

Ik zou ook een rompertje aantrekken en dan maat 44 aanhouden. Maat 50 is voor veel katten te groot waardoor ze weer bij de wond kunnen.
Zeeman, Wibra, Hema zijn zaken waar je wel kunt vinden.

Als je thuis bent en je hebt toezicht op hem dan kun je het wel uitlaten. Veel dieren worden toch wat gestrest door een romper en zo min mogelijk stres is alleen maar goed.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 11:19

Als ik thuis ben zal ik het inderdaad uit doen. Super bedankt voor de tips en voor de maat door te geven. Daar heb ik echt wat aan! Ik merk gewoon dat hij ongelukkig is daarin, maar het is even niet anders. Wondgenezing gaat even voor...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:21

Tis al heel wat dat hij er gewoon in beweegt. Die van mij liet zich omvallen en was echt niet van plan weer op te staan hoor :+

TamiBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:24

Onze poes is een paar weken terug ook gecastreerd en kreeg ook zo een pakje aan. Ze bewoog er gewoon niet mee :+ Het was heerlijk rustig! Wij hebben uiteindelijk ervoor gekozen hem uit te doen als we er waren en haar in de gaten houden. Wanneer we we gingen deden we hem wel aan.
Maar alleen de eerste paar dagen. het zou eigenlijk 10 dagen moeten maar wij hebben het maar 4 gedaan. Ze werd er echt heel ongelukkig van!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 11:32

Je hebt ook een soort banden voor om de nek, zoek maar eens op 'procollar' of 'mooncollar'. Die zijn minder vervelend dan zo'n grote kap, maar beperken toch genoeg de beweging zodat ze niet bij wonden kunnen komen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 11:37

Oh, hahaha, dan valt het in vergelijking nog mee inderdaad! Hij rolde zich helemaal zielig op toen hij op me lag. Maar begon wel gelijk te spinnen toen ik hem aaide, arm jongetje is het toch ook! Gelukkig heeft hij nog een maatje die hem overdag een beetje afleidt!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja.. Hij is er heel blij mee hoor!

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:30

Zo een rompertje hadden wij.ook voor onze poes. Wat een ellende laatste dag had ze hem.ook helemaal ondergepoept. Rompertjes maat 44 ga je niet bij de wibra. Zeeman etc vinden deze beginnen pas bij maat 50 vaak. Misschien is de prenatal een optie.. heel veel beterschap voor de kat.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:34

Maar ik vraag me af, waarom een baby romper kopen als je deze speciaal voor de kat hebt?

Ik snap de toegevoegde waarde niet helemaal.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:40

SAKKIA schreef:
Maar ik vraag me af, waarom een baby romper kopen als je deze speciaal voor de kat hebt?

Ik snap de toegevoegde waarde niet helemaal.

Voor om te wisselen als hij hem bevuild heeft (:
Dan kan de andere de was in. Heb vandaag gezocht, maar nergens maatje 44 gevonden.

Tuigje heeft hij ook uit gekregen(vraag me niet hoe) en dus ook zijn rompertje. Nu hebben we de stof ten hoogte van zijn schouder bij elkaar gebonden, ook even alleen geweest, en het zit nog. Het is even creatief zijn, tot de 5 dagen over zijn...

christel0908

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:44

zoals ik kan inschatten op de foto's is het pet shirt te groot voor hem, onze kittens krijgen na castratie steeds zo een shirt aan en geen 1 die dat ding uitkrijgt maar ze zitten toch veel strakker dan die van jou.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-15 19:47

De kleinere maat(Dit is S, kleinere maat was XS) was weer te klein helaas, dus toch voor deze gegaan. Maar hoe het nu zit, is het al een stuk beter. Hoop dat hij het nu niet meer uitkrijgt. Hij lijkt er wel weer wat normale onder nu.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:48

Je MPS is denk ik te groot, daarom wordt ie ook vies met plassen. In principe moet ie zo strak zitten dat ie echt niet zo maar uit kan, en ja dat is aardig strak! Gewoon even omruilen bij je dierenarts. Al is een extra rompertje erbij altijd wel prettig hoor, zeeman is t goedkoopst!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 19:53

xSalina schreef:
Zo een rompertje hadden wij.ook voor onze poes. Wat een ellende laatste dag had ze hem.ook helemaal ondergepoept. Rompertjes maat 44 ga je niet bij de wibra. Zeeman etc vinden deze beginnen pas bij maat 50 vaak. Misschien is de prenatal een optie.. heel veel beterschap voor de kat.

Hier in de woonwijk maat 44 gewoon kunnen vinden bij eerder genoemde winkels. Vroeger was dat niet mogelijk maar maat 44 is nu veel meer standaard geworden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:07

44 heeft de zeeman hier echt niet hoor, hema had wel prematuur kleertjes en anders echt de prenatal en andere baby speciaalzaken

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 20:11

Bij de praktijk waar ik stage loop kan je gewoon opbellen voor een 2e medical pet shirt, die moet je naderhand wel weer inleveren. Gewoon je dierenarts even bellen of die ook zo'n oplossing heeft voor je.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 22:45

Ik heb toen ook gezocht en bij de zeeman en wibra de maat 44 niet kunnen vinden misschien bij de hema maar dat weet ik niet, kom daar nooit. Maar is verder ook niet meer relevant het is al zo goed als opgelost en anders zou ik aan de dierenarts er gewoon nog een vragen. kan je evt wel kopen denk ik.

zoiezo beterschap voor de kat.

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 22:00

Ik weet dat dit al een oud topic is, maar wellicht heeft iemand een antwoord op mijn vraag...

Heeft zo'n rompertje ook een opening zodat ze kunnen plassen en poepen?

Mijn kat krijgt donderdag een buikoperatie en twijfel tussen een kap of een rompertje, omdat ik weet dat ze de hechtingen eruit zal slopen...

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:41

Ja een poes kan gewoon plassen en poepen met zo'n shirt, voor een kater weet ik niet. Onze poes heeft na de sterilisatie 4 dagen zo'n shirt aangehad.En heeft gewoon alles kunnen doen zonder het te bevuilen. Daarna hebben we het uitgedaan om te zien hoe het ging zonder en dat ging prima dus toen niet meer aangedaan.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:45

Bij een kater zit zijn plasgaatje ook gewoon achter onder de anus, geen probleem dus!

Rhinocornn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 21:47

Ik denk ook dat je MPS te groot is, deze horen behoorlijk strak te zitten anders krijgen ze hem inderdaad weer uit. Dus ik zou het toch gaan omruilen voor een maatje kleiner.