Wat te doen met konijntje..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Wat te doen met konijntje..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:03

Sinds mei 2014 heb ik een konijntje (was toen paar weken oud).
Bedoeling was dat zij tezamen met 2 andere voedsters in een megahok met ren zou komen te zitten op stal (eigen terrein, geen pensionstal/manege).
Overleg gehad met de zaak waar ik haar gekocht had, was geen probleem, kon samen etc. Zeker? Ja zeker.
In begin ging dit goed, ze werd niet aangevallen etc, andere voedsters waren nieuwsgierig maar niet gemeen.
Na een week merkte ik al verschil, ze werd mager, lusteloos etc. Direct naar dierenarts gereden, naast ondervoed en uitgedroogd had ze ook schurft in haar oortje.
Alles laten behandelen, medicatie, etc. Kooi gekocht, mee naar huis genomen om aan te sterken.
Ze werd weer lief, knuffelig, etc. Ze bleef beetje klein, dus besloten langer thuis te houden.
Nieuwe kooi gekocht (3 etages) en lekker thuis.

Echter.. We zijn nu een klein half jaartje verder.. En ze is uitgegroeid tot een mooi volwassen konijntje.
Maar niet meer knuffelig, (logisch, is een konijn, geen teddybeer) je mag haar enkel in de kooi benaderen,
buiten de kooi is ze bang.
Ik loop nu tegen zoveel dingen op.. Ze was niet bedoeld voor binnen.. Ze zit alleen.. We zijn weinig thuis dus ze loopt minder los dan ik wil (en dat vind ze zelf ook).. Tweede konijn is geen optie ivm ruimte en tijd gebrek.. etc.
Nu terug naar stal durf ik niet. 3 volwassen voedsters bij elkaar.. Ik ben bang dat er oorlog uitbreekt.
En het is nu te koud.

Kortom, het liefst een ander fijn plekje voor haar, waar wél de aandacht, tijd en ruimte is.
Maar hoe vind je dat? Marktplaats staat bomvol..

Ik heb zoveel spijt dat ik haar gekocht heb, en voel me zo schuldig hoe ze erbij zit. Natuurlijk, grote kooi, elke dag wel ff los, goed voer, groenten, etc..
Maar geen maatje.. En alsnog wel 20 uur per dag in een kooi..

Pffff help? -O- Wat is wijsheid? Asiel kan ik niet over mn hart verkrijgen en loslaten in het wild al helemaal niet..

WinSel

Re: Wat te doen met konijntje..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:06

Loslaten in het wild is uberhaupt geen optie, dat overleeft een huiskonijn NOOIT !

Het is een voedster, ze zit alleen en heeft weinig ruimte, logisch dat ze niet knuffelig is. Echt voedster gedrag en alleen op te lossen met een gecastreerde ram erbij.

Een konijnenopvang is niet zielig, ze krijgen de juiste verzorging en er wordt altijd gezorgd dat ze naar een huis gaan waar veel ruimte is en met een maatje. Beter dan dat kan ze niet komen...

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:07

Is het een optie om de grote ren en hok met de 2 voedster in 2 te delen en haar in het andere deel met een manneke er bij als het weer lente word? Weet niet hoe groot die ruimte is maar je sprak over een grote ren en groot is een vrij breed woord XD

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:08

Loslaten ook 1000% niet van plan, ookal heet omgeving dat wel geopperd. Dat weiger ik.
Inderdaad, ik lees op internet continu vriendje erbij, en dat weet ik. Alleen het past niet.
Wij hebben geen tuin, enkel klein balkon. Als ik een tuin had gehad had ze wel tig vriendjes gehad wat mij betreft..
Maar binnen is geen plek.

Wat zijn goede opvangen?

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:09

Ik heb mijn konijnen van het knaaghof in rijswijk(zuid holland) super opvang!

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:10

maylotje schreef:
Is het een optie om de grote ren en hok met de 2 voedster in 2 te delen en haar in het andere deel met een manneke er bij als het weer lente word? Weet niet hoe groot die ruimte is maar je sprak over een grote ren en groot is een vrij breed woord XD

Groot als in 3 bij 1 buiten en 1 bij 1 binnen ongeveer. Hij zou dan in de lengte door de helft moeten (anders komen er 2 niet binnen.)
Weet niet of dat een optie is. Omdat ik dan ook groot stuk van de ruimte van de bestaande konijntjes dan opeis en je dan niet makkelijk meer het hok in komt om te verschonen/knuffelen etc voor de kinderen.

Het is trouwens omgeving Almere.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 29-12-14 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:10

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:10

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:13

Ik heb een mailtje gestuurd naar een opvang in Almere Buiten..
En 1 in Lelystad
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 29-12-14 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:14

Super ! Je wilt het beste voor het konijntje, dat is heel fijn :)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:16

WinSel schreef:

Ja, eerlijk, het doet me ook echt verdriet. Maar als ik haar dan zo alleen zie zitten.. Pff dan breekt me hart ook.
Helemaal omdat ze zoveel contact zoekt met onze kat.. Ze mist overduidelijk een maatje.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:18

Mocht het konijntje niet naar een opvang kunnen, is een minder boerderij geen optie? Hebben mijn oom en tante ook gedaan toen mijn oom allergisch bleek te zijn.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:19

Ik dacht ook gelijk aan een konijnenopvang! Dat is wel echt een aanrader en echt gericht op konijnen, dus anders dan een gewoon asiel. Ze worden er gekoppeld met konijnen van mensen die een maatje voor hun eigen konijn zoeken of soms met konijnen in de opvang. Ze hebben er voldoende ruimte, voedsel en aandacht.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:19

Sabinee__ schreef:
WinSel schreef:

Ja, eerlijk, het doet me ook echt verdriet. Maar als ik haar dan zo alleen zie zitten.. Pff dan breekt me hart ook.
Helemaal omdat ze zoveel contact zoekt met onze kat.. Ze mist overduidelijk een maatje.

Daar kun je echt zien dat het groepsdieren zijn, helaas kan ik mijn koppel niet verstoren anders was ze bij mij welkom, maar dat gaat nu zo goed, wil ik liever niet tussen komen...
Hopen dat de opvang iets voor je kan betekenen

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:20

Wat is een minder boerderij?

Stybba schreef:
Ik dacht ook gelijk aan een konijnenopvang! Dat is wel echt een aanrader en echt gericht op konijnen, dus anders dan een gewoon asiel. Ze worden er gekoppeld met konijnen van mensen die een maatje voor hun eigen konijn zoeken of soms met konijnen in de opvang. Ze hebben er voldoende ruimte, voedsel en aandacht.

Ik heb gemaild. Ze kunnen alles krijgen inclusief kooi, eten, etc, alles. En mijn moeder en ik willen de rest van ons leven dan gewoon sponsor blijven. Zij draaien nu dan op voor mijn 'fout'. Minste wat ik dan kan doen is elke maand een bedrag storten.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:23

Kinder boerderij, auttocorrectie sorry :o

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:24

Dan moet je wel een goede kinderboerderij zoeken, want vaak zitten daar de konijnen ook alleen in een hokje, of een konijnenheuvel met alleen rammen of alleen voedsters....
Denk niet dat dat het ideale is

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:25

1 van mijn voedsters komt uit het opvang.. Had de kinderboerderij gewoon over het hek gezet omdat ze zogenaamd niet lief was.
Dus dat zou ik niet doen.

Hoop dat je snel een reactie hebt van een konijnenopvang :)

Nina1999

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:30

Ik zou het als ik jou was gewoon proberen om haar te kopellen met je andere 2 voedsters. Dan kan nooit kwaad als je ze gewoon goed in de gaten houd in het begin lijkt mij.

Ik zelf heb 2 konijnen, 2 x 2 zusjes. 2 van 2 jaar en 2 van een half jaar. Ik heb ze met zijn 4en mee genomen naar de stal van mijn paard van de week en ze daar bij elkaar gezet en een uurtje kennis laten maken en toen met zn allen in een grote doos mee naar huis. (Ze zaten overigens als wel een paar maanden bij elkaar in de buurt.) Het gaat echt super, iedereen kan het met iedereen vinden, echt super leuk om te zien vind ik. Ik ben blij dat ik het gewoon geprobeerd heb ze te kopellen ondanks dat iedereen het een heel slecht idee vond.

Ik snap dat het niet altijd zo goed gaat met 4 voedsters bij elkaar maar naar een opvang kan altijd nog. Als je nog vragen hebt (wat betreft koppelen bijv.) help ik je graag!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:39

Ik raad het koppelen van alleen voedsters echt af, ik heb in de opvang meerdere gevallen gezien waar het goed fout is gegaan. Ik zou dat risico niet willen nemen.

Het is natuurlijk fijn dat het bij jou goed gaat maar 9 van de 10 keer gaat het mis....

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 20:41

WinSel schreef:
Ik raad het koppelen van alleen voedsters echt af, ik heb in de opvang meerdere gevallen gezien waar het goed fout is gegaan. Ik zou dat risico niet willen nemen.

Het is natuurlijk fijn dat het bij jou goed gaat maar 9 van de 10 keer gaat het mis....

Ja daar ben ik dus zo bang voor. Dat ze straks een oog, oor, poot mist oid..
En de andere konijnen zijn niet van mij. Als ik straks met 3 konijnen bij de DA zit zijn we allemaal niet blij denk ik..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:45

Ik zou dat risico niet durven nemen.

Oke ik heb nu ook een koppel van 2 rammen, wat nooit de bedoeling was.
Ik had een groep van 4, de rammen met 2 dames, beide dames zijn overleden en ik wilde dus naar de opvang gaan om 1 ram om te ruilen voor een voedster zodat ik weer een mooi koppeltje had. Maar deze heren zijn zo verliefd als wat op elkaar dus ik laat ze lekker samen. Ik hou het wel dagelijks in de gaten en zodra ik merk dat er strubbelingen zijn ga ik als nog naar de opvang om een voedster te halen en 1 ram daar heen te brengen :) Gelukkig hebben de heren ook een grote ren van 6.5 bij 4 meter

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 20:59

Heel verstanding dat je een opvang hebt bericht.

Hier slechte ervaring met konijnen waarbij het uiteindelijk niet klikte : abcessen door bijten, all over the place. Afschuwelijk. Gelukkig is alles na intensieve zorg met desbetreffende konijn goed gekomen (na een week of acht) maar wat een toestand.

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:07

Konijnenopvang is inderdaad echt de beste oplossing!

Wij hadden eerst een konijntje (gecastreerde ram) uit de dierenwinkel, maar die werd na een tijd heel chagrijnig (logisch ook), dus die hebben we gekoppeld aan een voedster van het Knaagspoor uit Ridderkerk. Konijntje 1 ging dood, dus hebben we de voedster gekoppeld met een gecastreerde ram, wederom uit het knaagspoor. Hele vriendelijke mensen en ze herkenden ons (en de voedster) nog.

Ze worden daar heel goed verzorgd en willen echt het beste voor de konijnen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 21:13

Nou met een kinderboerderij zou ik ook oppassen, weet namelijk dat als er een overschot is dat ze net
makkelijk met een handelaar meegaan.....
Daar is het net zo goed gebaseerd op leuke jonge schattige dieren...