Overschakelen op vers voor Jack Frutsel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Overschakelen op vers voor Jack Frutsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 13:08

Ik heb een 6 jarige Jack Frutsel, (ofwel: ze heeft geen stamboom, vader was een Jack met stamboom, moeder ook meen ik maar het nest is nooit een stamboom bij aangevraagd. Waarom niet, geen idé, de fokkers waren vroeger vrienden van ons en een beetje aparte mensen dus geen idé) maar goed, een Jack Frutsel dus.

jackie is over het algemeen gezond, een tikkeltje ( :o ) aan de zware kant. (lees: er moet 1.5kg van af maar dat lijkt ondanks beperken van voedsel en veel beweging maar niet te lukken. :x ). Actief, vrolijk enz... Maarrrr.....

Haar tandjes... Ze krijgt jaarlijks een gebitsreiniging omdat dat gewoon nódig is maar nu hebben ze vandaag dus een hoektandje moeten trekken... Ben hier best een beetje van geschrokken want daar is ze imo nog veel te jong voor!
Ik heb nu van de DA staaltjes mee gekregen met allerlei spul voor de tanden (brokken, kauwsticks enz) en wil dat ook best proberen maar vraag me ook af of het zou helpen om over te schakelen op versvoeding en zo ja, hoe begin je daar aan?
Ik zit op:
http://www.versvoer.be
rond te kijken. Maar wat geef je zo'n jackie nu?
En wat is beter, vers voer of de speciale brokken van de DA voor haar tandjes? (ik vermoed dat het kwa prijs op hetzelfde neer gaat komen dusja. :+)

Wie o Wie kan mij en mijn kleine meid tips geven?
Donya is geen moeilijke eter, dus daar maak ik me niet zo'n zorgen om (dat ze het niet zou eten) maar hoe begin je hier nu aan? Waar koop je het, wat is het beste om mee te beginnen? In welke porties? Hoe vaak per dag? Welk vlees ie het beste voor de woef en welke samenstellingen? Ik zie dat er van die worsten op die site staan, kan je die "in porties" invriezen? (dan "breek" je de verpakking dus), of zijn er kleine porties beschikbaar. Gezien het om een kleine hond gaat vermoed ik dat die met een 100gr per dag genoeg zal hebben (om en bij. 2% - 2.5% van het lichaamsgewicht dacht ik gelezen te hebben?)

Mizora

Re: Overschakelen op vers voor Jack Frutsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:20

Het makkelijkste is worsten half te laten ontdooien en dan in stukken te zagen. Je moet in principe 2% van het ideale lichaamsgewicht nemen. Dus als hij nu 6.5kg weegt, dan reken je nu met 5kg. En dan moet je aan de onderkant gaan zitten. Eventueel wat aanvullen met verse/diepvries sperziebonen/snijbonen/wortelen.

Onze hond viel ontzettend af van (terwijl dat in zijn geval niet de bedoeling was):
http://www.rodi-petfood.nl/rodi-classic ... -lam-rijst

De site die je aangeeft heeft dit niet, maar verkoopt wel rodi, dus die kan het wel bestellen.

Wat voerde je eerder? Want soms is het voldoende om een brok te gaan voeren zonder granen met een hoog vleespercentage.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:38

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 15:55

Ze kreeg brokken van... smulti premium.. :)
Ik ga even kijken op jouw sites!

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:57

Ik zou ook lekker op vlees.overgaan. lees je eens in op voerwijzer.com :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:33

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:13

Als het om de tandjes gaat zou ik voor BARF kiezen in plaats van KVV. Met de grotere stukken bot en vlees reinigt de hond zijn gebit grondig zelf. Leesvoer kun je bijvoorbeeld vinden op barfplaats.nl.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 17:15

Ik zou eigenlijk graag KVV als "tussenstap" nemen gezien mijn Jack welliswaar wel veel eet, maar ze is niet echt geneigd om zelf te "ontleden" zeg maar. dus ik ben bang dat als ik haar meteen echt Barf geef dat ze niet gaat weten wat ze er mee moet... := Tegen wanneer ze al wat kennis gemaakt heeft met KVV dat die stap dan kleiner is?
Ik zie heel veel merken enz... := Zie door de bomen het bos even niet.

Prijs-kwaliteit verhouding, welke merken worden "aangeraden"?
Smuldier is in de jumbo te verkrijgen zie ik, die is hier in de buurt wel.
Kivo en runner worden ook in mijn omgeving geleverd...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:08

Ik zou idd beginnen met KVV, ook omdat je er zelf nog niet bekend mee bent en zo nog meer kan lezen en leren
Je kan al snel afwisselen met 2 dagen barf of barf hapjes als extra, zo kan hij met gemak een kwartel eten, kippennekken, pens waar ze aan moeten scheuren etc, een combinatie van geen afvalstoffen waardoor ze plak krijgen en het scheuren/kauwen maakt dat hij er zeker een veel beter gebit aan over houd!
Mijn oudste hond is nu 8 jaar (grote hond) stond de eerste 3 jaar op brok en had al aardig tandplak, eerst overgestapt op KVV en het werd al een heel stuk beter daarna over op barf en hij heeft geen plekje op z'n tanden, stralend wit sterk gebit en nog nooit een behandeling gehad.
Mijn dierenarts is niet perse voor of tegen het een of ander en zei pas nog dat het hem zo opvalt hoe goed mijn honden en hun gebitten er uit zien :)

Je kunt bestellen bijv bij degomeat, versvoer, herby etc
Inlezen kan via het forum van barfplaats.nl

Van jou lijstje zou ik voor kivo gaan

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 11:27

KVV kan helpen dat er minder tandplak ontstaat, maar dit hoeft niet. Mijn hond is er helaas een voorbeeld van. Ik ben van mening dat als je een hond hebt die gevoelig is voor het krijgen van tandplak/tandsteen tandenpoetsen het enige effectieve is. Ook kauwstaafjes werken vaak niet afdoende. Met name die hoektanden zijn een probleem.
Je kan ook met een gaasje om je vingers en wat hondentandpasta de tandenpoetsen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 11:59

Er is nu inderdaad een hoektandje verwijderd.
Ik zie door de bomen het bos even niet meer.
De DA zei ook dat ze wsl gewoon aanleg had, raadde me speciaal voer aan waarvan ik een aantal staaltjes gekregen heb, oa Hills T/D (dieetvoer) en Royal Canon zitten er bij en vetexentials geloof ik, verder kreeg ik nog een poeder mee orozyme bucco fresh.. Ik vergeet de naam steeds maar daarmee zou je 8 maanden doen en kost 22 euro oid dus baat het niet is dat imo ook geen groot verlies. En ik kreeg kauwdingetjes mee waaronder zo'n wit vierkant plakje, het staafje heeft ze gisteren een half uur plezier van gehad, dat beviel dus wel (de andere heeft ze op 2 min. Op) en die witte zou ze veel langer over moeten doen.
Ik ben absoluut bereid om geld uit te geven aan voer als het helpt... Maar ik weet effe niet meer wat nu wel if niet goed is kwa voer, KVV, dieetvoer (welk merk?)
De kauwdingetjes vind ik alleen al interessant omdat ze het lekker vond en er best lang mee deed. De hills dieetvoer voor tanden is ze wel knetter gek van. (Ze heefy gisteren van het proefpakket gekregen).

Poetsen wil ik wel proberen met 'r maar als aanpassingen in voer ook helpen wil ik die ook doen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:12

Ik heb hier ook tandenplakpoeder. Het enige dat ik merk is dat de tanden er wat witter van blijven. Veel meer verschil ook niet. Maargoed ik poets dan daarnaast ook de tanden en dat werkt toch wel het beste.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 12:16

Ik moet wel zeggen dat de DA ook gewoon eerlijk zei dat al die dingen wel zullen helpen maar meer in de zin dat ze bv maar om de 2 a 2.5 jaar een reiniging moet ipv elk jaar zoals nu.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:20

Naast KVV zou je ook 2/3 x per week kauwvlees kunnen geven. Een lapje of reepjes rundvlees bijvoorbeeld. Kippennekken of iets groter (kwartel, kippenvleugels) doen het ook goed. Als je dat naast KVV voert zul je ook al merken dat het gebit vooruit gaat :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:35

Sinds ons hondje drachtig is (en nu zoogt) geven wij vleesvoeding uit blik (puppyvoer). Ik weet niet of dit te vergelijken is met goede kvv voeding, maar mij viel laatst op dat ze nu veel tandplak heeft. Toen ze op brok stond was dit niet zo.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 12:36

Blikvoer is over het algemeen niet te vergelijken met goede kvv. Ik weet niet welke soort blikvoer je gebruikt heb? (er zijn een paar uitzonderingen)

Magic_Ice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:06

Hier ook een boeren jack russelmeisje van 4 jaar oud die vorig jaar haar eerste gebitsreiniging heeft gehad en binnenkort opnieuw moet. Ben direct overgeschakeld op vers vlees nadat ze vorig jaar geholpen is.
Maar helaas, het komt er weer aan, ondanks dat ze ook botjes krijgt etc.
Heb ook probiotica geprobeerd en haar organen zijn gecheckt, omdat dit vaak met mondproblemen te maken heeft, maar de gouden tip nog niet ontdekt.

Ik heb tot nu toe smuldier en rodi gevoerd, niet de beste daar ben ik mij van bewust, maar ze eet het ook niet zo goed meer, wil nu overstappen op carnibest oid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:19

Op KVV hier geen betere tanden, als ik af en toe wat vleesbot geef (rauw dus) zie je het bijna opknappen waar je bij staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 19:14

Geef jij een speciale brok verder MWM?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:15

Nee, helemaal geen brok, tenzij ik vergeet er iets uit te halen. (en dat is vanaf nu ook over) Ze krijgen hier standaard KVV en 2 dagen wat barf happen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 19:26

aha oke, maar kvv helpt dus niet aan de tanden voor zover ik begrijp.
En een betere kwaliteit brok maar dan niet persé de DA brok maar bv Acana? (graanvrij)?
zou dat íets kunnen helpen?
Nu krijgt ze goedkope brok, ik vermoed dat dat sowieso geen hemel is voor haar tandjes. Misschien met een betere brok icm kijken of ik haar verleid krijg met een kluif dat ik ook al veel kan doen?
(ja ik heb de meest luie jack van de wereld denk ik; ze is te lui om om kluiven te knabbelen. :roll: )
Maar als ik een beetje op zoek lees ik veel dat het zetmeel en de granen zijn die deels voor de aanslag zorgen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:30

Meestal wel idd, dus het zou kunnen helpen. Maar je hebt ook gewoon honden die er aanleg voor hebben en het zelfs op Barf nog extreem hebben. Even uitproberen, denk ik?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:33

In kvv zit sowieso al geen suiker oid dus hier geen last van tandplak. Ze krijgen wel geregeld een kauwbot.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 19:35

MyWishMax schreef:
Meestal wel idd, dus het zou kunnen helpen. Maar je hebt ook gewoon honden die er aanleg voor hebben en het zelfs op Barf nog extreem hebben. Even uitproberen, denk ik?

Ja, maar ik zie bv dat op het hills voer dat ik hier nu heb als test van de DA nog steeds veel granen zit. Acana is dan graanvrij en goedkoper ... Lees ook niet zo'n geweldige commentaren over Hills. Dus dan ben ik eerder geneigd om Acana te proberen... :=

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 19:37

Zou ik zeker doen. O:) ;) Of Purizon misschien?