Meet Jut en Jul, onze nieuwe baby's!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MerleSimone

Meet Jut en Jul, onze nieuwe baby's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 17:23

Hoi!

Vanmiddag hebben we 2 konijntjes opgehaald, een ram en een voedster van 8 en 12 weken! Wát een snoepies!
De reden is helaas niet zo leuk, ons vorige (gevonden) konijn is doodgebeten door de oppashond |(
De bedoeling is dat Jul (het mannetje) gecastreerd gaat worden. Hij is nu 8 weken dus binnenkort even de DA bellen voor een afspraak! We gingen voor 1 konijn maar ik heb mama nogmaals verteld dat 2 écht beter is en hier zijn ze dan! Jut en Jul! Jul is het bruintje en Jut is de gekleurde dame!

Afbeelding

Afbeelding

Ze zaten niet bij elkaar, ze hebben allebei een broertje en zusje achtergelaten maar ze wennen heel snel aan elkaar.
Ook onze hond was helemaal blij, het vorige konijn was haar 'knuffelmaatje', die twee waren niet bij elkaar weg te krijgen.

Afbeelding

Jut heeft van die vreselijk schattige grote oren <3

Afbeelding

En die van Jul zijn ongelijk, de ene hangt en de andere staat meestal!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We willen ze graag zindelijk hebben, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Wachten tot ze ergens poepen en daar de poepbak neerzetten? Zelf hun keuteltjes er in gooien?
Ze mogen eerst lekker wennen aan elkaar, het hok en de geluiden hier in huis en dan is het de bedoeling dat ze lekker vrij rond mogen lopen en in de zomer kunnen ze naar buiten in de ren! Vinden jullie ze net zo leuk als wij? :))

MerleSimone

Re: Meet Jut en Jul, onze nieuwe baby's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 17:02

Niemand die mn baby's leuk vind? -O-

Ze gaan trouwens binnenkort wel 'uit elkaar', omdat Jul pas over 3 of 4 maanden gecastreerd moet worden. Er gaat dus gaas tussen de 2 in komen zodat ze wel 'samen' blijven. Pak ik dat zo goed aan?

Danique_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:03

Ah wat een schatjes <3

MenM2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:07

Aaawh wat zijn ze leuk <3

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:12

Ik zou ze nu al uit elkaar halen, konijnen zijn vrij snel vruchtbaar, en als je iets niet wilt is het op die jonge leeftijd een nestje. ;)

Gewoon de kooien naast elkaar zetten, zodat ze elkaar ook kunnen zien. Overigens vind ik deze kooi überhaupt niet geschikt voor twee konijnen.

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 17:15

wat een dotjes, en inderdaad erg leuk die grote oren!

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:28

Wat een leuke dieren ! :))

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:31

Wat fijn dat je je moeder hebt kunnen overtuigen! :)

Veel plezier met ze.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:43

Dat worden flinke joekels zo te zien!! Ik zou je dierenarts even bellen over wat verstandig is mbt castreren.

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:45

wat een snoesjes, die kom is stelen! :j

Geintje natuurlijk, maar ze zijn wel super schattig!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 18:46

Ben er vandaag toevallig geweest met de hond en ze zei dat ze castreren vanaf 5/6 maanden. Hij is nu 2 maanden en ze adviseerde ze nu al uit elkaar te houden. Is dit laat dat ze castreren? Kan het ook eerder?
Ze zijn zo leuk en lief, ze komen al naar ons toe om te knuffelen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 18:49

Awhhh <3 , jeetje wat een snoesjes! . Worden vast joekels := , wat voor hok krijgen ze in de toekomst samen?

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 19:41

Wat een schatjes <3 Ik ben benieuwd naar hun definitieve verblijf!
Voor zover ik weet kun je laten castreren wanneer de ballen zijn ingedaald? Dat zou ik dan gewoon in de gaten houden.

Selima

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 17:14

Wat zijn ze schattig! Leuk koppeltje bij elkaar, ook.

KimD schreef:
Ik zou ze nu al uit elkaar halen, konijnen zijn vrij snel vruchtbaar, en als je iets niet wilt is het op die jonge leeftijd een nestje. ;)

Gewoon de kooien naast elkaar zetten, zodat ze elkaar ook kunnen zien. Overigens vind ik deze kooi überhaupt niet geschikt voor twee konijnen.

Hopelijk een overbodige toevoeging, want je hebt ze waarschijnlijk al gescheiden, maar voor het geval dat het nog niet zo is:
Konijnen zijn inderdaad al heel jong vruchtbaar, hebben wij helaas zelf ervaren (1 van de nijntjes die we als voedster hadden meegekregen bleek een rammetje, anders had het sowieso niet gebeurd), dus kijk alsjeblieft uit met ze samen te laten, voor het rammetje gecastreerd is. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:12

BB --> BB-ITP

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:43

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:46

Ze zijn zeker gegroeid! Jul kan binnenkort gecastreerd worden en dan kunnen ze eindelijk weer helemaal bij elkaar, nu kunnen ze alleen met hun kopjes door het gaas bij elkaar. Ze likken elkaars kop helemaal af!

Ze gaan wel naar buiten.. Mijn broertje en ik gaan een ren bouwen om ons grote hok zodat ze alle ruimte hebben en dan mogen ze alsnog heel regelmatig binnen lopen :j
Helaas wil mijn moeder dat, ze vind 2 kooien te veel voor in de kamer.. Maar buiten hebben ze ook veel ruimte :j

Zal binnenkort even fotos van ze maken :j

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:48

Leuk! Ik ben benieuwd. Grote konijnenfan hier :D

Buiten gaan ze het ook vast fijn hebben!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 22:51

Jut eet trouwens wel ál haar bodembedekking op.. Er ligt alleen nog wat in de hoekjes waar ze plast.. Had er supasoft in met veel hooi en stro en dat eet ze dus allemaal -O- Supasoft lijkt me niet gezond om te eten dus had nu alleen hooi en stro maar dan trekt de urine nergens in.. Hoe los ik dit op?
Ze heeft altijd water ter beschikking, vrijwel altijd voer, 2 speelballen waar ze mee speelt en een knaagstokje. Maar toch eet ze constant alles op als ze in haar hok zit.. Wat doe ik daar aan? :o

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 22:57

Stro of houtkorrels eventueel ? Mag ik vragen wat je hun voert ? Als het een mengeling is stap alstublieft over op pellet korrels voor konijnen, ze eten veel te selectief van gemengd voer en krijgen daardoor tekorten. :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-15 23:02

De mijne liggen het liefst op de kale bodem en al het andere gooien ze opzij :D

Wanneer het koud is, leg ik een laag stro als bedekking en onbeperkt hooi, dat mogen ze eten. Als wc-bedekking heb ik houtkorrels (geschikt voor kattenbak en knaagdieren). Die zal ze niet opeten en absorberen erg goed en geurvrij. Alleen graaft mijn ram ze graag uit de wc voordat hij erop gaat zitten :+
Maar misschien kun je die korrels ook eens proberen als bodembedekking? Of Hemparade of Aubiose. Daar heb ik zelf geen ervaring mee. En oude kranten, maar daar mag ze ook niet teveel van eten.

Zaagsel eten ze meestal niet op, maar dat vinden mijn konijnen niet lekker om op te liggen. En schijnt niet zo gezond voor ze te zijn.
Denk dat je wat verschillende dingen moet uitproberen :j

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 23:33

Lori wel een mengeling en dit eten ze allemaal (ja echt waar!) op. Hun bakjes zijn altijd helemaal leeg en er ligt nergens voer dat ze er uit krabben. Mocht ik dat wel merken stap ik misschien over. En inderdaad onbeperkt hooi.

Ik ga eens wat proberen, heb eventueel ook nog hennepvezel liggen, dit at ze niet op. Zat ook in de wc. Of is dat net als zaagsel niet goed? Ik ga eens wat proberen :j

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 18:15

houtkorrels zijn echt fantastisch. Die worden ook niet opgegeten (maar zoek dan wel veilige uit die meteen uit elkaar vallen als ze nat worden en die niet opzwellen. Die staan waarschijnlijk wel op de konijnenafdeling)
Heb je al nieuwe foto's?? Ik vind de eerste foto's echt super schattig <3

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 12:32

Lang niet meer gereageerd maar gisteren is Jul eindelijk gecastreerd! Nog heeel even wachten en dan mogen ze eindelijk bij elkaar! Ze zitten al in hun buiten hok maar nog wel gescheiden, kan binnenkort eindelijk beginnen aan hun ren :j

Jut is duidelijk groter dan Jul maar ze blijft ook magerder omdat ze nog zo groeit. Wat kan ik bijvoeren? Ze krijgt nu gewone standaard brokjes (die bruine korrels).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hond is er nog steeds helemaal gek mee, het liefst likt ze ze helemaal af.

Afbeelding

Afbeelding

En dit was toch zo typisch, ik had de hond voor de zekerheid vast wAnt ze is vaak heel enthousiast, maar het konijn ging voor haar liggen en liet zich plat op de zij vallen! Onderdanig? Of uitdagen? Daarna bleef ze de hele tijd in de buurt wandelen/liggen.

Afbeelding

Afbeelding

Al helemaal vertrouwd bij ons dus <3

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:35

Jou verhaal komt me bekent voor. Ons konijn was ook doodgebeten door een hond en toen hebben we daarna ook twee konijntjes gehaald. Leuke diertjes en wat mooi dat jullie hond er zo goed mee omgaat!