Wie heeft de gouden tip? Kat krabt kop steeds open.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Wie heeft de gouden tip? Kat krabt kop steeds open.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:03

Ik hoop dat er iemand is met een oplossing voor ons probleem.

Wij hebben een poes van 9 jaar, we hebben haar al vanaf 8 weken.
Zij krabt regelmatig haar kop open en verhaart erg. Ze heeft dit al een paar keer gehad, maar het wondje verdween dan na een week of 4. Zijn er ook ooit al eens voor naar de dierenarts geweest een jaar of wat geleden.
Nu heeft ze sinds augustus haar kop weer open liggen. Ik ben met haar naar de dierenarts geweest, want er zaten wel drie of vier plekken en ze krabte constant. Dierenarts heeft pilletjes gegeven voor de jeuk en zei dat ze waarschijnlijk een voedselallergie heeft. We zijn toen over gegaan op royal canin, hypoallergeen voer. Hier is ze niet kapot van. Hij wilde geen kap om de kop doen, om te kijken hoe de wondjes zich zouden ontwikkelen.
Toen de pilletjes bijna op waren, na drie weken, zag haar kop er al aardig uit. Bijwerking van de pilletjes was echter, dat ze er steeds vaker van moest plassen. Op een gegeven moment moest ze in 2 uur wel 25 keer naar de bak! Mijn vriend is toen weer met haar naar de dierenarts gegaan (weekendarts, dus niet de eigen arts). Er kwam te vaak een prikkel vanuit de hersenen dat ze moest plassen. Dierenarts heeft een prik gegeven en we kregen vloeistof voor door het eten. Dat heeft prima geholpen.
Ondertussen heb ik ook aan de dierenarts gevraagd welk voer we nog meer kunnen geven, want de royal canin vindt ze niet zo lekker. Nu hebben we ook hypoallergeen voer van trovet. Dit gaat beter en vindt ze lekkerder..
Maar..... ondertussen begint ze haar kop weer erger kapot te krabben. De plek wordt weer groter.

Ik begin een beetje ten einde raad te worden, moet ik nou maar weer naar de dierenarts gaan of heeft iemand hier een gouden tip voor ons?

Kat komt overigens niet buiten, alleen in de zomer af en toe aan een lijn. Ze heeft een goed gewicht en geen vlooien of andere parasieten.

Selina

Re: Wie heeft de gouden tip? Kat krabt kop steeds open.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:08

Mijn dierenarts zei dat dit één van de rottigste dingen is. Mijn kat krabde zichzelf ook open, pilletjes hielpen wel iets. Toen alles eindelijk (na maanden) weg was, begon hij op een andere plek.. Wij weten het dus ook niet meer :( Vind het zo naar voor het beestje, je ziet gewoon dat hij jeuk heeft. Wilde dat ik de oplossing had voor zowel jouw kat als mijne maar helaas.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:12

Mijn kat heeft dit ook!
Ik ben een paar maanden geleden toen er niks uit het bloedonderzoek kwam begonnen met Atopica en dat is voor mijn kat echt een wondermiddel geweest. Ze ziet er geweldig uit en krabt niet meer :)
Enige nadeel is dat het wel echt schreeuwend duur is (ik betaal 42 euro voor een flesje waar ik een maand mee doe als ik het dagelijks geef. Ik ben nu begonnen met afbouwen en ze krijgt het nu om de dag waardoor ik er nu dus 2 maanden mee kan doen)

Firelover96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:15

Wij hebben dus hetzelfde met onze kater. Maar hij heeft er alleen af en toe last van, laatst had hij allemaal bobbeltjes, die ook jeukten.

Onze dierenarts geeft hem dan een prikje tegen de jeuk, en dan mag hij echt alleen zn royal canin brokjes hebben. En dan trekt het langzaam weer weg.

Wij hebben helaas ook nog niet de gouden oplossing gevonden. Maar we weten wel dat als hij iets van natvoer ofzo eet dat hij wel gelijk last krijgt.

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:19

Tegen het jeuken enz zelf kan je het beste naar de dierenarts gaan om verschillende behandelingen te proberen. In mijn werk (dierenasiel) ook goede dingen over atopica gehoord.

Wat zou kunnen helpen tegen het echt open krabben wat wij wel eens hebben laten doen en wat hielp tegen het open krabben was door de dierenarts kunstof hulsjes laten zetten om de nagels. Deze zijn stomp zodat ze wel kunnen krabben maar zich niet open halen. Deze bleven dan een tijdje zitten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:21

Hier wordt ook atopica gebruikt. Na opbouw is 2/3 x per week geven voldoende. Het is het enige dat werkt na jarenlang gedokter en een kat met een volledig ontstoken huid, prednison (allerhande voerwisselingen, onderzoeken, druppels, pillen, alles geprobeerd)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:22

Kat hier had op een gegeven moment de huid zo kapot dat ze onder het wondvocht zat en alleen maar wilde slapen. Jeuk is zo erg

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 14:36

Collie2008 schreef:
Hier wordt ook atopica gebruikt. Na opbouw is 2/3 x per week geven voldoende. Het is het enige dat werkt na jarenlang gedokter en een kat met een volledig ontstoken huid, prednison (allerhande voerwisselingen, onderzoeken, druppels, pillen, alles geprobeerd)

Ah dit bied hoop voor de portomonnee! Ik ben nu net 1 a 2 weken bezig met om de dag geven en dat gaat goed, denk over een maandje nog maar eens een dagje ertussen plakken en kijken hoe ze het dan doet :)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 14:52

Dat is al een fijne tip van die atopica, daar kan ik wat mee!
Die kunststof hulsjes klinkt ook wel goed. Ik probeer stiekem wel eens een nagel te knippen als ze slaapt, maar daar trapt ze meestal niet in.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:00

Er zijn meer soorten voer speciaal voor allergische katten. Dus wellicht kan je daar nog e.e.a. in proberen.
Specific heeft FDW en Hill's heeft D/D.

In Hypoallergenic van RC zit bijv. nog steeds kip/gevogelte. Dat is vlees wat veel voorkomt in standaard kattenvoer. Om uit te sluiten of je kat echt een voedselallergie heeft zul je moeten over gaan op een uitsluitingsdieet. Dat doe je door je kat een voersoort te geven die "nieuw" is.
Bij ons was dat destijds paardenvlees. Ik geef tegenwoordig Hill's D/D. Dat bevat hert.
(FDW bevat Lam).

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:31

Ik geef overigens qua brokjes de Hill's Z/D. gaat erin als koek!
Heb de Royal Canin ook geprobeerd maar dat at die van mij ook niet.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:38

Suuskipje schreef:
Ik geef overigens qua brokjes de Hill's Z/D. gaat erin als koek!
Heb de Royal Canin ook geprobeerd maar dat at die van mij ook niet.

"nadeel" van z/d is dat er rijst in zit. Kan ook een belangrijke oorzaak zijn van allergie. D/D heeft erwt ipv rijst. Dus zou je ook nog kunnen uitzoeken.

Kan op de site van Hill's niet echt wat vinden over de reden dat ze deze 2 producten naast elkaar hebben.

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:40

het hoeft echt niet van het voer te zijn. En zelfs in de meeste hypo allergene voedingen zitten nog dingen waar ze op kunnen reageren.

Hier dus ook een poes met allergie. Hoofd/hals grote open plekken van het krabben. Atopica heb ik ook gegeven, dat ging een jaar prima, maar daarna kreeg ik het er niet meer in. Schijnbaar zit er ook een hele vieze smaak aan.
Kunstof hulsjes zou ik persoonlijk nooit doen. Ga maar na als je zelf jeuk hebt en je kunt niet krabben, daar wordt je gek van.

Ik ben met mijn poes naar de Dermatoloog geweest en heb nu een pilletje dat ik kan fijnstampen en waar geen vieze smaak aan zit. Dat geef ik 3 dagen en dan 4 dagen niet, tot nu toe werkt het prima. Ze heeft voor het eerst in anderhalf jaar tijd geen korstjes en open wondjes en voelt zich overduidelijk veel beter.

Het rottige bij poezen is dat allergietesten niet betrouwbaar zijn. Dat maakt het een heel lastig verhaal.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:42

Een vriendin van mij had dat ook met haar kat,
eerst niets aan de hand en opeens krabde de kat zich helemaal kaal.
Ze heeft van alles geprobeerd ook is ze vaak naar de dierenarts geweest
maar een echte oplossing is nooit gevonden helaas.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:54

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:06

Frenka schreef:
het hoeft echt niet van het voer te zijn. En zelfs in de meeste hypo allergene voedingen zitten nog dingen waar ze op kunnen reageren.

.

Vandaar dat ik ook meerdere opties geef met verschillende ingredienten.
Mijn kat is ernstig allergisch (uit zich in braken, niet in huidproblemen) en dat gewone "hypo allergenic" werkt voor hem echt niet.

Om te kijken of het een allergie is kan je het beste zelf vlees maken. Ik heb weken lang 100% paardenvlees (deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... 90459#more) en macaroni staan mixen/koken. Beide dingen die niet in normaal voer zitten en heel neutraal zijn. Geen bijgevoegde stoffen etc.
Als het dan goed gaat weet je iig dát het aan je voer ligt. Als het daar niks mee te maken heeft is dat ook handig om te weten.

Edit: lees in de recensies dat het blikvoer gewijzigd is en niet in positieve zin. Je zou hier (http://www.tammengadiervoeders.nl/2012- ... 05-12.html) ook kunnen kijken naar soorten vers vlees en dat aanvullen met rijst/macaroni voor koolhydraten.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 17:54

Veel katten reageren ook op macaroni...Kan je beter rijst geven

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:00

Het zijn voornamelijk de dierlijke eiwitten waar ze op reageren, niet de koolhydraten. Dus dan zou je echt aparte dingen zoals paard, ert etc moeten gebruiken.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:24

Er zijn verschillende merken op de markt die graanvrij zijn en met hoog vleesaandeel zoals Taste Of The Wild, Orijen, Acana, Applaws, en zo zijn er nog wel een paar (overigens makkelijke online te bestellen via o.a. zooplus). Allergie voor granen zou je hiermee kunnen uitsluiten.
Als je de dierlijke eiwitten uit wil sluiten kan je kijken of bijvoorbeeld kvv iets voor je is. Merken als Haaksbarf en Tinlo zijn uitermate geschikt voor een eliminatie dieet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:32

De hills hadden we natvoer van geprobeerd via de dierenarts maar die lust ze helemaal niet.
Volgens onze dierenarts konden we het best beginnen met konijn. Daarna kwam lam. Kip/gevogelte vond hij geen goede optie.
Tot nu toe vind ze de trovet lam het lekkerst, dat voeren we nu een week.
Ik wacht nog even af wat dit met het krabben gaat doen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:12

heeft de DA ook echt met zo'n oorlamp in zijn oor gekeken ? want het kan ook oormijt zijn, kans is kleiner als je zo nu en dan met stronghold ontvlooit/ontwormt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 22:11

Ontwormen was niet echt nodig vond de da, omdat die van ons zelden buiten komt. Als ze oormijt hebben schudden ze toch ook veel met hun kop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:14

Niet het hele topic gelexzen maar mijn kat krabde zichzelf open door last van de oren en last van de tanden. Daar al eens naar gekeken?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 22:07

Ja daar is pas naar gekeken, was prima in orde.

miek140

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:12

Mijn kat heeft volgens de DA een vlooien allergie, alleen hij wordt echt goed ontvlooit en krabt ook in de winter af en toe.
In de zomer is het wel erger.
Hij krijgt alopectyl, een pilletje per 3 weken in de winter, iedere 2 weken in de zomer. Daar doet hij het super op! Verder krijgt hij gewoon huismerk Lidl voer :') Hij is enórm picky, wil je eens wat lekkers voor hem meenemen voor dierendag of zn verjaardag, vreet hij het niet... Het enige is huisbrokken van de lidl en heeeel af en toe een klein toefje slagroom ;)
Maar dat geheel terzijde, alopectyl is het proberen waard dus :j