13 Jaar oude hond begint stram te worden...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Azara71

13 Jaar oude hond begint stram te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 10:33

Hallo allemaal !

Onze hond, Samy, de liefste van allen begint nu toch aardig oud te worden.
We kunnen niet meer lange wandelingen maken zonder dat hij de volgende dag de hele dag in zijn mand blijft liggen. Dus nemen we hem eigenlijk niet meer mee, hoe graag hij ook wil. Hij kan niet goed meer springen maar heeft af en toe nog wel zijn vlieg momentjes en dan gaat hij met onze andere hond grote ronden over het land rennen. Hij mag ook nog graag lekker zwemmen ...

Jammer genoeg begint hij ook aardig doof te worden en de staar komt ook langzaam in zijn ogen :(

Nu zou ik graag wat tegen zijn stramheid willen doen, hij komt nu ook best wel moeilijk zijn mand uit als hij een poosje heeft gelegen ... Mijn ouders willen eigenlijk niets doen want ze zeggen dat de dierenarts alleen maar medicijnen zou geven wat niet goed voor hem zou zijn (andere bijwerkingen).

Nou zou ik graag willen weten of jullie jullie oudere honden hebben geholpen met de stramheid om hun toch nog lekker te laten genieten van hun oude dag zonder al te veel pijn ?

Ik denk dat ik toch aankomend weekend even bij de dierenarts langs ga, met of zonder Samy, om advies te vragen.

Bedankt voor de eventuele adviezen :)

daffodil

Re: 13 Jaar oude hond begint stram te worden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:36

Ik snap je ouders hun bedenkingen wat betreft de bijwerkingen maar ik help een ouwetje liever met wat medicijnen zodat ie de laatste jaren gewoon kan bewegen dan dat ik me nou druk maak over dat het slecht is voor m. Ik zou zelf ook liever iets korter leven maar dan wel kunnen functioneren dan een stuk langer maar overal last van hebben.

Mijn oude hondje heb ik in december in laten slapen en die heeft ruim 2 jaar op een klein beetje metacam gestaan. Ging prima en daardoor kon ze voor haar doen makkelijker bewegen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:36

Glucosamine gaan voeren?

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:38

Ik heb een 14 jaar oude Labradorkruising die een tijdje op de Rimadyl heeft gestaan maar daar maagbloedingen van kreeg. Nu krijgt ze sinds een half jaar Sasha's Blend en ze dartelt weer als een ( ietwat dove ) jonge hond rond. Iedere dag loopt ze weer een uurtje mee door de bossen, daarna slaapt ze wel veel maar dat hoort ook bij de oude dag. Dat uur wandelen is wel haar lust en haar leven en maakt mijn dag elke dag weer tot een feestje !

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:43

Glucosamine en duivelsklauw gaan voeren. Dat heeft geen bijwerkingen.

Als dat onvoldoende is kun je ontstekingsremmers proberen, maar die kunnn inderdaad soms maagdarmklachten geven en zijn belastend voor de nieren. Maar als hij er geen directe bijwerkingen van heeft, alleen zijn organen die op lange termijn het zwaarder krijgen, dan zou ik kiezen voor een korter maar fitter leven, dan nog een langer leven slapend in zijn mand. Er zijn ook steeds meer ontstekingsremmers die geproduceerd zijn voor langdurig gebruik en minimale bijwerkingen hebben.

Nikkivdnberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:45

maras schreef:
Ik heb een 14 jaar oude Labradorkruising die een tijdje op de Rimadyl heeft gestaan maar daar maagbloedingen van kreeg. Nu krijgt ze sinds een half jaar Sasha's Blend en ze dartelt weer als een ( ietwat dove ) jonge hond rond. Iedere dag loopt ze weer een uurtje mee door de bossen, daarna slaapt ze wel veel maar dat hoort ook bij de oude dag. Dat uur wandelen is wel haar lust en haar leven en maakt mijn dag elke dag weer tot een feestje !

Mijn hondje is al 16 en ook een beetje stram aan het worden, mag ik vragen waar je dat koopt?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:47

Mijn hond krijgt gewoon een goede NSAID (fibrocoxib als ik het goed herriner) en loopt een stuk beter sindsdien. Gewoon een pijnstiller dus. :)

_merel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:48

Onze hond (heidewachtel) deed het super op de rimadyl! Glucosamine is voor onze Bulldog dan weer fijner... echt n kwestie van proberen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:50

Glucosamine en chondotine tabletjes geven. Boem krijgt ze voor zijn hd en het verricht wonderen. Hij is niet achteruit gegaaan.
Een kennis van me voert de tabletten aan haar 11 jarige artrose hond en zij ziet het beestje echt minder stram nu.
Het is iig iets natuurlijk. Enig nadeel is dat het even duurt voordat je resultaat ziet. Het moet echt in het bloed opgenomen worden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:17

Met NSAID zou ik niet beginnen als het alleen stramheid is. Dat geeft vaak de nodige bijwerkingen.

Onze hond krijgt homeopathie en af en toe een kuur Hyalutidin en dat doet het erg goed. Totaal niet meer stram en stijf en staat zelfs s'morgens redelijk kwiek op.

ingeb0rg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:27

Probeer inderdaad glucosamine, dat geven wij de oudjes ook hier. 13 jarige labrador is nog zo fit als wat. Gaat nog steeds mee naar het strand, anderhalf uur lopen. En hard ook, rent met de jonkies mee. Probeer alleen geen dingen te gaan laten met zo'n hond. Als ze het nog aankunnen lekker blijven doen, anders verdwijnen de spieren zo snel bij zo'n oude hond, en daar worden ze ook niet soepeler van!

Trouwens, die oude van ons slaapt ook veel als ze zo lang gerent heeft over het strand hoor, dagen daarna ook. Is natuurlijk gewoon omdat het een oudere hond is! Maar eens in de maand accupunctuur helpt erg goed!

Pijnstilling zijn wij niet zo voor, tenzij het echt niet anders kan. Maar daar zou ik wel mee wachten. :)

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 11:41

Even een update ! Ik heb glucosamine pillen besteld en worden eind deze week bezorgd :)

Ik dacht dat mijn ouders er op tegen zouden zijn, mijn vader denkt altijd zo van "niet alles kan op gelost worden met pillen ..." maar ze willen het toch proberen. Onze Sam is zo trouw aan ons, de liefste van allen, hij verdient dit gewoon ! Dus maar zien hoe dit gaat lopen straks.

Voor degenen die glucosamine aan hun honden geven, hoe land duurde het voordat jullie het verschil konden zien ?

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:44

Mijn Duitse Herder heeft ruim 2 jaar geleden een ongeluk gehad. Beide bekken gebroken dus alles is daar ook stram enzo. Ik geef haar ook per dag 1 pil met glucosamine en ik heb er echt baat bij. Nu is die van 'nog maar 7' dus misschien moet jij er al 2 geven.
Ik koop ze trouwens gewoon bij de kruidvat en doe het door het voer.
https://www.kruidvat.nl/medias/sys_mast ... 998302.jpg

Edit:
Zag je vraag. Het heeft natuurlijk enkele weken nodig. Durf niet te zeggen wanneer ik iets zag veranderen. Wat ik wel zie is dat ze makkelijker opstaat en niet als een oma van 80 :j

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 11:49

Bedankt voor je reactie !

Op de beschrijving van de pillen, die op internet stond, was het twee pillen voor een hond tussen de 25 en de 35 kilo. En Samy is wel 30 kilo dus dat word een pil s 'morgens en een s 'avonds.

Hij komt nu ook heel moeilijk zijn mand uit. Hij probeert dan op te staan en zakt gelijk weer door zijn achter poten heen, niet elke keer, maar af en toe. En als hij een beetje druk is, dan zakt hij ook nog wel eens door zijn achter poten en valt hij op zijn kont haha. Maar hij vliegt ook nog gewoon rond buiten als hij met onze andere hond speelt :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:50

Mijn hond werd heel erg ziek van de glucosamine. Deze heeft Rimadyl gehad in haar laatste jaar om haar toch nog een redelijk pijnvrij bestaan te geven. Had overigens geen bijwerkingen.

Er is nu ook Trocoxil op de markt, dat heeft bijna helemaal geen bijwerkingen en dat hoeft maar 1x per maand gegeven te worden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:51

Misschien eens een osteopaat laten komen? Ik weet dat er ook zijn die honden behandelen.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:54

Onze jack russel is 15 en begint ook wat moeilijk en stram uit d'r mandje te komen en wilt niet zo lang meer lopen. Op een gegeven moment blijft ze dan gewoon staan van 'nou, til me maar want ik kan niet meer zo ver hoor.' :+
Op doofheid en beetje staar na is ze prima en kroelt ze nog graag, maar het ziet er zo sneu uit als ze zo stijf en stram uit d'r mandje komt.

Ik ga dat glucosamine eens proberen. Jesdajinn: Is er dan geen wezenlijk verschil in de dosering voor mensen en honden? Dat is een beetje wat me zou tegenhouden om het bij de kruidvat te kopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 11:57

Mijn vriendin had dit ook met een oudere hond, zij heeft gewoon de goedkoopste gluco.chondroite pillen gehaald voor mensen. Hond heeft nog een geweldig jaar gehad, je zag hem opknappen.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:03

glucosemine voor mensen werkt goed hoor en zalmolie voor de omega 6

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:21

Sicayes: Om eerlijk te zijn heb ik geen idee, maar als ik merk dat het niet meer wil geef ik haar er gewoon 2. Tot nu toe doet ze het prima ;)
Hangt denk ik ook wel van de ernst zelf af zegma.
Geef het al bijna 2 jaar :j

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:22

Snap ik, lijkt me alsnog het proberen waard :) bedankt. We gaan vanmiddag even kijken, ook voor de zalmolie.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:24

speurneusc schreef:
glucosemine voor mensen werkt goed hoor en zalmolie voor de omega 6

Op zich wel interessant dat de werking nog steeds niet wetenschappelijk bewezen is na al die jaren.
Maar goed, schijnbaar halen sommige mensen er toch goede resultaten mee.

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:24

Sicayes schreef:
Snap ik, lijkt me alsnog het proberen waard :) bedankt. We gaan vanmiddag even kijken, ook voor de zalmolie.

Potje kost iets van 16/18 euro en zitten 120 tabletten in. Dus ook nog niet eens zo gek duur. Denk als je specifiek voor hond koopt dat je veel duurder uit bent

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:31

Onze artrose hond kreeg rymadil, eerst een halve maar op het einde van haar leven 1,5 en dagelijks tramadol. Beestje was echt op en hebben we toen het niet meer ging in laten slapen

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 12:32

Ja ik zag dat de Sasha's Blend al tegen de 40 euro zit.

Opzich niet erg, dat hebben we wel over voor de hond. Mja als een potje van de kruidvat precies hetzelfde werkt.. :+