Ik zit een beetje met een probleem. In mijn buurt woont een man met een hele vervelende hond, er zijn al een paar dingen voorgevallen die ik zo neer ga 'typen' en ik zou graag jullie mening hierover horen. In totaal zijn er 3 dingen gebeurt waar ik best wel mee in mijn maag zit.
Allereerst mijn honden, ik heb twee hondjes, allebei een kruising Teckel x Jack Russel. Rooney en Teule, Rooney is de moeder en Teule de dochter.
Nou is er dus ongeveer een jaar geleden een man in onze buurt komen wonen met zijn hondje, geen probleem natuurlijk! Ik vind het zelfs leuk als er nieuwe honden zijn omdat Teule dan eindelijk misschien een maatje heeft om mee te spelen buiten op haar moeder na
Naja, ik heb Rooney altijd los lopen en Teule altijd vast omdat Teule heel erg jachtinstinct heeft en Rooney niet. Rooney loopt ook los in de woonwijk omdat ze goed onder apel staat en verder altijd haar eigen gangetje gaat.
Op een zomerdag in juli liep ik met me honden richting het veld want daar kan ik Teule loslaten, toen kwam ik dus die man tegen en ik had ze toen toevallig allebei vast. Teule is de grootste held op sokken en gaat meestal niet op vreemde honden af, dus ik liet Teule als eerste los. Het andere hondje liep ook los en mij is geleerd dat honden aan de lijn agressiever zijn dus daarom liet ik haar los.
Op het moment dat ik Teule losliet heb ik niet op haar lichaamstaal gelet en ze rende recht op het andere hondje af en die greef ze in haar staart. Ik ben erop af gevlogen en heb de honden uit elkaar gehaald. Ik ken het verschil tussen rang bepaling en vechten en dit was vechten. Toen ik ze uit elkaar had gehaald ben ik gaan checken of mijn hond iets had en heb toen aan de betreffende man gevraagd of zijn hond iets had, dit was niet het geval dus ik heb mijn wandeling vervolgd terwijl ik Teule vervloekte.
Ik snap dat dit mijn fout was, echt waar! Ik heb de man ook mijn excuses aangeboden en we zijn allebei verder gelopen.
Nu de tweede keer, ik liep met mijn vader, moeder en mijn kleine nichtje buiten met de hondjes, Rooney gewoon los en Teule liep aan mijn vader voet terwijl ze vast zat aan de kinderwagen. We kwamen de man weer tegen, en dit keer greep zijn hond Rooney in haar rug, mijn vader heeft de andere hond er vanaf geschopt terwijl mijn moeder Rooney pakte. Rooney was heel hard aan het piepen en had dus pijn.
De betreffende man, lijnde zijn hond aan en liep zonder iets te zeggen gewoon weg! We schrokken hier allemaal van en mijn vader is achter de man aangelopen. Toen hij hem eenmaal had gevonden heeft mijn vader gevraagd waar het mis ging in zijn hoofd dat hij niet even kon vragen of het wel goed ging met Rooney en de onbeschoftheid zelve dat hij wegliep. De man lachte een beetje schaapachtig en is toen gewoon naar huis gelopen. Mijn vader was echt in alle staten natuurlijk. Wij allemaal...
En dan nu de laatste keer, dit was gisteren, Ik liep met mijn vriend het laatste rondje met de honden en Rooney liep gewoon weer los. Na een tijdje komen we op de hoek van de straat en Rooney stopt met lopen en gaat met haar staat tussen de benen achter mijn vriend staan. Ik wist al dat er iets niet klopte en aangezien ik Teule aan de lijn had gingen haar nekharen ook omhoog. En jahoor, de betreffende man stond om het hoekje met zijn hond. Hij stond stil terwijl wij passeerden. De hond begon te blaffen en Teule deed een poging tot aanvallen maar omdat ze aangelijnd was heb ik haar bij me gehouden. De man begon schaapachtig naar me te lachen en zei: 'zo jou honden luisteren wel goed!' Ik heb boos terug geroepen dat die van hem dat niet deed. Rooney bleef bij me vriend en we zijn zo naar huis gelopen...
Wat denken jullie hierover? Ik vind dat iedere hond zich prettig moet voelen in de buurt en elke eigenaar ook ontspannen moet kunnen wandelen met zijn/haar hond. Zo ook de man.
En respect als je dit allemaal hebt gelezen!
maar daar trainen we mee.
Ja ik ga daar geen sorry voor zeggen als de andere hond of baas zijn schuld is. Sommige honden piepen ook uit angst; het is niet altijd pijn. Het is ook een afweersysteem. (je moet wat proberen als kleintje he
)
Misschien is dat ook een reden voor die andere hond om ze te pakken. Het is nooit goed te praten hoor, zo bedoel ik het niet. Maar soms zit het niet in het karakter van het beestje.
)