Slijmoplosser voor kat..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Slijmoplosser voor kat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-15 23:37

Om een lang verhaal kort te maken..
Mijn kat heeft zeer taai slijm in zijn neusholte en ik zoek iets wat dat los maakt.
Hopelijk heeft iemand een gouden tip.. :o

Mijn kat heeft al een tijdje last van héél af en toe wat benauwd zijn.
Nu kwam het tegen de kerst wat vaker voor, en zijn we vanuit mijn kliniek doorverwezen naar een kliniek waar ze endoscopisch materiaal hebben voor kleine huisdieren.
Daar bleek hij last te hebben van zeer taai slijm in zijn neusholte, en ze kregen het niet weg met spoelen en dat zuigapparaat.
Ik ben naar huis gegaan met een antibioticakuur en het advies om acetylcysteïne of broomhexine te gebruiken om het slijm losser te maken.
Na die kuur zou ik terug moeten komen voor een vervolg onderzoek, waarbij hij wéér onder narcose zou moeten.. en dat is nou net het probleem..

Hij heeft 2 knieën die vrij makkelijk luxeren en dus was het wakker worden uit de narcose een ware hel..!
Hij vocht niet alleen tegen de narcose, maar ook tegen het niet opgesloten kunnen zijn in een bench.. hij vocht als een tijger, maar zijn achterpoten deden niet mee.. en hij klapte van links naar rechts in die bench.. het was echt verschrikkelijk om te zien.. ;(
Hij is om 12 uur wakker gespoten, en om 20.00 was hij genoeg bij kennis (en op kracht) om weer vrij rond te kunnen lopen.

Ik heb dus besloten dat hij niet meer onder narcose gaat, maar zoek nu wel een oplossing voor hem.. want ook al heeft hij 'last' van zijn knieën.. hij rent, vliegt en springt er nog steeds mee door het huis alsof hij een wilde tijger is.. :+

Hebben jullie ideeën die hem verlichting kunnen geven??
Laatst bijgewerkt door Casarell op 02-02-15 23:48, in het totaal 1 keer bewerkt

inverda

Re: Slijmoplosser voor kat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:39

ik lees graag even mee heeft 1 van onze katten ook last van

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:55

Net als bij kleine kinderen stomen in badkamer. Kat hoeft niet nat te worden, enkel in de ruimte te zijn met warme, vochtige lucht. Meenemen dus als je gaat douchen en met zo heet mogelijk water.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 23:56

Broomhexine is o.a. Bisolvon, ik gaf het altijd door het water bij snotterige ratten dat werkte goed. Als de dierenarts het al genoemd heeft zou ik dat zeker proberen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 00:14

Hij gaat morgen ochtend inderdaad terug op de broomhexine.
Dat stomen is inderdaad ook een goeie..!! +:)+

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 06:09

Ik zou alleen niet zelf onder de douche gaan staan als je het echt heel heet maakt :')

En Rhinocaps op lossen in het water. 2 van die capsules, bad of douchebak vol laten lopen met heel heet water, en kat 10 minuutjes opsluiten op de badkamer.Werkt heel goed voor kleine dieren en hele jonge kinderen. Heb je een grote badkamer gebruik dan 3 capsules, heb e een hele kleine badkamer kan 1 genoeg zijn. Het moet echt heel sterk ruiken anders werkt het niet.

Kinder hoestdrank (als je het erin krijgt) kan ook geen kwaad, maar is vaak lastig met katten
tamary schreef:
Net als bij kleine kinderen stomen in badkamer. Kat hoeft niet nat te worden, enkel in de ruimte te zijn met warme, vochtige lucht. Meenemen dus als je gaat douchen en met zo heet mogelijk water.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 06:26

Rhinocaps mag je niet gebruiken bij heel jonge kinderen. Dit om de menthol die erg irriterend is voor de luchtwegen. Daar komen ze steeds meer op terug.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:57

Broomhexine. Wij gebruiken Broxolvon of Bisolvon granulaat

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 11:13

Volgende keer mocht je kat onder narcose moeten omdat het niet anders kan, vraag dan of ie uit mag slapen, ipv dat ze m wakker spuiten! Veelal zijn ze dan wel wakke, maar omdat het tegenmiddel tegen 1 vd 2 middelen werkt, nog wel onder invloed van het andere, vaak ketamine. Daar kunnen ze aardig para van zijn.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-15 11:49

Daar zal ik me eens in gaan verdiepen Enjoy..!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:11

Hmm... even een update..
Nu alweer een tijdje op de broomhexine en merk geen verslechtering meer in zijn ademhaling.

Maar hij slaapt de laatste dagen wat meer en is erg tam.. wat positief en negatief kan zijn..
Het positieve eraan is dat hij minder lompe acties doet en zijn knieën 99% van de tijd 'goed' blijven zitten, waardoor hij minder last heeft met lopen.. maar het negatieve eraan is dat hij dus minder levendig is..

Nu weet ik eigenlijk ook niet wat ik hiermee aan moet.. hij kwakkelt zijn hele leven al, is dit gewoon ouderdom??
Zal ik aan de DA vragen of ik nog een antibiotica kuur kan krijgen icm ontstekingsremmer/pijnstiller?
Of gewoon nog even aankijken??
Hij doet verder niet ziek aan of zo, maar ik merk gewoon dat ie niet helemaal zichzelf is..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 20:14

Het kan zijn dat genoeg lucht krijgen ontspanning brengt en dat hij nu eindelijk tot rust komt. Ongemak kan heel goed leiden tot raar gedrag in een poging een houding te vinden die wel comfortabel is. Maar bel anders morgen je DA even voor overleg.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 20:32

Dat zou kunnen..
Vanmiddag had hij weer heel even zijn oude huftergedrag terug en vloog hij weer de trap op en af om zijn zusje te zieken.. wellicht is hij daar nu moe van en aan het bijtanken.. :z

Uiteraard hou ik em scherp in de gaten.. ik hoor em niet meer met gewoon ademen (alleen als hij moet zuchten), en hou ook nauwlettend zijn neus en mond in de gaten.
Verder kijkt hij ook gewoon levendig uit zijn ogen.. en werkt zijn neus nog goed (toen ik kaas op mijn boterhammen had) :+

Ik wacht het een paar dagen af, als het verslechterd sta ik zo bij de kliniek.. :o
Het is alleen zo wisselend met hem.. zo denk je dat hij niet in orde is, en zo loopt ie weer te klootzakken..

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 22:32

Hij kan natuurlijk "gewoon" een virusje hebben waardoor die ff wat meer rust neemt. Wat bij mijn chronische niesziekte patiënt goed werkt is PUUR vitaminen en mineralen om zijn weerstand te ondersteunen.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-15 22:36

Dat kan natuurlijk ook nog.. want zijn zusje is momenteel ook (minimaal) wat verkouden.. en die heeft nooit wat.. :+

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-15 13:05

Raar maar waar.. vlak nadat ik vorig bericht had geplaatst, is meneer een stuk levendiger.. :+
En dat is nu al een aantal dagen zo.. *\o/*

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 14:26

Jeeeej gelukkig! *\o/*

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 17:31

Ik geef mijn kat met chronische niesziekte in de heftige periodes Bisolvon voor kinderen (over het eten gedruppeld) en spray een aantal keer per dag met een zoutoplossing (neusspray voor babies). Het duurde even voor de Bisolvon werkte, maar daarna werkte het als een trein.
Daarnaast heb ik ook een tijdje echinae druppels gegeven, maar ik weet niet of dat echt hielp. Ik gebruikte toen ook de Bisolvon en neusspray. Je probeert alles als je kat alleen maar slaapt van de benauwdheid ;(

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 11:58

Hmm... sinds gisteren eet hij niet meer.. maar hij heeft wel honger..
Dus morgen maar weer eens naar de kliniek met hem.. ;(

Heb het idee dat het niets te maken heeft met zijn luchtwegen, maar vermoed dat zijn gebit het probleem is, en dat dat slijm daar vandaan komt.. :\
Morgen maar even overleggen met de DA, want hij mag van mij wel onder narcose (moet maar), maar wil wel duidelijk weten hoe en wat..

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:03

Bluh balen! T is wel maand van het gebit, dus veel klinieken hebben korting ;).
Overigens kan een aangepaste narcose met bijvoorbeeld midazolam helpen om hem a. Minder last van ketamine te hebben (je hoeft dan minder daarvan te gebruiken) en b. Werkt dat eetlustopwekkend.
Hopelijk is het helemaal niet nodig en is er iets veel simpelers aan de hand.
:(:) Aan de poes.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 12:31

Hij is echt niet happy nu.. hij ligt alleen maar, en zijn ademhaling gaat sneller dan normaal.
Zo metacam ophalen en kijken of dat wat verlichting geeft.. en anders wordt het straks nog een spoedje vrees ik.. :x

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 13:52

Hij heeft net zijn dosis metacam gehad.. ben benieuwd..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:58

Is het geen keelpijn?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-15 14:05

Vloeibaar voedsel (zoals de saus van natvoer) gaat wel naar binnen.. en heb net ook maar even een blikje A/D opgehaald.
Ik hoop dat ie stabiel blijft, of zelfs wat opknapt nu.. dan kan ik het uitzingen tot morgen.
Even afwachten voor nu dus.. en duimen..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 18:35

Ik duim mee Y;(