Poes met 3 poten: controle DA?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Poes met 3 poten: controle DA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:32

Hoi allemaal,

Afgelopen zomer (juli) heeft onze poes een ongelukje gehad. Ze is in een dievenklauw gevallen waardoor haar pootje gespiest werd aan de metalen pinnen. Er bleek sprake een fikse breuk, het bot was afgebroken en stak ook uit haar achter poot naar buiten net onder de heupkom en bij de hiel..

De dierenarts heeft ons toen 3 opties gegeven.
1 was laten inslapen, dit was voor ons geen optie omdat ze pas net 1 jaar was op dat moment. Ik wilde in ieder geval alles doen wat binnen mijn macht lag om haar een goed leven te geven.
2 was poes onder narcose "aan het plafond hangen" met een haak, hierdoor zouden de botten weer op elkaar terecht moeten komen. De poot zou gespalkt worden en elke drie weken moest dit opnieuw gebeuren tot de breuk geheeld was. Dit proces zou zo'n 5 maanden duren en de kans dat het voetje dan af zou sterven was vrij groot.
3 was de poot amputeren vanaf de heupkom, dus een algehele amputatie. nadeel hiervan waren de belachelijk hoge kosten, maar het was wel de snelste optie met de kortste herstel periode.

We hebben toen voor optie 3 gekozen en de volgende ochtend werd haar linker achter pootje geamputeerd. Ze mocht een paar uur daarna direct weer naar huis gelukkig :(:)

Inmiddels gaat het geweldig en als je niet goed kijkt of het niet weet en je ziet haar buiten rennen, dan zou je niet zeggen dat ze een poot mist. Ze kan rennen, klimmen, klauteren en spelen als een poes met vier pootjes. :)

Maar wat ik mij nu afvroeg: is het verstandig om haar eens te laten controleren bij de dierenarts? Ik kan me voorstellen dat er het een en ander mis kan gaan met haar rug of heupje omdat ze haar rechter achterpoot nu in het midden plaatst. (het lijkt mij dat hierdoor haar bekken en heup ook kantelen).
Kan hierdoor vergroeiing ontstaan? En kan ze hier last van hebben?
Of zijn dit mijn overbezorgde "moedergevoelens" en is een controle niet nodig? :o
Poes is inmiddels anderhalf jaar oud, en leeft dus sinds juli 2014 met drie pootjes.

Ik stel mijn vraag hier omdat ik dan meerdere meningen krijg. Als ik de dierenarts bel dan zegt ze hoogstwaarschijnlijk dat een controle wel handig is (.... €€€) Dus vandaar dat ik jullie mening graag hoor! :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:36

en dan is ze gecontroleerd en dan is er sprake van iets te zien maar er geen last van hebben, hoe voel je je dan? want ook daar is ws weinig tot niets aan te doen, of gewoon lekker leven en ingrijpen als er daadwerkelijk last van zou komen(want het hoeft niet eens zo te zijn dat dat gaat komen) Want da. bezoek is ook stressen voor de kat, zeker met zo'n ervaring ermee.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:39

Stel dat je gaat en zit een vergroeiing?? wat wil je dan doen?? Je kent je poezebeest, je weet (neem ik aan) zodra ze pijn heeft. Je ziet haar dagelijks en merkt wanneer ze minder trek heeft of zich niet zo happy voelt. Tenminste dat neem ik aan. Laat dr dan lekker zichzelf zijn en ga pas heen als je ziet/merkt of denkt dat ze niet goed in dr vel zit.

BigOne

Re: Poes met 3 poten: controle DA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:41

Zolang ze happy is hoef je echt niets te doen, kat gaat nu eenmaal niet naar de fysio en een lesje rechtrichten is ook niet aan haar besteed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:43

Ik zou ook niet perse laten controleren. Je ziet gauw genoeg of ze last heeft. Een osteopaat voor dieren kan mss wel handig zijn om ze tussendoor eens los te maken...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:44

Wij hebben begin 2013 een 3-potige kat uit het asiel geadopteerd. Een man met een volière wou zijn vogels beschermen tegen katten en had in zijn tuin strikken opgehangen. Hier is ze ingelopen en toen de dierenambulance kwam was het achterpootje al niet meer te redden... die man heeft nog een proces verbaal gekregen en een flinke boete moeten betalen
Toen we haar adopteerde was ze net 2 weken eerder geopereerd. We hebben eigenlijk nooit info gekregen over extra controle of risico's, behalve dat er een verhoogde kans is op artrose en dat ze absoluut niet te dik mocht worden (i.v.m. belasting van de gewrichten). Sinds kort krijgt ze extra glucosamine door het voer om haar gewrichten te ondersteunen maar dat is niet op verzoek van de DA gebeurd.
Mocht ik iets zien in gedragsverandering of minder willen lopen zou ik gelijk naar de DA gaan. Voor de rest lijkt het me niet echt nodig om extra controles in te lassen :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:46

Bedankt voor de berichten. Het lijkt mij nu zo dat ze geen pijn heeft, ze rent en klimt en vliegt in het rond, eet goed. Slaapt wel meer en is opeens erg aanhankelijk maar dat komt denk ik door het weer..

Een lesje rechtrichten zou geen kwaad kunnen, want ze is nu zo scheef als een hoepel haha. (rechter achterpoot staat in het midden en haar staart draagt ze links :D )

Een osteopaat is misschien niet zo een gek idee. Zou ik dat dan kunnen doen als het ongeluk bv een jaar geleden is?

Wij hebben helaas nul informatie mee gekregen. Dat ze niet te dik mocht worden had ik gelukkig zelf al bedacht ivm de belasting van de achterpoot inderdaad. :j
Glucosamine zou denk ik ook geen kwaad kunnen, maar dat zou ik dan eerst willen overleggen denk ik. Ze is natuurlijk nog heel jong en ik weet niet in hoeverre dat nu zin heeft.

Maar bedankt voor jullie mening!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:46

Wij hebben hier ook een poes met maar 3 poten. Zij mist een voorpoot.
Wij houden de regel aan dat zodra wij merken dat ze er last van krijgt we het laten controleren en aan de hand van de uitslag een beslissing nemen. Tot die tijd mag ze hier rondhupsen en genieten.
Inmiddels is het ruim 3 jaar geleden dat haar pootje geamputeerd is en is er geen teken van ongemak of pijn.
Tussentijdse controles hebben volgens ons en onze toenmalige DA geen toegevoegde waarde. Het helpt je hoogstens in te schatten hoe lang het nog goed kan gaan maar de vraag is of je dat echt moet willen weten. Als je je kat goed kent zul je zelf als het goed is snel genoeg zien wanneer het een probleem word.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:48

Heb in een grote kliniek gewerkt waar veel pootjes werden geamputeerd maar deze kwamen eenmalig na de operatie nog voor controle maar verder eigenlijk niet.
Zolang ze niet zichtbaar last heeft, scheef groeit of wat dan ook zou ik t zo laten mits ze wat gaat mankeren.
Je kunt immers toch niet tegen houden mocht het zo zijn dat ze scheef groeit, bekken kantelt oid.
Hopelijk dar ze nog veel jaren meegaat :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:50

Bedankt allemaal. :)

Denk dat mijn overbezorgdheid weer de kop op stak.
Ik heb haar nog niet zo lang (sinds september 2013) maar ben zo enorm gehecht aan haar en zo gek op dat diertje, en ik wil echt alleen het beste voor haar. Vandaar dat ik hier nogal bezorgd over was toen ik er over na dacht. :)

Ik hoop ook dat ze nog heel veel jaren mee mag gaan <3

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:53

Ik neem aan dat je je kat gewoon laat enten? Dan ziet ze toch jaarlijks de dierenarts en kan ze op dat moment toch even een korte controle krijgen?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:54

Ja, maar ze wordt pas weer in juli geënt :) Ik vroeg me meer af of het nu nodig was..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:57

Lies snapt al die overbezorgdheid van haar poezenmoeder niet zo goed. :+

"Het gaat toch goed mam, kijk hoe lief ik ben?"
Afbeelding

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:00

hier hebben wij er 1 met een geamuteerde voorpoot, controle doen we niet hij red zich wel
haha laatst moest die wel terug met blaasontsteking, alleen toen kregen we te horen dat die wel aan de ehm dikke kant is voor een 3 poot hah dus probeer die maar is op dieet te krijgen ,,, not ..

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 19:01

Haha oh jee. Te dik is inderdaad echt niet handig als er een poot mist. :')
Liesje is volgens mij niet te dik. Ze weegt net geen 3 kilo. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:13

Ach <3 Wij hadden ook lapje met drie pootjes, wat een gelijkenis!

Onze kat was haar pootje al verloren voor wij haar kregen (kwam uit het asiel) maar ze heeft zich er altijd bijzonder goed mee gered. Ze was ook scheef, maar dat kan niet anders in zo'n situatie. Ik heb nooit de indruk gehad dat daardoor last had van andere gewrichten/spieren, maar wanneer je je zorgen maakt kan een osteopaat je misschien verder helpen? :)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 19:19

Liesje is niet helemaal lapje, maar deels cypers deels lapje! (Tortie tabby heet het geloof ik). Wat toevallig dat jullie er ook eentje hadden!

Ik denk inderdaad dat ik haar misschien voor mijn eigen gemoedsrust volgende zomer eens na laat kijken door een osteopaat. :)

Hier zie je haar kleuren beter:
Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:21

Dit is trouwens onze dame. Zoals je ziet plaatst ook zij haar pootje in het midden voor balans.

Afbeelding

Afbeelding

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 19:24

Wat een knapperd! Lief kopje zit er op.
Vind dat altijd zo een gek gezicht, dat het pootje in het midden gezet wordt.
(Liesje draagt daarbij haar staart helemaal naar links, haha).
Apart gezicht trouwens, zo zonder voorpootje! Ik ben natuurlijk een achterpoot minder gewend, haha.
Kan die van jullie ook nog goed klimmen en rennen enzo? :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:26

Mij valt het niet eens meer op. Dakota zet trouwens haar achterpoten vaak wat wijder. Ik neem aan dat dat ook voor stabiliteit is.

Grappig is wel dat het een echte jager is. Ze vangt muizen als de beste :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:27

Hier nog iemand met een 3 potige poezel. Gaat niet op controle alleen voor nageltjes knippen en prikjes. Alles gaat heel erg goed met haar.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 19:30

lizy29: wat knap he, dat ze dat nog kunnen. Liesje vangt gelukkig geen muisjes meer (die legde ze altijd voor de slaapkamer deur neer, da's leuk als je moet plassen s nachts..) maar ze neemt nog wel altijd insectjes mee naar binnen, wespen, hommels, vliegen (haar favoriet) en sprinkhanen + spinnen. brrr.. :')

purny: wat leuk, nog een tripot! :D nageltjes knippen doen wij nooit omdat ze dagelijks naar buiten gaat :) prikjes krijgt ze wel!

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:21

De kans is wel groter dan bij een 4 poot dat ze artrose in de overgebleven poot krijgt. Deze wordt namelijk anders en meer belast. Daar zou je in de toekomst bijv speciaal voer voor kunnen geven maar weet niet of t nodig is om daar nu al mee te starten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:14

Sorry ff me kind spammen :D

Afbeelding

Jackie als kitten

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:19