hond met tandsteen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

hond met tandsteen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:20

Hallo,

Ik dacht, misschien hier eens even vragen.
Meerdere meningen, meerdere tips.

Het gaat om mijn bijna 4jarig hondje.

Krijgt kvv te eten en tussendoor kauwbotten.

Echter kauwt meneer merendeels aan 1 kant.
Aanvulling: hij kauwt wel op beide kanten, maar ene kant toch minder.
Het gaat om de hoektand en het eerste tandje ernaast aan de voorkant.
Kiezen en overige voortanden zijn wel schoon.
Conclusie dus dat de andere kant veel meer aanslag toont.

De kant waar hij op kauwt heeft maar een heel klein beetje aanslag, hoektand is daar ook iets kleiner moet ik zeggen (meer afgesleten?)

Moet ik hem nou gaan tanden poetsen?
Hoe los ik op dat meneer ook meer aan de andere kant kauwt?

Iemand ideeën? Tips?
Laatst bijgewerkt door _CS_ op 27-01-15 17:00, in het totaal 2 keer bewerkt

okdoei

Re: hond met tandsteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:22

bij mijn teckel van 6 word toevallig morgen bij de dierenarts het tandsteen onder narcose verwijderd. ik heb hier verder nog totaal geen ervaring mee dus ik ben benieuwd wat de dierenarts mij morgen voor advies geeft.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:34

Vreemd dat hij maar aan 1 kant kauwt, misschien eens na laten kijken door een DA? Lijkt alsof hij misschien pijn heeft.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:36

Nouja, hij kauwt wel op de andere kant hoor met bot, maar hij heeft een voorkeur voor die ene kant.
Naar mijn idee kauwt hij dus te weinig op die andere kant, gezien daar toch echt meer aanslag zit.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:51

Ik heb via internet een tandenkrabber gekocht waarmee ik zelf het tandsteen bij mijn honden weghaal. Anders ff een hondentrimmer bellen want die doen dat meestal ook wel. Volgens mij kun je er weinig aan doen en is het vooral een kwestie van aanleg.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:02

Achterkant van een lepeltje gaat ook prima :D Gewoon zelf er af krabbelen :j

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:09

Tandenpoetsen is wel de effectiefste manier om tandplak en tandsteen te voorkomen.
Ik poets de tanden van mijn hond en gebruik daarnaast van dat anti-plaquetandenpoeder. Dat helpt zeker wel iets. Wonderen moet je er niet van verwachten maar effect heeft het wel. Daarnaast kun je inderdaad kijken of je met de achterkant van bijvoorbeeld een lepeltje de tandsteen van zijn tanden kan krabben. Een tandenkrabber is af te raden als je hond niet gewend is dat jij in zijn bek bezig bent en je zelf geen ervaring hebt met het hanteren van gebitsreinigingsinstrumenten. De kans is dan heel erg groot dat je de krabber verkeerd gebruik en vervolgens het glazuur en/of het tandvlees beschadigd. Beschadigingen die je aan het glazuur veroorzaakt zijn onomkeerbaar.

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:11

Wij gaven altijd dentalsticks of dentasticks, zo'n geel plastic pakketje net blauw en een bruine hond. Vond ie enorm lekker en hij had het mooiste gebit van alle honden bij de dierenarts (*trots*). Heel af en toe de tandjes poetsen deden er ook. Het hielp echt!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 20:58

Nou Dentasticks komen er hier nooit in.

Ik ga de tips even meenemen.
Rondkijken of er een trimmer in de buurt is die ervaring heeft en tanden doet.
Als we voor de jaarlijkse enting gaan laat ik zijn gebit ook even nakijken (moeten toch binnenkort).

Tandenkrabber heb ik al gegoogled.
Punt is dat ik heel veel met hem kan doen, ik mag ook zijn bekkie wel controleren enz. maar weet niet of hij het zou pikken als ik met zo'n krabbertje aan de gang ga.
Durf en doe zelf heel veel, maar het zijn wel zijn tanden hé.

Anders eens vragen aan de DA of hij het echt alleen onder narcose doet of ook gewoon zo, want narcose vind ik niet zozeer nodig (zo ernstig is het in mijn ogen ook nog lang niet, maar wil ellende voorkomen)

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:03

Poeh ik zou persoonlijk niet zelf gaan proberen... Er is een reden dat de dierenarts dit onder narcose doet. Vaak hebben dieren met tandsteen ook parodontitis (ontsteking van de weefsels die de tand omgeven) en volgens mij kan je nooit zonder narcose alle tanden grondig bekijken. Ook aan de binnenkant van de tanden zit tandsteen. Ook zal de dierenarts na het schoonmaken van de tanden polijsten, dit kan je ook niet zelf doen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:04

_CS_ schreef:
Nou Dentasticks komen er hier nooit in.

Ik ga de tips even meenemen.
Rondkijken of er een trimmer in de buurt is die ervaring heeft en tanden doet.
Als we voor de jaarlijkse enting gaan laat ik zijn gebit ook even nakijken (moeten toch binnenkort).

Tandenkrabber heb ik al gegoogled.
Punt is dat ik heel veel met hem kan doen, ik mag ook zijn bekkie wel controleren enz. maar weet niet of hij het zou pikken als ik met zo'n krabbertje aan de gang ga.
Durf en doe zelf heel veel, maar het zijn wel zijn tanden hé.

Anders eens vragen aan de DA of hij het echt alleen onder narcose doet of ook gewoon zo, want narcose vind ik niet zozeer nodig (zo ernstig is het in mijn ogen ook nog lang niet, maar wil ellende voorkomen)

Als het een randje is en de hond is heel goed hanteerbaar kunnen ze kijken of ze met een tang het tandsteen eraf kunnen "krabben" zonder narcose. Hier haal je alleen grote brokken tandsteen mee weg. Je haalt er dus niet alles mee weg.
Zelf met een tandenkrabber aan de slag gaan is niet aan te raden.

EllisL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:04

Mijn hondje is in december behandeld aan tandsteen, daarbij ook een tumor ontdekt.
Advies van da was tandenpoetsen en dentasticks

Was voor mijn hondje een vrije heftige ingreep...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 21:23

Ik ga ook zeker niet zelf in zijn bekkie klieren hoor.

Maar wanneer spreek je van tandsteen eigenlijk? Of tandplak?
Wat ik bij hem zie is gewoon een wat gelige waas bovenaan.
Het voelt bijna gelijk als de tand (dus niet verdikt), dus niet dat je ff je nagel eronder kan zetten zeg maar voor het idee.

Nouja, laat de DA wel kijken binnenkort, horen wat hij ervan zegt.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:29

Tandplak is een "biofilm". Iets wat bacteriën vormen om zichzelf te beschermen op de tand. Tandplak is een natuurlijk iets en verdwijnt normaal door tanden poetsen of mechanische wrijving, zoals kauwen. Tandsteen ontstaat wanneer de plak blijft bestaan (bijvoorbeeld op plaatsen waar minder gekauwd wordt) en in de tandplak mineralen uit het speeksel of het voer neerslaan. Er vormt zich dan een hard, geelbruin laagje op de tand, wat je er niet meer zomaar af kan krabben. Tandplak is veel zachter.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 21:33

Tandsteen dus :+

Ben net aan het googlen geslagen en zie nu dat februari de maand van het gebit is _O-
Ga even tussen de lijst spieken of mijn DA ertussen staat.

joketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:45

Ideaal :D . Je hondje gaat normaal gezien niet veel hinder ondervinden van de narcose hoor, als hij verder gezond is.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 21:53

Mijn DA staat er niet tussen -O-

Nouja, narcose is ook troep, dus zolang het niet nodig is dan liever niet, maar als het echt moet dan moet het.
Maar zo heel ernstig heeft ie het ook nog niet.

Ga morgen gelijk even sowieso een tandenborstel voor hem halen, gaan we dat in ieder geval vast doen.
En dan wachten we af wat de DA ervan zegt of het nodig is zo'n gebitsreiniging.

Maar wat ik mij afvraag.
Tandplak hebben we allemaal dus dieren ook.
Mijn katten zijn ouder en hebben een puntgaaf gebit.
De hond die kluift, wat de katten niet doen bijvoorbeeld.
Ok, sommigen hebben er gewoon meer aanleg voor.

Hij heeft ook maagproblemen, kan dat daarmee te maken hebben?
Vandaar dat hij ook alleen kvv en kluifbotten krijgt.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 21:59

Of maagproblemen invloed hebben op de vorming van tandplak (via het speeksel zou je dan denken) durf ik niet te zeggen. Wel is het heel dier individueel hoe tandplak/tandsteengevoellig het gebit van het dier is. Voeding heeft hier invloed op, maar de gevoeligheid van het dier weegt zwaarder is mijn mening.
Zo kan een hond die op supermarktblikvoer leeft tocheen gaaf gebit hebben terwijl bij een hond die vers eet echt regelmatig de tanden gepoetst moeten worden om tandplak en tandsteen te voorkomen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 22:08

Hield zijn gebit altijd in de gaten hoor, maar het laatste jaar is het toch veranderd, terwijl hij hiervoor bijna echt een puntgaaf gebit had, waar ik trots op was.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:18

kan het ook zo zijn dat de hond juist op die kant last heeft waardoor hij niet op die kant kauwt??
en zeker omdat het een jonge hond is kun je beter even een een dierenarts gaan dat ook aan tandheelkunde doet. er kan een verborgen ontsteking zitten in de tanden wat zeer pijnlijk kan zijn voor de hond om op te kauwen en zeker als hij harde broken moet eten.
ik moet er zelf niet aan denken als ik kiespijn heb en ik moet een harde appel eten...

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 22:29

Hij eet geen brokken lolotjeh, hij krijgt kvv.

Maar als het hem pijn doet moet dat toch op meerdere momenten waarneembaar zijn.
Met spelen e.d. ontziet hij die kant ook niet, en met kluiven idem dito niet.
Hij kauwt wel bij die kant, dat wel, maar gewoon wat minder als de andere kant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 22:45

Mag ik vragen wat voor botten je geeft?
Harde of zachte...hoeft niet zo bij macho te zijn hoor,maar bij de zachtere botten ( ribbetjes) heb je vaak toch dat er minder tandsteen komt :j

En poetsen helpt inderdaad..deed ik vroeger ook wel bij de hond :D

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 10:26

Ellen: meestal pezen en dat soort spul, eigenlijk hard dus, maar als ie er even aan kluift worden ze wel zachter (smerig trouwens haha).

Ik ga zo even een tandenborstel halen :+

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-15 11:50

Waarschijnlijk weet je het wel, maar ik zeg het liever even voor de zekerheid. Geen humane tandpasta gebruiken bij je hind, maar speciale dieren/hondentandpasta. Humane tandpasta is is slecht voor dieren.
Daarnaast gaat aan tandenpoetsen wel een training vooraf. Ik vind dit een mooie uitleg hoe het tandenpoetsen aan te pakken: http://www.petsplace.nl/hond-en-tandenpoetsen

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-15 12:03

Dat weet ik, heb vanmorgen borstel en speciale tandpasta gehaald.
Zojuist de allereerste keer gedaan, eerst laten proeven, toen met vinger langs tand.
Toen met borstel bij de kies en hoektand.
Voorkant laat ik nog voor wat het is, schijnt het gevoeligst te zijn.

Ga nu proberen dagelijks even een minuut te doen en zo uitbreiden, zodat ie went en het leert.

Dit vond ie tot nu toe niet vervelend, dus ben ook direct gestopt daarna.