Vers vlees gaan voeren aan chihuahua

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

Vers vlees gaan voeren aan chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:49

hoi allemaal,

ik ben mij aan het inlezen op vers vlees om de volgende redenen:

- hond stinkt uit haar mond
- gevoelig voor tandsteen
- brokken eet ze niet heel goed
- veel ontlasting
- mij net te vaak dunne ontlasting en buikpijn

er is zoveel informatie te vinden dat ik niet weet waar ik moet beginnen.

het gaat om een chihuahua teefje van 6 jaar oud, ze weegt 1,5 kilo en is niet geholpen.

kan iemand mij helpen met ervaringen? ook met chihuahuas? Wat is geschikt voer? waar moet ik beginnen?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:54

Hoe is haar gebit? Vaak hebben chi's problemen met hun tanden. Maar verder zou ik het gewoon doen! Ik heb zelf 3 chi's en die eten ook vers hoor. Ik stel het zelf samen maar kant en klaar is er ook uiteraard en misschien net even makkelijker als je maar 1 chi heb. Ik snij dus ook zelf omdat dat gemalen spul niet veel nut heeft (vind ik dan) dus hier repen vlees en pens en eenden of kippenekjes voor de chi's. Geen brokken meer hier, weinig poep en veel minder drinken. oh ja die van mij wegen ook 1,5 tot 2,2 kg.

Snorkel8

Re: Vers vlees gaan voeren aan chihuahua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:57

dank je wel! haar gebitje is mwah, ik heb ruim een jaar geleden helemaal laten behandelen, tandsteen weg en 2 tandjes getrokken. ze stinkt zo uit der mondje en er is weer veel tandsteen. Helpt vers vlees daar tegen?

maar je kan dus samengesteld vlees kopen waarmee ik met 1 verpakking klaar ben? en wat zou dan een goed merk zijn?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:59

Xpinoxx schreef:
dank je wel! haar gebitje is mwah, ik heb ruim een jaar geleden helemaal laten behandelen, tandsteen weg en 2 tandjes getrokken. ze stinkt zo uit der mondje en er is weer veel tandsteen. Helpt vers vlees daar tegen?

maar je kan dus samengesteld vlees kopen waarmee ik met 1 verpakking klaar ben? en wat zou dan een goed merk zijn?

Bij bijvoorbeeld Lotgering zit er ook stukjes bot bij, wat helpt om een beter gebit te krijgen. Als je vers voert is variatie heel belangrijk.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:03

oke stomme vraag misschien maar als ik nu naar de diervoeder zaak ga, wat moet ik dan meenemen? denk je dat ze mij daar goed kunnen informeren? ik wil niet iets aangesmeerd worden omdat ze daar zelf goed op verdienen, ik wil echt heus geld uitgeven maar dan wel zodat mijn hondje daar beter van wordt :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:05

Xpinoxx schreef:
oke stomme vraag misschien maar als ik nu naar de diervoeder zaak ga, wat moet ik dan meenemen? denk je dat ze mij daar goed kunnen informeren? ik wil niet iets aangesmeerd worden omdat ze daar zelf goed op verdienen, ik wil echt heus geld uitgeven maar dan wel zodat mijn hondje daar beter van wordt :)

Bij veel dierenzaken verkopen ze alleen fijngemalen spul (ik heb het 1x van dichtbij gezien, rook alsof het uitgespuugd was zo vies zuur). Ik zou eens goed op internet lezen, er loopt ook een topic op bokt over vers vlees(meerdere zelfs).

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:05

Mijn mening is dat ze moeten kauwen als je het dus wil laten werken tegen tandsteen. Veel versvlees producten zijn gemalen en hebben dus niet de reinigende werking zoals bij het echte kauwen. Maar dat zou je kunnen oplossen door bv zelf repen te snijden van (als voorbeeld) een lap rund, kip of paardevlees. Je heb heel veel versvlees leveranciers, maar neem dan als je dat gaat voeren wel de complete versies. Van die leveranciers heb ik geen idee, lotgering, rodi, smuldier weet ik veel .. ik koop dat nooit. Als je zelf gaat samenstellen kan je ook zelf bepalen hoe groot dat je het snijdt. Dat is voor mij ideaal aangezien ik ook nog 4 grote honden heb. ;)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:07

oke, ik moet me gewoon echt goed gaan inlezen :) het is minder makkelijk dan ik dacht haha heel erg bedankt voor jullie ideen.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:08

Moet best kunnen. Chihuahuas zijn net honden *D pas op met budget merken als smuldier. Mijn chi is daar doodziek van geworden. Gewoon even een waarschuwing. Mocht je dat voeren, en hij wordt ziek kun je daaraan denken.

Verder zou ik gewoon beginnen met fijngemalendiepvries vlees. Rollen worst, pakjes. Etc. Dan kan je later eens een rauw kippenpootje toevoegen met bot. Het leuke aan vers vlees is dat je er alle kanten mee op kan, en lekker kan afwisselen!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:11

Variatie is alleen belangrijk als je een enkelvoudig kvv voert, bij een compleet kvv is het in principe niet nodig.

Met 1.5kg heeft ze waarschijnlijk zo'n 40-50g vlees nodig per dag. Dus ik zou gaan voor iets dat in kleine porties komt. En dan iets met weinig granen. Koolhydraten zijn niet handig bij een hond met tandproblemen.

@pipo: dat is inderdaad makkelijk bij grote honden, alleen niet bij een hondje dat per dag 40-50 gram mag hebben.

Bijvoorbeeld darf, carnivoer of gewoon smuldier.

Wat voor brok voer je nu?

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:15

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:16

Mijn chi's wegen ook 1,5 kg maar krijgen +/_ 120 gram per dag. Is veel voor de normale percentages maar hebben het echt nodig en zijn niks te dik. Met maar 1 chi is het leuk sjoppe op aanbiedingen als je vers gaat geven en zelf wil snijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:19

Mijn chi eet kvv (Alaska en Degomeat) maar sleepte als pup ook rond met kippennekken die ze wegjatte bij de katten. :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:21

Haaksbarf, Darf en Tinlo zijn fijne KVV's van goede kwaliteit.
Kijk inderdaad wel naar compleet voeren. Van de meesten heb je bijvoorbeeld verschillende smaken (3-5) nodig om compleet te voeren.
Qua structuur vind ik Tinlo te gemalen, te fijn. Haaksbarf heeft meer structuur. Darf is net gehakt.
Neem wel de hondenversie. De kat is anders qua samenstelling (geen groente, hond heeft dit wel).

Ik heb dan wel katten, maar ik voer voor het gebit ook een paar keer per week iets waar ze op moeten kauwen. Runderlap is daar heel geschikt voor, maar ook kippennekken of zelfs kippenvleugeltjes. Al vind ik dat wel wat enger, ik heb er 1 die het het liefst heel inslikt en er wel eens bijna in stikt. Dat geef ik dus niet aan allemaal. Maar wellicht is dat met een hond wat anders. Al is de gemiddelde chi kleiner dan mijn grootste kat :D

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:25

kan iemand mij een goede website geven? ik denk dat voor mij een gemixte samenstelling het beste is, ook kan ik geen grote stukken vlees geven, dat bekkie is echt mini. ik ben wel blij dat jullie allemaal meedenken!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:25

Ik bestel zelf via http://www.gezondvers.nl
Zij hebben diverse merken en smaken en bezorgen aan huis.

Edit: niet in heel Nederland zie ik.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:37

Kijk, zo snij ik het voor die van mij. toch kauwen maar geen hele lappen. Dit is runderpens (vieze haha)
de afwasborstel ligt erbij om de maat aan te geven hihi

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door pipo op 09-12-14 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:39

http://vitadier.nl/ heeft ook meerdere soorten kvv's. Duck komt bijvoorbeeld in plakken van 100g.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:41

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:41

pipo schreef:
Kijk, zo snij ik het voor die van mij. toch kauwen maar geen hele lappen. Dit is runderpens (vieze haha)
de afwasborstel ligt erbij om de maat aan te geven hihi

[ Afbeelding ]

Ik snij ook repen of blokjes runderlappen inderdaad :j
Gaat prima in die bekkies :D

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:45

Hier een chihuahua op lotgering en vind het heerlijk. Eet ook kippennekken enzo mee. Worsten van 500 gram maar bij mij makkelijk ivm nog een grote hond.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:37

Ik heb een klein hondje, wel een stuk groter dan een chihuahua, en die krijgt tweemaal daags vers (en tweemaal daags een beetje brok). Ik voer vooral Smuldier en Rodi, daar doet hij het prima op, hij lust het graag. Carnibest heb ik ook eens gekocht, maar veel te onhandig met een kleine hond, er moest echt een zaag aan te pas komen.

Energique heeft ook hamburgers, net als Rodi, ook handig, zelf nog niet gevoerd. KVV geven en dan botten e.d. bijvoeren voor het gebit moet prima kunnen lijkt me? Toby heeft zo'n rawhide kauwring, doet hij al máánden mee, een succes! Verder krijgt hij ook pensstaafjes en allerhande soorten botten uit de dierenwinkel, ik ben nog niet bekend met kippennekjes e.d.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:49

Botten uit de dierenwinkel zijn eigenlijk allemaal bewerkt (vaak gerookt) Door verhitting van het bot gaat het vaak splinteren en is het dus niet safe.
Als je naast vers ook brok voert hoop ik wel dat het niet de "luchtige" brokjes zijn, anders ben je toch een beetje, nee erg gevaarlijk bezig. De luchtige brokjes drijven in de maag en het vlees zinkt. op die manier krijgt de maag te doen met 2 soorten van belasting, wat niet goed is en problemen kan geven. Is geen persoonlijke aanval hoor, maar wel iets om goed rekening mee te houden

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:52

Voor een hond is het niet erg om dingen te laten ontdooien en dan te verdelen om weer in te vriezen. Maar dat terzijde. (of is dat met korte ei?)

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 19:01

Ik ben op de hoogte van geëxpandeerde brok versus geperst. Al zijn de meningen over wel of niet op één dag voeren dan wel gelijktijdig voeren verdeeld. Ik voerde eerst Prins (geperste brok), maar dat vindt Toby niet lekker... Nu Profine, geen 'luchtige brok', mogelijk stap ik nog over op een andere brok met hoog vleesgehalte. Ik voer in ieder geval nooit de brok samen in één maaltijd met vers. Bovendien zijn het echt kleine porties allemaal, geen problemen in ieder geval.

Wat die botten betreft, ik kijk wel of ik iets voer wat 'gezond' lijkt, maar ja, alles helemaal napluizen doe ik ook weer niet. De rawhide kauwring is van Farmfood, ook niet gezond? Ik geef verder van die kluiven van runderhuid o.i.d. deze kunnen gewoon helemaal opgegeten worden, splinteren niet.

Smuldier verdeel ik ook in porties door het iets zachter te laten worden, niet helemaal ontdooit hoor en dat gaat prima! Kan in ieder geval gewoon met een mes gedaan worden ipv met een zaag :p