Poes blijft naast de bak poepen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkiej

Poes blijft naast de bak poepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 00:38

Wij hebben 2 katten. Een gecastreerde kater en een gesteriliseerde poes.
Nou doet de poes haar behoefte naast de bak doen. Enkel ontlasting. Plassen doet ze wel op de bak.

We hebben 2 grote kattenbakken, naast elkaar, omdat er niet meer ruimte is in huis. Enige optie is nog boven op de overloop dus dat is ook te overwegen. Meer kattenbakken is geen optie omdat we daar gewoon niet de ruimte voor hebben.
We halen elke dag de drollen en natte plekken uit de bakken en 1x per week verschonen we hem helemaal. er zitten kranten onderin omdat onze mannelijke kat altijd de hele bak omploegt en anders de zak scheurt.
We gebruiken korrels van de c1000. Deze hebben we altijd gehad en nog nooit problemen mee gehad. De poes doet nu bijna 2, 3 maanden dagelijks haar behoefte buiten de bak.
Ze komen buiten en in de zomermaanden doet ze haar behoefte buiten. Maar omdat mevrouw het kattenluik eng vind en niet gebruikt komt ze in de winter weinig buiten.

Ik heb een tijdje niet meer gevoerd na 16.00 uur zodat ze rond 17.00 uur nog naar buiten kon en dat ze dus snachts niet naar de bak zou moeten. Een soort uitlaten maar dan met een kat.
Helaas werkt dit niet, ze wil dan niet naar buiten. Of ze loopt een rondje en staat weer bij de deur te kijken. Vervolgens wandelt ze 10 min later naar de "kattenbakhoek" om daar haar behoefte te doen.
Ik zit er over na te denken om andere korrels aan te schaffen, maar welke.. Iemand tips?

Ze word in april trouwens 3. Er is niks veranderd hier in huis, afgezien de kerstboom en oud en nieuw. Maar zoals aangegeven is het van de laatste maanden.

Weet er iemand raad? Ik vind het nou niet bepaald hygiënisch om smorgens in een aroma van kattenontlasting in de kamer te komen..

Anoniem

Re: Poes blijft naast de bak poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:33

Al contact gehad met de dierenarts hierover?

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:46

Nee, ik heb niet het idee dat de poes medisch iets mankeert..
Ze laat het wel duidelijk merken als ze ergens pijn heeft of iets.
Wellicht kan ik wel even bellen of ze tips hebben.. :)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:50

Ik denk dat het wel het proberen waard is om éen van de bakken even helemaal goed schoon te maken en op de overloop te zetten, zodat de katten beiden echt hun eigen plekje hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:50

Hoe ver ligt het bij de bak vandaan? Hier ligt het er ook wel eens naast, dan zitten ze dus maar half op de bak := Zijn het dichte of open bakken?

Wat helpt is misschien de bakken eens goed met chloor (bleek) ook reinigen. Dat werkt aantrekkelijk :D

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:52

Er pal voor.. Ze gaat gewoon voor de bak zitten.
Met chloor schoonmaken is idd een idee, gaan we doen. :D
En idd Bambolina, denk dat ik dat ook ga proberen.

Edit; het zijn dichte bakken. Maar niet met een klep ervoor. Dan gaan ze er niet in..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:56

Beter om eerst medische oorzaken uit te sluiten. Katten kunnen ongemakken goed verbloemen. Een verandering in gedrag, zoals het opeen poepen naast de bak, kan wel degelijk een medische reden hebben.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 22:57

Ik weet verder niet hoe vaak je de bakken schoonmaakt, maar wij hebben er hier éentje die moeilijk gaat lopen doen als 'ie z'n bak niet schoon genoeg vind (extreem graven en miauwen, alsof ie wil zeggen: je denkt toch niet dat ik HIER mijn behoefte ga doen??).
Ze maken hier wel maar zelden gebruik van de bak, doen meestal buiten hun behoefte.

Nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 00:11

Ik zou toch willen adviseren een extra bak in huis te zetten, en het liefst op een andere plek dan de andere bakken. Elke kat moet eigenlijk kunnen kiezen, dus het aantal katten+1. Probeer eens een van de twee bakken op een andere plaats te zetten, misschien zorgt dit voor meer rust?

Een medisch onderzoek kan nooit kwaad in dit soort gevallen!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 09:55

Sorry, ik ga niet meteen met de poes naar de dierenarts. Ik ga eerst de tips gebruiken die zijn gegeven. Als dat niet helpt ga ik uiteraard overwegen of ik een dierenarts bezoek. (zet me nou niet meteen neer als een of andere kattenmishandelaarster, heb het beste voor met mn katties hoor!) Maar eerst dit proberen voor ik wellicht hoge kosten ga maken bij een dierenarts en er niks uit komt..
Ze doet het namelijk al een tijdje, en geloof me, deze poes laat het wel degelijk merken als ze lichamelijk niet lekker in haar vel zit.

Vandaag of morgen worden de bakken weer helemaal leeg gegooid dus dan zal ik ze ontsmetten met chloor en zet ik er 1 boven neer.
Thnx voor de tips!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:02

Misschien ander grit proberen?
Ik gebruik die crystal daar doe je echt lang mee, toen mijn katten binnen bleven kon ik met 1zal per kattebak zeker 2 weken doen (wel om de dag drollen scheppen) zijn wel 10 euro per zak maar je ruikt het niet!
Laatst bijgewerkt door branka16 op 03-01-15 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:04

Een van mijn katten doet dit ook (ik heb er 3). De bak moet gewoon helemaal schoon zijn anders gaat ze er niet op poepen. Ook al ligt er maar 1 plasje in van een van de anderen (of haarzelf) dan gaat ze naast te bak zitten. Ik heb er overigens 2 staan. Zolang ik de bakken echt goed bijhoud (2x per dag scheppen) is het goed. Doe ik dat niet, kan ik rekenen op een cadeautje naast de bak :')

Wat misschien wel scheelt is de korrels TS, ik heb vroeger zelf ook altijd supermarktkorrels gebruikt (tenminste mijn moeder, toen woonde ik nog thuis) en dat stinkt gewoon heel snel. Ik heb op dit moment korrels van Discus, ik meen iets van 10 euro voor 20 kg (doe ik een maand mee met 3 katten) en dan ruik je gewoon NIETS. Plus het is super prettig wegscheppen want de plasjes worden ballen die je er zo uit kan halen! Ideaal :)
Ik heb ook Biokats gebruikt (de gele zak, zonder geurtje) die is ook erg fijn :j

Succes ermee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:14

Hier allerlei soorten kattenbakkorrels gebruikt, van allerlei doorzichtig spul tot hout tot verschillende merken korrels van heel duur tot gewoon supermarktkwaliteit en dierenwinkel balen....maar de allerfijnste korrel is toch echt die je bij bvb. de AH kunt kopen waarop staat dat die 6x langer mee gaat :j

Die korrels zitten in stevige rechthoekige kartonnen pakken, je hebt de varianten van gaat 2x langer mee, gaat 4x langer mee en gaat 6x langer mee.

Die 2 en 4 zijn prut, maar die 6x is echt i-de-aal +:)+ Jammer genoeg hebben ze die niet meer bij veel winkels omdat denk ik de meeste mensen die 50 cent extra op een pak dan wat te duur vinden.

Maar met onze 2 (poes en kat) kan je die 4x korrel na een week weggooien omdat het hele spulletje stinkt...het vormt wel ballen na een plasje, maar zodra je die uit de bak schept vallen ze alsnog uit elkaar waardoor het vieze grit alsnog door het schone grot heen gaat zitten -O- Moet je dus alsnog die bak steeds leeg kiepen.

De 6x korrel is echt 100.000 keer fijner *\o/*

Daar worden de plasjes echt harde ballen, die gewoon stevig blijven als je ze uit de bak schept.
Haal je dus makkelijk de uitgedroogde drollen er uit en de klonten van de plasjes, en wat over blijft is een echt schone en frisse bak die je dus ook niet helemaal leeg hoeft te gooien: wat er in blijft ziten is immers gewoon nog schoon +:)+

Die korrels zijn dus uiteindelijk veel goedkoper en makkelijker. Stinkt ook niet, zit een frisse lucht aan en toch niet teveel parfum ofzo. Ze gaan er allebei goed op en de bak schoonmaken is echt geen straf meer zoals het dat wel was bij al die andere soorten kattenbakgrit waarbij de plasjes geen goed harde klonten worden.

Die Biokat zakken vond ik ook niks, daarbij vielen de klonten ook nog uit elkaar als je ze opschepte...waardeloos is dat... kater vond het ook niet fijn die korrels.

En die dure silicia / Crystal e.d. korrels daarbij werd het echt een vieze verpieste zooi :r
Logisch ook wel want al de pies blijft er in zitten....bij die goede harde klontvormende schep je de pies en kak er gewoon dagelijks uit en blijft er alleen schoon spul achter +:)+

We hebben maar 1 bak en daar gaan ze gewoon allebei op :j

De kater komt soms wel wauwelen van "er liggen KLONTJES in de bak -O- " en dan moet daar wat aan gedaan worden :')

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 10:19

Bedankt weer allemaal!
Ben bang dat ik dus ook met zo'n diva te maken heb..
Moet zo toch naar de dierenspeciaalzaak voor kattenvoer dus zal meteen even een ander soort kattenbakkorrels meenemen.
Denk idd ook van die korrels die gaan klonteren en dan ook 2x per dag scheppen. We hebben nu die van de c1000. Stuifvrije korrels, die ruiken ook niet, maar ze klonteren ook nier dus denk dat er dan nog restjes plas ofzo in blijft zitten waardoor mevrouw niet op de bak wil.

Ze ligt nu bij me op schoot (handig met een laptop) mij echt heel verwondelijk aan te kijken. Alsof ze weet waar ik het over heb, koningin :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:22

C1000? Moet je voor de grap eens kijken of daar op staat dat het 2x langer mee gaat :P

Valt me op dat veel supermarkten datzelfde grit hebben namelijk, alleen allemaal in een eigen doosje :P

De 2x langer mee is gewoon grit. De 4x langer is klonterend maar die klonten worden dus niet ècht heel stevig waardoor er nog natte pulp achterblijft en door je schone grit heen gaat zitten dat je dan na een week alsnog weg kan gooien -O-

Alleen die 6x is echt goed maarja die is dan dus net een halve euro duurder in aanschaf.
Maar veel zuiniger in gebruik :j

Alleen dus jammer dat hij bij een aantal supermarkten er niet bij staat....

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:25

Ja pmarena dat ben ik wel met je eens wat biokat betreft :j ik heb sinds deze week dus eigenmerk discus (goedkoper ook) want mijn vader had per ongeluk de verkeerde meegenomen (ik heb geen auto nml) en die ballen zijn dus keihard en vallen niet uit elkaar!

Ben benieuwd TS, andere korrels waren voor mij echt een openbaring :') nooit geweten dat het indd geen straf hoeft te zijn om de bakken te scheppen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:25

Kap eraf halen eens proberen?

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:27

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:24

Hier een kat die al zijn hele leven vertikt om op een bak te zitten.
Zit gewoon in z'n kop. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:08

Mendy: Aha dus die van de Discus zijn dus ook echt stevige klonten waarbij er geen natte korrels achterblijven als je de klonten en kak er uit schept? Da's wel fijn om te weten want ben bang dat die 6x langer mee bij steeds meer supermarkten er uit gaat :=

Dit is trouwens die ik heb:
http://www.ah.nl/producten/product/wi10 ... -en-schoon

Maar die verpakking ziet er dus bij andere supermarkten anders uit :)

Dat "gaat 6x langer mee" moet er echt op staan anders heb je die prut van 4x of 2x langer mee :P

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:15

Ik denk een geval van je andere kat is dominant en laat het niet toe.
soms markeren ze plekken echt wel als hun eigen en mag de ander er niet meer komen om te poepen...
je zegt plasjes doet ze daar wel, maar dat wordt ook wel vaker geaccepteerd.
mijn poes is soms ook met haar poep niet welkom op 'zijn' kattebak en gaat dan voor de bak lopen poepen..
opgelost door ze allebei echt hun eigen bak op hun eigen plek te geven en flink met dettol schoon te maken als de kater toch op haar bak gaat...
het kan ook best zijn dat hij voor de bak plast en zij daar poept.. en omgekeerd (weet niet of plas voor de bak opvalt zegmaar, ivm tapijt of weet ik wat)
katten blijven eigenlijk solitaire dieren en geen kudde dieren...
het ene moment accepteren ze alles van elkaar en het andere moment moet je links en rechts aanpassingen doen...soms gaat het maanden tot jaren goed en in een keer wil eentje de baas zijn over de ander...
dit gedrag is vaak typisch gevolg van een dominant dier.
óf hij weigert haar te poepen in de bak
óf zij poept voor de bak om hem weg te jagen.

poept ze voor alle twee de bakken?
zo niet, alleen voor eentje? gaat de ander ook plassen op die bak? of alleen de ander?

wat het ook nog kan zijn is dat de korrel in een keer niet bevalt om te poepen voor haar..
bij plassen neemt het bijvoorbeeld veel vocht op meteen, en hoeft ze niet te graven.. maar als ze erop poept moet ze wel graven en bevalt de korrel niet.
ook de krant kan daar invloed op hebben... misschien vindt ze dat niks?

maak een bak eens mega goed schoon en verplaats hem, en maak dat haar bakkie en experimenteer :)

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:37

@pmarena ja daar zit wel echt duidelijk verschil in ten opzichte van biokat! Het grit is ook iets fijner, en volgens mij niet van een of ander soort klei wat bij biokat wel zo is. Ik weet niet precies wat het is, alleen dat er verschil in zit. De uitloop is ook een stuk minder (ze blijven er altijd wel iets uitlopen maar het is beduidend minder bij die van de Discus).
Mijn kater doet altijd hele grote plasjes :') en toen ik hem vanmorgen leegschepte had ik dus een megabonk op mijn schep die pas doormidden 'brak' toen ik m weggooide, terwijl bij Biokat hij zeker uit elkaar was gevallen voor ik m eruit zou hebben :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 14:51

Hier ook altijd van die grote bonken :))

Daarom, als ik dan een dag of wat die bak niet uitgemest heb dan gaat die kater klagen en wauwelen dat er teveel klonten in zitten :') Dan hoor je eerst een hoop gegraaf en gespit.... en vervolgens komt hij waarschuwen dat ik die bak aan kan pakken of dat hij anders een ander plekje gaat zoeken :oo

Vaak ook dat er een hele grote bonk vastzit aan de rand, en dus ook de vorm van die rand heeft aangenomen :P Die moet ik dan toch een beetje loshakken / steken met dat schepje...en bij die prutkorrels valt de hele boel dan uit elkaar en gaat weer door het schone grit mengen -O-

Ze kunnen overdag gewoon naar buiten maar 's nachts doe ik het luikje dicht, dus als het niet al te regenachtig weer is ( :P ) gebruiken ze de bak erg weinig en ik maak hem dan ook niet dagelijks schoon :o

Uitloop is wel altijd irritant ja... Ik ga gewoon die van de Discus eens halen als mijn net flink aangevulde voorraad kartonnen pakken op zijn eind raakt maar dat duurt nog wel een half jaar minimaal denk ik :)
Bedankt voor de tip hoor +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 18:49

Mikkiej schreef:
Nee, ik heb niet het idee dat de poes medisch iets mankeert..
Ze laat het wel duidelijk merken als ze ergens pijn heeft of iets.
Wellicht kan ik wel even bellen of ze tips hebben.. :)

Je kat schijt naast de bak, Sherlock, dat kán ook een manier zijn om aan te geven dat er iets is. Hij kan het moeilijk op een briefje schrijven he :+ Als het je om de kosten gaat kan je gewoon even bellen inderdaad om ze om advies te vragen.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 20:51

Haha ja dat snap ik. :)
Ik vind het niet erg kosten te maken als dat nodig is, maar vind het zonde van mijn geld om onnodig kosten te maken. :)
Maargoed, andere korrels zijn in huis. Dus morgen bak ontsmetten, verplaatsen en nieuwe erin :)