Clickertraining met de kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Clickertraining met de kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:21

Ik vroeg me af of er op Bokt meer mensen zijn die clickertraining met hun kat doen. Ik ben hier met mijn kat net mee begonnen en hij pakt het goed op. Targeten snapt hij al. Vandaag ben ik begonnen met een high-five aanleren en dat ging ook heel snel. :)

Wie is er nog meer mee bezig? Wat oefenen jullie zoal? Wat zijn handige dingen om aan te leren en wat zijn jullie ervaringen? :D

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 22:09

Niemand? |(

Eoweyn_x

Re: Clickertraining met de kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:13

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 22:51

Ik doe het ook. Maar ik klik dan wel met mijn tong. Maar bij mij werkt het ook erg goed bij truckjes. in 1 week kon hij mooi zitten, zitten en poot geven. Vind eigenlijk dat er weinig verschil is met hond of kat. zolang je maar iets lekkers hebt.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-15 08:14

floorsil schreef:
Ik doe het ook. Maar ik klik dan wel met mijn tong. Maar bij mij werkt het ook erg goed bij truckjes. in 1 week kon hij mooi zitten, zitten en poot geven. Vind eigenlijk dat er weinig verschil is met hond of kat. zolang je maar iets lekkers hebt.

Ik merk ook geen verschil. Hij pakt het net zo snel op als mijn hond. Je moet alleen iets hebben wat ze graag willen. Nu krijgt mijn kat niet zo veel te eten omdat hij anders te zwaar wordt. Ik kan hem daardoor gewoon trainen met brokjes. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 06:56

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:12

Ik wil het ieder keer gaan proberen, maar ben niet zo geduldig. Inmiddels heb ik hem wel al geleerd kom-zit-blijf. En heb wel al een targetstick met clickertraining gekocht, nog even uitzoeken hoe ik hem het beste kan motiveren om mee te doen.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 22:34

Heel toevallig ben ik er vanochtend mee begonnen met mijn kitten van 4.5 maand.
Tot nu toe vooral bezig geweest met click = stukje kaas.
Het commando 'kom' kende hij al redelijk, dus dat ben ik ook gaan clicken.

Mijn doel is eigenlijk vooral om het commando 'nee' te kunnen bevestigen, 't is nogal een eigenwijze stuiterbal, dus stemcommando's komen niet altijd even goed door. Vaak gebruik ik dan een plantenspuit om de 'nee' nog iets duidelijker te maken, maar ik werk liever met het belonen van positief gedrag (en daarbij wordt hij nogal hyperdepiep als hij natgespoten is).

Wil even kijken hoe hij het gaat oppakken, 't is een behoorlijk onstuimige kleuter met de concentratieboog van een goudvis namelijk. Wanneer het gelukt is om de 'nee' beter te bevestigen lijkt het me ook leuk om te kijken wat hij nog meer allemaal kan aanleren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 07:48

fleur_yen met de clicker kun je alleen gedrag aanleren dat je wel wilt, nee aanleren met de clicker is niet mogelijk. Dat kan een uitdaging zijn maar uiteindelijk is het wel leuk en beter voor de relatie met je dier. Voorbeeldje: je wilt niet dat je kat om je benen loopt en je laat struikelen als je zijn eten klaarmaakt, dus leer je hem zitten en wachten op een krukje.

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:03

Crosmuller, snap ik. Ik heb alleen het idee dat het stoppen met onwenselijk gedrag dan wel weer wenselijk is, wat dan dus ook te belonen is. Ook zonder clicker was ik al bezig met het belonen wanneer hij luisterde naar mijn nee namelijk. Maar ik ga er nog even verder over nadenken, bedankt voor je input :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 10:15

Super dat je met belonen wilt werken! Ik denk dat je "stoppen met ongewenst gedrag" alleen nog even moet herformuleren. Misschien hier komen? of ergens op gaan zitten?

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 21:21

Kun je ook op een andere manier bij katten belonen, dan met voer. Bij mijn paard weekt dat prima, maar mijn kat heeft niet zoveel over voor eten. Of train je voordat hij eten krijgt?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:02

Esther, het dier bepaalt wat een beloning is. Als je kat van kriebels houdt kun je die als beloning gebruiken, houdt hij van eten dan kun je voer gebruiken. Ik heb ook wel eens gezien dat mensen hun kat beloonden met een spelletje met de speelhengel. Het ligt echt aan het individuele dier. Je zal het uit moeten proberen.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 22:35

Ik heb je site net even bekeken. Poes en ik moeten nog veel leren, maar wel heel interessant.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 09:11

Als je vragen hebt mag je altijd pb-en of mailen :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:15

Kaas is wel enorm slecht voor je kat dus dat zou ik zeker niet gebruiken als beloning!
Hier 1 in huis die hier ook wel geschikt voor zou zijn. Is er ook iets van een website waar wat tips etc staan om mee te beginnen?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 09:26

Ik clicker ook met mijn katten! De oudste kan: zit, pootje, highfive, hierboven en aan een lijntje meelopen. De jongste die moet zichzelf mentaal nog een beetje ontwikkelen en stabieler worden. Die laat ik alleen maar spelvormen doen:
Targetstick uitschuiven en op ooghoogte van de kat houden. Als hij de target(dat bolletje) aanraakt met zijn snuitje wordt er geclickt en schuif ik een snoepje naar een willekeurige hoek van de kamer waardoor hij moet 'jagen' erop.

Ik heb verder honden met gedragsproblemen getraind met de clicker(overigens ook normale honden commando's geleerd). Honden zijn makkelijker te motiveren, maar ze pakken het wel allemaal even snel op na mijn idee.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:55

De afgelopen dagen heb ik onze kater geleerd om pootje te geven. Nu nog verder uitbouwen, zodat ik het kan gebruiken om z'n poten af te drogen.
Ik moet erop letten dat ik niet teveel in een keer wil, want hij kan niet zolang zijn aandacht erbij houden.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:59

Ik heb mijn kat zonder clicker een hoop dingen aan kunnen leren. Kito kan nu:
- zitten
- liggen
- pootje
- high five
- hoog
- op
- kusje
- omrollen

Ben nog even aan het bedenken wat ik nog meer kan leren.

Onze andere kat is gek van springen en apporteren dus daar ben ik met hem mee bezig.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:25

Ik gebruik ook geen clicker, maar klak met mijn tong. Het enige nadeel hiervan is dat ik het ook soms doe, als ik hem roep. Dat moet ik dus even afleren. Zit, kom en blijf kende hij al, wil hem ook iets leren wat echt handig is. Denk dat het de reismand wordt of blijven zitten bij toedienen ontvlooiingsmiddel.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:27

Reismandjes staan hier standaard gewoon open als slaap plekken. Die vinden ze ook niet eng. Doe af en toe deurtjes dicht en wandel dan een rondje door huis of de tuin. Maar echt in het mandje hoeven ze niet want de dierenarts komt aan huis als er wat is :D

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 22:42

Ik heb ook wel met mijn kat getraind, maar heb er niet zoveel geduld voor heel eerlijk gezegd. :o Want dat is wel wat je bij de meeste katten nodig hebt. (ik houd het toch maar voorlopig bij konijnen trainen)
Filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=8JzXc3_ied8

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 14:03

Ik ben inmiddels begonnen met liggen, maar dat gaat nog niet zo makkelijk. Hij heeft erg de neiging om gewoon met zijn poten het brokje te proberen te pakken in plaats van te gaan liggen. Ik denk dus dat ik ga proberen om te doen wat ik ook wel eens met puppy's heb gezien, een krukje of iets neerzetten waar hij onderdoor moet zodat hij wel moet gaan liggen.

Mijn katten gaan trouwens altijd meteen hun mandje in, alleen als we dan daadwerkelijk onderweg zijn gaan ze erg veel miauwen.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:55

Ik heb kito ook leren liggen door onder mijn benen te laten "kruipen". Nu snapt hij het op een teken en commando

tisby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 12:53

Hoe leer je een kat deze dingen en is er bijvoorbeeld meer over te lezen of is er een boek over?