Konijn en jongen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thincla

Konijn en jongen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 16:18

Nadat mijn andere konijn overleed ben ik opzoek gegaan naar een ander vriendje voor haar. Ik ging vandaag dus kijken naar een gecastreerd mannetje, maar de verkoper raadde ons aan dat het beter was als we een jonge voedster namen (heel klein) we hebben dus 2 jonge voedsters meegenomen en gingen naar huis. We deden ze na een tijdje bij ons andere konijn in (3 jaar) en dat ging eerst wel goed alleen later rende ze er op af terwijl ze een raar snauw geluid maakte.

Moet ik nu de 2 gewoon in het hok laten en wachten tot dat het goed gaat of iets anders? (het is een hok met een grote ren en groot binnenhok)

benangelique

Re: Konijn en jongen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:10

Waarom jonge voedsters? Waarom dat advies? Hij moest er zeker vanaf. ...

koppelen hoor je op neutraal terrein te doen. Zolang er geen bloed vloeit mag je ze laten ruziën

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:18

Gaan 2 jonge voedsters en een oudere niet samen? of kan het wel kans hebben

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:24

Ben je bij een dierenwinkel geweest?

Ik ga met benangelique mee, geen goede keus. Heb je advies meegekregen over het koppelen? Dat is namelijk niet iets dat je zomaar doet. Het is echt niet: 'Ik zet ze in het hok en klaar'. ;)

Twee jongere voedsters kunnen wel samen gaan hoor, maar een castraat met een vrouwtje heeft veel meer kans van slagen.

Je hebt sowieso niet slim gehandeld door de konijnen zo in het hok te zetten bij je konijn. Het is wel het territorium van je konijn, logisch dat het niet soepel gaat. Je moet namelijk altijd op neutraal terrein koppelen ;)
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 23-12-14 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:25

Nee en nee ik heb wel wat gelezen over koppelen en het al een keer gedaab dus hoopt dat het lukt.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:27

Hoe heb je het dan aangepakt, als ik vragen mag?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:28

Paar keer met tussenschot bij elkaar en later op neutraal terrein bij elkaar en toen het goed ging heb ik ze samen in hun hok gedaan

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:33

Je hebt nu dus 2 jonge voedsters gekoppeld aan een oudere voedster?

Ik vraag me af of dat gaat lukken.
Sowieso is het inderdaad niet slim om ze te koppelen in het hok zelf van je oudere voedster. Dat moet inderdaad op neutraal terrein.
En 2 voedsters gaat vaak in het begin wel goed, maar naar mate ze ouder worden gaat het vaak toch mis. Nu 3 voedsters, waarvan 1 oudere, is volgens mij echt om problemen vragen.
De beste combi is een gecastreerde ram en een voedster.

Waarom 3 en niet 2? Zo jammer dat je toch niet voor de gecastreerde bent gegaan.
Waar ben je nu geweest dan? In een dierenwinkel? En waar zat de gecastreerde ram? Ook in de dierenwinkel?
Ik zou ze voor de zekerheid toch terug brengen en uitleggen dat deze combi afgeraden wordt je jouw voedster ze niet accepteert.
Ik zou gaan voor een gecastreerde ram. In de konijnenopvang hebben ze vaak hele leuke gecastreerde rammen die ook netjes geënt zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:33

Hoe lang hebben ze op neutraal terrein samen gezeten??

En waarom heb je er gelijk 2 meegenomen en niet gewoon 1?
Laatst bijgewerkt door Vayo op 23-12-14 18:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:34

Een gecastreerde man was idd beter geweest. 3 Vrouwen kunnen gaan bitchen zodra ze ouder worden... Hopelijk gaat het goed!

Edit: Sorry zie nu dat dit al vermeld is. Tegelijk geplaatst

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 18:40

Ik heb nog niet veel geprobeerd heb ze namelijk sinds vandaag, maar als het niet goed gaat breng ik ze terug of zorg ik voor een andere oplossing en neem ik een gecastreerde ram mee van de plek waar ik deze 2 van heb (geen dierenwinkel maar bij iemand thuis)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 18:57

Thincla schreef:
Ik heb nog niet veel geprobeerd heb ze namelijk sinds vandaag, maar als het niet goed gaat breng ik ze terug of zorg ik voor een andere oplossing en neem ik een gecastreerde ram mee van de plek waar ik deze 2 van heb (geen dierenwinkel maar bij iemand thuis)

Oh van een particulier dus.

''Maar nog niet veel geprobeerd'' ..... haal je ze steeds weer terug uit elkaar? Want dat zou ik echt niet doen. Eenmaal samen, dan moet je ze niet meer scheiden. Tenzij ze echt gaan vechten natuurlijk en er bloed aan te pas komt. Ook met een tussenschot werkt voor sommige konijnen alleen maar frustrerend en averechts.
Als je ze toch wilt koppelen, dan zou ik ze nu samen op neutraal terrein zetten. Groot genoeg om elkaar wat te ontlopen, maar niet te groot zodat ze elkaar wel zien. Wat eten erbij en wat dozen om te verstoppen en zich even in terug te trekken.
En daar zou ik ze dan toch echt een hele poos in laten. Mijn konijnen heb ik na koppeling al na een halve dag overgezet in het permanente hok. Maar die koppeling ging in de opvang super en thuis op neutraal terrein ook. Zij zaten elkaar echt te wassen en tegen elkaar aan. Op elkaar rijen hoort er trouwens ook bij, maar het is niet de bedoeling dat er bloed vloeit en haren door de lucht vliegen.

Ik denk dat op neutraal terrein nu koppelen nog wel zal gaan. Maar bedenk je wel dat de kans er groot is dat het over wat maanden alsnog fout gaat als je jongste voedsters gaan puberen.
Ik weet niet of hier mensen zitten met echt goede ervaringen met 2 of meer voedsters samen? Maar volgens mij is de kans dat het fout gaat later groter dan dat het goed gaat? Of ben ik nu te negatief?
En wat ga je dan doen? Want als het dan fout gaat, dan zal het ook niet meer goed komen.

Persoonlijk zou ik ze terug brengen en ruilen voor de gecastreerde ram. Weet je wel zeker dat deze gecastreerd is? Want met zo'n advies als je nu gekregen hebt, zou ik er niet enorm veel vertrouwen in hebben eerlijk gezegd.....

Als het over 3/4 maanden alsnog fout gaat, wilt zij de voedsters vast niet meer terug. En dan wordt het of konijnen alleen houden, wat eigenlijk geen optie is. Of naar de opvang brengen of 2 verblijven erbij maken en op zoek naar 3 gecastreerde rammen.
Om dit probleem voor te zijn zou ik voor de zekerste optie gaan en ze terug brengen. Goed (laten) kijken of de ram idd gecastreerd is. Of ze terug brengen en naar de opvang gaan op zoek naar een leuke gecastreerde ram.

Maar ook de keuze van 2 konijnen nu bij je oudere konijn snap ik niet. Waarom heb je niet gewoon 1 konijn genomen om te koppelen aan je eigen konijn?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:17

Delphi stelt vragen die ik ook wilde stellen. Haal ze uit elkaar, breng ze terug en ga lekker met je oudste naar een konijnenopvang zodat ze zelf een vriendje uit kan kiezen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 19:29

En als je geen fijn gevoel hebt bij de persoon waar je ze vandaan hebt kun je ook eens met wat opvangen overleggen. Misschien willen zij de jonge voedsters gratis of tegen een klein bedrag opnemen als jij daar een gecastreerde ram vandaan haalt. Het gaat je dan wel wat geld kosten, maar dan zoeken ze er wel een fijn plek voor. en natuurlijk een leuk maatje voor je voedster.

Je neemt je konijn dan mee naar de opvang en kunt ter plekke koppelen. Dan kun je eigenlijk al zien of het een leuk koppel kan worden. Dan neem je ze mee naar huis en zet ze daar weer een poos samen op neutraal terrein. Ik heb ze samen vervoerd naar huis zodat ze steun aan elkaar hadden en om de band te versterken.

http://www.bunnybunch.nl/informatie/kon ... iel-lijst/

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 20:06

De verkoopster vertrouw ik wel, ze heeft verteld dat als het niet goed gaat we ze terug mogen brengen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 20:34

Thincla schreef:
De verkoopster vertrouw ik wel, ze heeft verteld dat als het niet goed gaat we ze terug mogen brengen

Ik bedoel meer dat als je haar niet op haar kennis en advies vertrouwd. Want ik blijf dit een zeer vreemd advies vinden dus ik zou wel goed kijken of hij daadwerkelijk gecastreerd is.

Weet je al wat je nu gaat doen met je nijnen TS?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 20:50

Ik denk dat ik eerst ga kijken voor paar dagen of het gaat lukken, maar waarschijnlijk ga ik terug en de gecastreerde ram halen en dan kijk ik wel of ik ze hou of terug breng

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 21:24

Thincla schreef:
Ik denk dat ik eerst ga kijken voor paar dagen of het gaat lukken, maar waarschijnlijk ga ik terug en de gecastreerde ram halen en dan kijk ik wel of ik ze hou of terug breng

Dat is ook een optie om ze te houden en alsnog de gecastreerde ram te halen voor je oudere voedster. Maar ook twee jonge voedsters samen, zelfs zusjes, kunnen als ze gaan puberen onderling gaan ruziën.

En ik denk dat het in de situatie zoals nu is wel goed komt voor de eerste tijd. Maar zodra de andere voedsters ook wat ouder zijn, loop je toch een groot risico dat ze gaan ruziën.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 22:58

Idd. Dan spelen de hormonen op en met wat pech raken ze fors gewond

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:32

Hoe groot is je hok eigenlijk?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-14 12:24

Het binnenhok is zo'n huisje van een speeltuin die geïsoleerd met daarbuiten nog een hele grote ren. Ik heb ze net samen op onbekend terrein gezet (sere) en ze negeerden elkaar eerst, maar daarna kwam mijn grote konijn die weer naar ze toe ging rennen en rare geluiden maakte dus heb ik ze weer terug gezet.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 16:52

Ik zou contact opnemen met een goede opvang ;)

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 19:58

Even een update, het ging inderdaas niet goed en we hebben er een gevastreerde ram opgehaald van dezelfde plek als de jongen dus ze kunnen heel goed met elkaar. De ram doet niks tegen onze oudere voedster en zei ook niks tegen hem dus dat gaat heel goed. We hebben ze ook allemaal bij elkaar geprobeerd en dat doen we dan elke dag paar uurtjes wat goed gaat, maar de oudere voedster rent telkens weg als er een ander konijn aankomt.

Is dit goed of is dit slecht?

Thincla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 20:17

En ze maakt ook vaak een brommerig geluid als ik haar bijvoorbeeld oppak om in het andere hok te zetten. Wat betekent dit?

Anniek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 20:22

thincla stuur me maar pb als je tips nodig hebt, heb er heeeeeeel veel en tips waarmee het gegarnadeerd wel goed gaat :-D