Al avonden lang ben ik opzoek naar hét voer voor onze pup. Over 3 weken gaan we haar halen. Mijn vorige hondje gaf ik kvv (farmfood fresh). Dit merk gekozen vanwege het handige formaat worst (110 gr. ideaal voor een klein hondje).
Nu komt er een border pup. Ik lees me suf en twijfel over wat voor voer het beste is. In vlees ben ik bang dat er toch een soort van tekort ontstaat. Het liefst voer ik in de opgroeiende maanden daardoor een brok. Of zit ik er dan toch totaal naast...?
Ik lees zoveel tegenstrijdige verhalen. Ik neig naar Orijen, maar dan lees ik weer dat die in Duitsland erg slecht uit een test gekomen zijn. Misschien dan toch maar Prins, of Biofood? Of.. toch iets heel anders?
Ik voer eukenuba lam en rijst. En daar doet ze het goed op.
TeSzZz
Geplaatst: 27-01-15 21:12
Onze border pup (en haar broertjes) zijn bijna allemaal opgegroeid op kvv. Wij voeren vooral Kivo. Daarbij heeft ze een tijdje ook brok gekregen en dan kreeg ze taste of the wild. Dat merk voerden we onze volwassen border al en erg tevreden over, dus die keus was snel gemaakt. Wel hadden we de pupvariant want daar zat minder calcium in. Nu krijgt ze dat nog steeds regelmatig, alleen sinds kort de volwassen variant
Puur nieuwsgierig, waar komt je pup vandaan?
Laatst bijgewerkt door TeSzZz op 27-01-15 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik voerde altijd Orijen (80% vlees), nu overgestapt op Acana (70% vlees)
maria1991
Geplaatst: 27-01-15 21:14
Mijne krijgt van jongs af aan farm food met zalm olie. Ziet er super gezond uit en vachtje glimt alseen gek:)
Kesje
Geplaatst: 27-01-15 21:15
Wij voeren al zeker 2 jaar vers, rauw vlees, van Lotgering. We hebben twee volwassen rottweilers (kleintjes, ongeveer 40 kilo), ze krijgen doordeweeks een halve kilo per hond per dag en in het weekend een hele kilo (1 pakje is een halve kilo). Nu hebben ze dit niet al van pup af aan, dus daar kan ik niks zinnigs over zeggen. De ene is nu 4, ziet er stralend gezond uit, de ander is 9,5, maar dat gelooft men vaak niet als ze hem zien, ze schatten hem vaker een jaar of 5. Nu moet ik er ook bij zeggen dat hij tot zijn 6e jaar vrij intensief gesport heeft, dat kan natuurlijk ook verschil maken.
Een tip die ik zou geven: kies een brok (als je voor brok gaat) waar zo min mogelijk granen in zitten. Dat hebben honden namelijk niet echt nodig, dit is alleen vulmiddel. Vlees, vet eiwitten, daar moet er veel van in zitten. Als er bij de eerste ingrediënten granen worden vermeld, dan betaal je veel te veel voor de hoeveelheid vlees die er in zit. De dierenarts kan je een bepaald merk aanbevelen, maar die doen dit weleens vanwege sponsoring/commissie. Blikvoer is qua samenstelling beter dan droge brokken, maar wij merkten dat honden er weleens kwijlerig van werden, slechte tanden en adem, dat soort dingen. Met vers vlees hebben we geen last meer van stinkende adem, scheten, en ze poepen veel, VEEL minder dan voorheen. Van 3-5 drollen per dag naar 1, soms 2.
Mijn Ridgebackreu van nu 2 jaar, is vanaf 8 weken opgegroeid met Carnibest. Helaas heeft hij een voedselintolerantie en is vreselijk kieskeurig en lust bijna niets, waardoor ik nu een brok voer. Hij vind deze brok geweldig (voer hem nu vanaf zaterdag). Het zijn brokken van Greenhaert, betaalbaar, en zonder troep er in. Mijn hond was helemaal geen brokken gewend en hij draaide eigenlijk altijd zijn neus ervoor weg.... Maar bij dit merk staat hij te wachten, en eet ze met smaak op!
Mijn andere Ridgeback staat nog wel op de carnibest, die doet het er super op!
Hier ook vers, tot nu toe altijd Herby, vanaf volgende week ga ik zelf afwisselen en houd ik van herby wel de botmix vis. Als je een volledige KVV kiest met voldoende diersoorten dan heb je geen risico op tekorten in de voeding.
Ik snap je gevoel helemaal. Voorlopig neem ik nog geen pup, maar heb wel het zelfde idee als jij. Hoe ik er nu in sta zou ik mijn pup 5 of 6 dagen een goede puppybrok geven en dan 1 of 2 dagen KVV (kivo puppy lijkt mij een hele goede optie).
ik voer nu zo'n 33 jaar alleen maar vers...als je een volledige kvv neemt, krijgt je puppie echt geen tekorten
Bralindy
Geplaatst: 27-01-15 22:59
Altijd Prins brok en Duck pensvlees
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 27-01-15 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt
Raineri
Geplaatst: 27-01-15 23:00
rijst met bonen en kippenvlees. Hij heeft een aandoening, zonder dit is het bijna puur bloed wat er uit komt die nergens last van heeft. Als we dit voeren is hij fit als een hoentje. Leuk detail is ook dat toen hij nog wel brokken kreeg dat zijn poep onwijs stonk, nu is het zo goed als geurloos.
Hier krijgen de honden Dog Lovers Gold Passion. Een goede graanvrije brok met een hoog vleesgehalte.
Yipee
Geplaatst: 27-01-15 23:04
Ik gebruik Nutro natural choice! Ook een brok met een hoog vlees gehalte waar geen geur/kleur/smaakstoffen en conserveringsmiddelen in zitten. Ben er zelf heel tevreden over, al heb ik zelf dan alweer een senior. Maar ken zat pups die de brok van Nutro krijgen en het er geweldig op doen en de brok ook lekker vinden.
Mijn hondje krijgt KVV en brok, ik voer het in aparte maaltijden, wel gewoon op dezelfde dag, gaat prima. Tweemaal daags vers en tweemaal daags brok. Veel minder ontlasting nu met KVV en een goede brok.
Hij krijgt nu Profine brokken, de zalmvariant. Eerder had ik Prins puppybrok, maar daar was Toby niet weg van. Aangezien er weinig verschil is met de volwassen brok, die zijn alleen groter, ben ik overgestapt op Profine. Hier had ik een proefzakje van gehad en dit lustte hij wel, Farmfood brokken vond hij ook niks Kieskeurig :p
Maar inderdaad, liefst een brok met een laag graangehalte/ geen graan en/of KVV. In KVV ook veel keus, zowel voor de dikke als de dunne portemonnee.
Is er toevallig ook iemand met de (puppy) brokken van Yami bekend? (excellent graanvrij?)
JesdaJinn
Geplaatst: 27-01-15 23:44
Mijn fanatieke Border (1.5 jaar) krijgt Naturis. Ook vers vlees. Krijgen zo'n 4 á 5 verschillende diersoorten per week. Ja, het is wat duurder dan brok maar ze zien er zó goed uit. Kreeg mn Border niet opgewicht en hierdoor issie nu super opgewicht. Lekker zacht en glimt als een spiegeltje. Samen met mijn Duitse Herder (7 jaar) krijgen ze een kilo per dag.
Hier kregen ze eerst ook Farmfood. BC kreeg ontzettend jeuk. Toen naar Prins. Deden ze wel goed en hoorde toen van Naturis. Binnen 2 maand, 3 verschillende soorten voeding. Niet best voor ze maar het gaat nu goed
Die van mij krijgt beide, dat was ze bij de fokkers al gewend dus daar ben ik mee door gegaan. Eerst kreeg ze 's morgens Hill's brok en 's avonds Carnivoer kvv en later ben ik overgestapt op Bosch brok en Smuldier. Daarnaast vaak wat restjes van tafel, of een eitje.. En dat bevalt prima
essiesilly
Geplaatst: 28-01-15 09:12
Wat denk je dat in brok zit wat ze perse nodig hebben wat in vers voer niet zit?.... Zijn het de granen? Is het het vleesmeel? De dierlijke bijproducten? Mais? E nummers? Je raad het al ik adviseer zeker vers, heb 2 nesten gefokt diehebben geen enkel brokje gegeten, voor mij talloze voordelen waardoor ik nooit meer anders zal voeren dan barf! (De pups kregen een combi van barf en KVV) ze groeien er absoluut geweldig mee op
Mizora
Geplaatst: 28-01-15 09:42
Het merk kende ik niet, dus ik heb het even gegoogled, maar ik ben niet onder de indruk:
Het is niet graanvrij (rijst en maïs) en ik weet niet hoe ze aan de 70% komen van vlees, want ze moeten het grootste percentage voorop zetten. Dus dan zit het totale vlees% maximaal op 60% en waarschijnlijk zelfs lager. En door deze twijfelachtigheden, valt een merk voor mij af. Het is niet duidelijk.
Ik zou eerder gaan voor "taste of the wild" of "acana". Op "orijen" deed onze hond het niet zo lekker. Een andere mogelijkheid is "Dog lovers gold" (die hebben alleen geen speciale puppybrok. Op zich niet nodig, maar sommige mensen vinden het wel fijn).
Overigens, als je voor een compleet kvv gaat dan zit daar een vergelijkbare premix in als in brok, het maakt dus op zich echt geen verschil. Tekorten kunnen ontstaan wanneer je ongebalanceerde barf voert (het all-meat syndroom komt ook daardoor. Dan is alleen spiervlees gevoerd. En de konijnenziekte ook, dan is alleen konijn gevoerd (= te vetarm, ga je ook als mens dood van).
Edit: merk verduidelijkt n.a.v. post onder mij.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 28-01-15 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Je bedoelt hierboven dus Yami? Ik moest even terugkijken op welk merk je doelde :p
Orijen vind ik zelf wel schrikbarend duur :p Zeker als je een hond hebt die veel (brok) eet... Verder geen ervaring met de kwaliteit, staat wel bekend als dé brok met hoog vleesgehalte naast nog een aantal (vrij dure) merken.
Toch wel handig dat mijn hondje héél lang doet met een zak van 3 kg :p
Suzanne F.
Geplaatst: 28-01-15 10:02
Die van ons krijgen altijd Royal Canin mini sensible met een half bakje Ceasar erdoorheen. (Maltezer en Jack Russel) Daar doen ze het super op en nooit problemen eigenlijk.
Mizora
Geplaatst: 28-01-15 10:04
Ik bedoelde inderdaad Yami, ik heb het er even bij gezet.
Orijen is ook serieus duur. http://www.food4pets.be/ en http://www.zoofast.nl/ zijn de 2 goedkoopste webshops die ik weet voor een hoop kwaliteitsmerken. Waarbij zoofast vaak de goedkoopste is (62€/13kg orijen adult; f4p is 69€/13kg; zooplus is 73€/13kg), maar f4p heeft weer andere merken.
Hier ook een klein hondje (10kg), die helaas wel op aangepast voer staat. Hij blijft het meest jeukvrij op een afwisseling van 4 smaken (kip, lam, eend/konijn, kalkoen) van renske vers. Kvv wil hij niet altijd eten dus valt af. Maar zelfs goedkoop ingekocht kosten die bakjes nog 1.55€ p.s. (hij eet 2/3e bakje per dag). Daarmee vergeleken is orijen juist weer goedkoop (0.75€ zouden we per dag kwijt zijn).