Heb jij ervaring met broodfokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Heb jij ervaring met broodfokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 16:50

Ten eerste: dit topic is niet geopend om mensen aan de schandpaal te nagelen. Het lijkt me daarom ook niet handig om namen te gaan noemen :)

Zoals de titel al zegt: wie heeft er weleens te maken gehad met broodfokkers? Wat was jouw ervaring en hoe is dit afgelopen?
Zelf dacht ik altijd vooral dat dit voorkwam bij honden en katten, maar begin dit jaar kreeg ik te maken met een vogelkweker die je ook een broodfokker mag noemen.
Nooit gedacht dat het ook bij vogels voorkwam, maar inmiddels vind ik mezelf dus erg naief. En om nou te zeggen dat ik voor een duppie op de eerste rang wilde zitten.. :7 Normaal gesproken betaal je voor een vogel van dit kaliber zo'n 35 tot 40 euro, maar ik mocht 75 euro neerleggen.
In eerste instantie zag het er allemaal goed uit, maar nog geen 8 uur na aankoop bleek mijn vogel doodziek. De gevreesde megabacterie (besmettelijk en vaak dodelijk voor vogels) werd vastgesteld en dankzij deze bacterie was haar weerstand zo verzwakt dat het er op leek dat ze het niet zou gaan redden. Uiteindelijk is ze er wonder boven wonder helemaal bovenop gekomen, maar dat heeft letterlijk bloed, zweet en tranen gekost, om over de gepeperde rekening (in totaal zo'n 1250 euro) maar te zwijgen. Ik heb haar met de hand moeten voeren en ze heeft 10 weken onder de warmtelamp gezeten. Na 4 maanden werd ze gelukkig gezond verklaard.
Omdat we konden bewijzen dat Phoenix bij de kweekster al ziek was, hebben we dit bij rechtsbijstand neergelegd en uiteindelijk de kosten terug gekregen. De kweekster was niet van plan om ook maar iets te vergoeden helaas. De vogel terugbrengen was uiteraard nooit een optie (al is dat volgens sommige mensen wel beter om te doen, en daar kan ik me ook wel weer bij aansluiten). Het is nog een geluk geweest dat de vogel vanaf begin af aan in quarantaine heeft gezeten, anders waren de gevolgen voor mijn andere vogels niet te overzien geweest.

Tot zover mijn ervaring met een 'broodfokker'. Ik kan niet de enige sukkel zijn die hier toch in is getrapt :(
Daarnaast worden broodfokkers steeds doortrapter tegenwoordig.
Ik ben benieuwd naar jullie verhalen (en nogmaals, dit is geen hetze topic, dus aub niet openbaar namen plaatsen :) )

Phoenix toen, in doodzieke toestand. Ze kon alleen maar slapen. Ik moest haar bijna tien weken met de hand voeren en de vogelarts gaf haar 20% kans.
Afbeelding

Phoenix nu:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 07-12-14 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Re: Heb jij ervaring met broodfokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 16:56

Broodfokkers heb je helaas ook bij de pony's, dat zie ik steeds vaker, helaas.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:00

Inderdaad, ik wist ook niet dat broodfokken voorkomt bij andere diersoorten dan honden en katten, al klinkt het natuurlijk wel heel logisch. Wanneer er geld te verdienen valt is dierenwelzijn niet meer zo interessant voor sommige mensen.
Ik vraag mij af, zijn er ook broodfokkers van paarden? Lijkt mij namelijk niet, lange tijd dat de merrie drachtig is en waarbij je ook maar 1 veulen krijgt. Die ook nog enkele maanden moet blijven.

Maar om te antwoorden op de vraag: Nee, ik heb er niet echt ervaring mee. Wel ken ik iemand in de buurt die hier zeker onder broodfokker valt. Zelfs ook van een dierenarts gehoord dat ze het altijd afschuwelijk vond als ze daar langs moest. Dat zegt voor mij al wel genoeg.
Zelf vroeg ik mij altijd af waarom mensen daar een hond zou kopen, maar toen kwam ik iemand tegen die toevallig een hond bij desbetreffende broodfokker vandaan had. Zij had het helemaal niet zo ervaren toen ze daar was geweest om haar hond te kopen.

Ik denk dat veel mensen die gewoon een hond willen kopen, niet bekend zijn met broodfokkers en ook geen idee hebben wat daar gebeurd. De laatste tijd merk ik dat er veel meer gesproken word over broodfokkers en gezond fokken (wat rassen betreft). Dat komt ook steeds vaker op facebook langs. Dus ik hoop echt dat het onder meer mensen bekend word en ze zich meer zullen verdiepen in de verkoper.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:01

Helaas hebben wij er sowieso 1. Die komt uit België (omdat er van dat ras op dat moment in NL geen pups waren en ook geen pups die niet voor de jacht bestemd waren). Wij dachten dat we een goed en betrouwbaar adres hadden gevonden. Was een kennel met pension en ze werkten ook nog met een school samen om hondenvoer te ontwikkelen. Toen we daar aan kwamen mochten we zelf rond gaan kijken, overal mochten we komen en het zag er betrouwbaar uit. Wij de pup uitgezocht en mee naar huis genomen.

Toen we hem net hadden kreeg meneer wel diarree (het was een infectie die veel voor komt bij kennels, ben de naam even kwijt was ook niet de minste infectie) maar we hebben de rekening voor het onderzoek ed naar hun gestuurd en die hebben ze gewoon betaald omdat hij het daar opgelopen had.

Een week of 2 toen hij z'n eerste entingen nodig had, kwamen we er achter dat meneer een Slowaaks paspoort had en dat het pension hun eigen visitekaartje daar overheen had geniet. Ik ben die fokker gaan zoeken en kwam bij een broodfokker uit.. ;( Ik ben toen wat gaan zoeken op internet en wat dingen gevonden, oa dat hun "legaal" pups uit Oost Europa mochten verkopen. Die kennel verkoopt nu geen pups meer en er is ook niks meer terug te vinden over z'n fokker in Slowakije. Erg vreemd.

Gelukkig is die van ons gezond en heeft 'ie op een bult op z'n buik (waarschijnlijk navelstreng, met steeds terug duwen ging die op 'n gegeven moment weg) na niks gehad. Hoewel hij wel 2 doffe plekjes op zijn ogen heeft, moeten we even in de gate houden van de DA als ze veranderen moeten we terug maar voor nu kon het geen kwaad. Nu we weten dat het een broodfok hond is weten we ook waarom hij overal bang voor is, alles spannend vind, hartstikke zenuwachtig en gestrest is en maar moeilijk alleen kan blijven. Toen vielen alle puzzelstukjes op z'n plek..

Nu hebben we een 2e pup, ik heb die niet mee op gehaald maar volgens pap en mam was dat (achteraf) ook niet zo'n fris adres. Meen dat dat adres een paar dagen naderhand ook in het nieuws is geweest ivm mishandeling met dood tot gevolg van een pup. We vermoeden dat die van ons daar slechts 1 dag (of nog niet eens) is geweest voor door verkoop. Z'n ontlasting bevatte nogal "duur" eten, iets wat ze daar echt niet te eten zouden krijgen. Deze pup is nergens bang voor, echt een koele kikker :) Voor ons ook weer een bevestiging dat ie bij een andere fokker vandaan kwam voor hij daar heen ging. Heeft gelukkig ook positieve invloed op onze andere hond.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:08

Als je een dier bij een fokker weg haald is het heel belangrijk dat je op let of het dier gezond is of niet maar de omgeving waar het vandaan komt en hoe de andere dieren er bij lopen hoe ze zich gedragen.
Kijkt het dier wel helder uit z'n ogen. Toont hij het gewoonlijke gedrag wat het soort hoor te tonen. Is zijn omgeveing wel schoon en zijn de rest ook gezond en gedragen ze zich hoe ze zich moeten gedragen.
Dat zijn hele belangrijke punten waar je heel goed op moet letten.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:14

lolotjeh schreef:
Als je een dier bij een fokker weg haald is het heel belangrijk dat je op let of het dier gezond is of niet maar de omgeving waar het vandaan komt en hoe de andere dieren er bij lopen hoe ze zich gedragen.
Kijkt het dier wel helder uit z'n ogen. Toont hij het gewoonlijke gedrag wat het soort hoor te tonen. Is zijn omgeveing wel schoon en zijn de rest ook gezond en gedragen ze zich hoe ze zich moeten gedragen.

En zelfs dan word je voorgelogen waar je bij staat :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:15

Ja ik ken er wel een aantal. Zowel honden, zebravinken en kippen. Lang geleden eens bij meerdere brookfokkers geweest en die ook gemeld bij de DB toen ook trouwens. De bekende donkere hokken, zieke teven, te jonge zieke schuwe pups enz.

Zebravinken was sneu. Een ruimte van 3 bij 3 rondom tot het plafond opgestapelde broedhokjes vol met zebravink paartjes. Geen raam of daglicht. Beestjes waren niet ziek maar hokken niet echt schoon en ook geen frisse lucht. Dit alles in een flat 4 hoog trouwens.

Bij kippen zijn er een paar bekende broodfokkers/handelaren in nederland waar je gegarandeert zieke kippen vandaan haalt.

Overigens onze kleine rat is een broodfok hondje. Afkomstig uit het asiel, een onzeker bang aangelegd meisje met een gebroken staartje die is afgeknipt met een keukenschaar als pup. ;(

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 17:18

lolotjeh schreef:

Tja, helaas zegt dat dus vaak ook niet alles. Waar mijn vogel vandaan komt zag het er allemaal netjes uit, vogel keek goed uit haar ogen en zat netjes in de veren. At goed en speelde leuk, maar door de stress van de verhuizing (want dat is er nou eenmaal altijd) kwam de bacterie naar boven. De kweker in kwestie adverteerde onder schuilnamen op internet. Ik had van tevoren op haar naam gegoogled maar door de schuilnamen kwam er niets boven drijven.

Even hierboven: ik denk dat er zeker broodfokkers onder paarden bestaan, maar in diverse vormen.
Leverage, wat balen dat jullie ook slachtoffer zijn geworden!
Karuna: een kleine rat? := en afschuwelijk verhaal zeg!
Broodfokkers bij kippen? :? Daar had ik het dan ook niet bij verwacht.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:34

Ik denk dat je bij alle dieren broodfok tegen komt.
Ik wilde een keer een franse hangoor kopen.
Bij de verkoper zag ik een mooie in een veel te klein hokje.
Toen ik zei dat ik haar wilde kopen zei die man dat dat niet kon omdat ze voor de fok was.
Ik kon over 2 maanden terugkomen om een jong van haar te halen.
Niet dus, typisch broodfok, dieren in veel te kleine hokjes en alleen bedoeld om jongen te krijgen voor de verkoop.
Ik vroeg me echt af waar dat nest met jongen dan moest liggen, het hok was niet veel groter dan het konijn zelf.
Ook op de knaagdieren beurs staan broodfokkers, vooral bij het reptielen gedeelte.
Vreselijk hoe er met die dieren omgegaan wordt.
Ik ben blij dat we zelf de muizen voor de slangen fokken, deze hebben een goed leven in mooie hokken en goede verzorging.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:39

Mjetterd schreef:
Inderdaad, ik wist ook niet dat broodfokken voorkomt bij andere diersoorten dan honden en katten, al klinkt het natuurlijk wel heel logisch. Wanneer er geld te verdienen valt is dierenwelzijn niet meer zo interessant voor sommige mensen.
Ik vraag mij af, zijn er ook broodfokkers van paarden? Lijkt mij namelijk niet, lange tijd dat de merrie drachtig is en waarbij je ook maar 1 veulen krijgt. Die ook nog enkele maanden moet blijven.

Maar om te antwoorden op de vraag: Nee, ik heb er niet echt ervaring mee. Wel ken ik iemand in de buurt die hier zeker onder broodfokker valt. Zelfs ook van een dierenarts gehoord dat ze het altijd afschuwelijk vond als ze daar langs moest. Dat zegt voor mij al wel genoeg.
Zelf vroeg ik mij altijd af waarom mensen daar een hond zou kopen, maar toen kwam ik iemand tegen die toevallig een hond bij desbetreffende broodfokker vandaan had. Zij had het helemaal niet zo ervaren toen ze daar was geweest om haar hond te kopen.

Ik denk dat veel mensen die gewoon een hond willen kopen, niet bekend zijn met broodfokkers en ook geen idee hebben wat daar gebeurd. De laatste tijd merk ik dat er veel meer gesproken word over broodfokkers en gezond fokken (wat rassen betreft). Dat komt ook steeds vaker op facebook langs. Dus ik hoop echt dat het onder meer mensen bekend word en ze zich meer zullen verdiepen in de verkoper.

Die zijn er zeker wel hoor, vooral bij de pony's (shetlanders en mini's en of kruisingen ervan).
hoewel ik hier geen paardenbroodfokkers heb genoemd alleen pony's.

Zijn die er zeer zeker wel hoor maar komt minder voor, vandaar dat ik alleen maar pony's heb genoemd.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:41

Cayenne tsja kleine rat kruising russel :+ onze vorige parson russel dame was ook een rat en deze ook. Pittige dame met haar op de tanden. En in vergelijk met een witte herder zijn ze klein hihi..

Bij kippen komen ze ook voor ja, zogenaamde rassen fokken, meerdere "rassen" in de verkoop die geen zuiver ras zijn. Die mensen kopen overal van alles op, kwakken dat bij elkaar vermeerderen en verkopen soms voor veel geld. Zo ook broedeieren die of onbevrucht, te oud of het volledig verkeerde ras is. Ze verkopen ook rustig hanen als hennen aan onervaren mensen. {:)-:( en je hebt heel veel geluk als je kipje daar vandaan ouder wordt dan een jaar.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 17:49

Ja ook ik ben wezen kijken bij een broodfokkerij gelukkig heb ik niets gekocht.
Dit bedrijf heeft allerhande dieren maar met name grotere vogels en kippen worden aangeboden, ook op marktplaats wordt veel geadverteerd.
Ik was op zoek naar een leuk duo-tje kippen van een bepaald ras. Daar aangekomen schrok ik mij een ongeluk van de toestand waarin de dieren verkeerde.
Nog nooit sierkippen gezien met zo'n slecht verenkleed! de dieren zaten allemaal op roosters met een stok om normaal op te zitten.
Alles onder de mest en vieze gore voer en waterbakjes.

Als er een bepaald dier werd verkocht werden ze vanuit het magazijn weer aangevuld.
Magazijn wordt angstvallig dichtgehouden maar je ruikt dat het er niet fris is...
Heeeeel blij dat ik mijn kippen heb gekocht bij een fokker, heb er heel veel plezier van.

Later hoorde ik van mijn stiefvader dat een vriend van hem daar kippen heeft gekocht omdat hij ze zielig vond _-:( hoe dom kun je zijn |o

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:07

Mjetterd schreef:
Inderdaad, ik wist ook niet dat broodfokken voorkomt bij andere diersoorten dan honden en katten, al klinkt het natuurlijk wel heel logisch.

Wat dacht je van knaagdieren?

Ratten, muizen, konijnen, cavia's worden volop door broodfokkers gefokt in erbarmelijke omstandigheden. Deel gaat naar dierenwinkels, deel gaat naar slangenhouders. Ik ben een tijdje regelmatig in een reptielenwinkel geweest waarbij wanneer er weer nieuwe muizen en ratten kwamen ze in een hok zaten met een klein beetje zaagsel dat door dat hok heen dreef door de urine en de uitwerpselen. Dode dieren, gewonde dieren, jongen, mannen, vrouwen, alles door elkaar. Echt bah bah bah.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:12

Iris82 schreef:
Mjetterd schreef:
Inderdaad, ik wist ook niet dat broodfokken voorkomt bij andere diersoorten dan honden en katten, al klinkt het natuurlijk wel heel logisch.

Wat dacht je van knaagdieren?

Ratten, muizen, konijnen, cavia's worden volop door broodfokkers gefokt in erbarmelijke omstandigheden. Deel gaat naar dierenwinkels, deel gaat naar slangenhouders. Ik ben een tijdje regelmatig in een reptielenwinkel geweest waarbij wanneer er weer nieuwe muizen en ratten kwamen ze in een hok zaten met een klein beetje zaagsel dat door dat hok heen dreef door de urine en de uitwerpselen. Dode dieren, gewonde dieren, jongen, mannen, vrouwen, alles door elkaar. Echt bah bah bah.

Hier op een evenement ook een knaagdierfokker gezien die bakken propvol muizen mee had, de onderste laag muizen was gewoon dood :r echt degoutant.

Onze jongste hond komt ook van een broodfokker helaas. We hebben haar uit het asiel geadopteerd toen ze 7 maanden oud was, na rondvraag bleek ze het overschot van een broodfokker te zijn en zo in het asiel beland. Ze is gelukkig wel helemaal gezond, mentaal was het een heel zielig, bang hoopje hond dat niks van de wereld kende. Maar we hebben nog twee andere honden (ouder en stabiel) dus na een week was dat al goed bijgetrokken en nu is er niets meer van te merken, gewoon een lieve vrolijke jonge hond.

Onze honden komen of van een goede fokker of uit het asiel, maar je weet niet altijd de achtergrond van asielhonden natuurlijk en in dit geval was het dus helaas broodfok :\

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:20

Solleke_Noah schreef:
Onze honden komen of van een goede fokker of uit het asiel, maar je weet niet altijd de achtergrond van asielhonden natuurlijk en in dit geval was het dus helaas broodfok :\

Gelukkig heb je er zelf in ieder geval niet aan meegewerkt.

Mijn vorige buren hadden ook een hond uit het asiel die bij een inbeslagname van een broodfokker weg kwam. Teefje (Bordeaux dog) was graatje mager met hangtieten die bijna tot de grond kwamen. Was helemaal niets gewend logischerwijs maar wat een goeie sul was dat zeg. Dat is heel snel weer een hele normale hond geworden zat alleen bomvol (erfelijke) kwalen. :n

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:25

Dat verbaast me ook een beetje van onze jongste hond, niks gewend en heel angstig in het begin, maar wel een door en door goed karakter, ze zou er niet aan denken uit te halen in haar angst! Spijtig dat de bordeaux dog vol erfelijke kwalen zat, is bij onze hond gelukkig dan weer niet het geval.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 18:27

Wij hebben een poesje uit het asiel waarvan ik denk dat ze van een broodfokker komt. Heel klein, een knik in de staart, geen bovenhoektanden, een "slechte" smoke en een kruising Brits korthaar.
Gevonden op straat en zo in het asiel terecht gekomen.
Superlief poesje (mijn avatar en in mijn profiel)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 18:41

Wat ik me ook afvraag: merken jullie ook aan jullie broodfokdieren dat ze qua karakter anders zijn als de rest? Mijn vogel loopt mentaal echt achter op de rest (zal ook wel door haar ziekte komen). Ook fysiek heeft ze een knauw gehad en zal altijd minder weerstand houden.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:10

Hamsters en konijnen in een dierenwinkel zullen ook wel bij broodfokkers vandaan komen of niet? Eigenlijk sta je daar (vooral als jong meisje) nooit zo bij stil als ze leuk en schattig te zien zijn in de winkel mja...

Gelukkig wordt er al meer aandacht besteed aan hondenbroodfokkers tegenwoordig, maar idd: andere diersoorten moeten we niet vergeten hierin.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:14

Cayenne schreef:
Wat ik me ook afvraag: merken jullie ook aan jullie broodfokdieren dat ze qua karakter anders zijn als de rest? Mijn vogel loopt mentaal echt achter op de rest (zal ook wel door haar ziekte komen). Ook fysiek heeft ze een knauw gehad en zal altijd minder weerstand houden.

Bij onze hond merk je opvallend dat ze een door en door goed karakter heeft. Eigenlijk komt "naïef" meer in de buurt. Ze kende niks en eenmaal haar angst voor de wereld weg was, was alles gewoon stomweg 'leuk'. Ze reageer niet agressief naar andere honden, andere dieren, mensen,... ze is vooral gewoon heel erg blij naar alles :')

Onze andere jonge hond (1 jaar ouder en van een goede fokker) heeft veel meer verschillende dimensies in zijn karakter. Hij kan blij zijn maar ook eigenwijs of stiekem of.... heeft duidelijk een héél andere start gehad. Ons 'broodfokhondje' is gewoon altijd vrolijk en blij dat ze bij de roedel hoort (zeggen wij altijd haha :P )

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:25

Cayenne schreef:

Van bepaalde ziektes zoals herpes of parvo kunnen ze best lichamelijk en geestelijk het één en ander meekrijgen idd. Daar komt dan natuurlijk nog bij dat ze wrs vrijwel niet gesocialiseerd worden. Dus eigenlijk zouden broodfok hondjes wel anders moeten zijn zou je denken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 19:29

Thesserd schreef:
Hamsters en konijnen in een dierenwinkel zullen ook wel bij broodfokkers vandaan komen of niet? Eigenlijk sta je daar (vooral als jong meisje) nooit zo bij stil als ze leuk en schattig te zien zijn in de winkel mja...

Gelukkig wordt er al meer aandacht besteed aan hondenbroodfokkers tegenwoordig, maar idd: andere diersoorten moeten we niet vergeten hierin.

Ik vraag me af hoe dierenwinkels uberhaupt aan hun dieren komen. Ik ken wel iemand die haar 'overtollig' muizenoverschot en vogeloverschot naar een dierenwinkel brengt.

Ik loop daar altijd maar zo snel mogelijk voorbij. Je wilt het broodfokken niet in stand houden, maar sommige beesten zitten er zo sneu bij. Maar ja, voor alles wat je bij een broodfokker koopt, moet de moeder weer opnieuw een nestje krijgen. Het blijft moeilijk..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:36

Thesserd schreef:

Heel wisselend. De ene dierenwinkel koopt van pure broodfokkers/groothandels, de andere heeft zo zn particuliere adresjes. Maar ja, mijn ervaring is dat in beiden gevallen ze geen kwaad woord spreken over de afkomst. ;) Het is helaas onmogelijk om het kaf van het koren te scheiden en daarom is het inderdaad beter om geen dierenwinkeldieren te kopen want je kúnt niet vertrouwen op de verkopers met de mooie praatjes.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:46

Hamsters in dierenwinkels komen inderdaad 9/10 keer van een broodfokker vandaan. Het fokken gaat net zo als bij andere dieren, en er wordt natuurlijk niet geselecteerd op gezondheid en karakter. Zoals iemand al opmerkte hebben klanten dit vaak gewoon niet door en mijn eerste hamsters kwamen ook uit een dierenwinkel. Inmiddels weet ik dat er ook (hobby)fokkers bestaan en zo'n hamster kost evenveel (ofja, weinig) maar de kans is groot dat je een stuk minder aan dierenarts kosten kwijt bent, een tamme hamster krijgt, en langer van het dier kan genieten.

Ik denk dat ik bij een broodfokker gewerkt heb toen ik 15 was. Ik werkte in een hondenpension waar ook gefokt werd maar ik had toen geen besef van het concept. Denk aan tientallen kleine honden in kooitjes van ongeveer een m2 of kleiner die er eenmaal per dag een kwartier ui werden gehaald als de hokken werden schoongemaakt. De honden kregen normaal te eten (denk ik) en zagen er niet slecht uit, maar ze zaten wel de hele dag opgesloten in een klein hokje en het waren er heel erg veel. Wat er verder met de fok gebeurde kreeg ik natuurlijk niet te zien en daar kan ik niet over oordelen. Maar toch denk ik nu: hmmm....

manon_goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:55

Zou iemand mij misschien kunnen uitleggen wat broodfok is?