Zoals de titel al zegt: wie heeft er weleens te maken gehad met broodfokkers? Wat was jouw ervaring en hoe is dit afgelopen?
Zelf dacht ik altijd vooral dat dit voorkwam bij honden en katten, maar begin dit jaar kreeg ik te maken met een vogelkweker die je ook een broodfokker mag noemen.
Nooit gedacht dat het ook bij vogels voorkwam, maar inmiddels vind ik mezelf dus erg naief. En om nou te zeggen dat ik voor een duppie op de eerste rang wilde zitten..
Normaal gesproken betaal je voor een vogel van dit kaliber zo'n 35 tot 40 euro, maar ik mocht 75 euro neerleggen.In eerste instantie zag het er allemaal goed uit, maar nog geen 8 uur na aankoop bleek mijn vogel doodziek. De gevreesde megabacterie (besmettelijk en vaak dodelijk voor vogels) werd vastgesteld en dankzij deze bacterie was haar weerstand zo verzwakt dat het er op leek dat ze het niet zou gaan redden. Uiteindelijk is ze er wonder boven wonder helemaal bovenop gekomen, maar dat heeft letterlijk bloed, zweet en tranen gekost, om over de gepeperde rekening (in totaal zo'n 1250 euro) maar te zwijgen. Ik heb haar met de hand moeten voeren en ze heeft 10 weken onder de warmtelamp gezeten. Na 4 maanden werd ze gelukkig gezond verklaard.
Omdat we konden bewijzen dat Phoenix bij de kweekster al ziek was, hebben we dit bij rechtsbijstand neergelegd en uiteindelijk de kosten terug gekregen. De kweekster was niet van plan om ook maar iets te vergoeden helaas. De vogel terugbrengen was uiteraard nooit een optie (al is dat volgens sommige mensen wel beter om te doen, en daar kan ik me ook wel weer bij aansluiten). Het is nog een geluk geweest dat de vogel vanaf begin af aan in quarantaine heeft gezeten, anders waren de gevolgen voor mijn andere vogels niet te overzien geweest.
Tot zover mijn ervaring met een 'broodfokker'. Ik kan niet de enige sukkel zijn die hier toch in is getrapt
Daarnaast worden broodfokkers steeds doortrapter tegenwoordig.
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen (en nogmaals, dit is geen hetze topic, dus aub niet openbaar namen plaatsen
)Phoenix toen, in doodzieke toestand. Ze kon alleen maar slapen. Ik moest haar bijna tien weken met de hand voeren en de vogelarts gaf haar 20% kans.

Phoenix nu:
Ik ben toen wat gaan zoeken op internet en wat dingen gevonden, oa dat hun "legaal" pups uit Oost Europa mochten verkopen. Die kennel verkoopt nu geen pups meer en er is ook niks meer terug te vinden over z'n fokker in Slowakije. Erg vreemd.
en afschuwelijk verhaal zeg!
Daar had ik het dan ook niet bij verwacht.
onze vorige parson russel dame was ook een rat en deze ook. Pittige dame met haar op de tanden. En in vergelijk met een witte herder zijn ze klein hihi..
en je hebt heel veel geluk als je kipje daar vandaan ouder wordt dan een jaar.
hoe dom kun je zijn
echt degoutant.

)
Het is helaas onmogelijk om het kaf van het koren te scheiden en daarom is het inderdaad beter om geen dierenwinkeldieren te kopen want je kúnt niet vertrouwen op de verkopers met de mooie praatjes.