Hond aanschaffen ivm veiligheid. Ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rosie

Hond aanschaffen ivm veiligheid. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 15:16

Ik woon nu een ruime tijd alleen in een eengezinswoning met mijn 3 katten. Ik ben een echt kattenmens en stapelgek op mijn poezenkindjes.

Nu is er iets gaande in mijn leven waarbij ik me onveilig voel als ik alleen thuis ben. Dit is absoluut niet ongegrond.

Ik ben eigenlijk geen hondenmens, omdat ik niet opgegroeid ben met honden. Maar ik speel wel al een hele lange tijd met de gedachte om een hond aan te schaffen of eerst te 'lenen' van iemand, om te kijken wat het voor me doet. Ik weet eigenlijk wel zeker dat ik me een stuk veiliger zou voelen in mijn eigen huis als ik een waakse hond hier zou hebben wonen.
Ik zit dan wel te denken aan een grotere hond, het liefst een kruising herder oid. Ras doet er verder niet zo toe, maar wel zo'n soort type. Een die aanslaat als er 's nachts iemand voor de deur is, die erbij is als ik de deur open moet doen voor mensen die ik niet ken.. etcetera. Hij hoeft alleen maar indruk te maken..

Qua financien zou het moeten lukken, ik werk weinig dus ik ben veel thuis, zeeën van tijd.. het dier zou geen aandacht tekort komen of veel alleen zitten.. ik heb ook meer dan genoeg mensen om me heen die op zouden willen passen in noodgevallen, sommigen staan er zelfs al helemaal achter. :(:)
Ik moet er ook bijzeggen dat het me ook wel erg leuk lijkt, naast dat het een stukje meer veiligheid geeft. Ik kan even wat meer (wandelen, fietsen, bos..) ik zal wat minder eenzaam zijn.

Maar.. doe ik er goed aan? Ik heb de katten die geen honden gewend zijn. Ik heb geen tuin, maar wel een groot park tegenover mijn huis en tijd genoeg dus qua beweging zou het theoretisch gezien ook goed moeten komen. Ook een relatief groot huis (poezen kunnen evt. boven en op zolder als ze niet beneden willen zijn).

Ik ben eigenlijk op zoek naar meiden/vrouwen die om dezelfde reden een hond hebben aangeschaft en hoe ze dat is bevallen. Ging je je er echt veiliger door voelen? Wat heeft het met je gedaan?

Alvast bedankt :)

Groetjes!

Wilawander

Re: Hond aanschaffen ivm veiligheid. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:22

Wij wonen vrij afgelegen buitenaf en zijn begonnen met 1 Duitse herder en inmiddels 6 stuks en moet zeggen erg prettig. Wij hebben ze niet om die reden genomen maar is een fijn pluspunt daar mijn man ook s'nachts werken moet. Geeft een prettig gevoel. Toch al een paar keer voorgekomen dat het fijn was dat we honden hebben en ook al meerdere malen mensen/inbrekers afgeschrikt. Inmiddels is er niemand meer die hier om de deur loopt.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:26

Hier een soort gelijk verhaal als WW.

Heb een Duitse Herder. Ze was voor de sport maar door ongeluk kon dat niet meer. Ben op sommige momenten veel alleen thuis (woon nog wel bij m'n ouders) en onze hond is erg waaks. Voel me wel veiliger maar om daar alleen een hond voor aan te schaffen vind ik nogal wat.

Je geeft wel aan dat het je wel leuk lijkt en dat de hond genoeg beweging zou krijgen en dat het qua geld en oppas ook moet willen. Eigenlijk dus geen reden om het niet te doen, maar wat houd jou dan wel tegen dat je er nog geen eentje hebt?
Snap dat je informatie wilt inwinnen etc ;)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:29

Ik heb een DH en een Cane Corso. Maar het zijn beide sufneusjes, dus die zouden je echt niet beschermen. Misschien de DH wel, maar afschrikken doen ze sowieso wel.

Misschien kun je eens rondkijken naar een oudere politiehond. Dan hoef je niet te beginnen met een pup en heb je in ieder geval op de korte termijn wat hulp. En ze zijn gewend om in actie te komen als er echt wat is.

Femia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:32

Misschien toch eerst een " leenhond". Ik kan me geen leven zonder honden voorstellen, maar als je geen ervaring hebt in het hebben en omgaan met een hond is het prettig om een hond terug te kunnen geven als je het toch niet ziet zitten.
Wat veilig voelen betreft is het natuurlijk heerlijk een hond te hebben die op je past.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:36

Ik woon in een vrij rustige straat, achterin met enkel maar bos en weilanden.
Heb 2 Duitse herders :) Zowel om de reden dat ik veel alleen ben, van huis uit werk en toch wat gezelschap en veiligheid wou.
Eentje is getraind voor de pakwerk en heeft me al meerdere x in een nauwe situatie geholpen.
De andere is enkel op speuren getraind maar is een angstbijter en heeft het niet op vreemden, die deinst op zo'n momenten ook echt niet terug.

Voor de rest zijn het aanhankelijke bankhangers en heb ik er eigenlijk weinig tot geen last van :)

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:39

Waarom ga je niet eens langs de dierenbescherming/asiel? Daar kan je dan al een paar keer wandelen met een hond die je interessant vind? En als je vraagt kunnen ze je ook helpen hoe je met een hond omgaat en wat je nodig hebt voor een hond? En misschien straks thuis als je het kan betalen lid worden van een hondclub..leer je meteen weer mensen kennen.

En de honden in Asiel zijn vast gechipt, geeent en gecontroleerd. En gaat het niet kan je altijd weer terug vallen op het Asiel voor begeleiding en hulp. Vertel je verhaal daar wat je nu hier schrijft..en weet zeker als je een goed Asiel hebt dat ze echt wel met je mee denken en willen leren en helpen! Ga daar eens wandelen met een hond zodat je vast gevoel krijgt of het iets voor je is>

Wij zelf wonen niet extreem achteraf maar heb geen directe buren of achterburen. Dichtsbijzijnde zijn onze overburen aan de andere kant van een drukke 2 baans weg waar je 70 kilometer mag. Ons huis is ook best afgeschermd van de weg. Dus een hond hebben daar is wel fijn. We hebben een boxer...ziet er afschrikwekkend uit maar voor ons een schat...is wel een drukke hond geweest. Nu inmiddels 10 jaar alweer:) En wat rustiger geworden maar kan hier altijd zelf buiten lopen en weer binnnen enz.

Mijn katten zijn na 10 jaar ook nog gewoon gewend geraakt aan de hond en de hond andersom aan hun:) Ze kennen elkaar nu al heel goed en er wordt nu zelfs weleens uitgedaagd en gespeelt samen.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:42

Misschien een oude politiehond? Al weet ik niet of je daar 'zomaar' aan kunt komen. Ik ken ook mensen die er een hebben, hij heeft al 2 keer een inbreker gepakt :))

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:43

Caesar schreef:
Misschien kun je eens rondkijken naar een oudere politiehond. Dan hoef je niet te beginnen met een pup en heb je in ieder geval op de korte termijn wat hulp. En ze zijn gewend om in actie te komen als er echt wat is.

Als je geen ervaring hebt met honden zou ik NIET aan een oudere politiehond beginnen... Zijn al niet de makkelijkste rassen :\

En je zou versteld staan wat sommige honden voor hun baasje doen, ook al lijken ze zo suf :j Als er echt nood is staat de gemiddelde hond echt wel z'n mannetje hoor! :)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:43

Neem eens contact op met organisaties die honden herplaatsen. Bijvoorbeeld een http://www.beterhondenleven.nl. Daar kan je je als gastgezin aanmelden en kun je voor een hond zorgen tot die een definitief adres heeft gevonden. Is een hond toch niet wat het lijkt stop je er mee, bevalt het goed maar is deze hond niet DE hond dan zoek je een andere als de opvanghond een definitief adres heeft. En als de opvanghond wel perfect is adopteer je hem zelf :)
Laatst bijgewerkt door Rex_Rolfo op 07-01-15 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:44

Wij hebben een collie thuis. Hoewel het de grootste lieverd is (echt een allemans vriend), weet hij heel goed wanneer iemand niet welkom is. Als ik alleen thuis ben vind ik het heel geruststellend dat ik hem bij me heb, ben ook niet zo'n held alleen thuis namelijk! Zo te horen verkeer je in de perfecte situatie om een hond te nemen :)

@Margrathea wat jij zegt inderdaad, mijn hond is echt een doetje, maar als hij voelt dat het nodig is kan hij zo omslaan!

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:46

Wij hebben (o.a) vier Cane Corso's. Niet genomen voor de veiligheid, maar wel een hele fijne bijkomstigheid.
Zo af en toe heeft mijn man nachtdienst en ik voel me super veilig met onze vier stoere honden.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:49

Goed dat je eerst advies inwint en niet impulsief aan een hond begint.
Een hond neem je voor de duur van zijn leven in huis en is geen wegwerpartikel.

Ik heb je niet speciaal voor de waak maar heb ik het verleden wel een tijdje mijn honden mee naar kantoor genomen toe we bedreigd waren en ik wegens vakantie van mijn collega alleen zat. Voelt toch een stuk veiliger en voor een aanstormende blaffende hond deinst iemand met kwaad in de zin wel terug.

Het asiel is een prima plek om je op een hond te oriënteren.
Mocht je liever een pup kopen, kijk dan heel goed uit voor malafide hondenhandel en broodfok. Goed om je daar eens in te verdiepen. Pups die daar vandaan komen zijn wel goedkoper dan honden uit de serieuze rashonden fokkerij, maar door ziektes en gebreken ben je vaak meer dan het prijsverschil kwijt aan dierenartskosten. En met het kopen van een pup uit de malafide handel/broodfok ondersteun je het leed van de moeder van de pups.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:49

Magrathea schreef:
Caesar schreef:

Als je geen ervaring hebt met honden zou ik NIET aan een oudere politiehond beginnen... Zijn al niet de makkelijkste rassen :\

En je zou versteld staan wat sommige honden voor hun baasje doen, ook al lijken ze zo suf :j Als er echt nood is staat de gemiddelde hond echt wel z'n mannetje hoor! :)

Wij hebben een Mechelse herder gehad als kind. Uit een nestje politie honden. Een enorme suffe sul waar je alles mee kon doen. Tot de collega van mijn vader mijn pasgeboren broertje ui de box wilde pakken terwijl mijn vader niet in de buurt was (wel in de woonkamer, maar niet bij de box)

Toen bleek het echt geen suffe sul:-)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 15:58

Magrathea schreef:
Caesar schreef:

Zo heb ik ook nog wel een mooi verhaal vanuit mijn oppasgezin. Die wonen achteraf zonder directe buren, en hadden twee st. Bernards, vader en zoon. Die lagen eigenlijk altijd in de bijkeuken. Van die goedzakkige sullen waren het allebei. Ik kon daar zonder aankondiging binnenlopen, dan likten ze je dood, van dat werk.

Van de bijkeuken is een deur naar de badkamer, en van daaruit kom je weer in de gang naar de voordeur. De deur tussen bijkeuken en badkamer is al-tijd dicht.

Toen hun dochter nog vrij jong was, was ze eens alleen thuis. Er kwam een meteropnemer aan de deur maar de dochter wilde hem niet binnenlaten omdat ze alleen was. Die man drong behoorlijk aan, en de dochter begon zich heel ongemakkelijk en zelfs een beetje bedreigd te voelen.

Wat denk je? De oudste van de twee st. Bernards kreeg het voor elkaar om de deur van bijkeuken naar badkamer open te maken en stond met een kwaaie kop binnen no-time naast de dochter.

Needless to say dat die 'meteropnemer' héél snel verdwenen was.

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:01

Zoals anderen al aangeven, hier ook nooit om die reden een hond aangeschaft maar zeker wel in bepaalde situaties ervan geprofiteerd.

De rassen die hier worden aangehaald (en over het algemeen de wat grotere stoere honden rassen) zijn doorgaans niet de meest geschikte beginnershonden. Ik zou in jou geval zeker cursussen/trainingen gaan volgen (kost tijd en geld), dat is wellicht iets om nog rekening mee te houden.

Asielhonden/oudere honden zijn soms wat lastiger te combineren met katten. Niet iedereen kan daar een juiste inschatting van maken. Zo had ik ooit een asielhond die 'alleen wat blafte naar katten'. Praktijk bleek dat ze katten letterlijk verscheurde als ze er de kans voor kreeg.. Een hond die vanaf jong met katten opgegroeid (of een opvanghond die in een gastgezin met katten zit) is in dat opzicht makkelijker te koppelen met je drie katten.

Verder, wel eens aan een verdedigingscursus gedacht? Dat helpt je vaak ook om veiliger/steviger in je schoenen te staan.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:04

je zou ook kunnen kijken voor een speciale knop of ketting waar je op lan drukken als je bedreigd wordt.
Die staat dan in verbinding met bijv. je buren, familie, vrienden.

Een hond koop je voor zeker 10 jaar, ik zou er niet aan beginnen

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 16:08

Wauw wat een boel fijne reacties al. Ik zit nu op mijn telefoon dus ik kan niet uitgebreid reageren, maar wat ik erbij was vergeten te zetten is dat ik geen pup wil. Dit omdat ik geen ervaring heb met het opvoeden van honden dus het liefst heb ik dan een oudere, 'makkelijke' hond qua gedrag. Het asiel is daarom zeker de plek waar ik dus het eerst zou gaan kijken.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:09

Goed dat je je laat informeren, TS. Wij hebben zelf twee honden, een Schotse Collie en een Sheltie. Beide zijn nogal waaks, moet zeggen dat ik het soms best lastig vindt, maar hier komt wel niemand ongemerkt binnen hoor... Onze Collie laat ook gewoon niemand binnen, zeker niet als wij er niet zijn. Heb het eens voor gehad dat onze buurman bij ons binnen moest zijn als wij er niet waren (ik wist daarvan, dus dat was oké), maar hij kwam niet verder dan 2m, terwijl onze hond hem toch kent. Hoe 'suf' een hond ook lijkt, als hij voelt dat jij je niet veilig voelt, wordt dat opeens een heel andere hond.
Herders zijn bij uitstek geschikt voor deze 'job', maar zijn ook wel gevoelige zieltjes, daar moet je wel rekening mee houden!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:14

Pin je dan vooral niet vast op een ras! Kijk meer wat klikt! En tja een heel kleintje maakt vaak minder indruk dan een grote hond. Daar heb je dan al een keuze gemaakt. Een pup wil je ook niet dat weet je ook al zeker omdat je vind dat je niet goed genoeg bent er voor. Maar als je wil leren en er tijd in kan stoppen en je gaat naar opvoed lessen is een pup nog niet zo heel erg. En nog steeds ook bij oudere honden is het weer lastiger dat ze soms al gevormd zijn en iets moeilijker afleren. Het is vooral de juiste matsch die zegt of het werkt of niet met jou samen. En of je wil bij leren want voor elke hond met je toch iets leren:)

Maar ik zou niet op een ras gaan zitten. Wij hebben ooit een Friese stabij gehad (niet wetend raszuiver want was dumpertje). Maar die was zo fel als het er op aan kwam dat de inbrekers die op de plaats kwamen om fiets te stelen toch de benen namen daardoor. Hond ging bijna door het raam heen naar buiten zo fel. NOoit verwacht want iedereen kwam altijd achterom bij ons.

HOnden voelen vaak aan of men goed of fout wil doen. En reactie van de hond is nooit te voorspellen of ze moeten getraind zijn erop..maar dan nog lastig. Er vanuit gaande dat een hond duidelijk voelt hoe jij je voelt zal een goede hond je vaak willen beschermen voor kwaad. En tja daar zit geen ras aan vast..en vind zelfs tegenwoordig dat de meeste ras honden zo ver door gefokt zijn dat er meer problemen uit komen dan goede honden. Een goede kruising of iets doet het soms beter.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:18

Wij hebben nadat er hier ingebroken is voor een tweede hond gekozen. We hadden er wel 1 maar die slaat niet echt aan.

Ik wou een hond waarmee ik kon knuffelen en die waaks was.
nou hadden wij een friese stabij en daarvan is er nog 1 bij gekomen. Zij draait wel een beetje door in het waaks zij (is een angstbijter) maar voel me sinds zij er is een stuk veiliger. En durf nu ook als ik alleen ben rustig te gaan slapen.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:26

Mijn man is vroeg weg en vaak pas laat thuis en soms ook nachten en dan ben ik ook wel blij met m'n hondjes in huis..
wij hebben twee honden (amerikaanse bull en chinese naakte), de amerikaanse bull hebben wij vorig jaar opgevangen (8jr oud) en super lief..
maar ze slaat nooit aan als er iemand voor de deur staat en komt meestal al vrolijk aangelopen om iedereen te begroeten.
Ons chineesje slaat wel altijd aan als er iemand alleen al voorbij gelopen komt haha.
maar ik durf er donder op te zeggen dat als er iets gebeurd onze oma (amerikaanse) toch het eerste naast je staat om je te helpen... die chinees blijft wel blaffen. :')

Dus kijk vooral in opvang, want er zitten genoeg oudere honden die nog pit genoeg hebben. :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:29

Wij hebben een Cane Corso x Mastino rondlopen en een Am.stafford.

De Staff kan direct met iedereen overweg. De CC alleen als diegene veel bij ons over de vloer komt. Echt een knuffelhond verder en hele rustige lieve hond ook.

Ik denk dat ze bij ons wel binnen kunnen komen, maar niet meer naar buiten kunnen. Dus dat is ook prima. :)

Als ik alleen thuis ben met hem is hij enorm waaks. Hij is soms even een uurtje bij mij op het werk en gaat dan voor de ingang van mijn balie zitten. Als hij de monteur die rondloopt goed kent is er niets aan de hand, kent hij die persoon niet, dan kom je er ook echt niet langs. :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:31

Wij hebben een Rottweiler en wonen in het buitengebied. Ik voel me wel veiliger met haar in huis. Ze waakt niet echt. Of althans, ze blaft niet als er mensen komen en visite is heel gezellig, maar ze is er wel als er echt wat aan de hand is. Op de een of andere manier voelen ze dat aan.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 16:54

Grappig hoe sommige honden/rassen eerder de neiging hebben om (ongewenste) mensen buiten te houden, en andere dan weer om (ongewenste) mensen eerst binnen te laten en ze dan ook binnen te houden eens ze er zijn :D