Thincla schreef:Ik heb nog niet veel geprobeerd heb ze namelijk sinds vandaag, maar als het niet goed gaat breng ik ze terug of zorg ik voor een andere oplossing en neem ik een gecastreerde ram mee van de plek waar ik deze 2 van heb (geen dierenwinkel maar bij iemand thuis)
Oh van een particulier dus.
''Maar nog niet veel geprobeerd'' ..... haal je ze steeds weer terug uit elkaar? Want dat zou ik echt niet doen. Eenmaal samen, dan moet je ze niet meer scheiden. Tenzij ze echt gaan vechten natuurlijk en er bloed aan te pas komt. Ook met een tussenschot werkt voor sommige konijnen alleen maar frustrerend en averechts.
Als je ze toch wilt koppelen, dan zou ik ze nu samen op neutraal terrein zetten. Groot genoeg om elkaar wat te ontlopen, maar niet te groot zodat ze elkaar wel zien. Wat eten erbij en wat dozen om te verstoppen en zich even in terug te trekken.
En daar zou ik ze dan toch echt een hele poos in laten. Mijn konijnen heb ik na koppeling al na een halve dag overgezet in het permanente hok. Maar die koppeling ging in de opvang super en thuis op neutraal terrein ook. Zij zaten elkaar echt te wassen en tegen elkaar aan. Op elkaar rijen hoort er trouwens ook bij, maar het is niet de bedoeling dat er bloed vloeit en haren door de lucht vliegen.
Ik denk dat op neutraal terrein nu koppelen nog wel zal gaan. Maar bedenk je wel dat de kans er groot is dat het over wat maanden alsnog fout gaat als je jongste voedsters gaan puberen.
Ik weet niet of hier mensen zitten met echt goede ervaringen met 2 of meer voedsters samen? Maar volgens mij is de kans dat het fout gaat later groter dan dat het goed gaat? Of ben ik nu te negatief?
En wat ga je dan doen? Want als het dan fout gaat, dan zal het ook niet meer goed komen.
Persoonlijk zou ik ze terug brengen en ruilen voor de gecastreerde ram. Weet je wel zeker dat deze gecastreerd is? Want met zo'n advies als je nu gekregen hebt, zou ik er niet enorm veel vertrouwen in hebben eerlijk gezegd.....
Als het over 3/4 maanden alsnog fout gaat, wilt zij de voedsters vast niet meer terug. En dan wordt het of konijnen alleen houden, wat eigenlijk geen optie is. Of naar de opvang brengen of 2 verblijven erbij maken en op zoek naar 3 gecastreerde rammen.
Om dit probleem voor te zijn zou ik voor de zekerste optie gaan en ze terug brengen. Goed (laten) kijken of de ram idd gecastreerd is. Of ze terug brengen en naar de opvang gaan op zoek naar een leuke gecastreerde ram.
Maar ook de keuze van 2 konijnen nu bij je oudere konijn snap ik niet. Waarom heb je niet gewoon 1 konijn genomen om te koppelen aan je eigen konijn?