Tweede konijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyUrsy

Tweede konijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 10:33

Vorige week hebben we weer een nieuwe bewoner gekregen, een konijn. Het moest weg bij zijn vorige baasje en gezien het feit dat ik ruimte heb en een dochter die gek is van dieren kwam hij naar hier.

Het is een leuk beestje, maar hij is al 8 jaar oud en zit al die tijd al alleen. Dat vinden wij dus eigenlijk geen goed plan. Maar waar zou ik hem nou een groter plezier mee doen. Zijn oude leventje lekker slijten op de manier zoals hij het gewend is, alleen met alleen aandacht van ons. Zal ik hem bij onze twee cavia's zetten of nog een konijn erbij??

Ik ga vanmiddag even proberen of de cavia's en het konijn elkaar accepteren, maar of ze echt iets aan elkaar hebben???? Geen idee eigenlik :o

xMyrth

Re: Tweede konijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:37

Ik heb geen idee hoe je het beste om kan gaan met zo'n oud konijn.
Alleen? Konijntje erbij? Ik weet het niet...

Wel weet ik dat cavia's + konijn niet zo'n goed idee zal zijn :)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:43

Ik heb ook een konijn opgevangen van iemand, heeft al een aantal jaren alleen gezeten en is dus geen ander konijn gewend, ik heb het toch geprobeerd om er een ander konijn bij te zetten maar helaas lukte het niet. Het konijn accepteerde het andere konijn niet dus die heb ik helaas weer uit elkaar moeten halen..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:45

Mijn oude konijn heb ik gekoppeld met 6 jaar, heeft in de 6 opvolgende jaren nog 2 partners gehad, ziels gelukkig! Toen hij overleed heb ik voor zijn vrouwtje (8 jaar) wederom een nieuw maatje gezocht, dit keer uit de opvang. Direct dikke maatjes!

Ik zou dus naar een opvang gaan om te kijken naar een geschikt maatje. Hier kunnen ze je ook helpen met het koppelen, zodat je een goede partner hebt voor het konijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:47

Bij de konijnenopvang hier in de buurt zeggen ze dat je elk konijn kan koppelen, ook oudere konijnen.
Misschien kun je bij de konijnenopvang bij jullie in de buurt eens informeren. Daar kunnen ze konijnen op neutraal terrein koppelen en een passend maatje erbij zoeken :)
Konijnen kunnen een jaar of 12 worden, dus dat zouden nog 4 mooie jaren mét maatje kunnen zijn :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:55

Ik zou hem zeker niet bij je cavia's zetten. Als het fout gaat trapt hij ze dood. Cavia's kunnen niet tegen een trap van een konijn. Een konijnenmaatje is ook veruit het leukste.

Ik heb wel eens tijdelijk een konijn en een cavia samen gehad, omdat broer en zus konijn nog niet oud genoeg waren om gecastreerd te worden. Maar ze hebben ook niet echt veel aan elkaar. Het is een hele andere manier van zijn. Cavia's komen elkaar gezellig tegen, konijnen komen zowat niet zonder elkaar ergens. Cavia's zijn afstandliggers, gezellig naast elkaar met een cavialengte ertussen, konijnen liggen het liefst tegen of zelfs bovenop elkaar. Nog los van de verbale communicatie die konijnen niet en cavia's wel hebben.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:52

Ik zou inderdaad naar een opvang gaan om een maatje te zoeken.

Ik hoor vaker dat konijnen en cavia's samen niet gaat maar wij hadden vroeger ook cavia's bij de konijnen in 1 ren en daar hebben we nooit problemen mee gehad, 1 van die cavia's lag regelmatig samen en bovenop een konijn. Dus die konden het toch wel aardig met elkaar vinden, nou was dat ook een behoorlijke ren dus ze konden elkaar ook makkelijk uit de weg gaan.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:55

Er zijn succes verhalen over cavia's met konijnen samen, maar ik zou het zelf niet doen. Een konijn is veel groter en indien hij op het ruggetje van de cavia springt of trapt, loopt het minder voor de cavia's af. Bovendien hebben ze gewoonweg verschillende behoeften wat voeding betreft en denk hierbij dan vooral aan het vit C voer die cavia's zeker nodig hebben en konijntjes niet.

Wellicht is er een opvang die kan kijken of er nog een ouder maatje bij je konijn past. Ze zijn niet altijd even makkelijk te koppelen, maar zij kunnen je vast helpen om een match te vinden.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:58

Ik zou eerst eens kijken bij een opvang. Dan kan je de koppeling zien en kan de opvang mee kijken die dagelijks dit soort dingen doen. Alleen ja het kost meer als een gratis of goedkoop konijntje ergens. Maar zo kan je wel zien welke het beste bij je konijn past, en of de koppeling goed gaat. Ik zou het wel op ze minst proberen, ook oudere konijntjes zitten in de opvang en zoeken graag een plekje, konijn samen doen is vaak ook het fijnst, ook al kan het nog maar voor 1 jaar zijn of iets.

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:14

Oké, duidelijk werk aan de winkel dus. Het is een ongecastreerd mannetje, hopelijk kan dat "gewoon" met een ander mannetje. Op zoek dus maar naar een konijnenopvang. Wordt vervogld ...

Geen konijnenopvang in de buurt, (google) even verder zoeken dus maar :-(
Laatst bijgewerkt door LadyUrsy op 03-12-14 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:16

Nee zou ik niet doen. Ik zou je man castreren en kijken voor een vrouw erbij. 2 Mannen kunnen hard knokken, zelfde als 2 vrouwen dat kunnen... Al zal ik op deze leeftijd castreren af raden... je kan t proberen maar ervaring is met 2 van zelfde geslacht kan knokken veel voorkomen...

LadyUrsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:29

Mioux schreef:
Nee zou ik niet doen. Ik zou je man castreren en kijken voor een vrouw erbij. 2 Mannen kunnen hard knokken, zelfde als 2 vrouwen dat kunnen... Al zal ik op deze leeftijd castreren af raden... je kan t proberen maar ervaring is met 2 van zelfde geslacht kan knokken veel voorkomen...

Conclusie, het wordt moeilijk :(

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:31

Ja voor een ongecastreerd mannetje een maatje vinden wel...je kan het wel altijd vragen bij een opvang bij je in de buurt, kijk of hun een koppeling willen proberen, dan kan je ook meerdere konijnen proberen, uiteraard zullen dit mannetjes zijn, maar dan kan je wel zien of er bij 1 misschien een klik is ?

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:37

Hier een soort gelijk verhaal en blijf twijfelen, gevonden konijn(heel verhaal, gevonden bij hospice waar mijn moeder lag en eigenaar ook gevonden, die hoefde hem niet meer, gewoon losgelaten) konijn is niet meer de jongste kan, maar kan ook nog wel even mee, maar DA vind castreren risico vol en gezien zijn dominant gedrag is het vraag of het koppelen gaat lukken op die leeftijd.

Ja wat te doen. Ik vind het castreren veel te eng, want door het verhaal waar ie gevonden is hoop ik toch dat nog eventjes leef. Ja hij zit alleen, ja hij heeft een groot hok en loopt elke dag los, krijg denk spelletjes, ben nu bezig met targetten.en toch durf ik geen topic te openen over dit dierbaar konijntje, want ja ben ik een slechte baas?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:39

Castreren ligt ook aan de leeftijd, vanaf 5/6 jaar word die eigenlijks niet meer echt gedaan ivm de complicaties en risico's.

Je kan ook langs de dierenarts om te zien hoe gezond en fit die nog is, dan zijn er nog wel eens uitzonderingen.

En 2 mannetjes op leeftijd is niet altijd onmogelijk,maar word wel vaak knokken, je moet dus 2 mannetjes vinden die echt bij elkaar passen....

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:46

Die van mij was minder in conditie en ontstoken oogjes bij het vinden, maar daar is ie voor behandeld. Geen idee hoe lang meneer buiten heeft gewandeld, maar minimaal 3 weken. Hij lijkt zich goed te hebben aangepast, dus denk dat ik geen risico's meer ga lopen, tenzij hij gedragsafwijkingen gaat vertonen, dan zal ik opnieuw met DA risico's bespreken

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:47

Jonge konijnen kunnen ook veel hebben gehad he :). Als je de leeftijd niet weet kan vaak een dierenarts dit wel schatten naar aanleiding van gebit en conditie etc

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:49

Gebit is nagekeken,rond de 4, maar tanden staan ook wat scheef, dus halfjaarlijkse controle wenselijk

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:50

Ik heb vijf konijnen, bestaande uit: Koppel mama en zoon (zoon is geholpen), ram en ram (beide jong en gaat tot op heden prima) en voedster (gesteriliseerd). Deze laatste heb ik overgenomen van een ander. Ze zat vroeger bij haar eigen ram, maar deze is voordat ik haar kreeg overleden. Na zijn overlijden heeft ze lang alleen gezeten en toen kwam ze bij mij. Ik kan haar niet koppelen, ze accepteert geen enkel ander konijn. Dus helaas voor haar.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:51

vind 4 nog prima mee vallen hoor...

Sylke104

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:55

Ik ook, maar rekening gehouden met stresslevel van lek me vesje en het zeer dominante gedrag over materialen, moet zeggen hij zal mij absoluut niks doen hoor, maar alles wordt gemarkeerd en DA twijfeld daarom.
Misschien voelt DA ook terecht mijn twijfel. Nijn is gevonden bij hospice zoals ik al zei en ik heb altijd geroepen al mam er niet meer is en ik meer tijd thuis heb dan wil ik een Vlaamse reus koppel, ja en dan vind je 4 dagen voor overlijden Nijn. Moeilijk he
Laatst bijgewerkt door Sylke104 op 03-12-14 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:55

Ik zou ook zeggen een konijn erbij. Maar als het een rammetje is, zal hij toch gecastreerd moeten worden. Twee rammen gaat inderdaad bijna altijd fout, helemaal als ze ouder zijn en dan gekoppeld worden.

Ik weet wel dat er bij de opvang ook wel eens voedsters zijn die preventief gecastreerd zijn. Daarbij zijn de baarmoeder en eierstokken verwijdert om de kans op tumoren en andere problemen te voorkomen.
Misschien zou je eens kunnen vragen of deze ram mogelijk zou kunnen met een gecastreerde voedster? Ik weet niet of dat een echte optie is, maar daar kan iemand van de konijnenopvang vast een antwoord op geven.
Ongeveer 8 jaar is natuurlijk wel een leeftijd, maar voor bepaalde konijnenrassen niet echt stokoud.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:57

Een ongecastreerde man bij een geholpen vrouw zou ik niet zo snel doen. Ik heb al eens meegemaakt met mijn vorige koppel... De man dekte de vrouw zo erg vaak door zijn hormonen (ook oude konijn) dat de man zijn pielewiele helemaal ontstoken was. De opvang had dit ook nog nooit gezien....

Zou dit dus niet doen, word de vrouw ook niet heel rustig van...

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:00

cobelens schreef:
Hier een soort gelijk verhaal en blijf twijfelen, gevonden konijn(heel verhaal, gevonden bij hospice waar mijn moeder lag en eigenaar ook gevonden, die hoefde hem niet meer, gewoon losgelaten) konijn is niet meer de jongste kan, maar kan ook nog wel even mee, maar DA vind castreren risico vol en gezien zijn dominant gedrag is het vraag of het koppelen gaat lukken op die leeftijd.

Ja wat te doen. Ik vind het castreren veel te eng, want door het verhaal waar ie gevonden is hoop ik toch dat nog eventjes leef. Ja hij zit alleen, ja hij heeft een groot hok en loopt elke dag los, krijg denk spelletjes, ben nu bezig met targetten.en toch durf ik geen topic te openen over dit dierbaar konijntje, want ja ben ik een slechte baas?

Ben je naar een konijnkundige arts geweest? Veel DA weten helaas niet voldoende over konijnen. Volgens mij durft een konijnkundige DA een ram van +/- 4 jaar echt wel te castreren. Ik denk zelfs dat de risico's op die leeftijd nog best te verwaarlozen zijn. Ik meen dat ze voor konijnen een gasnarcose toedienen en deze veel minder risicovoller is dan andere soorten narcose. 4 is voor een konijn, en zeker een wat kleinere soort, echt niet heel oud.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:01

Wat delphi zegt klopt wel, mijn eigen dierenarts durft het al niet met een 1 jarig konijn, maar een andere in de buurt die meer met konijnen doet doet dit wel. Ligt ook aan welke narcose hun gebruiken, volledige of gas etc.