Basenji pups in de planning!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bucha

Basenji pups in de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 19:17

Na een spannende tijd van gezondheidstesten, wachten én de dekking verwachten we rond kerst puppies van onze Afrikaanse Basenji "Enya"

Enya is een ontzettend spontane, enthousiaste en typische Basenji die dankzij haar volledig Afrikaanse moeder héél dicht bij de natuur staat.
Enya is een vrolijke hond, heel sociaal en compleet (prettig) gestoord :) Ze zal vers bloed brengen in de genenpoel.

Ze is gedekt door onze eigen Buana, een reu die haar heel goed aanvult en vooral op haar grove bouw wat aan kan passen. Daar Enya puur afrikaans gebouwd is, is Buana mooi fijn en klein.
Buana heeft een geweldig karakter, een zeer relaxte mensgerichte charmeur.

Enya is gedekt op 28 Oktober, ze gaat haar 6e week nu in en a.s. donderdag staat de echo op de planning..
Ontzettend spannend, wat gaat ze laten zien....
Ze lijkt heel erg drachtig, extra aanhankelijk, vreemde eetgewoontes, rust meer en heeft flink groeiende melkfabriekjes... Ook lijkt haar buikje al te groeien.. :)

Enya:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Buana:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Bucha op 02-12-14 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:21

Wauw wat een geweldig leuke honden! Heel veel succes en plezier toegewenst *\o/*

Hilke

Re: Basenji pups in de planning!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:23

Leuke honden!!

(Dekkingsdatum moet vast 28 Oktober zijn ;-) )

Irisx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 19:25

Gave honden zeg! Heb nog nooit van dit ras gehoor.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 19:27

Hilke schreef:
Leuke honden!!

(Dekkingsdatum moet vast 28 Oktober zijn ;-) )

ohhh wat stom :o Dekdatum is inderdaad 28 oktober.....

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:24

Goede zaak dat er in dat ras afrikaanse honden worden ingevoerd. Het was absurd dat dat niet mocht.
Hoewel het niet mijn ras zou zijn vind ik het erg mooie hondjes, succes met de komende bevalling & pups gewenst.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 11:44

Wat een leuk ras!
Ik ben echt een kattenmens en moet eigenlijk niets hebben van honden, maar deze vind ik wel heeel errug leuk <3

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:38

grappig hondjes zijn dat zeg. Ik had er nog nooit van gehoord. Zijn het jachthondjes?

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:11

Kuggur schreef:
Goede zaak dat er in dat ras afrikaanse honden worden ingevoerd. Het was absurd dat dat niet mocht.
Hoewel het niet mijn ras zou zijn vind ik het erg mooie hondjes, succes met de komende bevalling & pups gewenst.

Hoe bedoel je dit?
Het heeft nooit "niet" gemogen aangezien het ras direct uit de afrikaanse bush is geimporteerd...
Geen ras wat door mensenhanden is gemaakt hier in principe, vanaf begin af worden er afrikaanse pups uit de bush gehaald om vers bloed te brengen... :)

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:13

xMendy schreef:
Wat een leuk ras!
Ik ben echt een kattenmens en moet eigenlijk niets hebben van honden, maar deze vind ik wel heeel errug leuk <3

Dan is dit ras misschien wel extra passend, ze worden weleens omschreven als "katten" :)
Ze wassen zichzelf als een kat, blaffen niet, hebben in het karakter aardig wat eigenwijze kattentrekjes :)

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:14

Kinke schreef:
grappig hondjes zijn dat zeg. Ik had er nog nooit van gehoord. Zijn het jachthondjes?

Dankjewel!
Klopt helemaal, het zijn jachthondjes, ze werden (en worden) gebruikt door stammen om wild aan te geven (ze blaffen niet, krijgen dan ook bellen om de nek!)
Vooral zichtjagers zijn het...

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:16

wat een leuke hondjes, kende dit ras totaal niet. :)

oh jij sadist, Afrikaanse hitte-hondjes in het Hoge Noorden doen wonen, tsssk. :D :D :P

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:17

jokari schreef:
wat een leuke hondjes, kende dit ras totaal niet. :)

oh jij sadist, Afrikaanse hitte-hondjes in het Hoge Noorden doen wonen, tsssk. :D :D :P

hahahaha ze dragen (tot ongenoegen van onszelf want het ziet er niet uit) lekker warme jassen hier... :)
Ze kruipen liever ín de verwarming maar eenmaal buiten worden ze wel lekker actief hoor, alleen niet stil gaan staan.. dan laten ze horen dat ze nu direct! naar huis willen ;)

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 13:18

geef ze eens ongelijk. _O-
ik vind jasjes ook maar niets, maar beter dat dan ze kou laten lijden natuurlijk.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 13:22

Jokari, klopt.. maar nu dragen ze ze nog niet hoor (ligt wel al sneeuw) ze geven het zelf erg goed aan wanneer ze het té koud vinden.
Onze brindle heeft minder snel een jas nodig dan de twee rood witten, hij is dé stoere van het stel ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:35

Bucha schreef:
Kuggur schreef:

Hoe bedoel je dit?
Het heeft nooit "niet" gemogen aangezien het ras direct uit de afrikaanse bush is geimporteerd...
Geen ras wat door mensenhanden is gemaakt hier in principe, vanaf begin af worden er afrikaanse pups uit de bush gehaald om vers bloed te brengen... :)

Weet je dat zeker? Ik ben natuurlijk geen Benji expert, maar heb niet zolang geleden eens een blog gelezen over de problemen van gesloten stamboeken, en daar werd de Benji als voorbeeld aangehaald.
Als het klopt dat er vanaf het begin afrikaanse honden "uit de bush" zijn gebruikt is dat een hele goede zaak, maar in het licht van hoe met rassenstandaards om wordt gegaan vind ik het niet zo waarschijnlijk.
Als je geinteresseerd bent kan ik eens proberen die link op te graven.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:41

Wat super leuk!!
Kende het ras totaal niet, tot er jaren terug eentje bij onze Kazuo op hondentraining zat. Begreep dat er niet makkelijk aan te komen was?!
Bij 'ons ras' de shiba heeft het ook lang geduurd voordat ze buiten Japan mochten komen :D
Had ik het goed begrepen dat ze niet goed los konden lopen??

Wat een super leuke foto's!!
Vind die met de kat helemaal geweldig! <3 :D
(die van ons zijn ook 50% hond en 50% kat :') )

Als we er een hond bij konden hebben, zou ik het absoluut geweldig vinden zo'n Basenji erbij! :j

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:00

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 16:41

Ik volg :D Vind Basenji's echt zo leuk!

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 17:12

Kuggur schreef:
Aha, het was even zoeken, maar ik heb het artikel gevonden en nog een paar meer op dezelfde blog, waar ik mijn opmerking op baseerde, wellicht interessant leesvoer voor basenji liefhebbers:

http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... -meat.html
http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... -club.html
http://terriermandotcom.blogspot.com/20 ... rrier.html

Een erg informatieve blog van terrierman, maar wees gewaarschuwd, wel ongezouten meningen...!

Bedankt! (Geen Benji overigens, maar Basenji) Erg interessant om te lezen, leuk om eens van de andere kant van de lijn te lezen. :) Ik kan dat zeker waarderen!
Het is geen gesloten stamboek, integendeel, er zijn hele fokprojecten met afrikaanse basenji's.
Ik mis in zijn meningen, de daadwerkelijke onderzoeken en betrouwbare info, uiteraard kun je van alle wilde loslopende honden een basenji maken en andersom, echter vergeten ze dingen als het DNA profiel bv.
In zekere zin is het zeker waar dat de basenji een "simpele" boshond is, die net als een dingo gewoon bestond (bestaat ;))
Vanaf dat ze naar de westerse wereld gehaald zijn (oa naar dierentuin en een fokker) zijn er door fokkers/rasverenigingen/keurmeesters verschillen ingefokt, strakkere krullen in de staart, fijnere bouw enz enz.
Toevallig hebben ze niet lang geleden een grote test gedaan met DNA van verschillende honden oa de Basenji en in hoeverre die "basenji" is. Daarvoor zijn wij ook benaderd om van Enya dna te onderzoeken (50% afrikaans dus) en hier is ook uit gebleken dat de basenji nog altijd die basenji is met dezelfde genen als in de bush.

Zelf vind ik in de laatste jaren een aantal dingen erg jammer in het ras, de basenji gaat steeds meer op een bekakt klein chique hondje lijken terwijl de uitstraling van een echte afrikaan toch wel in mijn ogen dé basenji is.
Vanwege de fanconi (ook te lezen in het onderzoek) is de genenpoel in de laatste jaren inderdaad kleiner geworden. Godzijdank konden we op deze ziekte gaan testen (waar dit eerst een marker test was, is deze nu een directe 100% test) en zijn de honden die affected waren uitgesloten. Zo schrikbarend als in het artikel is het echter niet.. met dragers mag gewoon worden gefokt.
Juist daarom vind ik die Afrikanen enorm belangrijk, buiten dat ik ze zelf erg mooi vind, nemen ze vers bloed mee.
Overigens genoeg fokkers die je voor gek verklaren, want ze hebben een typische bouw van een Afrikaan.
Op show vooral veel vreemde gezichten, waarbij ons duidelijk werd dat er keurmeesters bij zitten die hun titel niet waardig zijn.
En dan bedoel ik niet persoonlijke voorkeuren van een keurmeester (daar heb ik absoluut niets op tegen) maar de keurmeesters die je eerst vragen wat je hier hebt en bij je trotse uitleg "een Afrikaan" ze je vragen wat het ras met afrika te maken heeft... "goh.. dat wist ik niet wat leuk"!

Ons doel is richting de roots fokken, de sportieve en zeer gezonde! jachthond met de eigenschappen die ze in Afrika ook hebben, dit zien we al geweldig mooi terug in Enya.
De reden dat we nu een compleet westerse reu gebruiken?
Omdat Enya een vrij grove bouw heeft, vrij hoog is en we met Buana als reu, een voor zover mogelijk, goede balans hopen te krijgen.
We weten wat Buana vererft door eerder nageslacht, en dit zijn precies de punten waar we naar opzoek zijn.
We hopen dan ook een teefje aan te houden waar we weer mee verder kunnen, waar we (als ze geschikt blijkt te zijn) een mooie afrikaan voor gaan zoeken.

Op deze manier zijn we zeker bezig het ras gezond (en) in stand te houden, het is een bijzonder ras, oeroud en met instincten waar je u tegen zegt.. En dat maakt het een geweldig leuk ras om mee te leven :)
Overigens vind ik de gezondheidstesten heel erg matig, zeker voor een gezond ras als dit zou je denken dat er vól op gezondheid getest wordt om dingen uit te sluiten. Echter alleen de fanconi en ECVO test is verplicht..

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 17:29

Kentaro schreef:
Wat super leuk!!
Kende het ras totaal niet, tot er jaren terug eentje bij onze Kazuo op hondentraining zat. Begreep dat er niet makkelijk aan te komen was?!
Bij 'ons ras' de shiba heeft het ook lang geduurd voordat ze buiten Japan mochten komen :D
Had ik het goed begrepen dat ze niet goed los konden lopen??

Wat een super leuke foto's!!
Vind die met de kat helemaal geweldig! <3 :D
(die van ons zijn ook 50% hond en 50% kat :') )

Als we er een hond bij konden hebben, zou ik het absoluut geweldig vinden zo'n Basenji erbij! :j

Ik vind Shiba's ook erg leuk, ze lijken in zekere zin wel wat op elkaar vind ik!
Er is iemand die zowel een Shiba als een Basenji heeft :)

Loslopen is inderdaad een issue bij de meeste Basenji's, hun jachtinstinct geeft nogal eens wat moeilijkheden met zich mee maar daar raak je aan gewend en leer je mee omgaan.
Aantal jaar geleden was het nog zo klaar als een klontje "je kunt een basenji niets leren, ze luisteren toch niet"
Het klopt dat ze zeer zelfstandig zijn en de verhoudingen in een huis met Basenji's anders zijn als een huis met b.v. een retriever.
Zelf vind ik dat je ze zat kunt leren, we hebben agility toestellen in de tuin, ze doen kunstjes en lopen (om en om!) los op het terrein... ze kunnen samen met onze katten, vogel, pony's en de onze zijn gek op kinderen. Feit blijft, het zijn gereserveerde hondjes die niet altijd blij zijn met visite of andere honden.
Ook de omgang van de baas speelt hierin mee hoor, wij leven met ze op een positieve manier, zonder fysieke correctie b.v. Respect en het leiderschap is ouderschap idee.
Wij zijn de baas of "ouders", beschermen hun en leren ze het leven.. Wat bij hun respect en gehoorzaamheid creëert omdat ze ons vertrouwen.

Altijd in het achterhoofd moet je de instincten houden, die overheersen alles en dat moet je goed beseffen met een basenji in huis.
Buiten bv.. in het bos hier (zweden) gaan ze absoluut niet los.. er leven in ons bos beren/elanden/wolven/herten enz het zou zomaar kunnen dat ze achter een hert aanschieten en bv een beer tegenkomen. Ook in de tuin, ze vinden het heerlijk om te rennen, zeker als ze samen rennen kunnen ze nogal eens zo opgaan in hun rennen en snelheid dat ze binnen seconden ver weg zijn.
De eerste weken dat we hier woonden hebben we ze aangelijnd gehouden op het terrein, daarna voorzichtig de oudste losgelaten, daarna de middelste en uiteindelijk ook Enya (het projectiel) Ging wonderbaarlijk goed! Elke dag oefenen, toen eens de jongens samen en de Buana (oudste) met Enya...
Daarna eens Chaffie en Enya... ja en die gingen compleet los.. Kas vond ze in de paardenwei, stront stonden ze te vreten...
Toch blijven oefenen en nu kunnen ze netjes los, er is hier vrijwel geen verkeer, geen afleiding en overdag geen groot wild.

Vroeger was er wel moeilijk aan te komen inderdaad, nu niet meer zo.
Het is nog altijd een ras wat vrij mager in aantal is en daar zijn de fokkers ook naar, de nesten zijn over het algemeen klein (tussen 3 en 5 is heel normaal)
Soms plopt er een broodfokker omhoog of iemand die denkt even lekker te kunnen verdienen aan fokken met ras. Deze vallen gelukkig vrij vlug weg omdat het ras maar eens per jaar loops is, kleine nesten hebben én moeilijke karakters om te houden.
Aantal jaar geleden hebben we wat herplaatsingen begeleidt van zulke fokkers, mensen die een beetje impulsief voor een basenji vielen of zelfs gewoonweg voorgelogen waren door hun fokker omdat de nieuwe baas te onwetend was. (en opeens niet zo een braaf luisterend huishondje had)

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 20:12

Vandaag was het zover! De echo!!!

Ook meteen de dierenarts voor het eerst ontmoet (kort geleden verhuist) wat een fijne man, hij heeft Enya eerst een algehele check gegeven, verklaarde haar tot een gezonde, fitte, mooie hond!
Daarna door naar de echo.. spannend!!!

Moment dat de kop van het apparaat haar buikje raakte plopte daar meteen een pup in beeld! Wauw!
Na een uitgebreide echo hebben we vier pups kunnen tellen, perfect mooi gemiddelde en geweldig om ze nu echt op beeld te hebben mogen zien!
Ook de hartjes zien kloppen, daar smelt je toch echt een beetje van <3

Het mooiste moment was toen er een pup reageerde op de echo kop, woest bewegend en trappend tegen "het" ding... puppetje gezien, kastje dicht momentje :D
Zover we hebben kunnen beoordelen zit alles erop en eraan, nu is het echt afwachten tot eind december!

AfbeeldingAfbeelding

Uiteraard zijn we na de echo even doorgereden naar de grote stad in de buurt om de dierenwinkel te bezoeken en wat lekkers te kopen voor Enya *\o/*

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:17

Wat leuk! Een meisje in de behendigheid klas waar ik bij zit met mijn hond heeft ook een basenji, prachtig hondje met een bijzonder karakter! Hij is nogal eigenwijs maar ze houdt toch vol om behendigeheid met hem te doen, en het gaat nu super!!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:21

gefeliciteerd, wat een prachtige hond.
Ik heb nog nooit van dit ras gehoord, heel bijzonder!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 13:23

ik lees nu dat ze niet blaffen kunnen?
Maken ze helemaal geen geluid?