Hazen jong gevonden.. wat nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Hazen jong gevonden.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 13:57

Hallo

Ik kreeg net een telefoontje van mijn vriend. Hij is op zijn werk en heeft een hazenjong gevonden. Vanavond neemt hij hem mee naar huis. Waarschijnlijk een paar weken oud. Heeft al wel een vacht.

Ik ga er voorloopig voor zorgen. Maar wat en hoe moet ik dat doen?

Zelf hebben wij 2 konijnen maar geen ervaring in jongen.

Tips en ideeen welkom

We brengen haar/hem naar een opvang! Dat sowieso

Horseloverl

Re: Hazen jong gevonden.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 13:58

Dierenabulanxe bellen ofzo :D

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:00

Hazen zijn nestvlieders dus hebben vanaf de geboorte al een vacht en oogjes open. Ze kunnen zich dus altijd al redden! Natuur zijn gang laten gaan. Hij heeft niemand nodig.

edit: Tenzij hij gewond is, dan even dierenambu bellen.
Laatst bijgewerkt door Loei op 06-02-15 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:01

Francieen schreef:
Dierenabulanxe bellen ofzo :D

Nee daar word er gewoon nek omgedraaid. Al eerder mee gemaakt met een duif.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:01

3x daags een beetje warme koffiemelk uit een spuitje.
Ik heb vorig jaar een haasje gehad en die heb ik best lang in leven weten te houden. Had hem in een stal met mijn dwergkonijntje en ze waren dikke vriendjes! Hij was eerst de helft van mijn hand (ik heb XS) en is uiteindelijk 2x zo groot geworden.

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:02

Ja, inderdaad de dierenambulance bellen. Hebben wij vorig jaar ook gehad. Maar wel z.s.m. laten bellen.. desnoods op werk op laten halen! Het hazenjong heeft warmte en voeding (!!!) nodig.... Als hij vanavond pas thuis komt, kan het wel eens aan de late kant zijn.

Edit: bij ons werden ze écht opgevangen door de dierenopvang, ook duiven!

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:02

Uiteindelijk toch een virus gehad oid.. Hij was ineens helemaal slap en heeft het toen niet gehaald helaas.

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:06

Hazen en hun nest liggen in een kuiltje (een leger).
Als er gevaar dreigt (bijv een mens) dan rent mama weg en het jong blijft achter.
Mama komt als het gevaar is geweken weer terug voor het jong.

Niet zelf gaan opvoeden. Een opvang bellen waar ze wilde inheemse dieren opvangen en hem daar heen brengen.

Waar woon je in de buurt?

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:06

We laten hem wel hier waar wij wonen vrij. De hond van de boer heeft hem te pakkem gehad. Vriend kan niks aan hem zien. Maar hier vrij laten is beter als daar. Hier zijn er minder drukke wegen en geen honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:07

En geen moeder

Een haas gaat 2x daags langs haar jong
Afblijven dus

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:07

Maar daar is zijn moeder en bij jouw huis niet.. Ik weet natuurlijk niet hoe lang een jong zorg nodig heeft maar als het nog wel zorg nodig heeft kun je hem moeilijk bij jullie los laten, dan kun je hem nog beter zelf de nek omdraaien..

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:08

Als hij door de hond is gepakt moet hij zo snel mogelijk antibiotica hebben anders overleefd hij het zeer zeker niet

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:08

Ik ben sowieso iemand van meteen de natuur in en niet te veel in mensenhanden. Maar we laten hem hier wel vrij en niet daar

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:08

Als je het haasje al hebt vastgepakt, wil de moeder er niet smeer mee te maken hebben..

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:09

[***] schreef:
En geen moeder

Een haas gaat 2x daags langs haar jong
Afblijven dus

Misschien beter lezen. Hij is door een hond gepakt. En mijn vriend ziet er niks aan

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:09

Bel de dierenambulance anders gewoon en vraag hen wat te doen? Zelf opvoeden gaat waarschijnlijk niet lukken en dan loslaten (zonder 'opleiding in de natuur') kan ook niet.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:16

Julu72 schreef:
Bel de dierenambulance anders gewoon en vraag hen wat te doen? Zelf opvoeden gaat waarschijnlijk niet lukken en dan loslaten (zonder 'opleiding in de natuur') kan ook niet.

Dat begrijp ik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:16

Als je van plan bent hem zomaar ergens vrij te laten kun je hem beter een ferme tik in de nek geven. Dat is een genadiger dood dan wat hem onherroepelijk in de vrije natuur te wachten staat.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:21

Loslaten vind ik echt zielig. Had hem dan direct laten liggen. Bel gewoon de Dierenambu. Die kunnen misschien nog wat voor hem betekenen. Als ze dan zijn nek omdraaien heeft hij iig niet meer hoeven verhongeren. dat gebeurd namelijk wel als je hem gewoon weer los laat.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-15 14:22

Kuggur schreef:
Als je van plan bent hem zomaar ergens vrij te laten kun je hem beter een ferme tik in de nek geven. Dat is een genadiger dood dan wat hem onherroepelijk in de vrije natuur te wachten staat.

Iedereen zegt hier wat anders. Wat moet ik nou dan. Dierenambulance bel ik niet de reden heb ik al gezegd.

Denk er aan om een opvang te bellen.
en te doen wat mij goed lijkt. Vrij laten zal nu denk ik ook niet meer zo verstandig zijn. En daar sowieso niet want die hond jaagt op van alles. Vriend kon hem nog net op tijd uit de bek halen.

Nanda

Re: Hazen jong gevonden.. wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:25

Julu72

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:25

... of je laat je vriend bellen... kan hij gelijk doorgeven waar ze het jong kunnen ophalen...

De dierenopvang werkt samen met de dierenambulance... zij zijn het vervoer voor hen (bij mijn weten).

Edit: de meesten hebben het over de dierenambulance bellen... dus niet 'totaal wat anders'

(in jouw plaats had ik al 10x gebeld... arm hazenjong... wie weet hoe lang hij al zonder eten zit....)

Edit 2: je kunt bij je telefoontje ook aangeven waar je bang voor bent, dan kunnen ze je waarschijnlijk gerust stellen.
Laatst bijgewerkt door Julu72 op 06-02-15 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:26

IrishCold schreef:
Ik ben sowieso iemand van meteen de natuur in en niet te veel in mensenhanden. Maar we laten hem hier wel vrij en niet daar

Nou dan overleeft het a niet, dan kun je hem beter naar de dierenambulance brengen waar ze volgens jou het dier de nek omdraaien, is ht beter af dan met wondjes losgelaten worden zonder moeder....trieste bedoeling...

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:27

Sorry dat ik hieraan twijfel maar, ben je echt 22? Zoals je praat zou ik eerder aan een 14 jarige denken. Je kan de dierenambu BELLEN, en vragen wat te doen. Ze komen niet meteen met gillende sirenes op je af om zn nekkie om te draaien.... Gewoon bellen en advies vragen. Als je dat echt niet wil... Tsja dan loslaten waar die gevonden is...

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:30

Als je de dierenambulance niet wil bellen, bel dan een vogelasiel in de buurt:
http://www.vogelopvang.com/vogelasielen.html

GEEN KOFFIEMELK gaan geven, dit is veel te vet, veel te eenzijdig en koemelk-basis dus totaal niet geschikt voor dieren als hazen.