Euthanasie konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tjaldur

Euthanasie konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:17

Beste allemaal,

Graag even jullie mening over het volgende: mijn 5-jarige dwergkonijn heeft e. Cuniculi. Hij is hiervoor behandeld. Dat sloeg goed aan, maar na een paar weken begon hij toch weer af te takelen. Langzaam maar zeker werden zijn achterpootjes weer zwakker. Sinds een paar weken is zijn achterlijf constant nat door de incontinentie. Ik heb hem al een paar keer in bad gedaan, omdat de stank niet te harden was. Sinds gisteren kan hij helemaal niet meer lopen en hij wast zich ook niet meer. Hij ligt dus nu constant in zijn eigen uitwerpselen. Als ik het eten voor zijn neus zet eet hij dit met smaak op en mentaal oogt hij niet ziek. Hij is nog steeds nieuwsgierig en wil geaaid worden e.d.

Vanmorgen heb ik de dierenarts gebeld en ik mag vanmiddag langskomen. Ik denk zelf dat euthanasie hier een terechte keuze is. Ook met oog op de toekomst: beter gaat hij niet worden. Zijn jullie het met me eens? Mijn hart breekt als ik naar dat vrolijke, levendige koppie kijk, maar ik denk dat dit de beste beslissing is.

vuurneon

Re: Euthanasie konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:19

Voor jouw konijn zie ik de dood als verlossing, sterkte!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:19

Hé bah, echt een rotbeslissing, maar wel de juiste. Als je konijntje niet meer lekker konijnerig kan zijn is het tijd om hem te helpen. Heel veel sterkte!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:21

Het enige juiste dat je kunt doen, hoe triest ook.
Veel sterkte!

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:22

Mijn konijn had ook e-cuniculli :( Maar die is er wel weer bovenop gekomen. Nu heeft hij alleen een scheef hoofd. Maar hij doet verder alles nog, in tegenstelling tot die van jou.... dat klinkt een stuk minder positief. Ik lees hier wel in dat hij niet erg happy is met de situatie. Kan jij ook niks aan doen natuurlijk! Maar ik denk zelf dat als het niet verbetert je misschien hem beter kunt laten gaan. Hoe oud is je konijn als ik vragen mag? In principe is je konijn nog wel levendig, maar ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om je konijn zo te zien.

MarjoleinvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:23

Laat dit konijntje niet langer lijden en laat haar huppelen in de eeuwig groene weides, dit klinkt ernstig en euthanasie lijkt me de meest diervriendelijke oplossing. Heel veel sterkte toegewenst Y;(

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:23

Geen leuke beslissing misschien maar wel de beste.

Een konijntje in laten slapen gaat overigens heel vredig. Heb het zelf aantal maanden geleden ook laten doen en er gewoon bij gebleven. Als je er meer over wil weten pb me maar!

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:25

Je maakt de juiste keuze. Wat voor leven heeft een dier als het nog niet meer kan lopen. Hoe moeilijk het ook voor jou is, voor je dier is dit het beste.
Sterkte

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:26

Je hebt de juiste beslissing gemaakt, dapper!
Sterkte :(:)

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:28

Goede, maar moeilijke beslissing. Heel veel sterkte! Y;(

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:34

Ik vind persoonlijk als je konijn geen volwaardig konijn meer kan zijn, dat euthanasie de beste oplossing is. Dit is toch ook geen bestaan voor een konijntje? :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:36

Je konijntje zal je dankbaar zijn. Sterkte!

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 15:37

acera1991 schreef:
Mijn konijn had ook e-cuniculli :( Maar die is er wel weer bovenop gekomen. Nu heeft hij alleen een scheef hoofd. Maar hij doet verder alles nog, in tegenstelling tot die van jou.... dat klinkt een stuk minder positief. Ik lees hier wel in dat hij niet erg happy is met de situatie. Kan jij ook niks aan doen natuurlijk! Maar ik denk zelf dat als het niet verbetert je misschien hem beter kunt laten gaan. Hoe oud is je konijn als ik vragen mag? In principe is je konijn nog wel levendig, maar ik kan me voorstellen dat het niet fijn is om je konijn zo te zien.

Hij is 5. Ja dat is het sneue, dat hij nog zo levendig is. Hij is echt heel allert nog, maar zijn lichaam werkt niet mee.
Daarbij zijn konijnen hele schone dieren en is hij nu onwijs smerig altijd. Kan me voorstellen dat dat voor hem geen pretje is.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 15:49

Nu in de winter is zo'n vies kontje niet zo erg, maar in de zomer komen er vliegen op af en die leggen eitjes met als gevolg dat ze van achteren worden opgegeten door maden.. Dat wil je ook niet meemaken.
Het is een moeilijke keuze :(:)
Bij het inslapen: zorg dat je het reismandje op de tafel hebt staan.. na de narcose kun je hem daar even in zetten om op zijn gemak in slaap te vallen, dat is minder stressvol dan wanneer hij midden op de tafel in slaap moet vallen :) De tweede spuit daar merken ze natuurlijk niks meer van.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 18:18

Heb hem net in laten slapen. Was ook het advies van de dierenarts. Het was heel vredig en vriendelijk. Heb wel heel stom erbij staan janken ;-) maar ik heb een goede keuze gemaakt. Bedankt voor jullie meningen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:29

Het is nooit stom om te tonen dat je om je dier geeft!

Veel sterkte nogmaals.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:31

Je hebt de juiste keuze gemaakt. Heel veel sterkte gewenst. :(:)

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:31

Ik weet niet wat het voor ziekte is, maar kan het nog over gaan? Zoals je ht nu beschrijft en het is blijven zou ik je konijn vandaag nog verlossen..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 18:33

Tjaldur schreef:
Heb hem net in laten slapen. Was ook het advies van de dierenarts. Het was heel vredig en vriendelijk. Heb wel heel stom erbij staan janken ;-) maar ik heb een goede keuze gemaakt. Bedankt voor jullie meningen!

Dat is niet stom, dat is laten zien dat je van je konijn houdt. Veel sterkte gewenst. :(:)

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:39

sterkte ! :(:) hij heeft vast een geweldige tijd met jou gehad.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:47

Ik vind het heel sterk van je dat je gekozen hebt voor het welzijn van je dier. Dat getuigd van liefde voor je konijntje! En dat je daarbij staat te janken? Ach, dat zou ik ook doen en vele dierenliefhebbers met mij. Dus zo stom is dat echt niet.

Heel veel sterkte hoor. Respect voor je keuze en je liefde voor je dier.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 19:58

Sterkte hiermee, blijft altijd lastig en naar zulke situaties.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-15 22:22

femo schreef:
Ik weet niet wat het voor ziekte is, maar kan het nog over gaan? Zoals je ht nu beschrijft en het is blijven zou ik je konijn vandaag nog verlossen..

Joep had een parasiet die een zwelling veroorzaakte in de rug, waardoor hij verlammingsverschijnselen kreeg aan de achterhand. Hij kon niet meer lopen daardoor en had geen controle meer over zijn urine en ontlasting. Ondanks dat ik hem wekelijks in bad deed en helemaal droogfohnde was hij helemaal doorweekt aan zijn achter-/onderkant en kleefde er veel ontlasting in zijn vacht. Da gaf het weinig kans tot genezing en vond zijn toestand te erg om nog te gaan behandelen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 22:30

Ik denk dat je goed gedaan hebt aan euthanasie. Je konijn kan zichzelf op deze manier blijkbaar niet schoon houden en lichaamshygiene is ook een deel wat hoort bij welzijn.

Het is niet raar om te huilen! Ik huilde ook bij mijn goudhamster die ik 2 maanden geleden heb moeten laten inslapen. Je gaat je er toch aan hechten en een band opbouwen. Heel veel sterkte!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 02:18

Ik heb ook gehuild bij mijn 2 ratjes en bij mijn kat was ik net een klein kind. Heel normaal.