Border collie fokkers

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MonteKarlo

Border collie fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 12:17

Hoi Bokkers!

Wij zijn nu een paar weken op zoek naar een border collie pup.
Nu hebben we een paar leuke pups gezien, maar als ik dan contact opnam of wilde gaan nemen, was of de betreffende pup al weg, of bleek na wat research de betreffende fokker niet zo goed bekend te staan.
Als in de zin van, dat ik de kennel / fokker tegenkom op een lijst met broodfokkers of slechte recensies lees.
Of ik krijg überhaupt geen contact met de fokker, ook zo handig :Y)

Intussen blijft er dus weinig keus over en vroeg ik mij af of jullie misschien goede fokkers weten die op dit moment een nestje hebben, zodat we een kijkje kunnen gaan nemen.
Mag eventueel ook via PB :)

:wave:

Iris82

Re: Border collie fokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:21

Goede pups die nu beschikbaar zijn, zijn toevalstreffers. De meeste nestjes zijn vooraf gereserveerd.

Wat is je doel met het dier?
Ben je bereid een half jaar te wachten?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 12:39

Is dat zo ja? Oke :)
Met onze Jack hebben we hele andere ervaringen maar dat is ook een heel ander ras natuurlijk.
Deze komt ook van een erkende gecertificeerde fokker vandaan waarbij de ouders compleet gezond waren en getest op erfelijke afwijkingen enzovoort.
Omdat deze ervaring positief was willen we dat voor deze hond ook.

Ik wil best nog even wachten maar geen half jaar.

Het word voornamelijk een gezelschapsdier dier, maar wel een die het leuk moet vinden om actief buiten bezig te zijn.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 12:55

Een Border Collie als gezelschapsdier vind ik al niet echt fijn klinken. Persoonlijk ;)

Heb zelf ook een Border Collie gehaald uit een hobbynestje. Ouders en alles gecontroleerd, ook met stamboom en heb er een super fijne hond aan. Ik wilde een hond waar ik actief mee kon sporten. Behendigheid, flyball, fietsen, wandelen, hardlopen. Noem maar op.

Mijn geluk is dat ik niet veel werk en mijn BC ook kan bieden wat hij nodig heeft. In huis heb ik hem geleerd rustig te zijn. Hij slaapt dus wanneer hij binnen is. Buiten 'gaat de knop op' en heb ik een echte BC.

Ga er 4x in de week mee naar de hondenschool en wandel er 1.5/2 uur per dag mee, naast de gewone uitlaat rondjes en naast de hondenschool

Wat ben jij van plan te gaan doen?

Edit:
Dit is absoluut niet aanvallend bedoeld, maar ik zie bij ons op de hs zòveel BCs lopen die gewoonweg niet genoeg beweging krijgen en wij moeten dat, dan opgaan lossen in een uurtje training.
Nu wil ik dus niet zeggen dat jij (of wie dan ook) zo bent, maar ik kijk nu puur naar het beestje en ben natuurlijk reuze benieuwd :D
Laatst bijgewerkt door JesdaJinn op 04-02-15 13:06, in het totaal 2 keer bewerkt

eef_doortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:02

bedenk wel goed dat een bordercollie heel veel beweging nodig heeft, onze gaat weekelijks naar schapendrijven en behendigheid, en haalt in de zomer de koeien op, is er een zondag geen schapendrijven, of kunnen wij niet word onze hond helemaal gek, dan gaan we wel wandelen of fietsen, maar haar gedrag is toch anders, dus bedenk wel dat het echte werk/drijf honden zijn.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:07

Inderdaad, bij erkende fokkers werkt men met een wachtlijst :-)

Ik ben onlangs samen met een vriendin haar BC puppy gaan halen bij de fokker. Was een zeer degelijke fokker, ouders getest op genetische aandoeningen en bij vertrek krijg je een heel puppypakket mee met alles erop en eraan. Kortom een kennel zoals het zou moeten zijn. Zeer fijne mensen ook! Ik wil je gerust de gegevens bezorgen maar denk dat ze pas binnen een klein jaartje weer een nestje krijgen.

Ik vrees trouwens dat je toch moet wachten als je echt een BC puppy wilt. Die gaan nu eenmaal snel weg (reservatie voor de geboorte) en naar mijn ervaring worden nestjes vaak op het einde van het jaar geboren.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 13:10

Met gezelschapsdier doel ik eigenlijk meer op het feit dat het geen specifieke taak krijgt.
Ik schreef daarbij ook dat hij wel veel buiten zal zijn, bijvoorbeeld als wij buiten gaan sporten, op stal bezig zijn of naar het bos gaan, enzovoort.
Daarnaast wil ik nadat hij de basisafrichting heeft gehad behendigheid gaan doen.
Ik ben zelf echt een buiten mens dus aan beweging zal hij niet te kort komen.

Ik weet heel goed wat we in huis halen, ik heb me hier in verdiept en het is ook niet onze eerste hond, een Jack vraagt ook enorm veel beweging, en we hebben eerder een herder gehad.

Geeft niets hoor, ik snap dat je je dit afvraagt :)

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:15

Als je een BC genoeg beweging (en natuurlijk ook de rust) kan geven dan is er natuurlijk niks aan de hand.
We zien gewoon zoveel mensen rondlopen met rassen waar ze eigenlijk niet geschikt voor zijn en het raar vinden dat de hond alles doet wat verboden is.

De meeste denken gewoon niet na, wat ze in huis halen. En dan heb ik het niet alleen over de BC ;)

Ik wens je veel succes en ben natuurlijk benieuwd naar je nieuwe pup, als hij/zij er eenmaal is.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 13:21

Wij hebben een border collie van een hobby fokker en het is een heel fijn hondje! Rustig als die rustig moet zijn maar wel snel gek te maken haha. Gaat ook mee naar de paarden of naar m'n werk (ook met paarden). Geen extreem drijf gedrag maar wil wel alles apporteren. We gooien alleen maar de bal en sinds dien komt hij ook minder dingen brengen om te apporteren.
Een BC als gezelschapshond kan echt wel, moet alleen idd veel beweging hebben, al vind onze hond het niet erg om een dagje thuis te zitten.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 15:11

JesdaJinn schreef:
Als je een BC genoeg beweging (en natuurlijk ook de rust) kan geven dan is er natuurlijk niks aan de hand.
We zien gewoon zoveel mensen rondlopen met rassen waar ze eigenlijk niet geschikt voor zijn en het raar vinden dat de hond alles doet wat verboden is.

De meeste denken gewoon niet na, wat ze in huis halen. En dan heb ik het niet alleen over de BC ;)

Ik wens je veel succes en ben natuurlijk benieuwd naar je nieuwe pup, als hij/zij er eenmaal is.

Dat zie ook wel eens ja.
Daarom hebben wij er goed over nagedacht en alles op een rij gezet zodat we zeker weten dat we in de behoefte van dit ras kunnen voorzien.
Deze beslissing is zeker niet van de ene op de andere dag gekomen.
Dankjewel!
-------

Bedankt voor jullie reacties!
Mocht iemand nog een goede fokker weten, ik hoor het graag. :j

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:13

Like I said: ik heb een héel goed adres, maar dan moet je wel geduld hebben voor je puppy :-)

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 15:14

billionache schreef:
Like I said: ik heb een héel goed adres, maar dan moet je wel geduld hebben voor je puppy :-)

Ik pb je :j

mirriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:18

MonteKarlo schreef:
Hoi Bokkers!

Wij zijn nu een paar weken op zoek naar een border collie pup.
Nu hebben we een paar leuke pups gezien, maar als ik dan contact opnam of wilde gaan nemen, was of de betreffende pup al weg, of bleek na wat research de betreffende fokker niet zo goed bekend te staan.
Als in de zin van, dat ik de kennel / fokker tegenkom op een lijst met broodfokkers of slechte recensies lees.
Of ik krijg überhaupt geen contact met de fokker, ook zo handig :Y)

Intussen blijft er dus weinig keus over en vroeg ik mij af of jullie misschien goede fokkers weten die op dit moment een nestje hebben, zodat we een kijkje kunnen gaan nemen.
Mag eventueel ook via PB :)

:wave:

Ik begreep van een vriendin dat de fokker waar zij haar hond vandaan heeft, momenteel een nest heeft liggen van een showlijn. Alle zijn bruin.
Die fokker zit in Helenaveen.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:21

Er is op facebook een groep BorderCollie pups te koop in BE/NL waar regelmatig wat op staat, misschien kan je je daar aanmelden. Daar worden ook testuitslagen enz vermeld.
De meeste goede fokkers werken idd met een wachtlijst en hebben die al grotendeels vol voor een nest geboren wordt. Ik weet op dit moment wel een aantal beschikbare pups maar dat is allemaal puur werklijn. Ik weet niet of je erover nagedacht hebt en je erin verdiept hebt uit welke lijn je een pup wil, want of je een showlijn of een werklijn in huis haalt kan een flink verschil maken. Op die groep vindt je trouwens nesten uit allebei de lijnen dus iig de moeite waard om in de gaten te houden.

Ik ben erg blij met mijn pup, maar die verwachten op zijn vroegst pas over een jaar het tweede/laatste nest. Als je wil mag je pben voor t adres, ze heeft al een aantal mensen op de wachtlijst.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-15 15:31

TeSzZz schreef:
Er is op facebook een groep BorderCollie pups te koop in BE/NL waar regelmatig wat op staat, misschien kan je je daar aanmelden. Daar worden ook testuitslagen enz vermeld.
De meeste goede fokkers werken idd met een wachtlijst en hebben die al grotendeels vol voor een nest geboren wordt. Ik weet op dit moment wel een aantal beschikbare pups maar dat is allemaal puur werklijn. Ik weet niet of je erover nagedacht hebt en je erin verdiept hebt uit welke lijn je een pup wil, want of je een showlijn of een werklijn in huis haalt kan een flink verschil maken. Op die groep vindt je trouwens nesten uit allebei de lijnen dus iig de moeite waard om in de gaten te houden.

Ik ben erg blij met mijn pup, maar die verwachten op zijn vroegst pas over een jaar het tweede/laatste nest. Als je wil mag je pben voor t adres, ze heeft al een aantal mensen op de wachtlijst.

Bedankt! Ik ga die groep eens opzoeken.
Ik heb mij daar al eens in verdiept inderdaad, bedankt.

Volgens mij heb ik met die fokker contact gehad, die gaven ook aan pas over een langere tijd weer een nestje te fokken, en dan voorlopig hun laatste nestje.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 15:52

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:07

White collar borders in hoogwoud

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 16:15

Waar wij 2 van onze borders vandaan hebben hebben ze op het moment nog pups beschikbaar nu 8/9 weken dacht ik. Wel werklijn maar ik weet uit ervaring dat dit niet perse wil zeggen dat de honden meer nodig hebben dan bijvoorbeeld een showing. Onze half showlijn is namelijk drukker en zenuwachtiger dan de volle werklijn.

Als je geïnteresseerd bent kun je kijken op www.flagincios.nl

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 17:07

Mijn ervaring van de bc uit werklijnen, dat als je in huis zit de bc ook ligt, als de baas in actie komt de bc ook.

Bij kennel fan e rispinge, lagen er soms wel 8bc in huis, en die merkte je niet eens.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 18:26

Als het border collie ras je aan het hart gaat kies je uitsluitend voor fokkers die werkvermogen als enige selectiecriterium hanteren.

Dat betekent dus fokkers die zelf drijfwerk doen op hoog nivo met hun honden (tenslotte hoe kun je anders talent op dit vlak toetsen en beoordelen).

Dit geldt óók als je zelf de honden niet voor dit doel wilt gebruiken.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:38

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:48

Heerlijke honden die bc. Zorg dat je voldoende tijd neemt om ze op te voeden, ga bij een hondenschool trainen die bekend is met het ras. Die van ons kan zijn ei goed kwijt op stal en in de weekenden extra beweging op strand en in het bos.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 19:59

I_Nicky_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:32

Ik ben het met je eens Kuggur.
Onze werklijn borders zijn in huis gewoon rustig hoor! Dat is een kwestie van opvoeding.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-15 20:44

I_Nicky_I schreef:
Ik ben het met je eens Kuggur.
Onze werklijn borders zijn in huis gewoon rustig hoor! Dat is een kwestie van opvoeding.

Idd alleen zal je een border collie misschien wat moeten helpen en veel meer moeten begeleiden om rustig te zijn dan een engelse bulldog :D ;)

Snap niet dat zoveel mensen zo moeilijk doen over border collies. Ja ze zijn geen engelse bulldoggen maar ik kan ze niet erger vinden dan de gemiddelde labrador die een normaal leven heeft.

Ik bedoel maar er zijn mensen die het voor elkaar krijgen om een labrador 4x per dag 15 minuten uit te laten of nog minder. Sommige mensen zou dat met een border collie ook lukken. Maar die mensen gaat dat niet met elke labrador of met elke border collie lukken dat ligt weer aan het karakter van de hond.

Elke goed in elkaar zittende hond die heeft uitdaging nodig en dan maakt het echt niet uit welke ras naam er aan vast zit. Alleen een jachthond wil jagen, een waakhond gaat waken, een sledehond wil rennen en een border collie wil samen werken met de baas. Als huis hond gewoon geschikt als deze maar veel met de baas mee mag en samen dingen mag ondernemen. Ben je veel van huis dan ben je beter af met een ras dat afstandelijker is en graag op zichzelf is ;)