Wat nou te doen met andere cavia?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simmerr

Wat nou te doen met andere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:06

Hoii, wij hadden 2 cavia's en nu is er dus 1 overleden.
Wat moeten we nou doen met de andere cavia?

Wat info,
-5 jaar
-niet gecastreerd beertje
-redelijk dominant beertje

Het is geen optie om hem te castreren omdat dat niet mag.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:07

Een jong beertje erbij zetten gaat meestal wel goed, is dat een optie? :)
Laatst bijgewerkt door melody7 op 23-01-15 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:07

Jong beertje van maximaal 6 weken er bij zetten

Simmerr

Re: Wat nou te doen met andere cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:11

Ja daar hadden wij ook aan gedacht alleen dan moeten we dus elke keer een nieuw beertje zoeken, en dat lijkt me ook niet echt fijn voor onze cavia zelf...

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:12

Beter dan alleen laten zitten tot hij dood gaat.. Ze gaan nou eenmaal niet precies tegelijk dood normaal gesproken.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:13

Andere beer er bij plaatsen inderdaad, Dit hoeft niet persee een diertje tot 6 weken te zijn de juiste klik en combinatie is belangrijker dan de leeftijd

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:13

Gewoon een jong beertje erbij. Dat gaat meestal erg goed. Ik doe dat ook altijd als een van mijn beertjes wegvalt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het koppelen niet gelukt is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:14

Je kan ook opvang bellen en vragen of ze plek hebben en afstand van hem doen.
Of misschien vanuit de opvang er een aan koppelen die bij overlijden van je eigen cavia terug gaat naar de opvang (soort lease cavia)

Simmerr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:15

Ja dan zal eens kijken of een opvang iets heeft :)
Alleen is er dan later ook nog een kans dat ze gaan vechten, want ons andere beertje is vroeger ook een beetje toegetakeld Door hem.....?

Edit: naar een opvang gaat niet lukken omdat we hem niet mogen castreren.

wondertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:23

@Seven, met een jong beertje gaat het bijna altijd goed. Met een oudere is dat maar de vraag ;-)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:33

Inderdaad koppelen aan een jong beertje. 2 oudere/volwassen beren heeft niet zoveel kans op slagen. Met een jong beertje klikt het meestal direct. Ik heb een tijdje geleden ook voor deze vraag gestaan toen mijn 4.5 jaar ouder beer alleen achter bleef. Hij was ook blind en dus ik wist echt niet wat het beste was. Uit eindelijk toch op zoek gegaan naar een jong beertje en dat was echt de beste beslissing ooit!

Mijn ervaring is dat een oudere beer met een jongere beer een erg goede combi is. Gevechten als het jonkie volwassen wordt heb ik nog nooit meegemaakt :)

Alleen laten zitten tot hij doodgaat mag je absoluut niet doen. Cavia's kunnen 7/8 jaar oud worden, dan zou hij nog jaren alleen zitten en dat is gewoon triest...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:56

wondertje schreef:
@Seven, met een jong beertje gaat het bijna altijd goed. Met een oudere is dat maar de vraag ;-)

Daar ben ik het niet mee eens ;)
de karakters moeten passen oudere of jongere beer.
Ik heb al jaren caafjes en fok ze ook onze dekberen zitten altijd met een vriendje en nee dat zijn niet allemaal jonkies maar ook 2 dekberen samen ;)

Kwestie van je dieren en hun karakter kennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:13

ThirzaXinge schreef:
Ja daar hadden wij ook aan gedacht alleen dan moeten we dus elke keer een nieuw beertje zoeken, en dat lijkt me ook niet echt fijn voor onze cavia zelf...

Ehhhhh even voor de zekerheid: met "een jong beertje van max 6 weken erbij" betekent niet dat je elke keer als het nieuwe maatje 6 weken oud is je 'm in moet ruilen voor weer een jongere he...
:')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:15

Sonja schreef:
ThirzaXinge schreef:

Ehhhhh even voor de zekerheid: met "een jong beertje van max 6 weken erbij" betekent niet dat je elke keer als het nieuwe maatje 6 weken oud is je 'm in moet ruilen voor weer een jongere he...

_O-

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:22

Met een jonge beer is de kans gewoon groot dat het goed gaat, door het leeftijdsverschil is de rangorde snel duidelijk. Ook twee volwassen beren kunnen samen, hier ook wel eens gedaan. Kan heel goed gaan, maar zoals Seven zegt, dan moeten de karakters matchen. En dat is nu eenmaal lastig in te schatten wanneer je een nieuw caafje gaat halen. Vandaar dat het advies van een jonge beer meestal word gegeven, meeste kans van slagen in dit geval :)
Hihi en inderdaad, niet elke 6 week een nieuwe :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:24

Verder vooral koppelen op neutraal terrein, niet in het eigen hok van de oude beer. Kan vaak ook bij de opvang hoor, met als voordeel dat ze meerdere anderen kunnen proberen als het met de eerste niet lukt.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 19:11

Sonja schreef:
ThirzaXinge schreef:

haha volgens mij dacht TS dat inderdaad :') anders snap ik de opmerking 'elke keer een nieuw beertje' niet helemaal :D

Een opvang neemt ook wel niet gecastreerde beren aan hoor, en plaatst die bv. uit met een andere (jonge) beer. Dus dat is ook een optie als je eigenlijk geen nieuwe cavia's meer wil.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 20:08

Ik zou mijn dieren nooit weg kunnen doen. Ik heb voor ze gekozen en als ik het halverwege zat ben dat is dat mijn probleem en niet die van hun.

Ik zou met de tijd willen stoppen met dieren maar dat zal waarschijnlijk niet lukken. Als 1 dier overlijdt dan komt er toch een nieuwe voor de overgebleven. Dan kun je opperen dat ik een "leen cavia" neem maar ik hecht me er binnen een week aan en dat gaan de loaner ook niet meer weg :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:36

Zou een jong gecastreerd mannetje ook goed klikken met een ouder niet-gecastreerd mannetje? Ik heb hetzelfde geval thuis, zijn broertje is helaas de strijd tegen kanker verloren ;( Ik heb wel nog een vrouwtje, maar ze kunnen dus (vanzelfsprekend) niet bij elkaar zonder toezicht. Af en toe laat ik ze wel lekker bij elkaar zitten als ik ze in het oog kan houden :) Anders zou ik dus wel opteren om er nog één gecastreerd mannetje bij te halen, die dan zowel bij het vrouwtje als bij het mannetje gezellig kan. (Zijn beiden àbsoluut geen dominante dieren)

_Milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:38

2 jonge beertjes dan?
Dan zit je niet volgend jaar als bijvoorbeeld de oudste overlijdt dat je weer met 1 over blijft.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:52

Jackytje schreef:
Zou een jong gecastreerd mannetje ook goed klikken met een ouder niet-gecastreerd mannetje? Ik heb hetzelfde geval thuis, zijn broertje is helaas de strijd tegen kanker verloren ;( Ik heb wel nog een vrouwtje, maar ze kunnen dus (vanzelfsprekend) niet bij elkaar zonder toezicht. Af en toe laat ik ze wel lekker bij elkaar zitten als ik ze in het oog kan houden :) Anders zou ik dus wel opteren om er nog één gecastreerd mannetje bij te halen, die dan zowel bij het vrouwtje als bij het mannetje gezellig kan. (Zijn beiden àbsoluut geen dominante dieren)

Ik vind dat niet echt een permanente oplossing... Dan moet je dus steeds afwisselen met cavia's? Ik weet niet hoe oud je beer is, maar ik zou hem castreren en bij je zeugje zetten of zorgen voor een vriendje voor allebei je cavia's. Dus een jonge beer voor bij je beer en een castraat of zeugje voor bij je zeug.

Ook vind ik het onverstandig om je cavia's toch bij elkaar te laten, hoe goed je ze ook in het oog houdt het is zo gepiept en dan zit je met een zwangere zeug.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:59

Samiyah schreef:
Jackytje schreef:

Ik vind dat niet echt een permanente oplossing... Dan moet je dus steeds afwisselen met cavia's? Ik weet niet hoe oud je beer is, maar ik zou hem castreren en bij je zeugje zetten of zorgen voor een vriendje voor allebei je cavia's. Dus een jonge beer voor bij je beer en een castraat of zeugje voor bij je zeug.

Ook vind ik het onverstandig om je cavia's toch bij elkaar te laten, hoe goed je ze ook in het oog houdt het is zo gepiept en dan zit je met een zwangere zeug.

Ik zit létterlijk naast mijn cavia's en ben er constant bij, meestal liggen ze gewoon samen te slapen.. :) Dus er is écht geen gevaar in mijn ogen.

Mijn beertje is te oud om te castreren vrees ik. Narcose zou risicovol zijn. Zijn broertje - leeftijdsgenootje dus - heeft een operatie niet overleefd en stierf een week daarna. Is wel niet te vergelijken denk ik.. Maar tot nu toe hebben we slechte ervaringen gehad met cavia's onder narcose. (En het is écht geen slechte praktijk)

Probleem is dat we ook nog een konijn hebben die dus samen met het zeugje zit. Ik weet dat er heel uiteenlopende meningen zijn over deze combinatie, maar toch denk ik dat het ook beter is dan dat ik het zeugje alleen laat.. Binnenkort komt er een nieuwe, grote kooi (129x68x103,5h) mét ren zodat ze lekker de pootjes kunnen strekken. Opzich zou het dus wel mogelijk zijn, maar ik denk niet dat de ouders het zullen appreciëren om nu al 2 extra cavia's erbij te nemen := (is al moeilijk genoeg om de papa te overtuigen voor de kooi :D )

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:20

Een beer bij een zeugje zetten zonder dat een van beiden geholpen is vind ik echt heel erg dom. Het is binnen een paar seconden gebeurd. Er zijn al zoveel nestjes overal.
Je kan wel zeggen dat je er naast zit maar je kan niet 24 uur per dag je ogen op je cavia's gericht hebben.

Bij een ouder beertje kun je beter een jong beertje zetten. Een oudere beer laten castreren en dan bij een zeugje zetten vind ik geen oplossing. Je neemt het risico van de narcose én je zeugje zal het je niet in dank afnemen als ze de hele dag gedekt wordt.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:33

Ik denk dat jullie het verkeerd begrijpen.. :) Ik pak mijn cavia's hier binnen op een kussen, op mijn bed, zodat ik ze kan aaien en gezellig samen zijn. Dus het is niet 24u lang :P Ik ben er dus constant bij. Je hoeft me niet te vertellen over alle nestjes, dat weet ik jammer genoeg ook en het breekt men hart om het te zien.. Maar ik weet waar ik mee bezig ben. Ik laat ze liever tenminste wat sociaal contact hebben onder toezicht, vlak naast mij. Ik heb evt een foto ergens liggen om te tonen wat ik bedoel..

Het probleem is dat willen hebben van een gecastreerd beertje en een zeugje. De oudere beer ga ik ook niet castreren.. daar is hij te oud voor. Ik neem dat risico écht niet!

Ik vroeg gewoon of het misschien een idee was om er een jonger gecastreerd beertje bij een niet-gecastreerde beer te zetten.. Zodat ze dus niet alleen zijn tot de dood.. want dat is niet eerlijk. Mijn beertje zit dus nu alleen, mijn zeugje bij ons konijn. Mijn beertje is al aan de oudere kant en als ik zie hoeveel hij ervan geniet om sociaal contact te hebben met mijn zeugje en gewoon lekker tegen elkaar aan te liggen voel ik mij schuldig. Dus leek het mij een goede oplossing. Als zijn laatste uur geslagen is, kan ik het gecastreerde beertje bij mijn zeugje koppelen en omgekeerd..

Eén van de 2 wegdoen is geen optie. Wij doen onze dieren nooit of te nimmer weg.. Bovendien zitten ze hier al hun hele leven. Ik wil hun die stress niet aandoen, zeker als het om volwassen dieren gaat.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:36

Een jongere castraat bij dat mannetje lijkt mij dan een goed idee ja! :)

Maar voor dat konijn en het zeugje moet je ook een oplossing hebben hoor, een konijn is geen maatje voor een cavia.. Dat is net als dat je een mens met een gorilla in een huis stopt. Dus je kunt beter een vriendinnetje voor je konijn én een vriendinnetje/castraat voor je zeugje erbij doen.. en dan dus iets voor het beertje :)