Nieuwe poes poept en plast in huis.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Nieuwe poes poept en plast in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:50

Gisteravond hebben we er een leuk dametje van 7 maand bij gekregen.
Ze is erg lief, alleen poept en plast ze in huis.
Heb al een extra kattenbak staan, en hier heeft ze nu 2x op gepoept.
Toen ik op bed wou kwam ik tot de ontdekking dat ze ook daar gepoept en geplast had. Dus alles zit nu in de was.
Ze heeft ook al 2x op haar eigen mandje geplast.
Elke keer als ik het zie breng ik haar snel naar de bak, maar dan is het al te laat.

Kan dit komen door de verhuizing?
Door stress?

Ik heb de vorige eigenaren al gemaild.. Over hoe en wat..

Wie heeft verder nog tips?

RoosDeG

Re: Nieuwe poes poept en plast in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:17

Ik denk dat het ook een deel stress is, is een geheel nieuwe omgeving natuurlijk en nieuwe andere huisdieren.
Ik zou haar consequent elk uur op de kattenbak zetten, kijken of dat helpt.

succes ermee in iedergeval en fijne feestdagen :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:21

Dankje voor je snelle reactie! Net contact gehad met de vorige eigenaar , daar deed ze dat niet. Dus ik hoop dat het wel goed komt.
Bedankt voor je tip! Zal haar er elk uur even op zetten!

Haar ontlasting is ook niet echt heel goed, beetje aan de dunne kant.. Is het verstandig om haar over te laten gaan op ons voer??
Ze eet nu brokjes uit Duitsland.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:23

Brokken vast mixen met jullie voer, zodat zij er aan kan wennen. Denk dat het binnen ontlasten pure stress is :) even zoals hierboven consequent op de bak zetten

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:25

wij deden eerst 1/4e van ons voer door hun voor en dan elke week 1/4e erbij :)
zit je met ongeveer een maand op jullie eigen voer (mits dit haalbaar is) :)
anders gewoon 50/50 doen :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:27

Dankje, ga ik zeker doen.
Ze eet nu ook al wat brokjes van ons, heb namelijk voor alle katten wat anders.. Dus eten ze van alles wat. Onze poes eet gewoon brokjes voor volwassenen en ons katertje kitten brokjes. En zij heeft dus Duitse brokjes. Ik heb gewoon van allemaal 1 bakje staan.
Ze was bij hun ook gewend om naar buiten te kunnen, maar ze zal toch echt een paar weekjes binnen moeten blijven.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:38

Ik vermoed dat het vooral aan stress te wijten is. Ook de dunne ontlasting kan liggen aan de stress. Geef de kat de tijd om te wennen. Ik zou haar nog even op haar eigen voer laten staan voor zolang dat je dat hebt en wanneer je ziet dat het bijna op is dan zou ik haar overzetten op jullie voer. Je kan ook kijken of een feliway verdamper helpt om de kat sneller op haar gemak te laten voelen.

gezienanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:42

Tsja ze zeggen wel eens dat als je de kat z'n kop in z'n vieze geurtjes duwt ze het dan wel af leren. Maar dat is vooral voor de koppige katers bedoeld die hard leers zijn. Zou ik hier niet doen ;) waarschijnlijk zal het stres zijn ja. Hoop voor jullie dat het snel over gaat. Js geen pretje, vor poes niet en voor het baasje ook niet

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 23:46

Eigen voer moet nog wel even lukken, misschien inderdaad dat daar de dunne ontlasting ook van is.
Ze hebben een zak meegegeven met (ik gok) 10 kilo, en die zit nog voor meer dan de helft vol.
Ga morgen in elk geval de deuren boven dicht doen.. wil niet nog een avond op de wasmachine zitten wachten :P

Ga haar absoluut niet in haar eigen ontlasting drukken, ben ik sowieso niet zo voor.. ik denk namelijk dat positief belonen beter werkt. & ik denk dat het inderdaad in deze situatie niet veel zal helpen.

Nee, is niet heel lekker inderdaad, ik ging er op de slaapkamer in staan.... :Y)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:00

gezienanas schreef:
Tsja ze zeggen wel eens dat als je de kat z'n kop in z'n vieze geurtjes duwt ze het dan wel af leren. Maar dat is vooral voor de koppige katers bedoeld die hard leers zijn. Zou ik hier niet doen ;) waarschijnlijk zal het stres zijn ja. Hoop voor jullie dat het snel over gaat. Js geen pretje, vor poes niet en voor het baasje ook niet

Ik zou het in geen enkele situatie doen. Wat een barbaarse methode..

TS: Dit is trouwens de Feliway verdamper: http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbak_kattenverzorging/huisapotheek/169589?gclid=Cj0KEQiAwuSkBRC7qKq8rr7796sBEiQA5VnSuGzNGOOrTFAQZuuzly1IuRmmQS_tITF4RNk_5YxPSsUaAvA38P8HAQ

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 00:29

Had hem inderdaad al even opgezocht! Hebben ze die ook in de dierenwinkel?

Ze ligt nu rustig te slapen, beddengoed is droog hoor ik, dus neem haar zo nog even mee naar de kattenbak

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:32

Mijn ex buren hebben redelijk recent twee katten overgenomen van mensen.
Beiden al ouder als een jaar, die beestjes hebben twee weken de boel onder geplast en gepoept van de stress. :(:)
Na twee weken nog steeds, waren ze nog niet achter de bank vandaan geweest als zij thuis waren.
Toen heb ik ze gewezen op de Feliway verdamper en binnen een dag was nummer een achter de bank vandaan!
De Feliway is bij hen echt een uitkomst geweest, vanaf dat moment ging het al heel erg snel veel en veel beter.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 00:42

Mooi!
Ze oogt verder niet bang hoor, is allert, aanhankelijk en lief, spint wel.
Maar ga morgen toch even voor z'n ding kijken!
Hopen dat het hier ook zo goed werkt
Die dingen worden ook voor vuurwerk gebruikt toch??

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 00:53

Klopt ja.
Die dingen kunnen echt wonderen doen, zorg wel dat je de deur niet open zet, anders wappert alles zo naar buiten. :)
Die arme dieren hebben twee weken de hele boel onder gepoept en geplast.
Na twee weken kreeg ik een knap wanhopig bericht van mijn buurmeisje dat ze nog steeds achter de bank zaten, en dat moeders ze terug wilde brengen als het zo bleef.
(Die afspraak was wel gemaakt, dat als ze niet konden aarden dat ze terug konden naar de vorige eigenaar.)
Ze hebben dezelfde dag nog de Feliway gehaald en sindsdien gaat het goed.
Dus geef de hoop niet op hoor, valeriaan in druppelvorm is ook iets wat je extra kan doen.
Of in het water of druppelen waar ze slapen, in een mandje of waar ze ook liggen.
Let er wel op dat je ook water neerzet zonder druppels, voor het geval ze het weigeren te drinken.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 09:26

Dankje moonfish13 Voorde tips!

Kan iemand ook vertellen waar ik het best mee kan schoonmaken? De plekken waar ze heeft gepoept zeg maar

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:31

Met pure alcohol. Neutraliseert de geur.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 09:59

En is er ook een verdamper die voor honden en katten werkt? Met het vooruitzicht van oud en nieuw .. :+

Chippewa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:04

Wat is de reden dat de vorige mensen hem haar hebben weg gedaan? Tuurlijk zeggen die nu niet of dat bij hun mogelijk het probleem was... Ik heb heel veel jaren ervaring met katten, en een zindelijke kat gaat ook in nieuwe situaties op de kattenbak. Ik denk dat je nieuwe huisgenoot niet zindelijk is en dan heb je een probleem

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:10

De vorige eigenaren hebben haar weggedaan omdat ze in de tuin poept, maar haar poep niet begraaft.
Ze kon bij hun gewoon naar binnen en naar buiten lopen door het kattenluik.
Als ze binnen was deed ze haar behoefte wel op de kattenbak.

Maar omdat ze haar ontlasting niet begraaft kwamen hun kinderen regelmatig er mee in aanraking.

Ze hebben gister ook al aangegeven, dat als het niet gaat lukken ze haar weer komen ophalen, dus ik verwacht dat ze wel eerlijk zijn geweest over waarom ze weg moest.

Edit: Ik dacht dat ze misschien niet langs de hond durft.
De kattenbak stond in de keuken, en als de hond daar ligt durft ze dat misschien niet.
Nu staat er 1 in de woonkamer en 1 in de keuken.

Inmiddels heeft ze vannacht 1x op de bak geplast en 2x er voor gepoept.. Ontlasting word als beter.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:23

Ze durft verder wel op de bak, dat ze niet het gevoel heeft dat ze de andere beestjes in de weg loopt...?
Gaan ze wel al goed samen?

Zou d'r inderdaad steeds even op de bak zetten en daar even kroelen zodat ze graag naar die bak gaat :j

[edit] O nu staat er een stukje bij over de hond: zoiets bedoel ik dus :j

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 10:34

Daarom heb ik dus nu ook een extra bak. Met de katten samen gaat het verder prima.
De hond heeft verder wel respect voor haar, als ze blaast gaat hij gewoon weg.
Ik denk dat ik voor nu, als ik de verdamper straks opgehaald heb, en haar regelmatig op de bak zet niet veel meer kan dan afwachten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:36

Als ze zelf maar met een veilig gevoel naar de bak kan, moeten blazen onderweg kan al te veel drempel geven...het moet echt een makkie zijn om even naar de bak te gaan :)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:37

Nog en extra kattenbak erbij? Zou kunnen dat ze , omdat nog niet gewend aan de geur van de anderen en hun ook nog nog geen " gezamenlijke " geur hebben de aanwezige bakken niet accepteert of durft.
en Feliway zou natuurlijk ook nog helpen

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:52

Met meerdere katten is er toch altijd de regel; aantal katten+1 extra kattenbak. Dus in jouw geval 4 kattenbakken in huis hebben staan. Ik heb altijd geleerd dat het een manier is van territoriumafbakenen. Vooral met een nieuwe kat erbij, die durft niet langs of in de luchtjes van je gevestigde katten te plassen/poepen.
Eigenlijk ook best wel logisch, ik zou ook niet naar een gebruikt toilet gaan :+

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 11:09

Dat klopt Lynaro, die regel ken ik.
Al gaan mijn huidige 2 katten gewoon op dezelfde.
en heeft het nieuwe poesje dus ook haar eigen.

Ik ga zo toch naar de dierenwinkel voor de verdamper, dus dan neem ik nog wel een kattenbak mee,
even uitvogelen waar ik die dan neerzet, zodat ze veilig heen kan.

Ze is hier nu anderhalve dag en het gaat wel al wat beter, kon net terug van wandelen met de hond en alles is nog schoon gelukkig, ook liep de hond net langs haar toen ze op de eerste tree van de trap zat, en ze blies al niet meer :)

Ik heb goede hoop, bedankt voor de tips allemaal!
Meer tips zijn uiteraard welkom!