Is deze kooi goed genoeg voor mijn cavia's???!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yenni

Is deze kooi goed genoeg voor mijn cavia's???!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 20:28

Hallo mijn cavia's zijn nu 6 weekjes. Ze groeien al goed! Nu heb ik een nieuwe kooi gekocht. Maar ik ben bang dat je het niet snappen. Ik heb een 2 verdieping kooi gekocht. Ik ben bamg dat ze er vanaf vallen. In dat geval ben ik bereid iets van plastic er tegen te schroeven zodat niet niet (kunnen) vallen.
Ik zou graag tips en ervaringen willen met bijv shoonmaken of idd dat trapje of iets dergelijks.
Alvast bedankt!
De kooi in kwestie:
Afbeelding
:D

maylotje

Re: Is deze kooi goed genoeg voor mijn cavia's???!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:37

Mijn konijnen zijn nog nooit van hun trapje in het hok gevallen en ik denk dat cavia's ook wel behendig genoeg zijn en niet zullen vallen. Verder lijkt het hok mij best ruim genoeg. Ligt er wel een beetje aan hoe groot de cavia's worden denk ik.(geen verstand van cavia's)

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 20:42

De "normale" maat cavia man is een doorsnede van een emmer :( dus best groot hihi

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:50

Het is wel maar de vraag of ze te trappen gaan gebruiken. De helft van mijn cavia's heeft er nooit gebruik van gemaakt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:52

Wat is de lengte en breedte van de kooi? Van een foto is dat erg lastig in te schrijven.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:55

Ik zou het risico -dat ze niet de trappen af durven - niet durven nemen. Ik heb ze hier in een 120 kooi en ook in een 140 kooi zitten en vooral in de 140 kooi hebben ze heerlijk de ruimte.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 20:56

Hoeveel cavia's heb je? Volgens mij heb ik net dezelfde kooi! Ik heb er 2 cavia's in zitten...
Ik heb ze verhuisd na een jaar en hadden nog nooit een trap gedaan. Dat heb ik hun moeten aanleren.
Soms lopen ze zo snel naar beneden dat ik denk dat ze vallen, maar volgens mij zijn ze nog nooit gevallen :+

Dus, trappen lopen is zeker aan te leren!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 20:59

De kooi is 100x50x102 ik heb 2 cavia's. Ze zijn nog jong dus hopen dat je iets willen leren :D

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:00

Verschilt per cavia. Mijn castraat heb ik nooit zo ver kunnen krijgen. Meerdere dames wel maar lang niet allen!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 21:02

Oke bedankt

Barcarole

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:04

Onze cavia's hebben er nooit moeite mee gehad

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:07

Ik zou een gewone lage kooi doen met een rennetje er om heen, dan kunnen ze altijd rennen. :)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:09

Elleen schreef:
Verschilt per cavia. Mijn castraat heb ik nooit zo ver kunnen krijgen. Meerdere dames wel maar lang niet allen!

Oh, echt?
Mijn mannen heb ik het kunnen leren met witloof... Ik had in begin wel een blokje hout onder het trapje gelegd zodat het minder stijl was. Nu vliegen ze erover alsof het niets is, de acrobaten :+

Ivm met schoonmaken, eerst haal ik de bovenste tralies ervan vanaf, borstel alles door het gat naar beneden. Dan haal ik de bovenste bak eruit, dan de andere tralies en zo ligt alles in de onderste bak. Hopelijk snap je het wat ;)

Oh! Ik heb wel op de plankjes antislip gekleefd, omdat ze anders te glad waren... En op het houten tussenstuk, heb ik houten balkjes geplaatst langs de zijkant zodat er niet te veel zaagsel uit de kooi vloog. Misschien moet ik hier wel foto's van maken want ik vrees dat dit nogal onduidelijk is :D

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 21:12

Helaas, dat kan niet meer. Ik heb de kooi al gekocht. Ze komen in een appartement te staan straks dus een ren kan niet en mijn kooi is nu groot genoeg maar als ze volwassen zijn niet....
:n

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:12

Als ze nog jong zijn, zijn ze vaak actief genoeg om zo'n trap op en af te rennen. Vooral als je bovenin de lekkere dingen geeft.
En anders kun je op de trap iets maken zodat ze meer grip hebben en als de trap onderaan los zit, kun je deze minder steil maken door er iets onder te leggen.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:17

Mijn 2 cavia's zijn ondertussen volwassen hoor, ik vind het prima gaan...

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:26

Ik heb ook een kooi voor twee verdiepingen. Het punt bij cavia's is dat ze zich vaak niet veilig voelen op zown trap. Als je ze los laat in de kamer lopen ze vaak ook alleen langs de meubels enzo. Steken bijna niet de ruimte over ivm met mogelijke prooidieren. Zown trap heeft hetzelfde effect. De mijne deden het eerst ook niet en toen ik er aan de zijkant wat tegenaan had gemaakt hadden ze het binnen een paar uur door. De kijken gewoon niet graag de diepte in haha.
Dus deze kooi kan best met wat aanpassingen aan het trapje.

Edit: extra plankjes voor grip is ook heel goed! Maar gaat vooral om die zijkanten.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:32

Stefaaah schreef:
Mijn 2 cavia's zijn ondertussen volwassen hoor, ik vind het prima gaan...
Mijne ook, zelfs de 9-jarige gaat nog op en neer. Ik bedoel ermee dat jonge caviaas het zichzelf gemakkelijker leren en er vaker gebruik van maken, omdat ze speelser zijn.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 21:58

Oke bedankt. Ik ga er denk ik een platic plaatje tegen zetten. Grit: hoe bedoel je precies?? Er zit al een plankje tussen zodat het idd niet zo stijl is. Maar als het nodig is plaats er nog iets tussen :)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:21

Ik heb onder mijn plankje bijvoorbeeld bakstenen gelegd (is wel een buitenhok), waardoor de trap nog minder steil is. En op de trap (is van hout) heb ik schuurgaas gemaakt, zodat ze meer grip hebben.

Maar het kan best zijn dat jouw trap vast zit. Probeer gewoon hoe het gaat, iets aanpassen kan altijd nog :j

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 22:38

Oke bedankt heb je meschien een foto? Mag ook morgen hoor :)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:51

cavia's lopen gemakkelijk trapjes :)
die van mijn hadden altijd een trapje richting buiten verblijf, deden ze prima ;)
enige waar je op moet letten dat er genoeg richel in het trapje zit, zodat ze grip hebben met omhoog lopen.. anders kunnen ze enkel omlaag :P

Cavia's zijn er net zo goed in als konijnen hoor! ;)
doen ze prima, je moet het oudere cavia's vaak wel even leren door ze bewust boven te zetten en naar onder te laten gaan, of halverwege op de trap te zetten.. maar de jongere hebben het 123 door en maken er een spelletje van :)
Ik vind zo'n kooi juist fijn, het maakt toch meer oppervlak, want persoonlijk vind ik 120x60 (gebruikelijke maat) zeker te klein, 2x 120x60 ( zal wel ongeveer die omvang hebben toch?) is al stukken beter :)

Helemaal top is zo'n kooi in de winter en in de lente/zomer's lekker een groot buitenverblijf erbij :)

Konijnen en cavia's worden qua plaats enorm veel ondergeplaats qua plek, altijd kleiner dan optimaal eigenlijk wel, komt ook doordat dierenwinkels nog niet eens de juiste maten verkopen in de winkels, de grootste kooien zijn nog te klein... zielig zielig...
Top dat jij zo goed aan het zoeken bent voor de juiste ruimte ;)
leer ze lekker die trappen aan, je moet niet al te voorzichtig zijn, cavia's kunnen heus wel wat hebben en ze leren het zo! ;) en wat kun je ze er blij mee maken ;)

Heel veel mensen vonden mijn tuinhuisje met grote buiten ren ook altijd ' te gewaagd', maar och, laat die dieren toch genieten, altijd maar zo'n eenverdieping saaie kooi maakt ze ook niet gelukkig.. je moet ze eens zien qua tunnels graven + bergwandklimmen in Peru :P ook in mijn achtertuin, haha! ze gaan flink te keer met wat stevig hopen zand... en ze worden al helemaal blij als je pvc buizen ingraaft! of gebruikt in je kooi, happy! :D ze worden vaak gezien als saaie stilzittende diertjes die amper wat kunnen, maar als je de kooi eens actief inricht zul je nog versteld staan in wat die diertjes allemaal aankunnen/ geweldig vinden :)
ze zijn niet gemaakt van zeer breekbaar glas :P

Prima bezig jij! Maak er maar een top kooi van! :j
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 25-12-14 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:52

Iig niet voor de 3 hoog gaan ;) kan zijn dat ze 2 hoog al eng vinden met het trapje... Mijn ex had hier altijd zijn konijnen in (geen idee of ie ze nog heeft... ) iig toen ik nog bij hem was, hadden we deze kooi voor de konijnen, want eerst zat het beest in zo'n klein kooitje en daar kon ik niet tegen :$ Dus dat maar snel veranderd...

Maar een fijne kooi dus :) Neem aan ook voor cavia's :p (Ik had toen de 140 gekocht...)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 22:57

Lianne86 schreef:
Iig niet voor de 3 hoog gaan ;) kan zijn dat ze 2 hoog al eng vinden met het trapje... Mijn ex had hier altijd zijn konijnen in (geen idee of ie ze nog heeft... ) iig toen ik nog bij hem was, hadden we deze kooi voor de konijnen, want eerst zat het beest in zo'n klein kooitje en daar kon ik niet tegen :$ Dus dat maar snel veranderd...

Maar een fijne kooi dus :) Neem aan ook voor cavia's :p (Ik had toen de 140 gekocht...)

Konijnen hebben snel last van 'hoogtevrees' omdat ze zelf niet zo goed diepte in kunnen zien..
Cavia's hebben dat veel minder. met jongere cavia's kan dat nog prima!
(echt oudere dieren zou ik dat achterwegen laten ja, is wel enorm veel omschakeling)

Rowenah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 23:00

Gaaf hok! Mijn cavia's lopen gewoon trappetjes, ik wil ook zon gave luxe woning voor ze haha!