Hond blijkt mega jachtinstinct te hebben... Help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xJolien

Hond blijkt mega jachtinstinct te hebben... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 12:49

Lang geleden dat ik actief was op Bokt, maar hier vind je toch vaak wel een oplossing.. :)
Ik baal. Ik baal zo hard....
Jala is hier nu precies 1 maand. Afkomstig uit Spanje, voor de rest is alles onbekend.
Waarschijnlijk zit er dalmatiër x podenco in.
Mijn eerste hond, verliefd op geworden tijdens mijn stage in Spanje.
Ze had mij 'uitgekozen' toen ik daar was.

Na veel nadenken en overwegen heb ik haar vorige maand over laten komen.
Ze doet het super, weet zich prima aan te passen en luistert al beter dan ik eerst had durven hopen.

Maar nu komt het...
Mevrouw heeft zojuist een kip gevangen tijdens de wandeling met m'n broertje.
Kip heeft het niet na kunnen vertellen, broertje over de zeik en ik baal.

Tijdens het wandelen kan ze prima los, dacht ik.
Ze rent in het bos (direct achter het huis) wel alle kanten op, maar als ik roep, staat ze naast me.
Totdat ze dus écht ergens achterna zit.
Vogels jaagt ze op, maar ze blijft mij in de gaten houden.

Alleen pas zat ze achter een konijn aan in het bos, en ben ik me gaan verstoppen, maar ze had 0,0 zicht voor mij.

En nu zit ik dus even met m'n handen in het haar. De cursussen gehoorzaamheid etc. zijn allemaal 2 weken terug begonnen. Komende 3 weken heb ik helaas nog geen tijd om erbij in te stromen.
Dus dan wordt het na die tijd pas... En tot die tijd? Ik durf haar niet meer los te laten, stel dat ze een huiskonijn uit een achtertuin vist en dood bijt...

Heb al even rond zitten zoeken op internet, daar wordt aangeraden een veldlijn aan te schaffen.
Maar daarmee is het probleem nog niet opgelost...

Alle tips zijn welkom, ik weet momenteel echt even niet meer wat het beste is...

Najoveh

Re: Hond blijkt mega jachtinstinct te hebben... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:54

Gewoon niet loslaten is de enige optie. Mijn tante heeft ook een aantal spaanse en italiaanse straathonden. Geweldige beestjes, maar het jachtinstinct zit erin en krijg je er niet uit. Koop een lange lijn en laat je hond alleen nog los in een veilig, omheind gebied.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:55

Bij sommige honden valt dit er nooit helemaal uit te halen. Het instinct kan zo sterk zijn dat ze gewoon blind worden. Ik heb het ook bij iemand meegemaakt die al jarenlang herdershonden had, maar een daarvan was echt gewoon weg als ze wild zag.

Misschien heb je geluk en is het er wel uit te trainen, maar ik zou wel dan oefenen met een lange lijn. Op het moment dat ze dan weg wilt schieten kun je zorgen dat je zo snel mogelijk de aandacht op jou vestigt en laat weten hoe geweldig jij wel niet bent in plaats van het wild. Misschien gaat ze dan de link leggen dat ze in plaats van blind weg te schieten op dat moment veel beter naar jou kan gaan.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:56

Gewoon aan de lijn dus...

Misschien bij omheinde loslaat-plekken los, verder vast.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 12:58

Jachtinstinct van een podenco(mix) is heel moeilijk te controleren is mijn ervaring. Ik heb 1 bos waar mijn hond los kan omdat het zo groot is dat hij daar geen kwaad kan, hij komt altijd terug maar kan 10 minuten duren. Andere bossen moet ik hem heel goed in de gaten houden, maar doe ik er meestal gewoon een lange riem aan.

Hier hielp een correctiehalsband wel voor in het park (waar ook konijnen lopen maar hij dus NIET kan gaan jagen). Zit een piepje op, korte spray en lange spray. Je kunt een geurloze spray of eentje met citroengeur gebruiken.

Een jachtfluitje helpt hier ook goed als ik op tijd ben, als hij in de startblokken staat werkt het is hij weg niet meer. Ik heb hem geleerd dat fluit = eten, door hem de eerste maand alleen te gebruiken als ik eten ging geven of een mega lekker stuk vlees bij had.

Verder heb ik een 20m riem gekocht voor die tijd om hem te trainen op afstand.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:03

Ik heb zelf 2 podenco's..de eerste is onaanspreekbaar bij de muizenjacht, de ander heeft een echte zwerfknop. Dwz hij kan ineens in de zone raken en weg is hij.

Twee dingen helpen goed... Steeds hetzelfde rondje zodat ze weten wat waar mag en ze doen alles echt alles voor eten. De zwerver is nu zelfs uit zijn zone te krijgen door 1 woord te roepen en hem met eten te belonen.

Kortom trainen! Ook aan de lijn!

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:04

Sommige honden hebben zo'n sterk jacht instinct dat het helaas niet meer weg te trainen is. Ik heb zelf een Whippet (Engelse windhond), hij had als pup ook een sterk jacht instincf. Hij joech overal achteraan als het maar bewoog, het maakte niet uit of het een vogel of een koe / paard was.

Ik heb hem een aantal keren flink op z'n kop gegeven als hij ergens achter aan had gezeten. Dit heeft wel wat geholpen, hij blijft namelijk altijd eerst van een afstandje kijken en loopt er dan langzaam heen. Als ik hem op dat moment waarschuw met een simpel stem commando als; uh niet doen of gewoon z'n naam zeg haal ik hem precies op tijd uit z'n concentratie en gaat hij er niet achter.

Soms ben ik natuurlijk te laat als we bijv in het bos zijn en hij gewoon lekker los aan het scharrelen is. Hij vloog laatst ook nog een kudde koeien achterna, als hij eenmaal bezig is kan ik roepen wat ik wil maar ziet hij alleen nog de koeien. Nou valt hij ze gelukkig niet aan maar drijft ze op tot hij ze in een groepje heeft en blijft ze dan omcirkelen.

Misschien kun je je hond voorlopig aan zo'n lange lijn vasthouden en zodra je ziet dat ze ook maar iets achterna wil zitten haar gelijk corrigeren dat dit niet de bedoeling is. Doordat je haar dan wel vast heb kan ze er niet daadwerkelijk achter aan als het de eerste zoveel keer nog geen zij heeft.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:05

Gewoon lekker aan de lijn laten lopen. Ken je niet iemand met een omheind terrein waar je hond af en toe lekker los kan lopen?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:07

Honden blijven eigenlijk gedomesticeerde wolven eigenlijk als je het zo bekijkt...

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:08

iEmmaaa schreef:
Sommige honden hebben zo'n sterk jacht instinct dat het helaas niet meer weg te trainen is. Ik heb zelf een Whippet (Engelse windhond), hij had als pup ook een sterk jacht instincf. Hij joech overal achteraan als het maar bewoog, het maakte niet uit of het een vogel of een koe / paard was.

Ik heb hem een aantal keren flink op z'n kop gegeven als hij ergens achter aan had gezeten. Dit heeft wel wat geholpen, hij blijft namelijk altijd eerst van een afstandje kijken en loopt er dan langzaam heen. Als ik hem op dat moment waarschuw met een simpel stem commando als; uh niet doen of gewoon z'n naam zeg haal ik hem precies op tijd uit z'n concentratie en gaat hij er niet achter.

Soms ben ik natuurlijk te laat als we bijv in het bos zijn en hij gewoon lekker los aan het scharrelen is. Hij vloog laatst ook nog een kudde koeien achterna, als hij eenmaal bezig is kan ik roepen wat ik wil maar ziet hij alleen nog de koeien. Nou valt hij ze gelukkig niet aan maar drijft ze op tot hij ze in een groepje heeft en blijft ze dan omcirkelen.

Misschien kun je je hond voorlopig aan zo'n lange lijn vasthouden en zodra je ziet dat ze ook maar iets achterna wil zitten haar gelijk corrigeren dat dit niet de bedoeling is. Doordat je haar dan wel vast heb kan ze er niet daadwerkelijk achter aan als het de eerste zoveel keer nog geen zij heeft.

Ongelooflijk zeg dat jij je hond nog lekker los laat lopen, terwijl je hond een kudde koeien bij elkaar is gaan drijven :') . En hij bijt dan misschien niet, maar denk je ook aan die koeien? Een koe is heel gauw van slag en kan een stuk minder melk gaan geven. Als jouw paarden in de wei staan, vind je het dan ook niet erg als je hond even gaat drijven.

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:11

@ Ankie2011 Het is natuurlijk ook absoluut niet de bedoeling dat hij koeien opjaagt he laat ik niet het verkeerde idee geven! ;) Het gebeurd ook praktisch nooit maar heel af en toe (misschien 1 keer in het half jaar)... en tjah ik snap dat het niet best is voor de koeien maar het gebeurd dus zo weinig dat ik mijn hond daar ook niet voor vast ga houden, ook al klinkt dat misschien heel egoïstisch als ik het zo schrijf :')

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:11

Tsja, dat had je kunnen weten. Podenco's zijn zelfstandige jachthonden en kruisingen daarvan krijgen dit mee. Met cursus los je dit niet op. Het is instinct, geen ongehoorzaamheid. Inderdaad aan de lange lijn en heeeeeeel goed oefenen met het hier commando, zodat je je hond kunt terugroepen. En zorgen dat hij niet in de fout kan gaan, zodra je een dier ziet terugroepen en aanlijnen.

Ik heb trouwens zelf ook een podenco kruising uit Spanje en deze kan na een jaar van bloed, zweet en tranen uiteindelijk loslopen. Dat wilde ik perse doorzetten omdat onze hond enorm graag speelt, rent en vliegt, en dat kon niet aan de lijn.
Laatst bijgewerkt door Borisje op 18-01-15 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:15

Najoveh schreef:
Gewoon niet loslaten is de enige optie. Mijn tante heeft ook een aantal spaanse en italiaanse straathonden. Geweldige beestjes, maar het jachtinstinct zit erin en krijg je er niet uit. Koop een lange lijn en laat je hond alleen nog los in een veilig, omheind gebied.

Eens.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:19

Gewoon aan de lijn houden TS, heel rot. Maar waarschijnlijk heeft jouw geweten er meer last van dan de hond zelf. Tuurlijk is het fijn dat ze eens de pootjes kunnen strekken, maar tot alles netjes is bevestigd niet weer los laten. Want dan gaat het van kwaad tot erger.

iEmmaaa schreef:
@ Ankie2011 Het is natuurlijk ook absoluut niet de bedoeling dat hij koeien opjaagt he laat ik niet het verkeerde idee geven! ;) Het gebeurd ook praktisch nooit maar heel af en toe (misschien 1 keer in het half jaar)... en tjah ik snap dat het niet best is voor de koeien maar het gebeurd dus zo weinig dat ik mijn hond daar ook niet voor vast ga houden, ook al klinkt dat misschien heel egoïstisch als ik het zo schrijf :')

Niets misschien egoïstisch, enorm egoïstisch! Eenmaal per half jaar is veel te veel, en dan moet je je doodschamen dat je je hond überhaupt nog los laat.
Enig idee wat dit voor koeien doet? Nu drijft ze ze op, de volgende keer als er een koe wil ontsnappen aan het cirkelen bijt ze hem dus wel ;)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:23

Ho mensen rustig maar ik snap echt wel dat dit ook voor de koeien niet goed is als ze op gejaagd worden maar ik ga mijn hond niet de vrijheid van lekker los rond scharrelen ontnemen doordat hij heel af en toe (nogmaals misschien een maal in het half jaar) nog in zijn jacht instinct terug valt... zoals ik als schreef heb ik het hem heel snel afgeleerd als pup en heb ik hem verder prima onder controle.

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening maar laten we hier niet mij gaan aanvallen en gewoon TS helpen met haar probleem ;)

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:30

Ook als er een keer in het half jaar een koe haar kalfje verliest door de stress omdat jouw hond zo nodig los moet? Denk er nog maar eens even over na.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:34

Het zou heel leuk zijn voor je hond TS om met hem te gaan speuren! Zo bevredig je zijn jachtinstinct, ipv dat je het weg probeert te stoppen kun je er wat leuks mee doen!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:38

Hier twee staande jachthonden, die ook enkele keren een kip/duif/eekhoorn te pakken hebben gehad.

Aan een lange lijn en gaan trainen. Wij hebben ze zelf afgericht op een Acme jachthondenfluit, zelfs in hun volledige concentratie is een keer kort en krachtig fluiten het signaal om uit deze concentratie te komen. Terwijl roepen dan volledig zinloos is. Het is harder en heeft altijd dezelfde toon, dit kost alleen wel veel training. Misschien gaan trainen op een afgesloten weiland? Ik zou er niet voor kiezen om hem helemaal niet meer los te laten, want hij moet wel zijn energie kwijt kunnen.

Daarnaast instromen in een jachtcursus/speurcursus? Wij hebben natuurlijk geen zichtjagers, maar staanders. Maar het zal vast aan te leren zijn. Bij de oefeningen moeten ze flink nadenken dus dat is vermoeiend. Daarnaast, omdat je dan natuurlijk traint met wild, weten ze ook veel beter te bepalen wanneer het wel en niet geoorloofd is om erachteraan te gaan. Zolang jij het commando niet geeft, gaan ze niet.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:42

Zit niet zo te zeuren over die hond die 1x in het half jaar koeien bij elkaar drijft zeg.
Daar vergaat de wereld niet van hoor.

Een stroomband aanschaffen en die op de vibratie stand gebruiken mocht die niet willen komen.
Luistert die daar nog niet naar een keer een beetje stroom erbij doen.

Hier is hier!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:45

EarthFocus schreef:
Zit niet zo te zeuren over die hond die 1x in het half jaar koeien bij elkaar drijft zeg.

Een stroomband aanschaffen en die op de vibratie stand gebruiken mocht die niet willen komen.

Hier is hier!

Oh mijn God |o

*ontstipt topic weer* :evaw:

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 13:47

EarthFocus schreef:

Hier is hier!

Prima, gaan eigenaren zo als jij ook de onkosten vergoeden dan van terugloop van melkgift en het eventueel aborteren van een eventueel kalf dat erin zit??

Als je niet weet wat het resultaat van zulke acties kan zijn, roep dan niet van die domme dingen ;)

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 13:47

Ontzettend bedankt voor alle snelle reacties.
Voorlopig niet meer los. Eerst maar eens flink gaan trainen inderdaad.

Nadeel is dat ik bang ben dat het haar is aangeleerd om dit gedrag te tonen. Ze kwam er dan ook direct mee terug. Als ik haar aan de riem terugroep tijdens een wandeling, draait ze ook achter me langs en komt ze braaf naast me staan. Aangeleerd gedrag afleren is helaas flink lastig...
Maar we gaan ons best doen!

Ergens heb ik ook het idee dat het nu toeval is geweest dat ze wat heeft gevangen. In het bos rent ze achter vogels aan, maar heeft ze het concentratievermogen van een goudvis. Het is daar niet zo dat ze álleen maar op die ene vogel gericht is, ze rent gewoon doodleuk in het rond en rent achter alles aan wat opvliegt. Dat een kip dan helaas niet zo snel de lucht in komt, kan ook puur pech zijn geweest....

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:02

Knoop er een longeerlijn aan en kijk eens wat ze doet. Dan heeft ze net wat meer ruimte dan aan een gewone lijn.

Hoe heeft je broertje gereageerd toen ze er mee terug kwam?

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 14:06

Ja precies, ik wilde een veldlijn aanschaffen (5m, 10m of 20m). Longeerlijn lijkt me zo zwaar op de rug liggen, die gesp waar het mee vast zit.

Hij is heel boos geworden op haar... En heeft de kip maar in het gras weggelegd. Kan me voorstellen dat zijn eerste reactie ook heel boos worden was, hij was er flink van onder de indruk.......

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 14:12

Froukje1993 schreef:
EarthFocus schreef:

Prima, gaan eigenaren zo als jij ook de onkosten vergoeden dan van terugloop van melkgift en het eventueel aborteren van een eventueel kalf dat erin zit??

Als je niet weet wat het resultaat van zulke acties kan zijn, roep dan niet van die domme dingen ;)

Mee eens :j

Maak van koe, paard en van kalf, veulen..... Heel apart, maar dan snap iedereen dat het niet grappig is.

Wel zielig voor je broertje, sterkte voor hem!