Vis op de rug, eh?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Vis op de rug, eh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 19:09

Hoihoi! :wave:

Ik ben bezitter van een lieve (ja, echt lieve :')) sluiterstaart. Leuk beessie ook om te zien, maar zo en an toe heeft hij vreemde trekjes.
Met de buik aan het wateroppervlak drijven. Hij is wel in staat om weer goed te draaien en te zwemmen, maar niet veel later hangt hij weer.

Dan zou ik eerst denken, iets met de zwemblaas? Maar vervolgens heb ik de volgende dag kans dat meneer weer normaal zwemt voor een aantal dagen :+

Nou moet ik zeggen dat ik zelfs gek ben op mijn vissies :') Dus als ik hem kan helpen, dan graag.
Hij krijgt sluierstaartvoer, zodat hij niet lucht mee naar binnen krijgt met het eten.
Iemand, help? Enig idee wat mijn vissie kan hebben, en hoe ik hem kan helpen? Is het inderdaad mis met de zwemblaas, en kan ik hem helpen ergens mee? (behalve uit zijn lijden verlossen, tenzij dat natuurlijk de enige optie nog is :j)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:11

Misschien teveel gegeten?

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:12

Opletten want dit zijn voortekenen dat ze dood gaan! Kan je gewoon voorkomen...

Wat voor bak is het, zit er wel een filter in met zuurstof plantjes?

Tigress

Re: Vis op de rug, eh?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 19:14

Heb gewoon filter, zuurstofpomp en voldoende (zuurstof)planten erin.
Het is een 90 liter bak, dus dat lijkt me voldoende ruimte :j

Qua te veel voeren, ik denk er heel goed om hoeveel ik voor om te zorgen dat ik niet overvoer, omdat dat anders inderdaad een angst is waar het aan kan liggen.

En ja, dat dit voortekenen zijn dat hij kan overlijden is inderdaad waar ik rekening mee houd, het is echter niet de eerste keer dat hij dit doet, en hij herstelt gewoon weer alsof er nooit iets is gebeurd :+

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:14

Je zou kunnen proberen om 'm 2x per week erwtjes te voeren. Dat wil nog wel eens helpen.
Erwtje ongeveer 1-1.30 minuut in de magnetron, vliesje er af en fijn snijden.
Geef je drijvend voer? Dat is niet goed voor ze :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 19:16

Desty schreef:
Je zou kunnen proberen om 'm 2x per week erwtjes te voeren. Dat wil nog wel eens helpen.
Erwtje ongeveer 1-1.30 minuut in de magnetron, vliesje er af en fijn snijden.
Geef je drijvend voer? Dat is niet goed voor ze :)

Erwtjes? :+ Nog nooit van gehoord :') Ga ik eens proberen :j
En nee, sluierstaartvoer wat netjes meteen naar de bodem zakt :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:31

Doen de echte sluier fanaten :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 20:14

Haha, ik heb alleen nog maar gehoord met voeren over de sluierstaartkorrels, en af en toe gaven wij ze eens wat levend voer :))
Waar zijn doperwten goed voor? :)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:16

Hoe zijn zijn reflexen als hij op zijn rug drijft?

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:21

Hoeveel sluiers heb je in die 90 liter? Want ze hebben toch wel minimaal 50 liter per vis nodig..

Verder kan het een allergie zijn op het voer en dit kan je idd testen door ewrtjes te voeren een tijdje! :)

En anders blijft enkel de zwemblaas over dit kan je proberen op te lossen door hem in water te zetten dat net hoog genoeg is dat hij onder blijft, dit iedere dag met 1 cm verhogen! :)

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 20:22

Tigress schreef:
Haha, ik heb alleen nog maar gehoord met voeren over de sluierstaartkorrels, en af en toe gaven wij ze eens wat levend voer :))
Waar zijn doperwten goed voor? :)

Spijsverteringssysteem.
Net als vezeltjes voor ons

Ik zou niet alleen maar erwtjes voeren, want ze hebben ook eiwit nodig

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 20:41

Ah okey! Vandaar. Dat wordt dus erwtjes maken voor ze :)) Kijken hoe ze daar op reageren.

Ik heb 2 sluierstaarten er momenteel in zitten. In de winkel werden mij de gewone goudvis aanmetingen aangeraden, al vond ik na een kleine research dat 45-50 liter minimaal is voor 2 sluierstaarten (waardoor ik met deze bak krap aan kan overbruggen voor ze). Binnenkort gaan ze verhuizen naar onze juwel vision 180, dus dan zitten ze lekker ruim :j

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:26

Aah wat fijn om te horen!

Meestal als je mensen hier op aanspreekt krijg je boze reacties dat het onzin is, zo zielig voor die arme visjes die dan dus gewoon dood gaan door geplette organen! :=

Blij dat er tenminsten ook nog goede mensen zijn, die wél meteen een groter bakje aanschaffen, zoals jij! +:)+

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:32

Dat heb ik ook gehad bij mijn sluierstaart.
Is inderdaad iets met de zwemblaas.
Die van mij heeft het maar één keer gedaan, toen moest ik hem 'kalibreren' (ging namelijk niet uit zichzelf weer rechtop zwemmen) door in een bakje met laag water te doen.
Sindsdien had ik nooit meer ondersteboven gezwommen (vis is wel twee jaar later overleden)
Verder had ik gelezen dat esha2000 in het water doen helpt, dus sindsdien druppel ik dat er ook bij bij het verversen van het water.
Erwtjes schijnen inderdaad ook te helpen.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 21:36

Wij hadden vroeger ook dit soort vissen, er eigenlijk nooit iets aan gedaan alleen beetje getikt op het glas als het gebeurde :=
Ze zijn bij ons nooit dood gegaan en op een gegeven moment hebben we ze los in de vijver bij ons voor gelaten en nu weet ik niet meer waar ze zijn :+

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-15 23:45

Ik ga ze eerst even laten vasten, en erwtjes proberen te geven. Kijken wat dat voor effect heeft. Blijft het vervolgens weg, dan ga ik eens kijken welke mogelijkheden er zijn om zelf voer samen te stellen voor Barbie en Ken, aangezien er dus een mogelijkheid is dat die drommel allergisch kan zijn (nog nooit van een vis met een allergie gehoord _O- Maar het verbaasd me niks dat ook daar natuurlijk allergieën bestaan)
Mocht dat niet baten, dan gaan we inderdaad de laagjesmethode uitproberen :j
Ik hou jullie op de hoogte! :D

oh en voor de nieuwsgierigen;

Afbeelding
Dit zijn Barbie en Ken :') Ken is dus de zieke :Y)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 09:55

Meneer zwemt weer goed vandaag :D
Oftewel, we gaan eens beginnen met de erwten deze week :))

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 09:59

esmee1233 schreef:
Wij hadden vroeger ook dit soort vissen, er eigenlijk nooit iets aan gedaan alleen beetje getikt op het glas als het gebeurde :=
Ze zijn bij ons nooit dood gegaan en op een gegeven moment hebben we ze los in de vijver bij ons voor gelaten en nu weet ik niet meer waar ze zijn :+

Sluierstaarten in een buitenvijver doen?????
Dat kan echt niet hoor.....

Ts goed dat je zo nadenkt over een goede bak!
Hopelijk knapt ie snek weer op!

Gracezellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:06

Heb je barbie wel verteld dat ze iets rustiger aan moet doen met haar foundation? Ze slaat oranje uit!

flauw :o

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 10:14

_O- Barbie is een beetje een tutje zoals je kunt zien :') Ik zal het haar eens even doorgeven :))

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:21

Ken is helemaal ondersteboven van de schoonheid van Barbie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 10:49

Jolliegirl schreef:
esmee1233 schreef:

Sluierstaarten in een buitenvijver doen?????
Dat kan echt niet hoor.....

Ts goed dat je zo nadenkt over een goede bak!
Hopelijk knapt ie snek weer op!

Onze sluierstaart leeft al 7 jaar in de vijver op koikarper voer en heeft ook een soort van koikarper formaat aangenomen :')

Test jij het water ook wel eens? Kan ook zijn dat je ene vis iets gevoeliger daar voor is dan je andere vis.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 11:11

Wat leuk dat je ene vis Barbie heet,zo heet m'n mini shet ook:) Ik hoop dat de erwten helpen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-15 17:07

Het ging een hele tijd goed! Erwten staan nu regelmatig op het menu hier, nomnom :Y)
Ik ben in het weekend weg geweest...ik weet niet of mijn broer hier nog wat heeft lopen voeren, maar vandaag trof ik Ken weer ondersteboven aan, maar deze keer lijkt het anders.
Waar hij ''normaal gesproken'' altijd aan het oppervlak dreef, hangt hij nu lager in de bak op de kop. Niet goed dus :n

Omdat ik dit er zodanig anders uit vind zien, begin ik vandaag de laagjesbehandeling. Ik heb hem nu in een soort ''tafelfonteintje''. Simpelweg een ruimere opvangbak met een pompje omhoog, om vervolgens via leliebladen weer terug in het bakje te komen. Beetje stroming in het water houden :j
Ik zal even kijken of ik nog een luchtpompje kan vinden (ik weet niet of wat ik nu heb ook kan, aangezien op internet een luchtpompje wordt aangeraden. Maar ja, niet iedereen heeft zo'n bak dus als iemand weet of dit voldoende is...?)

Mocht iemand nog meer tips hierover kunnen geven, dan heel graag :j Kijken of we nog wat voor hem kunnen betekenen :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 17:11

Is er niet iets mis met zijn evenwichts orgaan?