Met Zazu naar de dierenarts : help?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa

Met Zazu naar de dierenarts : help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:00

Hallo allemaal,

Ik ben niet zo actief meer op bokt, maar zoiezo in dit forum ook nooit geweest. Ik ben al 1,5 jaar de trotse eigenaresse van Zazu, een pittbull teefje.
Ze gaat altijd mee naar de boerderij, speelt met de paarden, koeien en schapen, maar ook met de andere honden. Thuis leefde (inmiddels is er een pup bij) zij alleen.

Van de een op de andere dag kwamen wij thuis van stal en kon zij haar bek niet meer dan 5 cm opendoen en haar linkeroog was immens dik, rood en tranerig. Wij een groepsbericht op de stall-app eruit gegooid of iemand iets gezien had en intussen naar de da.
De da dacht aan een gebroken kaak door een ernstig trauma van buitenaf. Een trap van een paard of koe sloot zij echter uit, want dat had vanaf een andere hoek de kaak geraakt, als dat zo was geweest.
Met pijnstillers werden wij naar huis gestuurd, want het kon ook gekneusd zijn. Het zat iig allemaal nog op zn plek, dus direct opereren was niet nodig.
Voor 1,5 week hadden we pijnstillers.

Haar symptomen hebben we nauwkeurig in de gaten gehouden. Onder de pijnstillers kon haar bek ook maar slechts 5 cm open, maar ze was wel een stuk vrolijker. Eten en drinken deed ze gewoon : ook haar brokken kauwde ze gewoon aan gruzelementen.
Haar oog zwelde op bij inspanning (spelen, rondrennen, enz) en slonk bij slapen. Terug naar de da, want de pijnstillers waren op, maar het had niets uitgehaald.
Zazu heeft geen koorts, is vrolijk, bijt, speelt (doet zelfs trekspelletjes met de pup), rent als een bezetene door het huis (ze mocht een tijdje niet mee naar de boerderij om te voorkomen dat ze met boomstammen zou gaan slepen enz)... Er is eigenlijk niks raars aan haar... Op het eerste gezicht.

Tot ze gaapt. Dat gaat niet.

Weer terug naar de da : fotos laten maken. 12 foto's verder, een ziekelijke rekening, maar geen oorzaak.. Op de fotos kon men geen breuk of kneuzing ontdekken, maar wel een zeer lichtgrijze boog aan de linkerkant (daar waar het oog dikker werd) van haar kaak. De dierenartsen hebben er met zijn tweeen naar zitten kijken en zitten puzzelen, maar ze konden niet ontdekken wat het nu was. Het kon volgens haar geen tumor zijn, want dat zag er anders uit en bovenal is dit van de 1 op de andere dag gekomen, dus dat was ook zeer onwaarschijnlijk.

Het allervreemdst was dat zij zelfs onder narcose haar bek niet verder open kreeg dan die 5 cm... Ze heeft wel zo goed mogelijk in haar bek gekeken, maar kon niks afwijkends ontdekken.

Nu wachten wij op onze afspraak in kliniek Sloterdijk om een CT scan te laten maken, maar vandaag gebeurde er weer iets raars...
Normaliter kauwde ze met rechts omdat het aan de linkerkant pijn leek te doen. Haar linkeroog had ook de zwellingen en roodheid. Vandaag is dat verandert naar rechts.... Ze kauwt nu met links en ontziet rechts. Haar rechteroog is dik en rood en haar linkeroog is nu uiterst normaal.

Sorry, maar ik ben echt het spoor bijster. Ik zoek me een ongeluk op internet naar mogelijkheden, maar ik heb ook de kennis niet. Morgen bel ik ook de kliniek om van de verandering te vertellen, maar misschien hebben jullie zoiezo suggesties of misschien zelfs wel ervaringen?

Ik hoor het graag...

Pauline

Re: Met Zazu naar de dierenarts : help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:06

Klinkt heel erg akelig zeg. Zou je geen kijkoperatie overwegen? Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:08

Ik volg simpelweg het advies van de da af... Nu dus de CT scan, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten waar ze moeten kijken...

Ik heb zelf al die tijd een onderbuikgevoel dat ze een ontsteking heeft. Er is geen bloed afgenomen. Ik heb dit natuurlijk wel geopperd aan de da, maar die vond dat ze dan absoluut ook koorts zou moeten hebben en dat dit niet zolang aan kon houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:09

Het zal het wel niet zijn, maar ik moest toch even denken aan een parasiet. Zou zoiets kunnen?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:11

Weet ik niet! Ik ga eens googlen... Ze heeft het op stal opgelopen en weet ik het wat daar allemaal voor rommel ligt, loopt, zwerft, enz.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:11

Eerste wat ik denk is inderdaad ook een of andere ontsteking of parasiet oid! wat misselijk zeg! Beterschap! Hoop dat je gauw duidelijkheid hebt.

Kan ze paardenmest gegeten hebben? Weet dat je vaak op moet letten als paarden pas ontwormd zijn!
Laatst bijgewerkt door loez op 07-01-15 00:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:12

Oh ik dacht dat er ook een breed bloedbeeld was geprikt en de problemen zich duidelijk bij de kaak afspelen? Bloed zou ik iig laten prikken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:14

Vanaf het begin zat ik al te denken; is de kaak niet uit de kom geschoten? Kan lastig te zien zijn op foto's en de bek niet open kunnen doen is wel een duidelijk symptoom.
Maar toen las ik dat ze ineens de andere kant dik heeft en ontziet, dat is dan weer totaal niet logisch.

Een ontsteking zou ook niet zomaar moeten switchen van kant lijkt me. Maar dat kun je voelen, dan is het warm...

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:16

Uit de kom dacht de da idd ook nog, voor ze foto's had gemaakt. Dacht eigenlijk dat ze dat op foto's wel hadden kunnen zien.

Ik ben vergeten te vermelden dat als ze trekspelletjes doet, je soms iets hoort knakken. Alsof je je vinger knakt...

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:20

Mijn hondje heeft ook zoiets gehad.
Van de een op de andere minuut een hele dikke snoet, en onmogelijk de bek open kunnen doen.
Ik moest haar pijnstilling geven en deed voorzichtig haar bek open.. Ik heb haar nog nooit zo horen krijsen.

Bij haar is er niks uitgekomen, uit de onderzoeken. Ze heeft een week ongeveer zware pijnstilling gehad en toen is het vanzelf langzaam weggetrokken..
Maar ben als de dood dat het weer eens gebeurd.. Regelmatig denk ik; is die neus aan het zwellen?!
Ik lees mee,
Sterkte!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:22

Ja ze kunnen het normaal ook wel zien, maar het kan ook lastig zijn, het is niet zo simpel te zien als een breuk. En dat knakken...
Ik zou de foto's die gemaakt zijn eens doorsturen naar een andere dierenarts (Utrecht?) voordat ik een scan liet maken denk ik.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:23

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:25

Bedankt! Heb net zitten googlen naar kaak uit de kom en het klinkt allemaal niet heel on-aannemelijk... Ik heb ook bedacht dat ze misschien weer met haar boomstam de stal in is gerend terwijl ze er niet door kon. Dan klapt die stam dus tegen de kaak...
Niemand op stal had overigens iets gezien of gehoord...

Ik voel me er zo ongelofelijk verrot onder. Vanavond heeft ze dan liggen spelen met de pup en nu ligt ze weer met een joekel van een oog op bed.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:27

Die had ik al gelezen Annelies, maar de symptomen komen niet overeen. Ze eet als de beste, doet trekspelletjes, kluift op haar dinobot, enz. Heb dit ook aan de da voorgesteld, maar die vond het ook niet typisch. Wel bedankt voor het meezoeken! Waardeer ik heel erg :j

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:30

Totaal geen eigen ervaring met deze symptomen, maar ik moet denken aan tetanus? dat komt toch ook wel eens voor bij de mond/bek, waardoor de kaakspieren 'vast' komen te staan?
Misschien dat je hier iets in herkent (hopelijk niet natuurlijk, dit lijkt mij zo'n nare ziekte)
http://www.dierenziekenhuis.nl/Biblioth ... AT+EN+HOND

Maar jeetje wat moet dat schrikken zijn zeg, ik hoop voor je dat ze iets kunnen vinden, en dat het snel over is :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:31

Mijn hond heeft het trouwens ook gehad dat hij zijn bek niet open kon doen. Eten deed ook pijn en met veel moeite, geweekte brokken en veeeeel tijd, geduld en overtuigen kon ik (en alleen ik, bij m'n ouders deed hij het niet) hem 2x per dag laten eten. Maar ook toen de pijn weg was heeft hij een hele tijd niet durfen eten, arm beest was helemaal getraumatiseerd :') . Was bij hem waarschijnlijk wat gebeurd met tandenpoetsen waarbij er wat verrekt of gekneust was geraakt. Maar lijkt me sterk dat het zoiets bij Zazu is, dan had de da het wel gemerkt natuurlijk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:33

Tetanus ja, daar was ik eigenlijk naar op zoek maar ik kon er niet op komen. Is ze geent? Dan zou ze dat niet kunnen krijgen.

En bedenk dat je een pitbull hebt, niet helemaal 'eerlijk' om te zeggen dat ze niet genoeg symptomen heeft, pittjes gaan gewoon door al hak je ze een poot af ;) Daar staat overigens ook in genoemd dat het chronisch kan zijn en dan gedragen ze zich een stuk normaler.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:38

Tetanus ook naar gevraagd - dacht ik zelf ook over na, maar volgens de da had ze dan nu dood geweest. Ze is geent, maar een hond wordt niet geent tegen tetanus.

Klopt wat jij zegt, maar omdat dit van de een op de andere dag is komen aanzeilen in deze mate, kon dat ook niet volgens de da.
Heb ook al een second opinion laten doen bij een andere da, maar dezelfde conclusie en dezelfde antwoorden op mijn vragen.
Haar linkeroor heeft ook een paar dagen scheef gestaan, maar is wel weer recht getrokken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:40

Tetanus gaan ze niet perse dood aan, ook dat kan chronisch zijn en kunnen ze van genezen.
Gezien het acute beeld is het niet erg waarschijnlijk maar zeg nooit nooit.

Edit; als ik rondlees over die kaakmyositis lees ik veel verhalen die ook met vergelijkbare klachten zijn begonnen.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 07-01-15 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:41

Bedankt voor je info! Dat wist ik dus allemaal niet... Moet morgen toch de kliniek bellen (heb volgende week de afspraak voor de scan) en dan ga ik gelijk alles maar even op tafel gooien. Kan ze maar op ideeen brengen, toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:42

Wat denken ze te gaan zien met die ct scan? Waar denkt je dierenarts nu aan?

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:44

Dierenarts denkt nog steeds dat er een breuk zit... Maar ze was ook eerlijk over het feit dat ze er geen bal van snapte en niet wist wat de lichtgrijze boog was die ze op de foto zag.
De fotos worden doorgestuurd naar de klinkek.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:47

Heeft ze niet gewoon ergens op liggen kauwen waar een stuk van is afgebroken wat in de kaak is gedrongen? Dat dat die grijze boog is die ze ziet?
Is totaal onlogisch maar he.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-15 00:49

Het was een hele grote boog die zich om het hele gewricht heen sloot, als het ware.. Dus denk niet dat dat zou kunnen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 00:52

Ontstekingsweefsel? Dan toch uit de kom?