Koud koud koud, wanneer gaat jullie buitenhond in t hok?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imker

Koud koud koud, wanneer gaat jullie buitenhond in t hok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 20:54

Een beetje een vage titel, maar sinds een maand hebben wij een hele knappe Mechelaar/Duitse herder, genaamd Django.
Django is nu 5 jaar en is een buiten(werk)hond.
Hij ligt normaliter bij ons buiten, onder de aanbouw en vindt het daar prima.
Nu begint het echter 's nachts ook te vriezen en lijkt het mij voor hem prettiger als hij naar zijn kennel met binnenhok gaat.
Dat doet hij alleen uit zichzelf niet. Hij rolt zich in een bolletje op zijn hondenmatras en blijft daar de hele nacht.
In de warmere maanden heb ik daar geen problemen mee, maar ik vind het nu toch wel te koud voor hem worden.
Wat is wijsheid: hem zelf te laten kiezen of hij bij de achterdeur óf in zijn kennel (30 meter verderop) gaat liggen? Of zal ik hem 's nachts in de kennel zetten met dit weer?

Afbeelding
Zo ligt hij er nu bij.

MamaMiesje

Re: Koud koud koud, wanneer gaat jullie buitenhond in t hok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:56

Ik zou hem toch in zijn kennel brengen, het waait ook nog...erg koud lijkt me.
Lekker in zijn hok, dikke laag stro erin :j

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:58

Of ben ik dan te watterig, met die laag stro? :')

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:01

Haha, ik ben ook zo'n pieper die meteen denkt "oaaaaahhhhh"

Het is ook maar net wat hij/zij gewend is.. onze honden slapen in de bijkeuken.

Edit: oh ja, to the point! Je kan hem of haar opsluiten in de kennel maar als hij/zij zelf liever bij de deur ligt... ach.. beestje zal het zelf het best weten

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:02

Mijn eerste gedachte zou zijn, binnenkennel..
Maar grote kans dat hij buiten blijft liggen omdat dat
dichter bij het huis is? Omdat de buitenkennel 30 meter
verder is.. Of begrijp ik dat verkeerd?

Ik snap je twijfel, is inderdaad erg koud nu!

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:03

Zelf zou ik hem zelf laten kiezen, hij voelt het vanzelf als het te koud is. Ik weet natuurlijk niet hoe je binnenhok eruit ziet maar misschien kan je deze aantrekkelijker maken door idd lekker veel stro etc.
weet je trouwens of het hok ook echt warmer is? tocht het er niet?
misschien scheelt het maar 1 of 2 graden dat maakt voor hem weinig verschil denk ik. sowieso als het erg waait heeft hij een mooie vacht waardoor hij dit amper voelt.

bij mij kwam trouwens ook nog de gedachten op dat hij misschien graag bij zijn roedel is?
dan is 30 meter toch best ver ipv bij het huis waar zijn roedel is.
Het huis zal trouwens ook wel wat warmte afgeven. niet veel maar misschien genoeg en beter dan in een hok.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:04

Denk ook dat hij daar blijft liggen omdat jullie daar dichtstbij zijn of veel langs lopen.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:06

Misschien kun je op/om/over zijn kussen iets neerzetten zodat hij in ieder geval wat meer beschut ligt, en waar zijn eigen lichaamswarmte in blijft hangen.

Sorry, beetje onhandig uitgedrukt, maar je begrijpt het vast wel :D

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:06

De werk honden die ik ken hadden allemaal een kennel met nachthok. In dat nachthok ging stro zodra het richting het vriespunt ging. Sommige vonden het stro lekker, anderen gooiden het eruit. Een deken kon niet omdat ze dat sloopten.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:07

Ik zou er ook voor kiezen om 'm in de kennel te doen, als die ook echt warmer is :j

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:07

Kan je hem in de koude nachten niet in de keuken leggen ofzo? Zodat hij toch zijn "gezin" niet onbewaakt hoeft te laten maar wel warm ligt? :brr:

In Canada gingen de labradors ook met -10 voor het huis liggen om toch te blijven waken. Ze lagen dan soms gewoon te rillen van de kou, maar waren te trouw om in het hok te gaan liggen een aantal meter verder.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:08

Wij leggen in de winter altijd warme kleedjes op de vlonders zodat ze daar los van de grond en lekker warm kunnen slapen, maar soms gaan ze er alsnog naast liggen dus sja, dan heb ik zoiets van: je kiest zelf :p al liggen die van ons met dit weer al vrij veel binnen (ze hebben soort grote binnen en buiten kennel, kunnen zelf kiezen). Ze hebben een dikke onder en boven vacht. Alleen onze reu loopt overal en nergens en is nu extra druk ook door dat koude weer :+

Ik denk eerlijk gezegd dat hij zelf wel snapt waar hij lekker warm kan liggen als hij dat nodig vind. Pups vanaf dag 1 weten al zelf naar warmere en minder warme plekjes te kruipen.

Wat wel zou kunnen idd is dat hij daar gaat liggen omdat hij dan dichter bij jullie is. Misschien moet je dat even in de gaten houden of dat idd zo is.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:10

Ik denk inderdaad dat hij in de buurt wilt blijven en 30 meter verderop hem dus een onprettig/onveilig gevoel geeft. Is het misschien mogelijk om hem binnen te laten? Want wellicht is hij zichzelf nu kou aan het laten lijden om die reden.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:12

Dat dacht ik ook: hij wil graag dicht bij ons zijn.
En ik denk: aaaaaacchhhhh sielugh, hij moet in een warme kennel met binnenhok (waar trouwens een dik kussen + laag stro in zit).
Het hok staat altijd open, daar gaat hij alleen in als er bezoek is wat heel bang voor hem is (kindertjes)of als we rustig in de tuin willen werken.
Eerst zat hij er meer in, omdat ik bang was dat hij weg zou lopen, maar hij waakt prima en loopt niet weg.

We gaan van het weekend een soort hele grote mand timmeren, waar het hele matras in past en met hoge wanden, zodat het niet zo in waait.

@Icecrystal: hij kan niet binnen, dat vind hij vreselijk. Veel te warm en te klein.

Arrrrghhh nu twijfel ik nóg....

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:14

Heb je niet een grote doos of zo??

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:15

Niet toevallig een grote aankoop gedaan kortgeleden? Ik denk dat ik een grote doos over hem heen zou zetten, eventueel met dik kleed erover. Hij beslist het inderdaad zelf om daar te gaan liggen, maar hem een beetje steunen kan natuurlijk wel. Dit is wel een stuk gezelliger, dat begrijp ik best! :D
Hem nu naar binnen doen zou ik zeker NIET doen. Klinkt heel lief, maar is echt een giga overgang voor een dier dat al een dikke wintervacht heeft gemaakt en buiten gewend is. Heb dit zelf, noodgedwongen, een aantal jaren geleden gedaan en hoewel dit dier het goed opving, was het verre van ideaal...

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:16

Lijkt mij een prima oplossing.
Als de bovenkant open blijft, kun je er nog altijd voor kiezen om er een wollen deken oid overheen te hangen, als het nog kouder wordt.
Dan blijft de warmte wat meer hangen.

Een hond die gewend is om altijd buiten te zijn, doe je er meestal geen lol mee om hem binnen te halen.
Met genoeg goed voer en een beschutte, droge plek kunnen ze zich dan prima redden.

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:20

idd niet nu naar binnen gaan brengen, dit is een verschil van ongeveer 20 graden! zonder dat je je winterjas uit kan doen. probeer het je maar eens voor te stellen.

Lekker laten liggen, misschien al wat beschutting maken en anders heeft hij dat lekker van het weekend mocht dat nu niet meer lukken.
dan kan hij gewoon kiezen, helemaal beschut en alleen of dicht bij huis en een beetje beschut.

op de foto te zien heeft hij een mooie vacht en ik vind niet dat hij erbij ligt van "oh wat verschrikkelijk koud". dan zou hij zijn poten en neus wel helemaal onder zijn lijf en staart verstoppen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:25

Omdat hij heel weinig luxe gewend was (liggen op een plank met een plaat isolatie daarop, zeg maar) ben ik gaan testen met dit matras/kussen. Dit laat hij vooralsnog mooi heel.

Hij is nu in een bolletje gaan liggen, maar ik heb niet het idee dat hij bevriest.
Ook geef ik hem nu wat extra voer, zodat hij zich beter warm kan houden.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:26

Wat je misschien ook nog kunt doen, is zijn kussen op een verhoging leggen.
Een oud pallet of zo, met wat plankjes er omheen getimmerd, of desnoods tussen vloer en pallet opgevuld met stro. Helpt tegen optrekkende kou.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:29

En is een mooi hok onder het afdak geen idee? Zodat hij dan toch ook uit de wind ligt. Ik snap dat hij al een kennel heeft, maar als hij het liefst dicht bij het huis ligt..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:32

Warmte lamp ophangen :D Of een tentje neerzetten :(:) Ik zou het zelf echt sneu vinden zo buiten in de kou, maar ik ben daar een mietje in.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:41

Tentje sloopt hij, evenals een deken oid.
Ik kan nog wel zijn nachthok-kussen onder zijn matras leggen?
Dit weekend komt er een mand/bank zodat hij van de grond af ligt en wat meer beschut is.
Dat de hond hier kwam wonen kwam vrij onverwachts. De kennel hadden we al staan omdat hij een paar maanden per jaar (in de zomer) hier logeert, maar ervaring met buitenhonden heb ik nog niet.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:44

Kan je niet op dat plekje een hok plaatsen? Gewoon dat hij uit de wind ligt?

Hij zal niet snel kiezen om 30 meter verder op te gaan liggen want jullie zijn binnen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:48