Kattenbak & kattenvoer, welke?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Kattenbak & kattenvoer, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 19:19

Volgende maand komt onze nieuwe kat en ik ben alvast een beetje aan het bedenken wat we aan moeten schaffen. Qua slaap -en krabplekken zijn we er wel uit, nu alleen nog bedenken wat we gaan doen met het voer en grit in de kattenbak.
Hij krijgt nu Prins (het is een herplaatser van een fokker), maar ik lees veel dingen over graanvrije brokken en juist natvoer omdat dit qua vochtgehalte goed is. Wat is een goede keuze? Kan ik brokjes combineren met af en toe een zakje natvoer?

En dan het grit. Ik wil graag klontvormend grit wat niet stinkt en vooral niet aan de pootjes blijft plakken (langharige kat). Ik wist niet dat er zoveel keuze was in grit :+ ook hierover hoor ik dus graag tips en aanbevelingen!

liesje84

Re: Kattenbak & kattenvoer, welke?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 19:31

Alvast gefeliciteerd ;-).
Als de kat het op zijn huidige voer goed doet zou ik dat zo laten.
Zelf gebruik ik in de kattenbak Tigerino Nuggies met babypoedergeur.
Klont goed en het stinkt niet.

Bij graanvrij is voldoende vocht wel belangrijk. Zeker bij castraten ivm blaasgruis.
Je zou bv voor vleesjes bij Applaws of Porta enz kunnen kijken.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:24

Wij gebruiken het grit van Albert Heijn (kartonnen doos, mintgroene/blauwige opdruk).

Het klontert heel goed en laat helemaal geen geur achter, helemaal mooi dus. Onze kat liep al zijn oude grit door het huis, maar met deze valt het mee.

Dat gezegd hebbende, stofzuigen we wel om de dag en ligt er een matje voor zijn bak waarin de helft van het grit achterblijft. Zo'n matje vind ik dus zeker ook een aanrader als je geen grit door het hele huis wilt hebben.

Edit: onze kat krijgt dieetvoer, en daar zowel de natvoer- als droogvoervariant van. Het mengen van beide voertypen heeft vooral medische redenen. Ik zou vooral kijken waar de kat het goed op doet. Maar natvoer en droogvoer afwisselen lijkt mij geen probleem :)
Laatst bijgewerkt door Szan op 03-12-14 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:27

Wij gebruiken biocat classic, we hebben veel geprobeerd maar dti is het enige waar ik echt tevreden over ben. En verder eet onze kat brokjes en krijgt hij een half blikje natvoer per dag, omdat hij dat zo lekker vind. :D

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:29

Hier krijgen ze applaws brok 100 gram per dag voor 2 katten, en dan nog 70 gram natvlees (verspreid over 2 voer beurten). Ben over gestapt op dit omdat mijn oudste kat heel veel voer soorten uit spuugde en hij dronk te weinig. Zo zijn we op deze combi uit gekomen. Mijn schoonzusje voert ook applaws en is er heel tevreden over.

Voor grit gebruiken we hier eigen merk discus met babypoeder geur. Ja klinkt heel stom maar ik heb een kat met voorkeur. We hebben echt heel veel soorten geprobeerd maar deze bevalt zowel de kat als ons het beste.

Dus ik zou zeggen kijk naar je kat. Probeer eventueel wat dingen uit.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:33

Die van mij krijgen de graanvrije versie van Nutram, ben hier onwijs tevreden over! Zit een hoog vlees percentage in waardoor het goed te combineren is met vers vlees :)

Qua kattengrit gebruik ik momenteel odour buster, ook hier ben ik heel erg tevreden over :)

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:40

Kattengrit, kittyfreind.
Brok, happy cat, graanvrij
Blik, carny zonder graan

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:48

Kattenzand, fit&fun, het huismerk van Fressnapf. Niet klonterend, ik vind dat veel prettiger dan klonteren en volgens mij de katten ook.

Voer, 10 KG goedkope brok met 5 KG prins. Ook krijgen ze vers vlees en voor het slapengaan een bakje melk. :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:58

Kattengrit: biokat classic, goede prijs en goed klontvorming :j

Voer; Applaws vanwege het hoge aandeel vlees en het lage percentage koolhydraten. Ik wissel af met wat blikvoer of vers vlees.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:03

Wij gebruiken de clumping clean van happy home, te koop bij de welkoop. Geurt niet en kat neemt nooit wat mee naar buiten. Voor 20L betaal je 8 euro. Enige nadeel is dat als poeslief haar ontlasting niet begraaft de geur wel wat blijft hangen.

Qua voer heb ik veel geprobeerd en vergeleken. Nu staat ze op voer van Purina; Pro plan. Daar doet ze het enorm goed op. Ze krijgt onbeperkt brok en sochtends een lepel paté en 's avonds een half zakje natvoer van whiskas of een ander merk wat toevallig id aanbieding was ;-). Natvoer ben ik niet heel kieskeurig mee. Kat is best verwend als ik dit zo lees :P

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:06

Ik heb houtkorrel in de kattenbak, bevalt prima! Gewoon van de intratuin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:13

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:14

Ze krijgen hier Taste of The Wild en het grit is de roze van de Intratuin.. Heb vrijwel alles geprobeerd maar die vinden we het fijnst!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 08:20

Maar is het niet zo dat niet klonterend kattengrit moeilijker uit de bak te scheppen is?

En qua brok moet ik dus letten op graanvrij?

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:29

Klonterend is juist makkelijker, 2x daags even erdoor en de klonten (plas) eruit en hij blijft keurig.

Voer heb ik nu bonzita of iets nog kitten voer, vanaf dat deze op is gaan ze naar volwassen voer. Ik kijk en vergelijk op zooplus en neem altijd eerst een kleine of proef verpakking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:37

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-22 07:59, in het totaal 1 keer bewerkt

MarianneW

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:39

Fijn topic, ik ben ook op zoek naar fijn grit. Wil het liefst klonterend, dat vind ik het makkelijkst.
Blijf dus even mee lezen.
Momenteel gebruiken we grove kattenbakvulling van de Dirk.
Hiervoor Catsan, maar dat klontert niet.

Qua voer krijgen ze hier felix en whiskas. Geen a-merk, maar ze doen het er super op

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:47

Na jaren uittesten heb ik nu eindelijk het grit gevonden wat niet stinkt, lang meegaat en súper goed klontert.

Ik geloof dat ie hier ook al is voorbij gekomen:
http://www.huisdierplezier.nl/kattenbak ... t=default1

Het is die met babypoeder. Echt een aanrader.

Qua voer (dat bepaalt ook of de bak stinkt of niet) heb ik Bozita droge brok en ook natvoer. Hiervoor jaren Almo Holistic Nature droge brokken, maar daar stopten ze ineens mee.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:52

Joolien schreef:
Wij gebruiken biocat classic, we hebben veel geprobeerd maar dti is het enige waar ik echt tevreden over ben. En verder eet onze kat brokjes en krijgt hij een half blikje natvoer per dag, omdat hij dat zo lekker vind. :D

Gefeliciteerd!!!!!!!!!!!!!

Hier ook biokat classic

Ik heb die lichtgewicht vorm geprobeerd... nou het hele huis lag onder ik werd er gestoord van

Ik vind zelf dat geurtjes enz enz toegevoegd aan grit niet prettig omdat er katten kunnen zijn die hier niet tegen kunnen. vergelijk het met een mens de ene kan wel tegen bodylotion met geur en de ander niet dus ik zou niet een het risico willen nemen.

Verder eten ze maar wat de pot schaft. Met 3 katten kan ik wel hele duren brokken gaan kopen maar een betaalbaar goed merk vinden ze ook prima.

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 08:59

Ik heb 1 kat op dieetvoer staat van hills ivm blaasgruis en de andere heeft hills senior, is de enige die hij nu eet, hij is kieskeurig geworden.

Ik had ook altijd biokat, maar sinds 2 jaar dienpakken van de ah, nu die van de jumbo, is precies hetzelfde nl. Kattenbakken stinken helemaal niet

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:02

Ik gebruik dit grit. Bevalt echt super!

Cats Best Eco plus

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... best/21337

Aan brokken krijgen ze first Choice. Dit er in verhouding veel vlees inzit en wat minder toevoegingen die katten helemaal niet nodig hebben.

Qua natvoer voer ik Almo. Ook hier zit een hoog vlees percentage in

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ily/151938

De hond krijg ook almo natvoer. ze doen het er goed op. Vers vlees eet die van mij niet.

Ik ben toch bewust voor een duurdere brok gegaan. Dit omdat ik een kat heb gehad met blaasgruis en uiteindelijk daar ook aan dood gegaan is. (inlaten slapen) Ze weten niet zeker waar gruis vandaan komt maar voeding kan er wel mee te maken hebben.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 09:08

Ik heb toevallig een vergelijkend warenonderzoek gedaan met de babypoeder bakvulling van Flamingo en Biokat. Mijn katten kozen 8 van de 10 keer voor de babypoeder. Daarnaast klonterde de Biokat totaal niet (de gele, de groene deed het iets beter). 1 bron van ergernis met schoonmaken.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:29

Biokat heb ik ook een zak van gehad, stinken dat het deed.. En inderdaad niet klonteren

odenxia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:47

Katten grit gebruik ik die van de Jumbo huismerk. Klontert prima en stinkt niet.

Als voer heb ik momenteel Royal Canin Brittish shorthair, voor mijn twee Britjes. Dit wissel ik regelmatig af met voer van Hills of Almo om ze niet te kieskeurig te laten worden. In principe eten die twee monsters alles wel. Zelfs supermarkt merken zouden ze wel eten, alleen vind ik de kwaliteit daar niet goed genoeg van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 10:55

Ik heb plospan grit: houtkorrels. Ideaal!

Voer krijgen ze Van Greenheart en nat krijgen ze tonijn uit blik. Luxe beesten :)) verder eten ze ook mee als ik kip snij of vis :+