Is het tijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KarmaWitch

Is het tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 23:01

Hallo Bokkers,

Ik zit met een dilemma... 23 november is 1 van mijn 2 ratjes overleden. In de week erna was de andere wat gefrustreerd. Daarna knapte hij weer beetje op.
Nu sinds een paar dagen, slaapt, eet en drinkt hij enkel... opzich goed, maar hij is doof geworden & blind in 1,5 maand. Keert steeds meer in zichzelf en bij mij op de schouder of lekker op de bank resulteert in bijten...

Pijn is uitgesloten, dat sowieso. Heeft geen tumoren. Hij is onderhand 26/27 maandjes oud. Dus eigenlijk al in zijn bonustijd.

Het lijkt wel of hij gewoon geen levenslust meer heeft. Andere ratje erbij gaat niet, want hij is ontzettend dominant en terratoriaal...

Ik ga sowieso morgen dierenarts bellen, maar is het eerlijk om hem nog te laten leven??

Graag beetje lief blijven. Vind hartstikke moeilijk..

Eske_B

Re: Is het tijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:03

Is zijn leven nog ratwaardig? Blindheid en doofheid maakt al lastig, zeker nu hij al ruim 2 is, ik zou hem laten gaan. Succes met je keuze :(:)

ShenaBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:10

Je ziet dat ie niet meer gelukkig is en zijn tijd is eigenlijk al voorbij...
Ik zou hem zelf vroegtijdig naar zijn vriendje sturen ;)

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 23:11

Dat is het dus. Is het nog ratwaardig om te laten leven? Heeft hij misschien ergens pijn... ik weet het niet :( rot begin van 2015...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:16

Ik ben totaal geen rattenkenner, maar ratten worden toch ouder dan 2?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 23:16

Ratten worden tussen 21 & 28 maandjes. Die van mij is nu 26/27 & dat is al zijn bonustijd...

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:17

Inderdaad vervelend begin sterkte! :(:) maar ik denk dat het voor het beestje fijner is om te gaan..

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:31

Je voelt het zelf het beste aan. Als zijn leven lijden is geworden dan is inslapen de beste keuze.
Doof en blind is wel heftig. En het is erg moeilijk te beoordelen of hij pijn heeft...

Geef hem nog lekker even zijn favoriete snacks morgen :(:)

Sterkte!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 23:38

wat een dilemma is dit...
ik wist niet dat ratjes maar 2 jaar konden worden, wat erg... wat een snel afscheid.... en als ze al in bonustijd zit, loop je al op je tenen waarschijnlijk, geniet je van elk moment maar als ze zelf niet meer geniet en doof en blind.. waarschijnlijk is het tijd voor een waardig afscheid, hoe moeilijk ook...
Heel veel sterkte...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:26

Dierenarts gebeld & ik moet nu een week lang dagelijks wegen. Dan neem ik hem direct ff op schouder, even knuffelen.
Moet ontlasting in de gaten houden.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:31

De meeste ratten die ouder worden, worden ook gemoedelijker.
Wanneer hij juist agressiever wordt, denk ik zeker dat hij niet lekker in zn vel zit.
Niet kunnen zien of horen is voor een prooidier natuurlijk erg stressvol. Dan is de keuze of je hem gewoon veel in zn kooi laat, zn veilige omgeving, of m toch in laat slapen.

Sterkte met de beslissing.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 14:32

Of het echt agressie is, betwijfel ik. Hij bijt niet echt door...

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:32

Hmmm een week lang wegen. Ik snap de DA wel, meestal als het humane eindpunt bereikt is vallen de dieren af.

Echter zou ik dit niet het belangrijkste vinden. Ik heb onlangs voor dezelfde keuze gestaan maar dan met mijn hamster. Ik ben blij dat ik het toen gedaan had. Beestje was op en at en dronk alleen maar en sliep veel. Was gewoon niet meer happy. Een week is voor je ratje best lang. Maar het is verstandig hierbij goed op je gevoel te letten. Vind jij dat hij nog een ratwaardig bestaan heeft? Of heb je het idee dat hij misschien wat bang of gedesorienteerd is misschien? Omdat hij jou ook bijt. Waarschijnlijk omdat hij je niet ziet of hoort. Lijkt mij ook heel angstig als iemand me zomaar zou pakken zonder dat ik diegene zie of hoor. Maar dit alles kan je alleen zelf bepalen. Succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:34

Je kunt het ook anders zien, hoe lang duurt het voordat hij echt pijn krijgt en voordat het echt onwaardig leven wordt...? Als je hem daarvoor zou kunnen behoeden zou dat wel fijn zijn...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 14:50

Angstagressie is ook agressie natuurlijk. :(:)
Hij voelt zich niet op zijn gemak omdat hij je niet aan ziet / hoort komen en reageert daardoor defensief.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 16:15

Hij heeft verder geen tumoren en slaapt inderdaad erg veel.

Hij zit nu op 556 gram.

Het is zo lastig... kijk dit weekend aan, vind ik hem dan nog steeds zo bluh ogen, bel ik weer...

Daarbij heb ik "helaas" te maken dat ik nog thuis woon. Het is dan wel mijn mannetje, mja. Grootste dierenliefhebbers & die hebben niks met inslapen. Logisch mja

Jellybeans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 18:55

KarmaWitch schreef:
Of het echt agressie is, betwijfel ik. Hij bijt niet echt door...

Mijn hamster deed dit ook toen hij blind werd/was. Ik denk dat ze dat doen omdat ze bang zijn en niet kunnen zien (en in het geval van jou rat ook niet meer horen) waar ze zijn.
Dus niet uit agressie.

Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte toe! :(:)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:00

Je ratje gaat natuurlijk eerst beetje knokken als er een nieuwe rat bij komt, dat is normaal, er is een vreemde rat in zijn terratorium! Daarom moet je ze kennis laten maken op ''nieuw/vreemd'' terrein zodat de lucht van beide ratjes er niet aanwezig is, als dat goed gaat kan je ze in de schoongemaakte en ontsmette kooi zetten waar jouw rat al in zat. Dan komt het helemaal goed ! :j
Mijn ratjes werden altijd 3/4 jaar oud, 1 ratje is zelfs bijna 5 geworden..
Als ie nog gelukkig is dan zou ik hem niet laten inslapen.. is niet niet meer gelukkig en in zichzelf gekeerd zou ik afscheid nemen..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 19:01

Als ik het zo lees zou ik de beslissing wel maken dit weekend en niet uitstellen.

Hij is oud, blind en doof en voelt zich duidelijk niet meer in zn hum. Pijn weet je niet zeker, dus dat is zeker iets wat voor mij belangrijk zou zijn in een beslissing. Bij twijfel zou ik kiezen voor inslapen, dan weet je in ieder geval dat erger leed bespaard wordt.

Konden dieren maar praten -O-

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-15 21:07

KarmaWitch schreef:
Grootste dierenliefhebbers & die hebben niks met inslapen. Logisch mja

Juist grote dierenliefhebbers zouden moeten weten wanneer t genoeg is en dan kiezen voor inslapen.

Ik heb niet zo veel verstand van ratjes behalve dat ik vaak in de praktijk zie dat ze niet zo heel oud worden. Sterkte met je beslissing na t weekend!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-15 22:41

Tessa93: hij heeft altijd met 1 samen gezeten. Dus weet hoe dat met een nieuw ratje moet. Maar dat ga ik niet doen. Hij te oud voor.

Anoli: dit weekend neem ik de beslissing ook hoor. Alleen maandag is de dierenarts er zelf weer. Waren nu alleen assistentes.

WillemYntJe: ja mijn stiefmams heeft al een keer een ratje in moeten laten slapen. Maar goed dan zeggen ze weer van: ja hij geniet nog wel als hij wat lekkers krijgt etc...
maar dat neemt hij ook niet meer aan zoals hij deed...

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 15:09

Update:
gister was hij 556g en nu 547g

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:13

Dat gaat best snel dan. Op zo een klein gewicht is een paar gram al veel.
Wat gaan jullie nou doen?
Gewoon afwachten? Nee toch?

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 17:56

Morgen en maandag wegen. Valt hij dan weer zoveel is af, is het voor mij duidelijk.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-15 01:13

Ik zou dan nu mijn keuze gemaakt hebben. Sterkte met jouw beslissing..