Hondentoilet voor overdag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

Hondentoilet voor overdag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:32

Binnenkort gaat het dan toch echt gebeuren! Mijn eigen pup! Ik heb me uitgebreid ingelezen, ben helemaal op de hoogte van de actuele ideeën op het gebied van training en opvoeding en ik kan echt helemaal niet wachten!

Toch zijn er nog een aantal dingen die ik nog niet helemaal uitgedacht heb. Ik werk namelijk wel fulltime. Ik weet het, het is niet ideaal, maar ik denk dat dit goed gaat komen. Ik ga sowieso een uitlaatservice inschakelen die 1 a 2 keer in de week de hond mee neemt het bos in voor een goed uur dollen (alleen kan dit natuurlijk pas na een paar maanden, een pup houdt dit niet vol). Daarnaast ga ik een scooter aanschaffen waarmee ik mijn reistijd naar het werk kan terugbrengen naar een kwartier en ik zelf naar huis kan in de lunch om uit te laten. En bovendien wil ik echt actief aan de slag met mijn hond. Het wordt niet alleen een gezelschapsmaatje, maar ook echt mijn hobby. Honden cursussen, veel clickertrainen, lange wandelingen en na een jaar zeker ook bijvoorbeeld agility en flyball. Kortom in de avonden en weekenden komt mijn hondje niks te kort.

Voor de eerste weken heb ik geregeld dat ik 3 weken vakantie heb en dan nog twee weken 4 uur per dag ga werken, zodat ik het alleen zijn kan opbouwen.

Maar goed, blijft natuurlijk dat voor een jonge hond 2 keer 4 uur gewoon te lang is om geen behoefte te kunne doen. Daarom zit ik te denken aan een hondentoilet in de tuin. Ik heb een tuin van ongeveer 10x5 m, waarbij ik in eerste instantie een kennel wil gebruiken en hij later de hele tuin krijgt (na een half jaar/jaar of zo). In die kennel wil ik dan een honden toilet creëren. Maar ja, wel op een hygiënische manier natuurlijk! Ik wil een oplossing die bestand is tegen regen, die makkelijk schoon te maken is en die ook uitnodigde om op te gaan.

Zat eerst aan een soort kattenbak te denken, maar dat is natuurlijk niet bestand tegen regen. Nu zit ik wellicht aan een stukje kunstgras te denken. Drollen kan ik dan gewoon bij thuiskomst even oprapen en weggooien, urine spoelt gewoon weg en zou ik ook zelf met water kunnen naspoelen. Maar ik vraag me af of dit niet gaat stinken?

Daarom dacht ik, wellicht hebben de bokkers nog geniale ideeën en oplossingen.

Overigens is het ras prima bestand tegen buiten verblijven (hollandse herder)

Alsjeblieft geen commentaar op dat ik teveel werk voor een hond, ik denk dat ik het goed heb uitgedacht en dat ik een afgewogen keuze heb gemaakt. Ieder hier zijn eigen mening over. Die hond die komt er en die gaat echt niks te kort komen.

KimD

Re: Hondentoilet voor overdag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:36

Dit had gewerkt als het een chihuahua was geweest, niet bij een herder. Is het niet mogelijk dat hij zijn behoefte gewoon los in de tuin of kennel doet? Meestal gaan ze dan vanzelf wel op één plekje.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:36

Een kennel moet de hond alsnog een droge en warme plek hebben, maar is ook pas iets als hij ouder is.
Waarom kies je niet voor een hond uit het asiel? Voor een pup heb je zo te horen gewoon geen tijd...

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:39

Een Hollandse herder en fulltime werken? Een HH behoort fulltime aandacht te hebben. Sorry, ik ga het toch even voor je verpesten, dit gaat niet lukken. Zeker niet met het ras wat je uitgekozen hebt, echt niet.

Een hond als je fulltime werkt is gewoon onmogelijk, tenzij je dagelijkse oppas kan onschakelen. En je moet het ook niet willen, je hond de hele dag alleen thuis.

Sorry maar ik zie hier geen 'weloverwogen keuze', maar iemand die te graag een hond wil en een hond die daar straks onder gaat lijden (en je huis/tuin/meubelair).

Waarom geen klein volwassen hondje wat mee kan naar je werk? Dat hij dan daar in een bench moet zitten is niet zo erg, dan is hij tenminste bij je. In ieder geval een ras wat niet zoveel energie heeft, en geen pup, die hebben ontzettend veel tijd nodig.

Ik zeg dit niet om je tegen te zitten, maar omdat het zo is. Neem dat alsjeblieft van me aan!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:41

Er komt sowieso een goed geïsoleerd hondenhok en afdak!

Wat een onzin dat het voor een herder niet zou kunnen werken. Je kunt elke hond leren op een bepaalde plaats te gaan.

Kunne we alsjeblieft ontopic blijven op de vraag, mbt het honden toilet. Dan zal ik jullie over een jaar laten zien dat het prime gewerkt heeft. Goed ;).

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:43

Mijn enige vraag is: waarom laat je de hond niet meteen in de tuin? Waarom die kennel? Gegarandeerd dat de hond zich in de tuin veel meer amuseerd.

Over je toilet: mijn Boem kan poepen op commando. :D In mijn vorige huis, een appartement dacht ik hem wel even een toilet aan te leren. Mega bak gekocht en g3vuld met kattenbak korrels. Vergeet het maar. Hij vons het niets.

Nu heb ik een tuin voor 2 honden. Poep schep ik 2 keer per dag weg. En als ik de planten spuit kriijgt Boem zijn plasmuur ook water. Ik heb hier geen last van stank. Scheelt natuurlijk ook dat beide honden geholpen zijn.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:44

Tuurlijk kan dat. Maar voor een herder werkt fulltime werken in combinatie met die herder niet. Tenzij je hem mee kunt nemen naar je werk, maar dan nog twijfel ik.

Je weet dat HH's niet gefokt worden als huishond? Vrijwel alle HH's komen uit een werklijn, je weet dat dat betekend dat het een werkhond is, dus dat ze iets moeten doen, liefst de hele dag door trainen. Niet de hele dag in een kennel en smiddags een uurtje uitgelaten worden.

Vanwaar de keuze voor dit ras?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:47

Ik geef hem niet gelijk de hele tuin omdat belangrijk is de omgeving van de pup in eerste instantie te controleren en juist omdat ik niet wilt dat hij het in de hele tuin doet. Zodra hij dit geleerd heeft, krijgt hij wel de hele tuin ;)

Hollandse herders zijn juiste prima huishonden. Ook hierin heb je drukkere werklijnen en rustigere honden/lijnen die perfect als huishonden zijn, mits daarbuiten voldoende beweging en vooral tussen de oren gestimuleerd! En dat laatste gaat zeker goed komen. Geloof me, ik heb alle informatie over het ras verzameld die er is, ben ruim een jaar aan het zoeken geweest en nu uitgekomen bij een nestje waarvan beide ouders hele stabiele rustige honden zijn. En die hond gaat echt wel meer krijgen dan een uurtje wandelen in de middag. Dont worry, ik heb mijn huiswerk echt wel gedaan.

Verder ga ik alleen nog maar ontopic reageren. Veel mensen, veel meningen en daar laat ik het bij.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 08-02-15 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:48

Hier hebben we een hoek van 1m20*1m20 gemaakt, 1 kant is tegen de muur, 2 kanten zijn gewoon halfhoog gemetst, en dan vierde kant half open gelaten natuurlijk.
Meter diep uitgegraven, onderste deel steenpuin, daarboven zeezand. Met een kattenbak schepje zijn de drolletjes makkelijk op te scheppen. Pipi spoelt met de regen weg. Elke 2 jaar wordt de bovenste laag zand even vervangen. Want geur is er sowieso...
Gewoon van pup af aan altijd op die plaats neerzetten, en er een commando aan plakken. Als je dat die eerste weken dat je thuis bent goed volhoudt, moet dat goed te doen zijn.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:51

Ik kan mij alleen maar aansluiten bij borisje :j
Een pup/jonge hond/puberhond, daar gaat zó ongelooflijk veel tijd (en plezier!) in zitten dat dit niet te combineren is met een fulltime baan.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:51

Ik vraag me af hoe je de hond gaat leren in de kennel te zijn, alleen te zijn enz. als je full time werkt? :)

Wij hebben ook honden in de kennel maar die doen we er niet zomaar even in. Beginnen eens met af en toe 10 minuten enz. Zindelijk maken in huis doen we ook de eerste 5 a 6 maanden zodat ze veel met ons samen zijn en leren wat mag en niet mag. Dat zou niet gaan als ik full time werk. Herders vervelen zich erg snel en kunnen grote slopers worden.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 10:54

Suzzy_3 schreef:
Hier hebben we een hoek van 1m20*1m20 gemaakt, 1 kant is tegen de muur, 2 kanten zijn gewoon halfhoog gemetst, en dan vierde kant half open gelaten natuurlijk.
Meter diep uitgegraven, onderste deel steenpuin, daarboven zeezand. Met een kattenbak schepje zijn de drolletjes makkelijk op te scheppen. Pipi spoelt met de regen weg. Elke 2 jaar wordt de bovenste laag zand even vervangen. Want geur is er sowieso...
Gewoon van pup af aan altijd op die plaats neerzetten, en er een commando aan plakken. Als je dat die eerste weken dat je thuis bent goed volhoudt, moet dat goed te doen zijn.

Hmmm, zeezand is inderdaad ook nog wel een optie. Eens over nadenken of dat hier te realiseren valt. Al zit ik ook nog steeds met een strookje kunstgras in mijn hoofd.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 10:55

Ik blijf erbij dat ik het sneu vind voor de hond. Als je fulltime werkt moet je geen hond nemen, is niet eerlijk (tenzij hij mee kan naar je werk).
Zeker niet als je maar een paar weken 'vrij' hebt om de hond te laten wennen. Daarna moet hij het maar uitzoeken? Je bent met een pup dik een halfjaar bezig voor hij alleen kan zijn. En je bent wel anderhalf jaar bezig voor je een beetje stabiele hond hebt die goed alleen kan zijn.

Maargoed, breng hem maar hier als het fout gaat, want ik denk niet dat we dit nog uit je kunnen praten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:00

Kunstgras is alleen leuk als afdeklaagje voor het zand...scheelt wegwaaien en meenemen aan de pootjes!
En het staat leuk natuurlijk :j

Het is goed schoon te houden en waterdoorlatend, dus ook de plasjes sijpelen er doorheen.

(Geen ervaring mee als hondentoilet, maar wel bij de varkentjes waar het als zodanig gebruikt wordt ;) )

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:00

Nog even terugkomend op de toekomstige tuin: mijn honden poepen en plassen maar in 1 hoek van de tuin. Ver bij mijn terrasje vandaan. Dit is wel degelijk iets wat ik gestimuleerd heb door in de begintijd steeds een klein beetje poep te laten liggen. En Boem heeft iedere keer als ie tegen een plant plastte heel duidelijk te horen gekregen dat dat niet de bedoeling is. Nu doet hij alles tegen zijn muur. En zijn geliefde onkruid plant die tegen die muur groeit.

Je kunt ze veel leren hoor!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:04

Borisje schreef:
Een Hollandse herder en fulltime werken? Een HH behoort fulltime aandacht te hebben. Sorry, ik ga het toch even voor je verpesten, dit gaat niet lukken. Zeker niet met het ras wat je uitgekozen hebt, echt niet.

Een hond als je fulltime werkt is gewoon onmogelijk, tenzij je dagelijkse oppas kan onschakelen. En je moet het ook niet willen, je hond de hele dag alleen thuis.

Sorry maar ik zie hier geen 'weloverwogen keuze', maar iemand die te graag een hond wil en een hond die daar straks onder gaat lijden (en je huis/tuin/meubelair).

Waarom geen klein volwassen hondje wat mee kan naar je werk? Dat hij dan daar in een bench moet zitten is niet zo erg, dan is hij tenminste bij je. In ieder geval een ras wat niet zoveel energie heeft, en geen pup, die hebben ontzettend veel tijd nodig.

Ik zeg dit niet om je tegen te zitten, maar omdat het zo is. Neem dat alsjeblieft van me aan!

Sorry maar hier ga ik compleet in mee. Hoezo wil je een hond als je die maar vier of zes van de vierentwintig uur per dag aandacbt kunt geven?! Ja in de avond komt die niks te kort. Lekker egoïstisch gedacht.
Stop een hond van dat kaliber de hele dag weg in tuin of kennel en je krijgt een zenuwachtig, heen en weer lopend, uitbraakzuchtig monster. Echt waar. Neem geem hond want dit is gedoemd te mislukken.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-15 11:04

Shirley schreef:
Kunstgras is alleen leuk als afdeklaagje voor het zand...scheelt wegwaaien en meenemen aan de pootjes!
En het staat leuk natuurlijk :j

Het is goed schoon te houden en waterdoorlatend, dus ook de plasjes sijpelen er doorheen.

(Geen ervaring mee als hondentoilet, maar wel bij de varkentjes waar het als zodanig gebruikt wordt ;) )

Hmm, klinkt goed. Dus jij zegt eigenlijk vooral, het kan goed werken, maar zorg voor een goede zandbodem onder het gras, zodat het vocht goed wegkan? Enig idee wat ik dan nodig zou hebben voor zand?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:06

Ik heb een jonge hond van 8 maanden en een oudere hond van 8 jaar. Ik werk vier dagen ( heb 19 lesuren ) en de oude hond vindt dat prima, hij gaat lekker liggen slapen en is blij als ik thuis kom. Ik heb een hondenluik waardoor ze in de omheinde tuin met gras kunnen. De jonge hond verveeld zich te pletter. Ze krijgt twee uur beweging per dag en dat vindt ze niet genoeg, hierdoor gaat ze slopen als ik weg ben en ik kan het niet afleren want ik ben er niet. Voor mij geen jonge hond meer in de toekomst. Het leek me zo leuk om een hond alles te leren en begeleiden om een goeie match te worden maar het lukt niet op deze manier. Dus mijn volgende hond wordt weer een volwassen hond uit het asiel, netzoals mijn hondje van 8, dan bevalt meer dan prima!

Maar goed: kunstgras zou ik absoluut niet doen, dat is een ramp om schoon te maken. Als je een keurige stevige half opgedroogde drol hebt kun je die er zo afpakken.... maar die zijn er niet zoveel ;)

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:07

NoName126 schreef:
Borisje schreef:

Sorry maar ik zie hier geen 'weloverwogen keuze', maar iemand die te graag een hond wiil en een hond die daar straks onder gaat lijden (en je huis/tuin/meubelair).

Sorry maar hier ga ik compleet in mee. Hoezo wil je een hond als je die maar vier of zes van de vierentwintig uur per dag aandacbt kunt geven?! Ja in de avond komt die niks te kort. Lekker egoïstisch gedacht.
Stop een hond van dat kaliber de hele dag weg in tuin of kennel en je krijgt een zenuwachtig, heen en weer lopend, uitbraakzuchtig monster. Echt waar. Neem geem hond want dit is gedoemd te mislukken.

Ja maar... Die hond heeft 2 evenwichtige rustige ouders dus dat zal absoluut niet gebeuren! :+

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:08

Met de grootste wil van de wereld snap ik niet dat mensen aan een hond gaan beginnen als ze full-time werken...tegenover het dier is het absoluut niet fair...geen dierenvrienden mijn inziens.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:09

Citaat:
Maar goed: kunstgras zou ik absoluut niet doen, dat is een ramp om schoon te maken. Als je een keurige stevige half opgedroogde drol hebt kun je die er zo afpakken.... maar die zijn er niet zoveel ;)

Als je vers voert heb je meestal wel stevige kleine drolletjes.

Maar je over je verdere post kan ik alleen maar zeggen: TS neem leer je les uit, ze spreekt uit ervaring

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:09

Hmmmm. Mijn honden zitten de hele dag samen in de tuin. 2 warme hondehokken, speelgoed, zand, planten, bomen, tegels en grind. Ze amuseren zich prima. Volgens de buren blaffen ze alleen met rede. Nee, ze zijn niet neurotisch en vervelend.
Iedere dag gaan we 2 uur uit, dan zijn ze lekker moe en kan ik weer werken.
Ik snap dus eigenlijk dat gezeur over werken en een hond niet. Mijn enige voorwaarde is een tuin. Buiten os het leuker en g3beurd er meer.

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:12

har166 schreef:

Met vers vlees en farmfood brokken hebben die van mij alleen nog maar hele kleine donkere stevige (harde) drollen. Dus dat kan wel mits je je voer aan past.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:12

Ik vind het sowieso niks om een hond zijn behoeftes in de tuin te laten doen.
Wij zorgden gewoon dat er altijd wel iemand bij de hond was om hem uit te laten in de ochtend, tussen de middag, de namiddag, 's avonds en eventueel nog een extra rondje 's avonds.
Onze hond had je ook echt geen plezier ermee gedaan om hem lang alleen te laten. Hij was een echte gezelschap hond.
TS heeft duidelijk al haar plan. Ik hoop dat jij en je toekomstige hond het samen erg leuk gaan krijgen :)

Herman97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-15 11:13

Onze Jack heeft een strookje met grint waarin ze haar behoefte kan doen. Elke paar dagen er een gieter met urine afbraak gedoe er in voor de paarden ( biologisch wel te verstaan ) erover heen en op deze strook komt nooit de zon. Dus ook geen stank. Nu is een herder heel wat anders dan een Jack maar het principe is het zelfde. Het was erg makkelijk en snel aangeleerd. Het is overigens wel grind dat niet grof of ruw is aan de pootjes van onze viervoeter want het is nog al een princes.

Wij hebben hiervoor een Oud Duitse Herder gehad en die deed het achter ons huis ook op een speciaal gemaakte grind toilet. Ik zou persoonlijk geen zand doen want dan kriig je er ook katten in en dat ga je niet willen denk ik. Een hoekje maken van bv 2 bij 2 ... worteldoek eronder en een dikke laag grind. Ik zeg .... doen !!!